dus .. functionele eisen:
* 30 gebruikers
* DHCP Server
* DNS Server
* File Server
* LDAP Server
* genoeg storage (wsch 1tb)
maar .. je hebt het over 2 locaties die beiden ongeveer 500gb gaan gebruiken. eentje in groningen en eentje in maastricht? aan de overkant van de straat? in hetzelfde gebouw maar andere verdieping?
als dat laatste het geval is zou ik gaan voor:
* HP proliant DL180 G6, met daarin 4gb geheugen, 2 72gb schijven in raid1 voor het OS, en de overige 6 schijven in te delen met green sata schijven in raid5 voor de mass storage. je hoeft ze niet alle 6 te vullen, maar laat zeggen dat je 4x 500gb koopt. heb je netto 1.5tb over om te spelen.
daar zet je je OS naar keuze op (ik zou voor suse gaan, maar ieder zijn eigen ding, als jij dat spaanse OS wilt, houd er dan rekening mee dat je subscriptions per jaar koopt voor elke dienst. en dat kan aantrekkelijk zijn. of niet. jouw keuze).
daarnaast zou ik wel een kopie trekken van alle server configs. dat heeft dat ubuntu-based OS van jou inderdaad al een cloud oplossing voor, en dat is prima. je kunt dat ook offsite op een andere computer hosten (bijvoorbeeld op een VM die je bij linode.com of xlshosting.nl huurt).
het voordeel van zo'n extra VM is, dat je daar bijvoorbeeld ook je email kunt hosten, zodat je ook vanaf thuis bijvoorbeeld je email kunt checken zonder de upstream van je locatie te belasten. ik weet namelijk niet wat voor internet-abo jullie hebben.
koop die DL180 wel met een degelijk onderhoudscontract; je wordt blij van het feit dat er de volgende dag al een schijf geleverd wordt zodat je verder kunt.
en met een goede onderbouwing kun je best bij je baas aankomen. als hij dan alsnog beslist om de dubbeltjes om te keren, dan is dat zijn keuze. maar dan ligt het niet aan jou.
http://h10010.www1.hp.com...8421-3884339-5063718.html[Voor 0% gewijzigd door DrClaw op 11-06-2011 12:49. Reden: cheatah wees me (een beetje arrogant) op de typfout. bedoelde raid1, schreef raid0. naja, ik word ook niet betaald om tips te geven aan wildvreemden anders had ik wel secuurder gewerkt.]