Toon posts:

Geluid in kleine ruimte, goed compromis?

Pagina: 1
Acties:

• LED-Maniak
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 14:21

LED-Maniak

Bakkers klaar? Bakken maar!

Topicstarter
Ondertussen ben ik de speakers van mijn macbook zat en wordt het tijd voor echt geluid in mijn nieuwe huisje. Het enige probleem is dat ik een rechthoekige huiskamer heb met een hoekbank waardoor er een bepaalde (kleine) zithoek is gecreëerd.

Probleem
De zithoek is 3 meter diep en 3 meter breed. Doordat er een open keuken grenst aan de locatie waar de televisie staat en daar tegenover de deur van de berging zit, is het onmogelijk om links en rechts zuilen neer te zetten. Ook bij de bank is dit niet mogelijk gezien deze strak tegen de muur staat.

Muziek
Omdat ik vooral soundtracks maar ook jazz/blues/klassiek luister wil ik beginnen met een stereo set en later uitbreiden naar een 5.1 set voor films. Ik heb reeds enkele jaren in-ears van het merk shure(SLC4). Hiermee hoor ik snel fouten in muziek of als ze tijdens een optreden hun bladmuziek omslaan. Dit zou ik graag ook met de speakers willen horen. Kristal helder geluid vind ik belangrijker dan een aanwezige bass!

Kleine indruk wat ik zoal luister:
YouTube: ‪Alice's Theme (Alice In Wonderland) 2010 Danny Elfman‬‏
YouTube: ‪Camille Saint-Saëns - Danse Macabre‬‏
YouTube: ‪The Legend of Zelda - THE OCARINA OF TIME MEDLEY - Kokiri Forest - Title Screen - Lullaby‬‏
YouTube: ‪Steve Jablonsky - Armored Prayer (Gears of War 2 - Heroic Assault)‬‏
YouTube: ‪Play! A Video Game Symphony -Battlefield-‬‏

Budget
Ik heb reeds al een versterker op het oog maar het budget voor de 2 speakers is ongeveer 800 euro.

Versterker
De versterker die ik op het oog heb is een Yamaha RX-V667. Toegespitst op een toekomstig uitbreiding.

Wat ik zelf gevonden heb
Omdat zuilen niet mogelijk lijkt ben ik aan het kijken naar monitors/boekenplank modellen met een losse subwoofer. Dit setje lijkt mij mooi, met goede reviews: Avi Neutron 5.

De speakers kunnen op zich een stuk van de muur geplaatst worden door houders aan de muur te bevestigen. In principe heb ik zo'n 50cm aan hoogte ruimte tot het plafond.

Wie heeft voor mij tips waar ik op kan letten? Welke valkuilen ga ik tegenkomen als het hangt?

Appeltaart is lekker!

• TBTL
  • Registratie: Mei 2010
  • Niet online
De speakers aan de muur bevestigen kan je beter niet doen, dat is erg slecht voor het geluid. Eigenlijk moeten ze een meter van de muur af, maar dat gaat dus niet lukken.

On-/in-wall luidsprekers zijn geen optie als ik het goed begrijp.

Hmm, lastig...

[Voor 9% gewijzigd door TBTL op 09-06-2011 22:29]

Anoniem: 397269

Is een micro set of anders een desktop audio systeem niet een betere (tijdelijke) oplossing? met 3 bij 3 meter ben je meestal beperkt tot dat soort systemen. Uit dat soort systemen kan ook verassend goed geluid komen. Zeker in vergelijking met je shure e4c's.

Mijn persoonlijke ervaring met de yamaha micro/desktop systemen is gewoon uitstekend.

• LED-Maniak

LED-Maniak

Topicstarter
On-wall speakers zou prima passen maar die lijken mij klank te missen? Of valt dit mee?

Ik heb twee foto's gemaakt van de ruimte(heb het moeten stitchen gezien de afstand..).

Rechthoek geeft aan waar de televisie ongeveer komt.

Dit is de muur van de bank waar je dus zit.

@schoenmerlijn
Hoe bedoel je dit als tijdelijke oplossing? Ik woon er net dus de kans is niet heel groot dat ik weer snel verhuis.

[Voor 14% gewijzigd door LED-Maniak op 10-06-2011 00:00]

Appeltaart is lekker!

Anoniem: 185410

Goede soundbar? Yamaha maakt hele aardige. Anders een 5.1 setje ala Kef 2005.3, Focal Sib, Cambridge Audio Minx. Deze kunnen denk ik allemaal discreet in een hoekje gehangen worden mits in matchende kleur van de muur. En een inear monitor vergelijken met een luidspreker in een kamer (resonanties,bijgeluiden etc) is denk ik lastig, Wil je dat ervaren kun je beter een set goede hoofdtelefoons met lang snoer halen.

Anoniem: 328247

Zou het niet een idee zijn, om die deur van de berging te vervangen door een vouwdeur? Dan liggen alle mogelijkheden open voor een stereo (2.0) opstelling.

• LED-Maniak

LED-Maniak

Topicstarter
Dat is eigenlijk wel een (zeer) goed idee! Ik ga eens naar die optie kijken!

Appeltaart is lekker!

Anoniem: 36732

En Dynaudio maakt bijvoorbeeld (onder vele anderen) goede luidsprekers. Mocht 2e hands een optie zijn, dan zou ik het overwegen. Voor de vloerstaanders: http://link.marktplaats.nl/453208024 en als kleinere monitoren: deze met stands: http://link.marktplaats.nl/455591088 en deze zijn ook goed: http://link.marktplaats.nl/455897241

• ShittyOldMan
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 13:16
Of on-wall speakers: http://www.pmc-speakers.c...uct.php?mode=view&pid=168
In ieder geval is geluid van achter/boven bij films vrij vervelend kijken. Ik zou dan inderdaad naar een schuifdeur kijken of anders een flinke deurstop. Qua speakers zoals altijd zelf luisteren, te beginnen bij Dynaudio :)

• d-Frag
  • Registratie: November 2000
  • Nu online

d-Frag

74% completed

Een optie die zo in mij opkomt: plaats het iets uit het midden.
Zal voor het geluid wellicht zelfs evenwichtiger zijn aangezien je links ook niet echt een hoek hebt.

Nu weet ik niet hoe vaak je in die berging komt, maar je kan wat ruimte voor de luidspreker smokkelen door de deur niet helemaal open te laten gaan (zie slechte paint).

Overigens (maar dat kan sinds de 8! jaar terug dat ik mij erin verdiept heb veranderd zijn) lijkt Yamaha/Neutron mij een te overdadig scherpe combinatie.

Het is beter op onvolmaakte wijze invulling te geven aan je eigen bestemming, dan op volmaakte wijze het leven van iemand anders te leiden. - Bhagavad Gita -

Een deurstop lijkt mij 3 x niks. Vroeg of laat, wrikt zo'n stop zich los en dan knalt de deur alnog tegen de speaker, zo is mijn ervaring.

• KillaZ
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 14:17
TBTL schreef op donderdag 09 juni 2011 @ 22:21:
De speakers aan de muur bevestigen kan je beter niet doen, dat is erg slecht voor het geluid. Eigenlijk moeten ze een meter van de muur af, maar dat gaat dus niet lukken.

On-/in-wall luidsprekers zijn geen optie als ik het goed begrijp.

Hmm, lastig...
Dat geldt i.m.o. in beperkte mate voor speakers die een basreflexpoort aan de achterkant hebben.
Basreflex poort aan de voorkant en je hebt nergens last van hoor ;)

Als de TS boekenplankmodellen koopt met een reflexpoort aan de voorkant kan hij ze met gemak ophangen.

Daarnaast, hoe vaak ben je in die berging te vinden? Ik denk dat de vouwdeur nog de beste oplossing is :)

K to the KillaZ

• vosss
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 18-04 13:40
Ik neem aan dat als je weet dat er een speaker staat bij die deur naar de berging dat je die niet als een idioot open gooit.

Ik bedoel ik neem niet aan dat andere mensen in jouw berging gaan lopen neuzen en dan bij het buitenkomen vergeten dat daar een speaker staat wel?!

Ik zou er geen een vloerstaander neerzetten en dan zoals al gezegd werd gewoon zo een losse zware dop op de grond in het geval je zelf een keer per ongeluk een beetje hard die deur open doet.

Ik zie het probleem dus niet echt eerlijk gezegd :)

• mr.paaJ
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 30-05 20:05

mr.paaJ

generatie cmd+z

Tweedehands setje Monitor Audio GS10? ;)
Goed geluid en geen sub nodig voor muziek

[Voor 7% gewijzigd door mr.paaJ op 10-06-2011 12:08]

liever de tong gebrand dan lauwe soep

• Anoniem: 159816
  • Registratie: November 2005
  • Niet online
Final setje met electrostaten aan de muur en subwoofer als ondersteuning? Geen idee wat dat spul 2dehands doet (anders valt het zeker weten buiten je budget). Quad 11/12L's zijn ook leuk voor dit soort ruimtes.

[Voor 14% gewijzigd door Anoniem: 159816 op 10-06-2011 13:18]

• WhizzCat
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 28-05 23:06

WhizzCat

www.lichtsignaal.nl

Of een paar mooie Magnetostaten: http://link.marktplaats.nl/454986701

Geen idee wat daar de kwaliteit van is t.o.v. electrostaten, maar die zijn denk ik sowieso buiten budget, ook 2e hands. Voordeel van magentostaten schijnt een betere bas te zijn en je kan ze zonder problemen strak tegen de muur spijkeren ;)

-edit-

Die had ik idd gelezen, leuk stukje:) (Ben ook nog maar audio-n00b though, was toevallig zelf op zoek en kwam deze tegen, helaas buiten budget, lol)

[Voor 20% gewijzigd door WhizzCat op 10-06-2011 13:43]

Foto zooi | Arduino, Lego en IoT
Als je het niet aan een 6-jarige kan uitleggen, snap je er zelf ook niks van! - A. Einstein

• vosss
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 18-04 13:40

• Póg mo Thóin
  • Registratie: December 2004
  • Niet online
mr.paaJ schreef op vrijdag 10 juni 2011 @ 12:08:
Ahh, dat zijn mooie speakers!

Riamh mé ag dul a thabhairt duit suas, ní bheidh mé in iúl duit síos

mr.paaJ schreef op vrijdag 10 juni 2011 @ 12:08:
"Kristal helder geluid vind ik belangrijker dan een aanwezige bass!"
Zo schreef de TS in zijn startpost. Dan is zijn keuze (AVI-Neutron 5) als begin nog niet zo gek. Maar Dali Ikon 2 MK 2 zou natuurlijk ook heel goed kunnen. Monitor Audio zijn leuke speakers voor wie een hekel aan klassieke muziek heeft. Maar of de TS wel zo blij is met MA, dat betwijfel ik. :P

• LED-Maniak

LED-Maniak

Topicstarter
Ik neig toch naar de avi neutron, klinkt veelbelovend. Probleem is volgens mij alleen dat ze niet aan de muur mogen hangen ivm. de bass port aan de achterkant.

Appeltaart is lekker!

• TBTL
  • Niet online
KillaZ schreef op vrijdag 10 juni 2011 @ 10:14:
[...]
Dat geldt i.m.o. in beperkte mate voor speakers die een basreflexpoort aan de achterkant hebben.
Basreflex poort aan de voorkant en je hebt nergens last van hoor ;)

Als de TS boekenplankmodellen koopt met een reflexpoort aan de voorkant kan hij ze met gemak ophangen.
Het geldt voor alle luidsprekers (m.u.v. on-wall). De eerste reflectie (van die muur) komt te vroeg aan bij je oren. Je hersens kunnen die reflectie en het directe geluid van de luidspreker dan niet uit elkaar houden, met als gevolg een versmeerd stereobeeld.

Ook gaat de frequentierespons eraan, vergelijk de grafieken op deze website maar.

[Voor 13% gewijzigd door TBTL op 10-06-2011 16:35]

• msjong
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 31-03-2022
TS kijk is naar dynaudio als je van zuiver en scherp hoog houd. Ik heb hier de dm 2/7 staan a 375 pst en ben er geweldig blij mee. Moet er wel een stand bij!

Anoniem: 36732

msjong schreef op vrijdag 10 juni 2011 @ 16:34:
TS kijk is naar dynaudio als je van zuiver en scherp hoog houd. Ik heb hier de dm 2/7 staan a 375 pst en ben er geweldig blij mee. Moet er wel een stand bij!
Inderdaad zoals ik ook al eerder zei. En helemaal omdat je hele gedetailleerde speakers wil hebben...

• Da_man
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 18-04-2019

Da_man

Times like these...

LED-Maniak schreef op vrijdag 10 juni 2011 @ 16:13:
Ik neig toch naar de avi neutron, klinkt veelbelovend. Probleem is volgens mij alleen dat ze niet aan de muur mogen hangen ivm. de bass port aan de achterkant.
Dat zal geen enkel probleem zijn, dus ik zou je daar niet al te druk om maken...

...call for a Big Lebowski

• mr.paaJ
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 30-05 20:05

mr.paaJ

generatie cmd+z

Erg mooi! heb de MMG's nog bij m'n moeder staan en helaas zelf geen ruimte anders zou ik ze gelijk weer zelf neerzetten. Geniale speakers zijn dat, en niet eens duur (als ze in goede conditie zijn). Moeten wat verder van de achterwand maar zijn erg licht dus makkelijk aan de kant te zetten. Zeker niet plat tegen de muur.
Anoniem: 328247 schreef op vrijdag 10 juni 2011 @ 13:41:
[...]

"Kristal helder geluid vind ik belangrijker dan een aanwezige bass!"
Zo schreef de TS in zijn startpost. Dan is zijn keuze (AVI-Neutron 5) als begin nog niet zo gek. Maar Dali Ikon 2 MK 2 zou natuurlijk ook heel goed kunnen. Monitor Audio zijn leuke speakers voor wie een hekel aan klassieke muziek heeft. Maar of de TS wel zo blij is met MA, dat betwijfel ik. :P
Weer een lekkere ongenuanceerde Mahler uitspraak. De GS10 gaat prima met de jazz en blues die ook genoemd worden, en met klassiek heb ik geen problemen gehad hoor... beetje gewicht in de muziek is wel prettig toch?
De MMG (zeker voor deze genres) is veel beter maar moet wel wat in de ruimte geplaatst worden om echt lekker te klinken, dat moet je dan wel willen doen.

Een paar GS10 zet ik liever op zichzelf neer dan een paar boekenplank speakers die met een subwoofer gaan worden aangevuld (zeker bij films, want -6dB al bij 65Hz), waar de TS ook aan denkt...

liever de tong gebrand dan lauwe soep

• DjVe
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 12:47

DjVe

Hatsaflats!

Ik had in mijn vorige woning ook erg weinig ruimte voor audio. Ik denk dat je met een stel goede boekenplank speakers met een lekkere versterker al een goed eind komt. Als je de speakers een beetje ruimte heeft om te ademen, dan heb je echt geen sub nodig. Ik speel zelf met een setje CM1 van B&W (staan 20 cm van de muur en iets ingedraaid) en ze geven al een prima laag. Je moet ze echter wel de ruimte geven. Speakers met de reflexpoorten aan de voorkant zijn iets makkelijker te plaatsen aangezien de boost in het laag vanuit de voorkant komt, maar toch geeft een full range speaker een beter geluid als hij vrij kan ademen.

ter illustratie:

zo klonk het nergens naar, maar zet ze iets verder van de muur en je krijgt al een heel ander beeld qua geluid.

edit: Ik zou een receiver pakken waar net een opvolger van is, waardoor de prijs zeer aantrekkelijk is.

[Voor 4% gewijzigd door DjVe op 10-06-2011 17:19]

• Da_man
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 18-04-2019

Da_man

Times like these...

Jordy van e schreef op vrijdag 10 juni 2011 @ 17:16:

edit: Ik zou een receiver pakken waar net een opvolger van is, waardoor de prijs zeer aantrekkelijk is.
Zoals de Yamaha RX667!

...call for a Big Lebowski

• LED-Maniak

LED-Maniak

Topicstarter
Inderdaad :)

Maar omdat het een kleine ruimte betreft, is een zuil dan eigenlijk wel gewenst en is dat niet snel 'teveel geluid' ?

Appeltaart is lekker!

• TBTL
  • Niet online
Te veel bas heb je snel bij zuilen als ze niet vrij kunnen staan.

• LED-Maniak

LED-Maniak

Topicstarter
Goed, we zijn weer even verder en ben weer druk bezig geweest moet zoeken.

Omdat ik de set rustig wil uitbreiden naar een 5.1 set lijken me de avi neutrons niet geschikt omdat deze geen volledige 5.1 oplossing hebben welke je los kan samenbouwen. Dan ga je dus prutsen met meerdere merken.

Vandaar dat ik mijn ogen heb laten vallen op KEF. Ik zou dan willen beginnen met de Q100 of Q300. Als dit bevalt dan kunnen deze volgens mij naar rear of de zijkant en kan ik uitbreiden met bijvoorbeeld toch zuilen (dan moet mijn deur dus wel vervangen worden..). De Q100/300 hebben beide de bass reflex port aan de voorkant zitten dus dat lijkt voor mij wat idealer.

Is zoiets realistisch of heeft KEF en slechte match met Yamaha?

[Voor 7% gewijzigd door LED-Maniak op 18-06-2011 18:58]

Appeltaart is lekker!

• juiced01
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 31-05 18:27
Je kan beter een keer een audiozaak binnen stappen en verschillende speakers beluisteren. Iedereen vindt weer een andere speaker en combinatie mooi.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• LED-Maniak

LED-Maniak

Topicstarter
Uiteraard, dat is ook zeker de bedoeling. Maar omdat ik er nog niet veel kaas van heb gegeten wil ik de opties bekijken.

Het is me al duidelijk dat speakers achter de bank zetten op een 20 graden hoek onmogelijk is. Is dit effect echter ook te creëren door 2 kleine speakers aan de voorkant zo te positioneren dat het geluid eerst de achterwand raakt voordat het bij de oren aankomt? Werkt dit?

Appeltaart is lekker!

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Jaapnr1
  • Laatst online: 06-08-2022
LED-Maniak schreef op zondag 19 juni 2011 @ 14:44:
Uiteraard, dat is ook zeker de bedoeling. Maar omdat ik er nog niet veel kaas van heb gegeten wil ik de opties bekijken.

Het is me al duidelijk dat speakers achter de bank zetten op een 20 graden hoek onmogelijk is. Is dit effect echter ook te creëren door 2 kleine speakers aan de voorkant zo te positioneren dat het geluid eerst de achterwand raakt voordat het bij de oren aankomt? Werkt dit?
Nee, dat werkt niet. Je wil zeker niet eerst de reflecties van een luidspreker opvangen voordat het directe geluid aankomt. De reden is dat je faseverschillen gaat waarnemen. Dat zorgt voor verkeerde beeldvorming en een vertekening van de klankkleur.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Jaapnr1
  • Laatst online: 06-08-2022
LED-Maniak schreef op zaterdag 18 juni 2011 @ 18:58:
Goed, we zijn weer even verder en ben weer druk bezig geweest moet zoeken.

Omdat ik de set rustig wil uitbreiden naar een 5.1 set lijken me de avi neutrons niet geschikt omdat deze geen volledige 5.1 oplossing hebben welke je los kan samenbouwen. Dan ga je dus prutsen met meerdere merken.

Vandaar dat ik mijn ogen heb laten vallen op KEF. Ik zou dan willen beginnen met de Q100 of Q300. Als dit bevalt dan kunnen deze volgens mij naar rear of de zijkant en kan ik uitbreiden met bijvoorbeeld toch zuilen (dan moet mijn deur dus wel vervangen worden..). De Q100/300 hebben beide de bass reflex port aan de voorkant zitten dus dat lijkt voor mij wat idealer.

Is zoiets realistisch of heeft KEF en slechte match met Yamaha?
Wat Juiced al zei: ga eens lekker luisteren. Ik vindt KEF en Yamaha prima, maar het kan aan de frisse kant zijn voor sommigen. B&W en Yamaha gaat ook prima... als je het wat softer wil tenminste. Maar ja: het is en blijft allemaal een kwestie van smaak. Jij moet er naar luisteren!

Al gedacht aan Cambridge Audio Minx? Dat klinkt waanzinnig goed... en je hebt geen powerbak nodig om het aan te sturen. Lijkt me binnen dit topic - kleine ruimte, goed geluid - een uitstekende optie.

[Voor 8% gewijzigd door Jaapnr1 op 19-06-2011 17:04]

Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee