Toon posts:

Extreem langzame schijf door val, data recovery

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Anoniem: 303146

Topicstarter
Mijn macbook is van het bureau gevallen en daarna wilde hij niet op starten. Na het vervangen van de hardeschijf gaf de macbook gelukkig geen problemen.
Op de schijf staan echter veel belangrijke bestanden die ik graag terug zou willen halen, ik heb het geprobeerd met "data rescue 3" maar het uitlezen ervan zou 22000 uren duren dus dat is sowieso geen optie.
Volgens mij zijn alle bestanden wel toegankelijk maar is hij alleen extreem langzaam in het uitlezen. Hij word namelijk wel gewoon herkend in mijn systeem, maar als ik er doorheen wil bladeren moet ik bij elke stap een paar minuten wachten tot er iets verschijnt.

Is er nog een kans om de bestanden om een andere manier terug te halen? Ik hoor graag of er nog andere mogelijkheden zijn.

• KeDeShCh
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 30-04-2013
Recoverybedrijf, maar dat kan flink in de papieren lopen. Voortaan misschien toch maar eens een back-up gaan maken en bijhouden??

Anoniem: 403541

Je zou nog Norman recovery kunnen proberen. Ze doen ook in data recovery. Maar ik denk dat het wel erg duur kan gaan worden.

• PilatuS
  • Registratie: September 2002
  • Niet online
Soms heeft een schijf momenten dat het kopieeren wel snel gaat. Het kan dan best zijn dat je in 10 min ineens heel veel kan overzetten. Soms duurt zo'n snel moment maar 10 sec maar het kan ook prima 1 uur zijn. Dit is alleen niet aan te raden als de data erg belangrijk is en een recoverybedrijf een optie is. Door de schijf te laten draaien terwijl de koppen bijvoorbeeld over de platters gaan sloopt de schijf namelijk.

Je zou het kopieeren dus gewoon aan kunnen laten staan en hopen dat ie een moment heeft dat ie het wel goed doet. Heb meedere malen mee gemaakt dat het ineens wel goed gaat. Je kan ook horen wanneer het goed of slecht gaat. Als de schijf zo langzaam is maakt deze tikkende geluiden en gaat er mechanisch iets compleet fout. Als het kopieeren snel gaat maakt de schijf een normaal geluid. De mechanische problemen die er nu mee zijn kunnen dus soms tijdelijk weg gaan.

Edit : De vriezer kan ook nog een optie zijn. Alleen ook niet aan te raden als je het geld over hebt voor een recoverybedrijf.

[Voor 41% gewijzigd door PilatuS op 09-06-2011 23:07]

• Trommelrem
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 09-11-2021
Recoverybedrijf is de enige veilige optie. Wat je zelf nog kunt proberen is uitzoeken onder welke omstandigheden de schijf nog wel werkt. Bijvoorbeeld bij een bepaalde temperatuur.

• Hippocampus
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 01:43

Hippocampus

ᓚᘏᗢ

Ik heb ergens gelezen dat als een schijf te vaak een i/o fout geeft, windows automatisch de snelheid terugzet naar pio modus (ipv udma) (ik weet niet of dat met een mac ook zo is)
de snelheid is dan inderdaad zo traag dat je denkt dat de schijf kapot is, al hoeft dat dus niet het geval te zijn.

[Voor 8% gewijzigd door Hippocampus op 10-06-2011 13:28]

• Aragnut
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 22:22
Hippocampus schreef op vrijdag 10 juni 2011 @ 13:28:
Ik heb ergens gelezen dat als een schijf te vaak een i/o fout geeft, windows automatisch de snelheid terugzet naar pio modus (ipv udma) (ik weet niet of dat met een mac ook zo is)
de snelheid is dan inderdaad zo traag dat je denkt dat de schijf kapot is, al hoeft dat dus niet het geval te zijn.
Een schijf die soms wel, soms niet goed leest lijkt meer een hardware error (beschadigde koppen/platters) dan PIO modus. Overigens is bij windows de schijf uit pio modus te halen door de driver van de controller opnieuw te instellen (heeft dus meer met drivers te maken).

edit: oh ja: zoals mensen hierboven zeggen: recovery bedrijf. Je kan ook nog (als je zelf wil prutsen) proberen een image van de schijf te maken.

[Voor 9% gewijzigd door Aragnut op 10-06-2011 13:32]

• Hippocampus
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 01:43

Hippocampus

ᓚᘏᗢ

Aragnut schreef op vrijdag 10 juni 2011 @ 13:31:

Een schijf die soms wel, soms niet goed leest lijkt meer een hardware error (beschadigde koppen/platters) dan PIO modus. Overigens is bij windows de schijf uit pio modus te halen door de driver van de controller opnieuw te instellen (heeft dus meer met drivers te maken).
Volgens mij heeft de toppicstarter zelf niets gemeld over een schijf die soms wel, soms niet goed leest.

• bas-r
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 19:19
Windows, windows?
TS heeft een Macbook.

Ik zou een image van de schijf proberen te maken, dit terugzetten op een andere sschijf en zien wat er terug te halen valt.

/image maken met bv Acronis true image, of een Norton.

[Voor 14% gewijzigd door bas-r op 10-06-2011 15:02]

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

bas-r schreef op vrijdag 10 juni 2011 @ 15:01:
Windows, windows?
TS heeft een Macbook.
Die dingen kunnen ook Windows draaien.

Verder is: Thematopic: Datarecovery nog interessant leesvoer voor de TS.
Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee