Toon posts:

Afbeeldingen ; Iphoto of Aperture

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0Henk 'm!

Anoniem: 310212

Topicstarter
Ik kan maar niet wennen aan het in mijn ogen rommelige Iphoto. Vroeger had ik alle mappen met Windows op jaar en maand etc. en nu staan prive en werk foto's door elkaar in de vorm van gebeurtenissen.....
Ook heb ik Aperture , nog niet geinstalleerd , maar dit lijkt me een uitgebreide versie van Iphoto.
wie kan me vertellen wat de handigste manier is om met 1 van deze programma's overzicht te krijgen ?
Kan ik bijvoorbeeld alle foto's opslaan in de map Afbeeldingen en dan bijvoorbeeld Aperture gebruiken om ze te bekijken , bewerken en fotoboeken te maken ?

Ook een nadeel van iphoto vind ik dat wanneer ik een mapje foto's op een externe schijf zet en ze vervolgens op een pc bekijk , het allemaal dubbele bestanden zijn.....is daar een oplossing voor ?

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Froggle
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 05-06 21:49
Van Aperture weet ik niet veel af, maar hij slaat standaard je iPhoto Bibliotheek in de Afbeeldingen map op. Dit kun je aanpassen door deze te verplaatsen naar de plek waar je wil (EERST iPHOTO SLUITEN!) en dan iPhoto te openen i.c.m. de Alt toets. Dan kun je een nieuwe locatie aanwijzen waar je iPhoto Bibliotheek moet komen. Dan selecteer je gewoon op de nieuwe locatie je oude bibliotheek. ;)

[Voor 4% gewijzigd door Froggle op 12-06-2011 04:09]

XBL: Froggle | PSN: FroggleNL | Strava | Untappd

Acties:
  • 0Henk 'm!

• DAzN
  • Registratie: April 2000
  • Niet online
Als je serieus bent met fotos, dan is Aperture in mijn ogen de beste (en enige) keus. iPhoto is laagdrempelig en eenvoudig, Aperture is wat complexer maar eenvoudiger als je ingewikkelde bewerkingen wilt uitvoeren. Zeker als je je fotos ook nog eens in RAW maakt.

In het Fotografie / Workflow -forum is enige tijd geleden een discussie geweest over de "beste manier" om je fotos op te slaan. Zie:

Data-management
Setup en Workflow part #2

Op basis van die tweede link heb ik mijn workflow aangepast. Na een shoot kopieer ik mijn .NEFs naar een datum-folder op mijn schijf, die ik daarna importeer in Aperture. Zowel van die datum-folder als van Aperture maak ik backups met behulp van rsync naar verschillende machines.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• breinonline
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 05:24

breinonline

Are you afraid to be known?

Kijk ook eens naar Adobe Lightroom, dat vinden een hoop mensen weer beter dan Aperture. Wellicht bevalt je dat meer.

"For I dipt into the future, far as the human eye could see;
Saw the vision of the world, and all the wonder that would be..." -Alfred Tennyson.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Nismod
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 02-06 22:17
Aperture is natuurlijk een heel stuk goedkoper dan Lightroom, maar ik denk dat hetgeen wat jij wil (foto's bekijken vanuit een map) het beste met Adobe Bridge kan, die opent in principe gewoon je map en bladeren maar. Aperture maakt zijn eigen bibliotheek aan, dus je moet aperture gebruiken om je foto's te bekijken (tenzij je export als jpg of iets anders en dan die gaat gebruiken). Lightroom heeft weer zijn eigen catalog, met daarnaast je originele bestanden (dit kan met aperture trouwens ook), maar ook hier heb je weer Lightroom zelf (of Aperture) nodig.

Dus, welke lijkt je beter in jouw geval?

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Abbadon
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 19:52
Als ik tussen de regels doorlees hang je nog heel erg vast aan het zelf beheren van mappen rechtstreeks op het filesysteem. De bedoeling van software als iPhoto of Aperture is dat je dat juist niet meer doet. Alles gaat in een library en je hoeft je niet meer druk te maken over mapindelingen. Je kunt binnen de programma's zelf op verschillende manieren een indelingen maken.

Als je daar moeite mee hebt en je kunt deze systeembeheerdermanier van werken niet loslaten zijn beide programma's niks voor jou.

Just pick a dead end and chill out 'till you die.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Prulleman
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 00:18
Abbadon schreef op zondag 12 juni 2011 @ 09:54:
Als ik tussen de regels doorlees hang je nog heel erg vast aan het zelf beheren van mappen rechtstreeks op het filesysteem. De bedoeling van software als iPhoto of Aperture is dat je dat juist niet meer doet. Alles gaat in een library en je hoeft je niet meer druk te maken over mapindelingen. Je kunt binnen de programma's zelf op verschillende manieren een indelingen maken.

Als je daar moeite mee hebt en je kunt deze systeembeheerdermanier van werken niet loslaten zijn beide programma's niks voor jou.
hier sluit ik mij volledig bij aan, met nog als extra opmerking dat je even de voordelen op een rijtje moet zetten. opslaan in mappen betekend dat je ze maar op 1 manier kan terug vinden. In een library opslaan betekend, facetagging, geotagging, custom tagging ratings, filters etc.

Weet niet hoe je het met muziek doet, maar als je daarvoor itunes of iets vergelijkbaars gebruikt weet je wat de voordelen zijn tov mappen

Strava

Topicstarter
Bedankt voor alle reacties. Ik denk inderdaad dat ik vooral erg moet wennen aan het niet meer hebben van een mapstructuur.
In zowel Iphoto als in Aperture staan de foto's in "events" , op zich ook overzichtelijk maar voor mij wel door elkaar.
Eigenlijk wil ik dan een soort Sub events aanmaken ;

Ik heb op mn Mac foto's voor mn werk en prive staan ; Vroeger (lees Windows) bladerde ik door de folders bij naam , nu staat alles door elkaar. Ik snap wel dat zoeken makkelijker zal zijn dan voorheen , maar als ik nu foto's laat zien vind ik het slordig staan dat prive en zakelijk door elkaar lopen.

Het zal wel wennen zijn , ik heb inderdaad Itunes onlangs pas geactiveerd en ga dit ook steeds makkelijker vinden.

Topicstarter
oh ja en dan nog een goede manier om bijvoorbeeld uit iphoto 1 gebeurtenis (folder) op een hd te zetten en aan een windowsgebruiker te geven zonder dat de foto's dubbel zijn (waarvan 1 niet leesbaar voor windows maar wel zichtbaar)

• Prulleman
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 00:18
Ik gebruik in aperture nooit events als main view. Als je de navigatie kolom bekijkt kan je daar ook gewoon een hele structuur aanmaken met mappen, submappen en projecten

Strava

• World Citizen
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 06-06 08:10
Prulleman schreef op zondag 12 juni 2011 @ 11:15:
[...]
hier sluit ik mij volledig bij aan, met nog als extra opmerking dat je even de voordelen op een rijtje moet zetten. opslaan in mappen betekend dat je ze maar op 1 manier kan terug vinden. In een library opslaan betekend, facetagging, geotagging, custom tagging ratings, filters etc.

Weet niet hoe je het met muziek doet, maar als je daarvoor itunes of iets vergelijkbaars gebruikt weet je wat de voordelen zijn tov mappen
Zover ik gisteren geleerd heb ( zit in zelfde dilema). Kun je kiezen of je fotos in je library wilt importeren of dat je ze gewoon in je map wilt laten staan...

Best case scenarios hebben het ook over
- maak mappen op datum
- importeer dit in aperture en vink aan dat ze op hun eigen
Locatie moeten blijven staan

Er staat een filmpje op de Apple site waarin dit uitgelegd word.

Topicstarter
bedankt allen , ik ga er weer mee aan de slag

• Nismod
World Citizen schreef op maandag 13 juni 2011 @ 08:31:
[...]

Zover ik gisteren geleerd heb ( zit in zelfde dilema). Kun je kiezen of je fotos in je library wilt importeren of dat je ze gewoon in je map wilt laten staan...

Best case scenarios hebben het ook over
- maak mappen op datum
- importeer dit in aperture en vink aan dat ze op hun eigen
Locatie moeten blijven staan

Er staat een filmpje op de Apple site waarin dit uitgelegd word.
Dan heb je inderdaad hetzelfde als Lightroom. Dus als je een foto uit een map verplaatst, kan hij deze niet meer vinden in je Aperture. Zelf import ik ze eerst in Aperture en daarna import ik ze weer in mn 'RAW' map. Zo zijn ze niet gekoppeld en heb ik altijd een originele backup (deze zijn niet te zien in mn Aperture lib).

Over prive en werk > maak 2 library's aan. In die library's maak je gewoon weer mappen aan met verschillende events.

• World Citizen
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 06-06 08:10
Nismod schreef op maandag 13 juni 2011 @ 10:37:
[...]

Dan heb je inderdaad hetzelfde als Lightroom. Dus als je een foto uit een map verplaatst, kan hij deze niet meer vinden in je Aperture. Zelf import ik ze eerst in Aperture en daarna import ik ze weer in mn 'RAW' map. Zo zijn ze niet gekoppeld en heb ik altijd een originele backup (deze zijn niet te zien in mn Aperture lib).

Over prive en werk > maak 2 library's aan. In die library's maak je gewoon weer mappen aan met verschillende events.
Dus dan hou je uiteindelijk 1 originele kopie over? de RAW map...
En die kun je dan gewoon beheren vanuit Finder? Dus bv fotos verplaatsen.. of moet je dit dan toch via Aperture doen?

Of heb je toch 2 mappen..? De originele en de RAW map? En kunnen we dat niet omzeilen met de nieuwe back-up feature in Lion? dan kun je namelijk backups terug halen van elke wijziging... ? of vertrouwen we dit niet?

Ik zit hier echt met de zelfde vragen....

• Nismod
World Citizen schreef op maandag 13 juni 2011 @ 11:19:
[...]

Dus dan hou je uiteindelijk 1 originele kopie over? de RAW map...
En die kun je dan gewoon beheren vanuit Finder? Dus bv fotos verplaatsen.. of moet je dit dan toch via Aperture doen?

Of heb je toch 2 mappen..? De originele en de RAW map? En kunnen we dat niet omzeilen met de nieuwe back-up feature in Lion? dan kun je namelijk backups terug halen van elke wijziging... ? of vertrouwen we dit niet?

Ik zit hier echt met de zelfde vragen....
Ik heb 2 mappen als het ware, de Aperture.lib (welke alleen vanuit aperture bekeken kan worden) en ik heb dan de RAW map, waar ik al mijn nef's in stop, hier doe ik niks mee, puur backup.

Mocht het zo zijn dat je meerdere library's wil, dus prive en werk, dan heb je dus prive.lib en werk.lib (deze kun je vanuit aperture zelf aanmaken).

Hetgeen wat in Aperture zit is ook een RAW bestand, deze zal niet overschreven worden, het is tenslotte non destructive. Dat ik een 2e map heb met al mijn RAW bestanden is puur voor backup ed.

Feitelijk gezien heb je genoeg aan je aperture library met daar al je RAW bestanden in (dus niet in een aparte map kopieren).

Over het verplaatsen van foto's, dat doe je in principe niet, want het zit allemaal in je aperture library. Deze kun je neerzetten waar je wil.

Ik denk dat er verwarring ontstaat door Lightroom, want deze gebruikt namelijk zowel mappen als de lightroom catalog. De catalog bevat alleen je wijzigingen en de mappen bevatten je foto's. Dus zonder catalog zijn je foto's onbewerkt (tenzij je ze opslaat vanuit Photoshop blablabla). Dit is dus niet het geval met Aperture, je hebt 1 of meerdere library's en hier zitten zowel je wijzigingen als foto's in. Je kunt je library file gewoon alle kanten op verplaatsen, binnen 2 seconden link je hem weer met Aperture (erg makkelijk voor backup).

[Voor 16% gewijzigd door Nismod op 13-06-2011 11:34]

• Digistorm
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 01-04 16:06

Digistorm

tenax moderator pomorum

Anoniem: 310212 schreef op maandag 13 juni 2011 @ 00:48:
Bedankt voor alle reacties. Ik denk inderdaad dat ik vooral erg moet wennen aan het niet meer hebben van een mapstructuur.
In zowel Iphoto als in Aperture staan de foto's in "events" , op zich ook overzichtelijk maar voor mij wel door elkaar.
Eigenlijk wil ik dan een soort Sub events aanmaken ;

Ik heb op mn Mac foto's voor mn werk en prive staan ; Vroeger (lees Windows) bladerde ik door de folders bij naam , nu staat alles door elkaar. Ik snap wel dat zoeken makkelijker zal zijn dan voorheen , maar als ik nu foto's laat zien vind ik het slordig staan dat prive en zakelijk door elkaar lopen.

Het zal wel wennen zijn , ik heb inderdaad Itunes onlangs pas geactiveerd en ga dit ook steeds makkelijker vinden.
Je kunt iig in iPhoto meerdere bibliotheken aanmaken, dus al zou je er twee aanmaken, één voor je werk en één voor privé, dan houdt je het ook gescheiden. Alleen is het wisselen tussen de twee iets minder handig.
Anoniem: 310212 schreef op maandag 13 juni 2011 @ 00:51:
oh ja en dan nog een goede manier om bijvoorbeeld uit iphoto 1 gebeurtenis (folder) op een hd te zetten en aan een windowsgebruiker te geven zonder dat de foto's dubbel zijn (waarvan 1 niet leesbaar voor windows maar wel zichtbaar)
Dat zul je altijd houden tussen Mac en Windows, want de Finder maakt leuke . bestanden aan die Mac OS X verbergt maar Windows niet. Je kunt tooltjes kopen die dat verhinderen (het heeft ermee te maken dat het Windows filesystem anders werkt dan dat van Apple en Apple "lost het op" door de informatie die anders verloren zou gaan in . bestanden te stoppen) of je kunt je Windows broeders opvoeden dat ze die . bestanden eerst wissen voor ze wat met de foto's gaan doen.

Unum systema ad eos omnes regendos... | Macbook Pro 15" hi-res - Core i7 2635QM (2 GHz) / 8 GB / 160 GB SSD / Radeon 6490M | iPhone 3GS 16GB

Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee