Toon posts:

Backlight stuk na reparatie laptop, garantie?

Pagina: 1
Acties:

• hexta
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 01-06 15:33
Mijn HP laptop was een paar weken terug gerepareerd aan een defect scherm. Er zit nu een nieuw scherm in á bijna 200 euro, maar daarnet zag ik dat het scherm weer stuk is. Na wat gegoogle kwam ik erachter dat hoogstwaarschijnlijk de backlight stuk is. Het is namelijk zo dat ik diep in de verte nog wel wat op het scherm kan zien, maar het is duidelijk veel te donker en niet het contrast. Toen ik de computerkamer in kwam, rook ik een branderige lucht. Ik ben bang dat het dus is doorgebrand. Aangezien er wel 6 maanden garantie zat op het nieuwe beeldscherm, vraag ik me af of dit onder de garantie zal vallen? Heb weinig zin om weer een paar honderd euro te gaan betalen...

Groetjes,

SlaineMcRoth#2316 76561197992282479

• Visgek82
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 12:51
Sure, als het ding zonder jouw fout wederom defect is gegaan , heb je gewoon recht op garantie. doen ze moeilijk, laat ze dan maar aantonen dat het jouw schuld is (wat dus niet te bewijzen valt).

Ryzen 7 7700X , 32 GB RAM, 6800 XT, MSI B650 Tomahawk, 2tb NVME

• hexta
Mooi. Ik verwacht wel moeilijkheden bij die tent, dus ik zoek alvast argumenten om sterker te staan. Stel dat dit door oververhitting komt door een stofophoping, is dit dan alsnog mijn schuld?

edit: en valt de backlight onder het onderdeel ''scherm'', of is het een ander onderdeel? Voordat ze gaan zeggen dat ik alleen garantie heb op het scherm...

[Voor 29% gewijzigd door hexta op 13-06-2011 00:56]

• Tsurany
  • Registratie: Juni 2006
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Als het scherm defect is door oververhitting moet dat plaats hebben gevonden in het scherm zelf. Het is voor jou onmogelijk om daar stof te verwijderen. Er kan van jou niks meer verlangd worden dan dat jij de ventilatie uitgangen niet blokkeert maar vrijhoud, dat de laptop vol met stof loopt kan jij niks aan doen, van jou kan niet verwacht worden dat jij de kennis en vaardigheden bezit om je laptop schoon te maken.
Zit er sowieso nog garantie op de laptop of enkel nog garantie op de reparatie?

SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N

• hexta
Enkel garantie op de reparatie helaas. De laptop zelf is al meer dan 2 jaar oud. Maar mooi dat het stof dan in elk geval in het scherm had moeten zitten, ik neem aan dat er namelijk wel een stofvrij scherm in is geplaatst bij de reparatie. Zou overhitting ook kunnen komen door een slecht onderdeel? Aangezien ik problemen had bij die tent (het duurde 3 weken in plaats van 5 werkdagen zoals contractueel was vastgelegd, en dat werd ik zat), ben ik bang dat ik genaaid ben met een of ander slecht onderdeel. De backlight is dus onderdeel van het scherm zelf?

• Ed_L
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 10:30

Ed_L

Crew Council
garantiezaken in SF

• hexta
Thnx voor de verplaatsing. :)

• 0xDEADBEEF
  • Registratie: December 2003
  • Niet online
Om welke laptop gaat het precies? Typenummer, etcetera.

Weet je zeker dat het niet de inverter is, die het loodje gelegd heeft?
Een nieuw panel hoeft IMHO echt geen €200 te kosten (voorbeeld: http://shop.ebay.com/i.ht...acat=See-All-Categories).

[Voor 4% gewijzigd door 0xDEADBEEF op 13-06-2011 01:15]

"Religion is an insult to human dignity. With or without it you would have good people doing good things and evil people doing evil things. But for good people to do evil things, that takes religion." - Steven Weinberg

• hexta
HP Pavillion dv6-1050ed, kan ik ergens zien wat voor paneel erin is gezet zonder 'm open te maken? Had al het gevoel genaaid te zijn (180 euro, waarvan 40 euro onderzoekskosten). Eerst zou het om een kabel gaan, toen is het paneel vervangen, lekker onderzoek was dat :') . Gelukkig heb ik niet extra hoeven betalen voor de vervanging van het scherm, maar ''enkel'' de kabel. Anders was het nog duurder geweest.
Ik weet niet of het de inverter is, zou ook kunnen, kan ik daar zelf simpel achterkomen? En zou de inverter dan ook onder de beeldschermgarantie vallen?

• 0xDEADBEEF
  • Niet online
Natuurlijk kan dat.. HP Pavilion dv6 Entertainment PC Maintenance and Service Guide pagina 33.

sparepartswarehouse.com: Laptop: HP Pavilion-dv2-dv3-dv4-dv5-dv6-dv7-dv8 (dv6-1000)

/edit: vaak is een scherm op ebay alleen een scherm, zonder inverter. Hoe lastig het vervangen van een scherm van een HP-laptop is weet ik niet, maar de kans is groot dat je je laptop half uit elkaar moet halen :)

[Voor 9% gewijzigd door 0xDEADBEEF op 13-06-2011 01:35]

"Religion is an insult to human dignity. With or without it you would have good people doing good things and evil people doing evil things. But for good people to do evil things, that takes religion." - Steven Weinberg

• Anoniem: 303530
  • Registratie: Mei 2009
  • Niet online
Even een stukje ervaring: ik heb gemerkt dat een inverter heel erg rap stuk gaat, toe ik laatst een oude laptop uit elkaar haalde raakte de inverter al draaiend de omlijsting van het beeldscherm een heel klein beetje aan. De inverter was meteen stuk...

Ik denk dat je wel een nieuwe inverter van claimen, het is niet dat die dingen duur zijn... $10 incl shipping lees ik vaak.
hexta schreef op maandag 13 juni 2011 @ 01:18:
HP Pavillion dv6-1050ed, kan ik ergens zien wat voor paneel erin is gezet zonder 'm open te maken?
Check: [Oproep] Screenies MonitorAssetManager voor panelDB laptops

• hexta
Bedankt voor alle tips!
Even een update:

Heb dus weer die winkel gebeld, en ja hoor, niet onder de garantie.. gezegd dat z'n collega's hadden gezegd van wel, dat een scherm een scherm is, en dat t na reparatie naar toebehoren had moeten werken.
Maar kennelijk is het een onderdeel dat los in de laptop zit en naar t scherm gaat oid, niet wat vervangen is. Toen gezegd dat ik z'n baas wel wou spreken en naar de ict waarborg zou gaan, en toen kon het ineens voor 40 euro... anders was t 120 geweest, dit zijn onderzoekskosten weer, die heb je daar standaard zeiden ze.

Klopt dit?
Of zal ik er alsnog tegenin gaan dat ik ook die "onderzoekskosten" niet betaal?

Wat een louche tent is dat zeg. Gatver.

[Voor 3% gewijzigd door hexta op 23-06-2011 20:58]

• foetus_
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 12-05 10:54
Even wat dingen ophelderen. (sorry, wall of text)

Als je als winkel een panel koopt bij een zaak die ook jou (de winkel) garantie geeft op het item, reken je daar natuurlijk nogmaals wat winst op en de nodige uur(en?) werk. Als winkel koop je geen panel op ebay tenzij de klant dit zelf aanbrengt. Je kunt immers heel moeilijk garantie geven op zo'n herstelling.

Als ik het mag vergelijken met de plaats waar ik werk (een collega doet dit soort 'fijne' laptop herstel), is 130-200 Euro zo ongeveer de norm voor het vervangen van schermen. Voor nieuwere en hogere resolutie versies loopt dit zelfs soms op tot 250+ voor het paneel alleen (bv. 14" scherm voor een Lenovo ideapad kwam voor een klant laatst op 237 Euro inc werk, wat meer is dan 50% van de originele aankoopwaarde van dat ding.. normaler wijs raad je dit de klant dan ook af..maar bon.)

Stof en dergelijke zal en kunnen niets te maken hebben met je probleem. Kuisproduct dat eventueel naar beneden druipt als je je scherm kuist en de printplaat raakt is ongeveer het enige wat je zelf kunt veroorzaken (buiten kortsluiting). Al zitten de meeste inverters gedeeltelijk ingepakt in een plastieken cover.

Een inverter zit meestal net onder het scherm : vaak in de ruimte tussen de scharnieren waar wat extra ruimte is. Bij bepaalde reeksen is dit inderdaad het eerste wat defect gaat. Waarde van zo'n ding is weeral enorm schommelend. Gaande van 10 euro op ebay tot 25-50 euro aankoop (voor een winkel) bij een spare parts dealer.
Het is trouwens niet altijd de inverter zelf, de lampen -die vaak aan het scherm vastzitten- kunnen ook gewoon stuk zijn. Al is dit misschien maar in 10% van de gevallen zo.

De kabel die het beeld (en meestal ook een of meerdere usb / mic signalen) vervoerd is het meest belachelijk dure kabeltje dat je maar kunt vinden. Indicatie, HP & Lenovo vragen hiervoor tot 80 Euro.. (ofwel rekenen ze daar een hele gezonde marge of hebben ze gewoon het panel aangerekend :)).

Raar verhaal dat zowel de kabel als panel vervangen zou zijn, en dat de winkel hier enkel de kabel zou aanreken. Klinkt meer broodje aap verhaal van de verkoper / hersteller daar :).

Een inverter en/of backlight kan het icm met een verkeerd panel gemakkelijk begeven. Weeral.. ooit een Sony inverter 4 keer terug mogen sturen, tot we een 100% werkende kregen. Dan ben je blij dat je bij een respectabele dealer aankoopt waar je gemakkelijk garantie kunt claimen.

Genoeg blabla, moraal van het verhaal. Als de winkel je een nieuw panel en of kabel bezorgt en je scherm werkt voor 2-3-? weken tot je inverter of backlights het begeven : moeilijke zaak. Kan altijd puur toeval zijn ook.
Bij ons ruilen we die gewoon om en klaar, maar of de winkel hiervoor 100% verantwoordelijk gesteld kan worden zal moeilijk te bewijzen zijn. Winkel kan het afschuiven op het feit dat het een ander onderdeel is dat defect is deze keer vs recht hebt op enige vorm van garantie op die herstelling. De precieze periode tussen herstel en nu is toch een belangrijk detail dat nu ontbreekt.

Als ik een tip mag geven, niet te agressief of moeilijk doen. Dat lokt alleen maar hetzelfde uit langs de andere kant. Probeer rustig je stuk te brengen, en vraag of ze niet tegemoet willen komen aangezien dit wel heel toevallige timing is.Vriendelijk maar standvastig aandringen is de boodschap.

(in niet in de aard van : "Sinds dat hij hier binnen geweest is.." maar meer richting "Hij is recent hersteld maar ik zit eigenlijk wel nog met een probleem..")

Als ze echt gooien met onnodige kosten wil ik best eens kijken of we hier nog een geschikte inverter liggen hebben (bepaalde dv6 reeksen.. dood na 1 jaar met 1 jaar garantie, go go HP), maar als het probleem dan effectief bij de lampen ligt heb je dan wel een probleem..

@ Darkstone
Ah, mooi tooltje. Ik weet niet in hoeverre oudere modellen 2008+ en of netbooks hier aan toegevoegd mogen worden? Zal er een gewoonte van maken dit te draaien en info door te spelen. Zou een mooie stroom aan modellen toch kunnen toevoegen.

(ja, typfouten en dt klachten kun je sturen naar.. :))

• hexta
Even info van mijn kant (dit is het topic van mijn vriendin, vandaar, maar het is wel belangerijke informatie over de werkwijze van die zaak.)
Het heeft niet langer dan een week gewerkt, dus maximaal een week tussen reparatie en uitvallen van backlight.
Toen ze hem voor het eerst wegbracht, zou het een klein defectje zijn, zou heel snel gerepareerd zijn.
Na 2 weken had ze er nog niets van gehoord, dus ze belt, en ze word daar gewoon afgeblaft. "Jaaahaaaa we zijn er mee bezig !!! zucht zucht.."
En ze zouden ik geloof 2 dagen erna bellen.
Hebben ze niet gedaan.
De dag erna heeft haar moeder boos opgebeld om te kijken wat er nou allemaal aan de hand is.
"jaa er moet een nieuw paneel in, dure grap, maar over 2 dagen is ie klaar!
3 dagen later heeft ze hem opgehaald.
160 euro voor het scherm, 40 euro "onderzoekskosten".
Week later is hij kapot.

Ik heb haar gevraagd dit ook erbij te zetten als extra informatie, zodat jullie begrijpen waarom dit zo'n bizarre gebeurtenis is, maar ze zei: "Het is mijn topic, Ik schrijf op wat ik wil" dus oke. (vrouwen..)

Terug gebracht, de jongens daar zeiden "De reparateur is op vakantie, maar dat valt onder de garantie ja".
Belt na een week de reparateur, "nee dat valt niet onder de garantie, 120 euro."
Na dreigen valt het wel onder garantie?
Ik snap dat het zaak is om rustig te blijven, maar volgens mij is ze al ernstig genaaid, en proberen ze het nu nog een keer.
foetus_ schreef op donderdag 23 juni 2011 @ 22:23:
wat meer is dan 50% van de originele aankoopwaarde van dat ding.. normaler wijs raad je dit de klant dan ook af..
Dit vind ik ook zo bizar, in plaats van snel en goedkoop hebben ze zelf maar even besloten een duur nieuw paneel te bestellen.. De laptop zal niet meer dan 300 euro waard zijn..

[Voor 14% gewijzigd door hexta op 23-06-2011 22:38]

• foetus_
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 12-05 10:54
Ja als het binnen de week terug defect was, zou ik gewoon staan op garantie. Het is niet jouw werk om uit te zoeken wat er verkeerd is gelopen of er deze keer stuk is. Daarvoor ga je nu eenmaal naar een winkel.

Een inverter die het binnen de week begeeft na plaatsing van een nieuw scherm (en of kabel), hoogst onwaarschijnlijk dat dit een reeds aanwezig gebrek was. Kan ook gewoon een kabel zijn die loskwam van de inverter..

succes zou ik zeggen.

• hexta
foetus_ schreef op vrijdag 24 juni 2011 @ 10:51:
Ja als het binnen de week terug defect was, zou ik gewoon staan op garantie. Het is niet jouw werk om uit te zoeken wat er verkeerd is gelopen of er deze keer stuk is. Daarvoor ga je nu eenmaal naar een winkel.

Een inverter die het binnen de week begeeft na plaatsing van een nieuw scherm (en of kabel), hoogst onwaarschijnlijk dat dit een reeds aanwezig gebrek was. Kan ook gewoon een kabel zijn die loskwam van de inverter..

succes zou ik zeggen.
Ze gaat vandaag naar de winkel om hem op te halen.

Mijn vraag: na dreigen met naar de manager te stappen/andere stappen te ondernemen moet ze ipv 120 euro, 40 euro betalen. "onderzoekskosten". Is het slim om te proberen die er ook nog af te krijgen?
Aangezien ze naar mijn mening schofterig behandelt is, en ze haar aan alle kanten geld afhandig proberen te maken.

Ook zal ik haar vragen even een recentie van de winkel op tweakers te zetten.

• paQ
  • Registratie: Augustus 2001
  • Nu online
laptop aanpakken op de balie en direct naar buiten lopen :+

• hexta
paQ schreef op vrijdag 24 juni 2011 @ 12:15:
laptop aanpakken op de balie en direct naar buiten lopen :+
Ik had persoonlijk die reperateur over de toonbank getrokken en gegraagd hoe achterlijk hij denkt dat ik ben.

Maar aangezien het mijn vriendin is is het een andere zaak.
Ook weet ze niet veel van hardware, en omdat het een meisje is is de winkel nog meer geneigd er vanuit te gaan dat ze er niets van snapt, en dus toch wel zal betalen denk ik.

Ik ken wel meer verhalen van mensen voor wie de vriendin de pc even wegbracht om te laten repareren, en later bleek dat verschillende onderdelen vervangen zijn voor goedkopere hardware..
Dit lijkt me echt een zaak die dit soort praktijken uitvoert.

• hexta
Het begint een hele bijzondere zaak te worden.
Op de datum dat hij klaar zou zijn een telefoontje gekregen.
"ja blijkbaar is het toch een kabel"
Die moet nog besteld worden.
Het zal minimaal nog een week langer gaan duren.

Wat een baggertent is dat...
Incompetente werknemers.

• 0xDEADBEEF
  • Niet online
hexta schreef op maandag 13 juni 2011 @ 01:18:
Eerst zou het om een kabel gaan, toen is het paneel vervangen, lekker onderzoek was dat :') . Gelukkig heb ik niet extra hoeven betalen voor de vervanging van het scherm, maar ''enkel'' de kabel.
hexta schreef op maandag 27 juni 2011 @ 09:01:
Dus ze hebben "de kabel" twee keer vervangen? Wat een halve zolen.

Tijd voor een shopsurvey >:)

Als ik jou was zou ik zelf de onderdelen bij elkaar zoeken en zelf de reparatie uitvoeren. :)
Typenummer van de inverter is "TBD485NR", http://cgi.ebay.com/LCD-I...AS023216500-/300488869004 en http://shop.ebay.com/i.ht...=m570.l2736&_nkw=TBD485NR

Hier een video van iemand die een dv6000 uit elkaar haalt: YouTube: ‪HP Pavilion DV6000 Blank screen fix BGA rework video problem‬‏

[Voor 63% gewijzigd door 0xDEADBEEF op 27-06-2011 14:11]

• BadpunK
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 09:02

BadpunK

Wijsheden van een dwaas

hexta schreef op maandag 27 juni 2011 @ 09:01:
Het begint een hele bijzondere zaak te worden.
Op de datum dat hij klaar zou zijn een telefoontje gekregen.
Die moet nog besteld worden.
Het zal minimaal nog een week langer gaan duren.

Wat een baggertent is dat...
Incompetente werknemers.
Heb je hier toestemming voor gegeven om deze in te bouwen? Zo ja, heb je al een prijs afgesproken. Klinkt alsof er (opnieuw) een oor aangenaaid wordt.

Ik zou niet zo zijn geworden als ik niet al die ouderwetse waarden had om tegen te rebelleren.

Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee