Toon posts:

CH3HNAS met 2 HD204UI Samsung 2TB probleem

Pagina: 1
Acties:

Anoniem: 147777

Topicstarter
Hallo,
Mijn CH3HNAS kastje met daarin twee samsung HD204UI 2TB schijven word onder windows 7 en OSX gezien als 1.6TB ipv 3.6 o.i.d. de schijven staan in JBOD functie en de webinterface zegt wel netjes total size 3.6 TB
Wat doe ik verkeerd ? het doel van de schijf is foto's opteslaan, mijn vorige CH3SNAS (denk om de S) werkt perfect !
Wat te doen in deze situatie ?

• brederodekater
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 08-06 13:25
Je moet hem niet instellen als JBOD, Maar als RAID-0 als je 1 logisch volume van 4TB wilt hebben.

Topicstarter
brederodekater schreef op donderdag 09 juni 2011 @ 18:36:
Je moet hem niet instellen als JBOD, Maar als RAID-0 als je 1 logisch volume van 4TB wilt hebben.
bedankt voor je hulp, waarom die niet in JBOD werkt snap ik niet helemaal maar zal de schijven in RAID0 doen.

• brederodekater
Op zich zou je twee apparte volumes van 2TB moeten zien wanneer ze in een JBOD staan, dus het is inderdaad vreemd dat je er maar eentje ziet.

In ieder geval veel geluk :)

• Merethil
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 09:03
Anoniem: 147777 schreef op donderdag 09 juni 2011 @ 19:17:
[...]

bedankt voor je hulp, waarom die niet in JBOD werkt snap ik niet helemaal maar zal de schijven in RAID0 doen.
JBOD is Just a Bunch of Disks... Houdt in dat je slechts 2 disks die los van elkaar staan krijgt, elk 1,6 TB.
Raid 0 zorgt voor één grote disk die een verhoogde doorvoersnelheid heeft (striping) en Raid 1 is Mirroring, oftewel beveiliging van je gegevens op de andere schijf.

Succes ermee!

• SgtElPotato
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 22:24
Ik zou geen Raid 0 doen als je er foto's opzet. Als er 1 schijf uitvalt is je data weg. Probeer Raid 1, veel veiliger.

Topicstarter
bedankt voor de vele info, raid1 ga ik zeker bekijken.
maar tot nu toe werkt het nog niet ook niet in raid0
maar een screen shot gemaakt van de netwerk locatie en het admin scherm van de netwerk schijf

[Voor 13% gewijzigd door Anoniem: 147777 op 09-06-2011 20:05]

• brederodekater
Ik heb geen ervaring met z'n NAS, maar ik mag aannemen dat je er een file-systeem op heb moeten zetten en formatteren?

Anders delete je het huidige file-systeem en maak je het weer aan, misschien dat dit helpt.

Topicstarter
blijft hetzelfde :?

• KeDeShCh
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 30-04-2013
Als je een partitie groter dan 2TB wilt hebben, dan moet je de partitie formatteren als zijnde GPT. MBR kan partities formatteren tot 2TB, grote kans dat je schijf dus als MBR is geformatteerd. Daarnaast is het ook vreemd dat je schijf 1,63TB groot is, een 2TB schijf zou netto 1,8TB minimaal moeten zijn, ook als is die MBR geformatteerd.

• Nielson
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 08:38
brederodekater schreef op donderdag 09 juni 2011 @ 19:20:
Op zich zou je twee apparte volumes van 2TB moeten zien wanneer ze in een JBOD staan, dus het is inderdaad vreemd dat je er maar eentje ziet.
Merethil schreef op donderdag 09 juni 2011 @ 19:20:
JBOD is Just a Bunch of Disks... Houdt in dat je slechts 2 disks die los van elkaar staan krijgt, elk 1,6 TB. Raid 0 zorgt voor één grote disk die een verhoogde doorvoersnelheid heeft (striping) en Raid 1 is Mirroring, oftewel beveiliging van je gegevens op de andere schijf.
Nope, bij JBOD vormen de schijven ook één groot volume, echter wordt de data niet gestriped zoals bij RAID0 maar achter elkaar geschreven.

@TS: Laatste firmware erop staan?

Anoniem: 15758

JBOD wordt voor meerdere dingen gebruikt:
  • Spanning / Concatenating: een RAID0-achtige array waarbij er één volume is en dus één grote virtuele schijf. Echter zonder de performancevoordelen van RAID0. Voordeel boven RAID0 is dat het vriendelijker is voor spindown energiebesparing omdat niet alle schijven hoeven op te spinnen voor het lezen van een enkele grote file.
  • Losse schijven die zonder 'aggregatie' worden aangestuurd en dus als losse disks beschikbaar komen, terwijl de RAID firmware de controle blijft houden. Nadelen zijn dat er geen TRIM support is of échte SMART support.
  • Losse schijven zonder RAID firmware; net als een AHCI-controller.
Mijn advies is: gebruik de term JBOD niet, als je hem gebruikt zeg er dan bij wat je bedoelt. Bedoel je losse schijven zeg dat dan ook, bedoel je concatenating tot één groot volume zoals RAID0, zeg dat dan ook. Dat voorkomt een heleboel verwarring bij mensen die RAID (terecht) al ingewikkeld genoeg vinden. :)

• Nielson
Anoniem: 15758 schreef op donderdag 09 juni 2011 @ 23:42:
Mijn advies is: gebruik de term JBOD niet, als je hem gebruikt zeg er dan bij wat je bedoelt. Bedoel je losse schijven zeg dat dan ook, bedoel je concatenating tot één groot volume zoals RAID0, zeg dat dan ook. Dat voorkomt een heleboel verwarring bij mensen die RAID (terecht) al ingewikkeld genoeg vinden. :)
Tja, de term niet gebruiken is lastig als het één van de drie opties is waar ts in de webinterface tussen kan kiezen, zie screenshot. Aangezien ts tevens aangaf dat als totale grootte 3.6TB aangegeven werd leek het me in dit geval om de eerste door je beschreven functie van JBOD te gaan en niet om losse disks (wat bij een NAS ook niet erg logisch zou zijn).

Ik kon overigens geen hdd compatibiliteitslijst op de site van conceptronic vinden maar zag wel dit in de faq:
Can I use Western Digital EARS type HDD’s for my NAS?

The Western Digital EARS type HDD’s are not supported by the Conceptronic NAS devices.
Using these HDD’s in the Conceptronic NAS devices can give drive errors, since these HDD’s are using the AFT (Advanced Formatting Technology) feature. Western digital does not recommend and does not support the use of any of these HDD’s into NAS devices and has no intention to solve this issue for NAS devices.
Aangezien de HD204UI schijven ook AFT gebruiken misschien iets om rekening mee te houden.

[Voor 8% gewijzigd door Nielson op 09-06-2011 23:58]

Anoniem: 15758

Ben het met je eens dat het lastig is; aangezien fabrikanten zelf ook de fout in gaan. JBOD op mijn Areca betekent losse disks zonder RAID of spanning; bij de screenshot hierboven wordt wel spanning bedoeld.

Over die advanced format schijven; wat daar staat kan simpelweg niet waar zijn. De 4K sector schijven gebruiken namelijk 512-byte emulatie om compatible te blijven met systemen/controllers die gewoon hardcoded 512-byte sectoren gebruiken en verwachten. Ze kunnen dus geen verschil zien of merken met WD EARS schijven. Ik verwacht echter dat het meer te maken heeft met dat die NAS niet tegen lange timeouts kan van WD EARS; maar TLER-gedrag verwacht of CCTL/ERC verwacht bij Samsung/Hitachi/Seagate schijven. Advanced Format mag geen belemming zijn; enig nadeel kan zijn lagere performance maar het zou 100% compatible moeten zijn.

Topicstarter
@TS: Laatste firmware erop staan?
ja, volgens mij wel
Firmware version : CH3HNAS_v2.4.3

bedankt voor de reacties, maar nog steeds geen idee wat te doen in deze.
lijkt dus of de schijven niet worden ondersteund ?

Topicstarter
KeDeShCh schreef op donderdag 09 juni 2011 @ 23:03:
Als je een partitie groter dan 2TB wilt hebben, dan moet je de partitie formatteren als zijnde GPT. MBR kan partities formatteren tot 2TB, grote kans dat je schijf dus als MBR is geformatteerd. Daarnaast is het ook vreemd dat je schijf 1,63TB groot is, een 2TB schijf zou netto 1,8TB minimaal moeten zijn, ook als is die MBR geformatteerd.
ok HOE kan ik de schijven als GPT formatteren ?

• Jimster
  • Registratie: Januari 2000
  • Nu online
Anoniem: 147777 schreef op vrijdag 10 juni 2011 @ 01:17:
[...]

Gegoogled?

Topicstarter
yup, nog steeds druk aan het googelen en goochelen ;)

• KeDeShCh
Anoniem: 147777 schreef op vrijdag 10 juni 2011 @ 01:17:
[...]

Zoals men dat altijd dient te doen, in schijfbeheer.

Topicstarter
KeDeShCh schreef op vrijdag 10 juni 2011 @ 01:33:
[...]

dank ik werk meestal op OSX, maar gevonden in mijn engelse windows :) Disk Management !

kom er niet zo 123 uit, morgen weer verder kijken dan maar ..

[Voor 10% gewijzigd door Anoniem: 147777 op 10-06-2011 01:47]

• KeDeShCh
Ik werk zelf ook met een Engelstalige Windows (Windows XP 64bit is nooit in het NL uitgebracht), maar de meeste werken hier met een NL versie van Windows, dus typ ik het ook in het NL.

• KeDeShCh
Anoniem: 147777 schreef op vrijdag 10 juni 2011 @ 01:44:
[...]

dank ik werk meestal op OSX, maar gevonden in mijn engelse windows :) Disk Management !

kom er niet zo 123 uit, morgen weer verder kijken dan maar ..
Het zit inderdaad enigzins verborgen, sterker nog, als je niet weet waar het staat, zal je het niet zo 1, 2, 3 vinden.

• Nielson
KeDeShCh schreef op vrijdag 10 juni 2011 @ 01:33:
[...]
Jullie helpen 'm zo niet echt hè. Het gaat hier om een NAS, daar hoef je zelf geen partities/filesystem op te zetten, dat doet 'ie zelf wel.

@TS: Als je 'm benadert via bv FTP, zie je dan ook de totale grootte niet? En je hebt ook niet stiekem een quotum actief op de share?

Topicstarter
Nielson schreef op vrijdag 10 juni 2011 @ 09:46:
@TS: Als je 'm benadert via bv FTP, zie je dan ook de totale grootte niet? En je hebt ook niet stiekem een quotum actief op de share?
via FTP lukt het me niet, wel via PUTTY en daar kan ik de volgende info krijgen

~ # df
Filesystem 1k-blocks Used Available Use% Mounted on
rootfs 2683 1657 873 65% /
/dev/root 2683 1657 873 65% /
/dev/shm/tmp 20480 240 20240 1% /tmp
/dev/ram1 5120 5120 0 100% /usr
/dev/mtdblock4 320 216 104 68% /etc/sysconfig/config
/dev/md1 3906892800 9320 3906883480 0% /home
~ # df -h
Filesystem Size Used Available Use% Mounted on
rootfs 2.6M 1.6M 873.0k 65% /
/dev/root 2.6M 1.6M 873.0k 65% /
/dev/shm/tmp 20.0M 240.0k 19.8M 1% /tmp
/dev/ram1 5.0M 5.0M 0 100% /usr
/dev/mtdblock4 320.0k 216.0k 104.0k 68% /etc/sysconfig/config
/dev/md1 3.6T 9.1M 3.6T 0% /home

en bij de configuratie zie ik ook niks van een eventueel quota

Public share used :
Unlimited

Public share quota (GB) : 0

bedankt voor het mee denken allen ! :)

Topicstarter
kleine update schijven in raid 1 gezet, en geeft nu netjes 1.8TB aan.
raar toch ?
misschien mogelijk om de schijven een firmware update tegeven als ze in de CH3HNAS ?

• Nielson
Denk niet echt dat het probleem in de schijven zelf zit aangezien de grootte van het volume bij jbod en raid0 zowel in de web interface als met df -h als 3.6TB wordt aangegeven. Er is op zich wel een kleine firmware fix beschikbaar voor deze schijven, maar die heeft in principe alleen betrekking op een heel ander probleem. Kan natuurlijk nooit kwaad om 'm uit te voeren, zul je de schijven wel even los aan een normale pc moeten hangen. Zie Hulp met upgraden firmware Samsung HD204UI (2TB)

[Voor 23% gewijzigd door Nielson op 11-06-2011 21:00]

Acties:
  • 0Henk 'm!

Topicstarter
Dank Nielson !

Het liefst zou ik de NAS als 4TB "bucket" gebruiken ipv raid controlled .. dus iemand met een tip hoe ik het wel werkend kan krijgen GRAAG !

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Nielson
Heb je toevallig nog ergens een andere schijf liggen (bv 1TB) waar je wat mee kan testen? Ben benieuwd of je dan bv wel 3TB ziet bij jbod. Tevens zou je bij hd's met ongelijke grootte nog een vierde optie in je menu moeten krijgen waarmee je de schijven los kunt gebruiken, en je dus twee shares krijgt (de tweede is dan compleet hd2).

Acties:
  • 0Henk 'm!

Topicstarter
dank voor je reactie,
nee helaas geen 4e optie en geen extra schijf
hoewel ik er wel over aan het denken ben andere schijven te kopen of een alternatief voor het CH3HNAS kastje.

zal nog een email wagen aan de support afdeling van conceptronic

• Mister_T
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 29-04 12:47

Mister_T

@+31180

Hier hetzelfde probleem, dezelfde schijven in dezelfde NAS.
Alleen in Ubuntu linux ziet hij de schijven wel goed.
Het zou toch niet een probleem van Windows 7 zijn ?

Topicstarter
Mister_T schreef op maandag 13 juni 2011 @ 09:09:
Hier hetzelfde probleem, dezelfde schijven in dezelfde NAS.
Alleen in Ubuntu linux ziet hij de schijven wel goed.
Het zou toch niet een probleem van Windows 7 zijn ?
Heb het probleem ook in Mac OSX (10.6.7) :s

• Mister_T

Mister_T

@+31180

Hmm, dan zit er blijkbaar toch verschil in het benaderen van OSX / Windows en Linux.
Op mijn Ipad kom ik ook niet hoger dan 1.6Gb.
Vreemd trouwens als je de twee schijven apart formatteert, zijn er twee schijven van 1.81 Tb beschikbaar.
Het lijkt wel of Windows zich verslikt op de 3 van van de 3.6TB en er 1.6 TB van maakt.
Een andere logica kan ik er niet aan ontdekken.

Topicstarter
maar de vraag is, is het dan mogelijk de 3.6 TB wel vol te maken ?

Topicstarter
reactie van support afdeling van Conceptronic:
upgrade naar 2.4.9

http://download.conceptro...H3HNAS/CH3HNAS_v2.4.9.zip

geen offciele firmware upgrade ? want staat niet op hun site.

volgend probleem kan geen firmware update maken want de connectie naar de NAS zelf timed out 8)7

wie o wie snapped this ?

p.s. conceptronic zegt dat ik nu terug moet gaan naar de winkel omdat de NAS niet goed werkt.

[Voor 12% gewijzigd door Anoniem: 147777 op 24-06-2011 15:52]

Topicstarter
Firmware upgrade status
Kernel upgrade MD5 check error !!!
Bootfs upgrade MD5 check error !!!
Filesystem upgrade MD5 check error !!!

goed spul

Acties:
  • 0Henk 'm!

Topicstarter
nu via OSX ..

Firmware upgrade status
Kernel upgrade OK
Bootfs upgrade OK
Filesystem upgrade MD5 check error !!!
Firmware upgrade finished
Firmware upgrade finished. Please restart the CH3HNAS.

Click the "Restart" button to restart the CH3HNAS.

wat kan het zijn dat die MD5 errors geeft ?

Topicstarter
behuizing omgeruild, geen MD5 errors meer ;)
dus firmware upgrade naar 2.4.9. allemaal prima

maar krijg niet meer dan 1.8 TB in OSX of windows 7 tezien (wel in het conceptronic menu)

word er gek van

Acties:
  • 0Henk 'm!

Topicstarter
Ok alles schijnt nu goed te werken, de HNAS is 3.6 TB in JB0D opstelling, maar geeft helaas geen juiste grootte aan in Windows7 en OSX totdat er boven de 1.8TB aan data opkomt. dit lijkt een probleem van de OS'en omdat Linux er geen problemen mee lijkt tehebben.

CASE SOLVED ?

zijn er andere NAS producten bekend die wel een groter volume van een enkele share aangeven onder windows 7 of OSX ? of is dit een algemeen probleem ?

meteen weer vragen ;)

tweakers bedankt voor het meedenken ik ben blij met de oplossing dat ik kan werken met de HNAS in deze opstelling.

Anoniem: 119573

Hallo,

ik vind het al heel wat dat je 1.8T te zien krijgt. Ik zie slechts 746 Gb in Windows 7 (en in Vista).
Op de NAS zelf is gewoon alles te zien:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
Filesystem           1K-blocks      Used Available Use% Mounted on
/dev/root            2930140800 775696172 2154444628  26% /
/dev/shm/tmp         2930140800 775696172 2154444628  26% /tmp
/dev/ram1            2930140800 775696172 2154444628  26% /usr
df: /etc/sysconfig/config: No such file or directory
/dev/md1             2930140800 775696172 2154444628  26% /home
df: /tmp/log.tmp: No such file or directory
df: /tmp/.log: No such file or directory
/dev/root                 2683      1663       867  66% /dev
/dev/root                 2683      1663       867  66% /dev/shm
/dev/md1             2930140800 775696172 2154444628  26% /home

Al met al wel erg vreemd. Ik begin heel langzaam tegen de grens van 746 Gb aan te lopen en ben bang dat ik dan niet langer gebruik kan maken van de gemapte drive.
Benaderen via "netwerk-schijf", zonder mapping zou i.m.h.o. wel moeten gaan werken. We gaan het zien... :S

Anoniem: 119573

Ff een update...
Windows is heeeeeeel erg vreemd.
Ik heb ff op de NAS het laatste zetje gegeven om over de grens heen te gaan en heb dus nu het volgende:

Een NAS-gemapte-driveletter van (volgens windows) 746 Gb.
HELEMAAL rood gemarkeerd.
en let op !!!! beschikbare ruimte: 1,98 Tb.

LOL.... hij doet het dus wel gewoon.. kan er gewoon ook heen copiëren.... heb niet getest of ik via Windows ook over die grens mag gaan maar ach... dit werkt.
Zit er wel aan te denken om hier bij MS een probleem over in te schieten. Het zit blijkbaar in Windows (omdat Linux het probleem niet kent).

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Mister_T

Mister_T

@+31180

Er is een nieuwe firmware uit, C05-328_CH3HNAS_Firmware_Update_v2.4.11_Funplug.zip
Nu lijkt het in Windows 7 / 64bits goed te gaan.

Wat die funplug betekent en wat ik er mee moet, weet ik niet, maar dat is misschien voor een ander topic.

• B___MAN
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 21:45
Er is inmiddels weer een nieuwe firmware update. (CH3HNAS_v2.4.13)

Hiermee wordt het probleem met OSX Mountain Lion ook opgelost.
Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee