Deze week bij vrienden de Solaredge omvormer monitoring aan het werk gezien. Ik meet zelf de productie van van 11 panelen en 4 steca's via de productiemeter en heb geen ervaring met automatisch posten van opbrengst via internet. De monitoring van de Solaredge is wel heel erg mooi. Aan de Solaredge omvorm er zijn alle panelen individueel gekoppeld en je kunt de opbrengst dus ook individueel zien via een internetlogin. Zo kun je bij schaduw op één paneel zien dat de andere panelen gewoon volle bak doorproduceren. Ook kon bij één installatie worden gezien dat één paneel duidelijk minder produceerde dan de andere. Ik was in eerste instantie geschrokken van de prijs van de omvormer in vergelijking met de steca's maar zonder dure Solarlogger kan via de Solaredge via het internet heel mooi worden gemonitord, Daarnaast zijn er bij één installatie in eerste instantie 8 panelen geinstalleerd. De installatie draait op vol vermogen voor de 8 panelen. Binnenkort komen er 2panelen bij, gewoon een kwestie van bijprikken en weer maximaal vermogen. Op de tweede string van de omvormer kunnen 2 tot 10 extra panelen worden bijgeplaatst zonder extra investering in een omvormer. Dat lijken me mooie voordelen maar in dit forum lees ik alleen over mastervolt, sma en steca. Mis ik iets?
Floris
@duurzaamremunj
Floris
@duurzaamremunj