Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pat-Juh
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 15-08 09:21
Ik kwam zojuist een leuk filmpje tegen, Youtube Link, opzoek naar een betere manier...

Hoe beheren jullie je data?

Bij mij zelf ging het nu als volgt:

1.CameraRAW CF kaart -> Lightroom Import (Kopie naar Lightroom/SOORT/DATUM/bestanden, waarbij SOORT = REPORTAGE, PARTY, PERSOONLIJK, etc.).

2.CameraRAW CF kaart -> Kopie Externe schijf (2.5", FOTOWERK/SOORT/DATUM/bestanden)

3.Controle -> Format CF kaart.

Ben benieuwd!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nordlys
  • Registratie: Augustus 2004
  • Niet online
Ik importeer m'n RAW bestanden naar Lightroom toe, en laat het automatisch importeren in mapjes aan de hand van de datum van de foto's (yyyy/mm/dd). Vervolgens tag ik de foto's en als de foto's bij elkaar horen dan maak ik er een verzameling van (yyyy/Naam van verzameling). Daarnaast heb ik Smart Collecties die worden gegeneerd aan de hand van de tags (bijv. Locaties/Schiermonnikoog, Locaties/Noorwegen, en ook familieleden of zelfs combinaties van familieleden, bijv. mijn zus + haar zoon/m'n neefje). Dit wordt allemaal op de interne HD opgeslagen en om de week maak ik een backup van de nieuwe bestanden naar een externe HD (mbv. SyncBackPro). CF kaartjes formateer ik altijd direct na importeren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gizz
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 22:06

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

Voor elke shoot maak ik een nieuwe map aan in het formaat *datum*_*gebeurtenis*. Dus bijvoorbeeld 20110205_Shoot-X. Ook als het een keer helemaal mis gaat met de datums van je files blijft alles op datum gesorteerd staan.

Deze map staat dan op mijn SSD om lekker snel te kunnen bewerken. Na het bewerken wordt de hele map ook naar de NAS gegooid en van alles wat op de NAS staat wordt ook een kopie gemaakt op een externe schijf die in onze garage 100 meter verderop bewaard wordt.

Werken met tags hoeft voor mij niet. Ik weet echt nog wel van de afgelopen jaren in welk jaar ik shoot X had of vakantie Y. Dan hoef ik in de lijst met mappen alleen nog naar tien of twintig mapjes van dat jaar te kijken welke er ook echt vakantie Y heet.

Lightroom gebruik ik wel om snel een hele serie te kunnen bewerken soms, maar niet echt om al mijn foto's te beheren.

[ Voor 17% gewijzigd door Gizz op 05-02-2011 12:21 ]

Canon EOS 5Dm3 + 5D + 7D + 300D + 1000FN + EF 17-40 4L + EF 35 1.4L + EF 50 1.8 + EF 80-200 2.8L + 550EX

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

ik maak mapjes aan met datum-event net zoals Gizz

alles staat op een externe hd en 1 x in de maand backup ik die naar een andere externe hd die ik ergens anders bewaar dan thuis.

taggen van events doe ik via mijn website http://thehospages.com/ in mysql dus hoef ik dat niet meer locaal te doen. mijn site is in deze ook tevens het digitale archief voor als ik iets wil terugvinden van dj xxx of organisatie yyy

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GerardHenninger
  • Laatst online: 22:31
En ik doe het weer op deze manier :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RZor
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 11-03-2021

RZor

Sorry!

Kijk hier eens

Er is voor mij weer wat aangepast dus zal ik binnenkort even een nieuwe update doen.

[ Voor 34% gewijzigd door RZor op 11-05-2011 12:24 ]

Gruwelijk gejatte Icoon!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GerardHenninger
  • Laatst online: 22:31
RZor schreef op woensdag 11 mei 2011 @ 12:23:
Kijk hier eens

Er is voor mij weer wat aangepast dus zal ik binnenkort even een nieuwe update doen.
Euh... oud topic en de plaatjes doen het niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RZor
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 11-03-2021

RZor

Sorry!

ja oud, maar dit topic was dus al een keer gestart i.o.m. met de modjes.
Vandaar dat ik hem even aanhaal.
Mijn post daar ga ik thuis weer even updaten zodat ie weer helemaal klopt.

Gruwelijk gejatte Icoon!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Siparti
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 29-12-2022
Bewaren jullie al je RAW files? En waarom wél?
(Van degenen die dat niet doen ken ik het argument wel, 'ik heb die toch nooit meer nodig')

Zelf heb ik ze allemaal nog (150GB nu, schat ik) maar ik ben aan het dubben of ik van de oude foto's niet beter alleen de RAW's van de extreem goed gelukte platen kan bewaren en van de rest gewoon fullsize JPG's...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gizz
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 22:06

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

Ja. Waarom? Omdat opslag geen drol meer kost tegenwoordig. Die paar euro extra heb ik er wel voor over om mijn foto's 'echt' te hebben in plaats van alleen lossy gecomprimeerde exemplaren.

Canon EOS 5Dm3 + 5D + 7D + 300D + 1000FN + EF 17-40 4L + EF 35 1.4L + EF 50 1.8 + EF 80-200 2.8L + 550EX

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nordlys
  • Niet online
RAW's ga ik echt nooit weggooien. Opslag is zo goedkoop tegenwoordig dat ik dat niet als probleem zie. Je zal maar in de toekomst een keer een canvas, album of losse print van je oudere foto('s) willen maken en net even een andere bewerking willen doen. Of de situatie dat je bijv. over een paar jaar een fatsoenlijk scherm met kleurencalibrator koopt terwijl je nu nog een TN paneel hebt, dan is de kans groot dat je veel van je oude foto's nog wel eens net wat anders wilt nabewerken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Garyu
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 15:00

Garyu

WW

jvdgeest schreef op donderdag 12 mei 2011 @ 11:28:
RAW's ga ik echt nooit weggooien. Opslag is zo goedkoop tegenwoordig dat ik dat niet als probleem zie. Je zal maar in de toekomst een keer een canvas, album of losse print van je oudere foto('s) willen maken en net even een andere bewerking willen doen. Of de situatie dat je bijv. over een paar jaar een fatsoenlijk scherm met kleurencalibrator koopt terwijl je nu nog een TN paneel hebt, dan is de kans groot dat je veel van je oude foto's nog wel eens net wat anders wilt nabewerken.
Dat denk ik ook. Waarom weggooien? Koop je een keer een x-TB schijf en je kan er weer lang genoeg tegenaan.

En als ik dan toch ooit nog iets met bepaalde foto's ga doen, dan kan dat gewoon.

Ik doe wel vrij rigoreus foto's weggooien. Immers, een foto die ik nu niet mooi vind ga ik over tien jaar ook niet opeens mooi vinden. Integendeel, die zit dan alleen maar in de weg, omdat je langer moet zoeken naar de echt goede foto's.

It's Difficult to Make Predictions - Especially About the Future

Pagina: 1