bwerg schreef op donderdag 09 juni 2011 @ 19:03:
Als d'r een AM3-CPU als de phenom II X4 gekocht wordt snap ik eerlijk gezegd niet waarom daar een nieuw mobo bij zou moeten. Of bottlenecken die AM2-moederborden echt zo hard op bandbreedte dat een nieuwe CPU niet tot zijn recht komt? Ik vermoed dat een gemiddelde athlon II/phenom II triple/quad met het oude moederbord toch veruit de beste prijs/prestatie geeft.
Als je dan toch een nieuw systeem koopt omdat het oude niet meer voldoet, ga dan voor s1155 van intel of een AMD-mobo dat bulldozer-CPU's kan gaan draaien, maar dat is weer een prijsklasse hoger. Het nut van een nieuw budget-setje ontgaat me een beetje aangezien er nog genoeg geheugen ligt (Ik weet niet hoe snel exact, een beetje DDR2 is snel genoeg voor games) en het huidige mobo die budget-CPU's ook aan kan. Zit je over een jaar weer met hetzelfde probleem omdat een 760G-mobo de nieuwe CPU's dan ook niet meer aan kan.
Nouja, als je een upgrade doet lijkt mij een nieuw moederbord in dit geval toch wel een stuk beter vooral op de toekomst gericht, SLI en xfire zal zowieso het komende jaar nog niet nodig zijn voor redelijke gaming performance vermoed ik. Die doorbraak zal nog wel eventjes duren

En natuurlijk is het goedkoper om alleen de processor te vervangen, maar die 8 gb
DDR2 loopt toch wel een stuk langzamer dan 4gb ddr3, en aangezien de meeste am2 moederborden 2x ddr2 of 4x ddr2 gebruiken lijkt mij een am3 moederbord toch beter op z'n plaats. Als je voor zon 180 euro een goed am3 moederbord hebt met een x3 of x4(welke hij ook mag kiezen, ookal raad ik de x4 toch wel aan, is het prijsverschil wel waard) met 4gb ddr3 1333(wat nu ddr2 800 is) hebt past dat nog mooi binnen zijn budget en heb je een heel redelijke pc. Maar hoe zit het verder met je videokaart, zou toch wel willen weten welke dat is.. als ie zwaar bottleneckt kan je netzogoed een goedkopere cpu nemen want dan gaan die 2 van mij het verschil ook niet voor je maken denk ik xD