Toon posts:

iPhone opladen met pc uit.. Ideeën?

Pagina: 1
Acties:

• powermarcel10
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 02-06 09:16
Hallo allemaal,

Vanuit een eerder topic: iPhone dock met USB en netspanning? werd ik hiernaartoe verwezen, omdat hier de slimme techneuten op het gebied van elektronica zitten! Nou, ben benieuwd! ;)

Het probleem is als volgt: Ik heb dit dock besteld voor mijn iphone: (ben het bureau waar hij in komt nog aan het bouwen, en heb deze gadget nog niet binnen, dus kan nog niet testen, maar dat komt snel..

Hier zit, zoals bij praktisch elk dock vreemgenoeg, alleen een usb aansluiting aan ZONDER spanningsadaptor. Dit houd in dat wanneer de pc uitstaat, hij niet meer kan opladen via dit dock. Ik heb ook naar docks gezocht MET netspanning, maar die zijn voor de iPhone 4 echt NIET te vinden.

Ik wil dus dat de iphone blijft laden, ook als de pc uitstaat. Ik dacht eerst aan het volgende: Gewoon een USB hub kopen met netspanning, en klaar is kees.. Heb er inmiddels wel eentje besteld bij Conrad, maar lees nu al op internet dat dit waarschijnlijk niet gaat werken. Die USB poorts leveren maar 100mAh per poort en voor het laden van een iPhone zou minsten 500 of 1000 nodig zijn, maar dat weet ik niet zeker.. Ik heb me rot gezocht, en op enorm veel fora rond gelezen, maar vind nergens een pasklare oplossing helaas..

Toch moet het lukken!!!

Het laatste idee, waar iemand hier van tweakers me op atendeerde, is de volgende oplossing: De usb kabel uit het iphone dock aansluiten op een usb verlengkabel, die halverwege doorknippen, en dan 2 nieuwe usb poorten aan solderen.. 1 voor data naar de pc en 1 voor spanning naar een standaard iphone oplaadadaptor.. Een soort t-splitter zeg maar. Ik moet daarvoor alleen wel weten welke draden in het snoer voor data, en welke voor stroom zijn.. Verder heb ik een soldeerbout in huis, maar daar is ook alles mee gezegt.. Kan dus goed n beetje hulp gebruiken voor ik hier aan begin!! Heb geen zin in kortsluiting en kapotte apperatuur zoals jullie vast kunnen begrijpen;)

Hoop dat jullie me kunnen helpen, en evt. alternatieven weten voor dit probleem.

• D4NG3R
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 16:15
De meeste powered USB hubs leveren gewoon netjes de 500mA per poort.. Bijv de:

pricewatch: Conceptronic 4 Ports USB 2.0 Hub With Adapter

2A adapter, 2A/4=0.5A (500mA)

Daarnaast leveren veel moederborden gewoon stroom op de USB poorten wanneer de PC uitstaat. Vaak kan je dit aan/uit zetten via een jumper of via een instelling in de BIOS.

[Voor 5% gewijzigd door D4NG3R op 09-06-2011 02:04]

Komt d'r in, dan kö-j d’r oet kieken

• 8088
  • Registratie: December 2000
  • Niet online

8088

NaN

En als je nog meer stroom nodig hebt: http://www.conrad.nl/scri...mmh_area_kz=8B&navi=mitte
Keuze te over dus.

Do you seek to engage in or have you ever engaged in terrorist activities, espionage, sabotage, or genocide?

• Engineer
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 05-06 23:51
.

[Voor 98% gewijzigd door Engineer op 13-10-2018 11:19]

• Biersteker
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 20-05 22:28
Deze kopen lijkt mij:
http://www.allekabels.nl/...ng-en-Data-USB-Kabel.html
Dan 1 naar je pc, 1 naar je voedingsblokje. Kan je zelf niet voor gaan lopen klooien lijkt mij

Originally, a hacker was someone who makes furniture with an axe.

• Sandertje03
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 05-06 13:17
D4NG3R schreef op donderdag 09 juni 2011 @ 02:03:

Daarnaast leveren veel moederborden gewoon stroom op de USB poorten wanneer de PC uitstaat. Vaak kan je dit aan/uit zetten via een jumper of via een instelling in de BIOS.
ik zou voor deze gaan, makkelijk en werk meestal goed.

mooie dockings ook, waar heb je deze gevonden?
Al gevonden!

| Asus Rampage III Gene | Intel i7 930 | Corsair Dominator GT 6GB PC3-14900 | Asus GTX580 Matrix | Intel 510 SSD 120GB | Cooler Master Silent Pro M850 | Cooler Master CM-690 II Advanced | Corsair H50 | Logitech G15 Red |

• timberleek
  • Laatst online: 08-06 15:15
Engineer schreef op donderdag 09 juni 2011 @ 03:19:
Of je zet in de bios van je PC "wake on usb input" of hoe het ook beschreven staat aan. Als het goed is blijft er dan spanning op de usb poorten staan.
als de pc in slaapstand staat gaat hij dan wel weer aan als je de iphone uit het dock pakt

• powermarcel10
D4NG3R schreef op donderdag 09 juni 2011 @ 02:03:

Dan zeg ik het namelijk verkeerd, en hij hij daadwerkelijk 1000mAh nodig.. Wat ik namelijk ook op internet lees, praktisch niemand krijgt het voor elkaar om zijn ihone op te laden via een USBheb, met als, ik geloof, bovengenoemde reden..
Engineer schreef op donderdag 09 juni 2011 @ 03:19:
Of je zet in de bios van je PC "wake on usb input" of hoe het ook beschreven staat aan. Als het goed is blijft er dan spanning op de usb poorten staan.
Hmmmm, interessant, zou ook volstaan.. Ik had al even zitten zoeken naar een instelling in de bios die betrekking had tot de USB poorten, maar kon zo even niks vinden.. Ik heb een ASUS P6T SE moederbord.. Enig idee hoe ASUS dit noemt?
Biersteker schreef op donderdag 09 juni 2011 @ 03:34:
Deze kopen lijkt mij:
Dan 1 naar je pc, 1 naar je voedingsblokje. Kan je zelf niet voor gaan lopen klooien lijkt mij
Ze bestaan dus! Thanks.. Hiermee moet het ook gaan lukken.. Wat je ezegt, eentje naar de pc, en eentje naar een adaptor.. Vraag is alleen, krijgt de iphone niet "teveel stroom" binnen als hij en via de adaptor, EN via de p op gaat laden als ook deze aanstaat..? Of werkt dat zo niet..
timberleek schreef op donderdag 09 juni 2011 @ 09:56:
[...]

als de pc in slaapstand staat gaat hij dan wel weer aan als je de iphone uit het dock pakt
Klopt.. Is dus geen goede optie, maar bedankt voor het meedenken :)

• Dj-sannieboy
  • Registratie: Augustus 2004
  • Niet online
Moederbord kopen met iPhone On/Off Charge: http://nl.gigabyte.com/press-center/news-page.aspx?nid=875

• timberleek
hij krijgt zoveel stroom als hij vraagt.
je kan een 100A usb voeding eraan koppelen (succes met zoeken). als de iphone 1A vraagt gaat er 1A lopen

• powermarcel10
Die ken ik ja.. Maar ik ga uiteraard niet een heel nieuw moederbord kopen enkel hiervoor;)
timberleek schreef op donderdag 09 juni 2011 @ 10:30:
hij krijgt zoveel stroom als hij vraagt.
je kan een 100A usb voeding eraan koppelen (succes met zoeken). als de iphone 1A vraagt gaat er 1A lopen
Oké, dankje.. Het ligt dus aan het apparaat dat spanning vraagt, en niet om het apparaat dat spanning geeft.. Dat dient enkel in de vraag naar spanning te kunnen voorzien..

• timberleek
de spanning moet wel in de hand gehouden worden.

die is namelijk gespecificeerd op 5v. die moet daar ook ongeveer blijven.
maar de stroom die dan gaat lopen is volledig afhankelijk van de hoeveelheid die de iphone vraagt.

de oplader is een spanningsbron.

bij een stroombron zou het andersom zijn.
de stroom is vast en de bron laat de spanning zover oplopen totdat die stroom loopt (in zover mogelijk).
maar daar is hier geen sprake van

• Bloemstukje
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 09-06 19:44
powermarcel10 schreef op donderdag 09 juni 2011 @ 10:36:
[...]

Die ken ik ja.. Maar ik ga uiteraard niet een heel nieuw moederbord kopen enkel hiervoor;)

[...]

Oké, dankje.. Het ligt dus aan het apparaat dat spanning vraagt, en niet om het apparaat dat spanning geeft.. Dat dient enkel in de vraag naar spanning te kunnen voorzien..
De spanning is altijd gelijk (5V). De telefoon "vraagt/slurpt" gewoon 0,5A uit die voeding. Kan de voeding dat niet leveren zal de spanning inklappen en kan hij dat leveren gaat het goed :). Zo kan je inderdaad een iPhone aan een 5V spanningsbron hangen ongeacht de stroom die hij kan leveren (als het maar meer dan 500mA is). Een iPad zal uit die zelfde bron 1000mA trekken, en 2 iPad's samen zullen 2000mA slurpen etc. etc.

gewoon nee.

• Deef_K
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 11:18
edit: nvm moet zowel usb als netstroom zijn, niet goed gelezen. Dacht aan de apple lader maar dat is maar voor 1 optie.

edit2: overigens met icloud straks is het toch geen vereiste meer om deze aan te sluiten op je computer dus zou je met alleen een voeding wegkomen?

[Voor 121% gewijzigd door Deef_K op 09-06-2011 11:04]

• steffex
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 02-06 11:00

steffex

Dev nerd

powermarcel10 schreef op donderdag 09 juni 2011 @ 01:56:
Het laatste idee, waar iemand hier van tweakers me op atendeerde, is de volgende oplossing: De usb kabel uit het iphone dock aansluiten op een usb verlengkabel, die halverwege doorknippen, en dan 2 nieuwe usb poorten aan solderen.. 1 voor data naar de pc en 1 voor spanning naar een standaard iphone oplaadadaptor.. Een soort t-splitter zeg maar. Ik moet daarvoor alleen wel weten welke draden in het snoer voor data, en welke voor stroom zijn.. Verder heb ik een soldeerbout in huis, maar daar is ook alles mee gezegt.. Kan dus goed n beetje hulp gebruiken voor ik hier aan begin!! Heb geen zin in kortsluiting en kapotte apperatuur zoals jullie vast kunnen begrijpen;)
Biersteker schreef op donderdag 09 juni 2011 @ 03:34:
Deze kopen lijkt mij:
Dat gaat zeker niet werken, de iphone laadt namelijk niet op zonder specifieke spanning op de datalijn van de usbkabel. Aan de hand van de hoeveelheid spanning weet de iphone of hij via usb of via de netadapter wordt opgeladen.

[Voor 14% gewijzigd door steffex op 09-06-2011 13:06]

Freelance developer - Gadget freak - Motorrijder

• Engineer
.

[Voor 121% gewijzigd door Engineer op 13-10-2018 11:19]

• D4NG3R
  • Laatst online: 16:15
powermarcel10 schreef op donderdag 09 juni 2011 @ 10:15:
[...]

Dan zeg ik het namelijk verkeerd, en hij hij daadwerkelijk 1000mAh nodig..
Dit is bullshit, gezien gewone USB2 poorten maar 500mA geven.

Komt d'r in, dan kö-j d’r oet kieken

• timberleek
sterker nog.

volgens het protocol hoeft hij maar 100mA te leveren.
500mA pas na goedkeuring door de controller (als die het dus kan missen).

maar bij veel computers zit zelfs die beperking er niet meer op, maar is de 5v lijn rechtstreeks aan de voeding gehangen.

• Sandertje03
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 05-06 13:17
D4NG3R schreef op donderdag 09 juni 2011 @ 15:15:
[...]

Dit is bullshit, gezien gewone USB2 poorten maar 500mA geven.
iPad kun je opladen via USB, maar is ERG traag, deze heeft iets van 1400mA nodig.
zelfde is goed mogelijk met de iPhone. opladen met 500mA usb poort is mogelijk, maar trager als met originele apple USB adapter. (1000mA)

| Asus Rampage III Gene | Intel i7 930 | Corsair Dominator GT 6GB PC3-14900 | Asus GTX580 Matrix | Intel 510 SSD 120GB | Cooler Master Silent Pro M850 | Cooler Master CM-690 II Advanced | Corsair H50 | Logitech G15 Red |

• Hrugnir
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 04-06 09:25
ik heb net de post gelezen en vind het ook een beetje vreemd dat je denkt dat een pc per definitie meer stroom leverd dan een oplader :P mijn android telefoon gaat zeker 3 keer zo snel opgeladen worden aan zn eigen oplader dan op de pc. Verder kan beweert mijn gigabyte mobo dat zijn usb 3.0 ook 3 keer zoveel stroom levert. Maargoed ik denk dat je het gewoon eens zou moetten proberen, laadt een iphone eigenlijk op aan de hand van third party usb laders?

• Dj-sannieboy
  • Registratie: Augustus 2004
  • Niet online
LlamaWereldOver schreef op vrijdag 10 juni 2011 @ 07:40:
laadt een iphone eigenlijk op aan de hand van third party usb laders?
Ja, mist je een goede hebt met specifieke spanning op de datalijn van de usbkabel.

• powermarcel10
Neefdave schreef op donderdag 09 juni 2011 @ 10:57:
edit: nvm moet zowel usb als netstroom zijn, niet goed gelezen. Dacht aan de apple lader maar dat is maar voor 1 optie.

edit2: overigens met icloud straks is het toch geen vereiste meer om deze aan te sluiten op je computer dus zou je met alleen een voeding wegkomen?
Bedankt voor alle antwoorden!!

over edit2: Het klopt inderdaad dat dit in ios 5 word ingebakken.. Alleen zal je voor jailbreaken denk ik wel je iphone met usb moeten verbinden ;)
Engineer schreef op donderdag 09 juni 2011 @ 13:57:
[...]

Ik had inderdaad ook al ff de manual van het moederbord gelezen, en zag al nergens iets staan over: power on by USB. Misschien loopt dit inderdaad via pci bus.. De vraag is dan alleen wel of de computer niet aangaat als ik hem in het dock zet.. Dat moet namelijk niet!

Image2.gif:[afbeelding]

Meestal zit het USB zaakje als PCI device geintegreerd, mischien dat Power On By PCI Devices dus werkt. Als je je bios in gaat (op del drukken gelijk na het aanzetten), power tab, krijg je bovenstaande scherm.

Als dit niet werkt dan zou ik het ook niet weten. Je kunt altijd nog de andere Power On By opties proberen, misschien dat mijn logica iets over het hoofd ziet.
Ik had elf al ff een manual gedownload van m'n moederbord, en zag al niks over, power on by USB.. Misschien idd de pci proberen.. Wat ik me wel afvraag; zal bij deze optie de pc niet aanspringen als ik m'n iphone in het dock zet? Dat moet namelijk niet!

[Voor 8% gewijzigd door powermarcel10 op 10-06-2011 14:01]

• Engineer
.

[Voor 99% gewijzigd door Engineer op 13-10-2018 11:19]

• MrMilco
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 04-06 22:02
en met een beetje modwerk kun je ook de aderen van de data doorknippen en weer netjes de kabel maken

http://pinouts.ws/usb-pinout.html

Daar de schema van de aderen

Geluidsoverlast??? Als je de politie moet sms'en omdat ze het niet verstaan dat is geluidsoverlast!!!

• Fietsbel
  • Registratie: April 2000
  • Niet online

Fietsbel

¯\_(ツ)_/¯

Waar kun je dat type dock bestellen welke in de TS staat? :)

nvm, staat in het andere topic:
powermarcel10 in "iPhone dock met USB en netspanning?"

[Voor 49% gewijzigd door Fietsbel op 10-06-2011 19:07]

39

• Beatboxx
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 26-10-2022

Beatboxx

Certified n00b

En wat is hier mis mee?

• xp7amrkr
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 24-04 17:32

xp7amrkr

De enige echte!

De TS wilt hem aan de computer hebben hangen.

Ik weet niet of je enige kennis van elektronica hebt, maar als je een 5V dubbel wisselrelais hebt zou je deze zo aan sluiten dat zodra hij 5V van de USB van de computer heeft, deze doorgelust wordt naar de dock. Zodra deze 5V weg valt, dan valt ook de 5V van deze USB kabel weg (verbreek contact) en maakt hij contact met de 5V die dan uit de Ipod lader komt. Indien interesse zou ik er een tekeningetje van kunnen maken. Lijkt mij de meest simpele oplossing, heb je twee USB kabels in, eentje uit, en een klein relais ertussen.

True science is not measured by its successes, but by its ability to learn gracefully from its failures.

• Beatboxx
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 26-10-2022

Beatboxx

Certified n00b

Waarom moet deze per sè aan de computer:S? Niet een stopcontactje vrij?

• xp7amrkr

xp7amrkr

De enige echte!

Zo dus

Links de twee USB stekkers die dan naar de PC en de adapter gaan, rechts de kabel naar de dock. Het relais heeft een spoel en twee wissel contacten.

De aansluitingen van de USB stekker:
1. +5V (rood)
2. Data - (groen)
3. Data + (wit)
4. GND (zwart)

Zo zou het gewoon moeten werken. Stukje krimpkous eromheen en klaar. Tegen een kleine vergoeding maak ik hem anders wel!

True science is not measured by its successes, but by its ability to learn gracefully from its failures.

• DP Kunst
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 09-06 13:25
Haha, jah idd. En dan constant je relais power laten trekken als je pc aanstaat. En als je pc dan uitgaat en je relais uitvalt zegt je usb poortje *pats* omdat ie ineens een piek krijgt van de spoel van het relais....

Mijn nieuwe portfolio (Under Construction) | Benieuwd wat Solar Team Twente gaat doen?

• fsfikke
  • Registratie: Maart 2003
  • Niet online

fsfikke

* * * *

Beatboxx schreef op vrijdag 10 juni 2011 @ 19:18:
Waarom moet deze per sè aan de computer:S? Niet een stopcontactje vrij?
De iPhone synct zo lastig via het stopcontact ;)

(ook al gaat dat veranderen met iOS5, waarbij je via WiFi kan syncen....)

Zijn spaties in de aanbieding ofzo? www.spatiegebruik.nl

• insan1ty
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 15-03 22:12
DP Kunst schreef op vrijdag 10 juni 2011 @ 19:46:
Haha, jah idd. En dan constant je relais power laten trekken als je pc aanstaat. En als je pc dan uitgaat en je relais uitvalt zegt je usb poortje *pats* omdat ie ineens een piek krijgt van de spoel van het relais....
Inderdaad. Een USB poort is niet iets waar men een inductieve last aan hangt. Zelfs aan een capacitieve last zijn beperkingen gesteld in de USB spec. Verder: de meeste moederborden hebben een overcurrent beveiliging op de USB poort. Teveel stroom trekken = poort uit of poort geknepen. Die is er niet voor niets.

• powermarcel10
MrMilco schreef op vrijdag 10 juni 2011 @ 18:58:
en met een beetje modwerk kun je ook de aderen van de data doorknippen en weer netjes de kabel maken

http://pinouts.ws/usb-pinout.html

Daar de schema van de aderen
Wat bedoel je precies met; "en met een beetje modwerk kun je ook de aderen van de data doorknippen en weer netjes de kabel maken"?
Zoals je in de topicstart kunt lezen gaat het niet alleen om het opladen van m'n iphone, maar OOK om het syncen met de pc.. Daar zit hem nou juist de lastigheid.. Hij moet ook kunnen opladen wanneer de pc uitstaat..
xp7amrkr schreef op vrijdag 10 juni 2011 @ 19:17:
[...]

De TS wilt hem aan de computer hebben hangen.

Ik weet niet of je enige kennis van elektronica hebt, maar als je een 5V dubbel wisselrelais hebt zou je deze zo aan sluiten dat zodra hij 5V van de USB van de computer heeft, deze doorgelust wordt naar de dock. Zodra deze 5V weg valt, dan valt ook de 5V van deze USB kabel weg (verbreek contact) en maakt hij contact met de 5V die dan uit de Ipod lader komt. Indien interesse zou ik er een tekeningetje van kunnen maken. Lijkt mij de meest simpele oplossing, heb je twee USB kabels in, eentje uit, en een klein relais ertussen.
Ik heb niet erg veel kennis van elektronica, maar ik kan hier misschien wel iets mee..

• xp7amrkr

xp7amrkr

De enige echte!

insan1ty schreef op zaterdag 11 juni 2011 @ 00:40:
[...]

Inderdaad. Een USB poort is niet iets waar men een inductieve last aan hangt. Zelfs aan een capacitieve last zijn beperkingen gesteld in de USB spec. Verder: de meeste moederborden hebben een overcurrent beveiliging op de USB poort. Teveel stroom trekken = poort uit of poort geknepen. Die is er niet voor niets.
Waarom heb ik zo'n zelfde systeem hier dan ook werken? Nooit problemen gehad op een (oud) Asus P5K Deluxe bordje in combinatie met een Omron G5V-2? Trekt 30mA volgens de datasheet, ook niet de wereld als die de hele tijd ingeschakeld is.

http://www.omron.com/ecb/products/pdf/en-g5v2.pdf

• Engineer
.

• fsfikke
  • Registratie: Maart 2003
  • Niet online

fsfikke

* * * *

Engineer schreef op zaterdag 11 juni 2011 @ 12:40:
[...]

De titel van het topic:

[...]

Hoe wil je je iPhone syncen met je PC uit?

Lijkt me idd makkelijker om gewoon met een 230v adapter op te laden. Betreft syncen, zelfs m'n 3 jaar oude nokia n95 kun je via bluetooth laten pairen met je PC zodra die in range komt, en automatisch laten syncen :)
Maar een iPhone is zoals je misschien weet iets anders dan een Nokia n95 (ik zou niet graag 32GB via Bluetooth willen syncen :X). Syncen gaat inderdaad lastig terwijl de computer uit staat, maar als je even verder denkt kan je je voorstellen dat de ts misschien niet elke keer onder z'n bureau wil kruipen om het USB stekkertje van de 230v-adapter naar z'n pc om te pluggen ;)

[Voor 3% gewijzigd door fsfikke op 11-06-2011 12:46]

Zijn spaties in de aanbieding ofzo? www.spatiegebruik.nl

• Engineer
.

• powermarcel10
Engineer schreef op zaterdag 11 juni 2011 @ 12:40:
[...]

De titel van het topic:

[...]

Hoe wil je je iPhone syncen met je PC uit?

Lijkt me idd makkelijker om gewoon met een 230v adapter op te laden. Betreft syncen, zelfs m'n 3 jaar oude nokia n95 kun je via bluetooth laten pairen met je PC zodra die in range komt, en automatisch laten syncen :)
Volgens mij heb je het niet helemaal begrepen.. Uiteraard hoeft de iphone niet te syncen wanneer de pc uitstaat.. Er valt dan immers niks te syncen.. De bedoeling is dat het dockingstation word aangesloten op de pc, maar dat hij via ditzelfde dockingstation ook oplaadt, terwijl de pc uitstaat..

Verder is syncen via bluetooth verre van ideaal.. Binnenkort gaat syncen in ios 5 wel via wifi, ook updaten kan dan op die manier, maar wanneer je je device wilt jailbreaken dien je hem toch echt middels USB te verbinden.
Engineer schreef op zaterdag 11 juni 2011 @ 12:57:
[...]

Gelijk heb je over de 32GB over bluetooth.

Onder het bureau kruipen is niet nodig, leg gewoon permanent 2 usb stekkertjes op je bureau neer, een van de adapter en een data kabel naar je pc. Hoef je savonds alleen maar een kleine handeling te doen en dan ben je er teminste zeker van dat je telefoon morgenochtend fatsoenlijk is opgeladen.

[...]

Anders gebruik je de 5V van een molex van je PC voeding om dat relais te schakelen :) Die is een heel stuk robuuster dan een usb poortje. En onder je bureau achter je pc zie je die rommel toch niet.
Je het het echt niet begrepen.. Misschien eerst even goed de topicstart lezen voor je reageert ;)

Ik werk niet met losse kabeltjes, maar met een dockingstation die verzonken is in het bureau (zie foto in TS) Even kabeltjes omwisselen is er dus niet bij.. En afgezien daar van, ik wil gewoon een permanente oplossing die altijd werkt.. Zonder te hoeven klooien met kabels..

EDIT: Wel bedankt voor het meedenken hoor trouwens.. :)

• Engineer
.

• powermarcel10
Engineer schreef op zaterdag 11 juni 2011 @ 14:18:
[...]

Hoe vaak moet je je telefoon dan jailbreaken? Dagelijks? Tevens had ik in mijn voorgaande post al toegegeven dat 32GB over bluetooth niet werkt.

[...]

Als je even goed leest zie je dat ik reageerde op het idee van xp7amrkr met het relais, met de juiste oplossing om dat werkent te maken. Uiteindelijk heb je dan precies wat je wilde, zonder kabels omstekkeren.
Is inderdaad niet dagelijks nodig.. Maar ik wil gewoon dat het werkt als ik hem in dat dockzet.. Verder kan er binnenkort wel gesynt worden middels wifi, maar ik doe het liever gewoon via usb.. Is waarschijnlijker stabieler..

Verder zeg je; "leg gewoon permanent 2 usb stekkertjes op je bureau neer, een van de adapter en een data kabel naar je pc. Hoef je savonds alleen maar een kleine handeling te doen en dan ben je er teminste zeker van dat je telefoon morgenochtend fatsoenlijk is opgeladen."

2 stekkertjes op m'n bureau neerleggen is dus geen optie zoals ik je probeerde duidelijk te maken..

• Engineer
.

[Voor 112% gewijzigd door Engineer op 13-10-2018 11:18]

• xp7amrkr

xp7amrkr

De enige echte!

Zo kan het ook inderdaad.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• real[B]art
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 26-04 20:41

real[B]art

CTRL+ALT+D1337

Ik meen recentelijk een artikel gelezen te hebben waarin werd gesteld dat de iPhone helemaal niet oplaadt als je hem simpelweg aan de 5V hangt. Er moet ofwel een connectie met de usb host zijn, of een bepaalde spanning op de datalijn aanwezig zijn. Aan de hand van het voltage op de datalijn 'weet' de iPhone dan hoeveel stroom hij mag trekken.

Daarnaast zou ik - voorop gesteld dat het idee met het relais dus überhaupt werkt - wel nog even een diode in sperrichting over de spoel van het relais plaatsen. Dit om te voorkomen dat er een spanningspiek terugvloeit in je 5V op het moment dat het relais wordt uitgeschakeld.

Tot slot laadt mijn HTC Desire prima op in zijn dock terwijl mijn pc uit is en mijn scherm op standby - hij zit dan ook aangesloten op de interne powered usb hub van mijn monitor. Uiteraard is dit geen garantie dat het bij je iPhone ook zo werkt, maar het lijkt me een poging waard. Het is in ieder geval een nettere oplossing dan verknipte draadjes en een relais naar mijn mening.

"The general rule on about people on IRC seems to be "Attractive, single, mentally stable: choose two"

• Luukje01
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 15:52
Engineer schreef op zaterdag 11 juni 2011 @ 14:32:
[...]

Dat is inmiddels al een paar posts geleden helder. Waar ik op doelde is:

[...]

Betreffende:

[...]

Oftewel:

[afbeelding]
werd er in een post hierboven niet aangegeven dat op de data lijnen ook spanning moest staan?, dus dan heb je nog een NO/NC contact nodig voor je data lijnen, verder lijkt dat mij ook idd handig, endan via een lichtnet-oplaader van apple (29 euro is wel duur :x)

@hierboven, die draadjes komen toch onder het bureau, als je het netjes afsoldeer en krimpkous, das meer dan voldoende.

• Feanathiel
  • Registratie: Juni 2007
  • Niet online

Feanathiel

Cup<Coffee>

Nu weet ik niet of dat het ook geldt voor de iPhone, maar de iPod's gebruiken de datalijnen om sneller/langzamer te kunnen opladen. Zo kunnen ze meer stroom uit het stopcontact trekken, en wat minder bij een USB-verbinding. Misschien iets om in je achterhoofd te houden.

Bron en meer informatie: http://vimeo.com/13835359

• powermarcel10
steffex schreef op donderdag 09 juni 2011 @ 13:05:
[...]

[...]

Dat gaat zeker niet werken, de iphone laadt namelijk niet op zonder specifieke spanning op de datalijn van de usbkabel. Aan de hand van de hoeveelheid spanning weet de iphone of hij via usb of via de netadapter wordt opgeladen.
Waarom denk je trouwens dat dit niet werkt?

Zou toch moeten werken lijkt me? Hiermee gaat hij vanaf het dock naar dit apparaatje, en vervolgens gaat er één usb kabel naar de pc, en eentje gaat in een iphone lader voor in het stopcontact.. Hoe kan de iphone nou weten of hij rechtstreek naar het stopcontact gaat, of dat er zo'n splitter tussen zit..

EDIT: Ik snap het denk ik al.. Volgens mij gaat bij dit kabeltje alle data kabeltjes naar de zwarte toe, en en alle power kabeltjes naar de rode.. Hij splitst zich dus gewoon op.. Zal er ook iets zijn waarbij de hele USB kabel zich verdubbeld in 2? Dan moet het namelijk wel werken lijkt me.. Zodat ook op de stekker die naar het stopcontact gaat data kabelts zitten..

[Voor 18% gewijzigd door powermarcel10 op 13-06-2011 21:41]

• steffex
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 02-06 11:00

steffex

Dev nerd

powermarcel10 schreef op maandag 13 juni 2011 @ 21:35:
[...]

Waarom denk je trouwens dat dit niet werkt?

[afbeelding]

Zou toch moeten werken lijkt me? Hiermee gaat hij vanaf het dock naar dit apparaatje, en vervolgens gaat er één usb kabel naar de pc, en eentje gaat in een iphone lader voor in het stopcontact.. Hoe kan de iphone nou weten of hij rechtstreek naar het stopcontact gaat, of dat er zo'n splitter tussen zit..

EDIT: Ik snap het denk ik al.. Volgens mij gaat bij dit kabeltje alle data kabeltjes naar de zwarte toe, en en alle power kabeltjes naar de rode.. Hij splitst zich dus gewoon op.. Zal er ook iets zijn waarbij de hele USB kabel zich verdubbeld in 2? Dan moet het namelijk wel werken lijkt me.. Zodat ook op de stekker die naar het stopcontact gaat data kabelts zitten..
Het gaat niet werken omdat dat kabeltje de data en de voltage opsplitst. Als de data aan de pc hangt en die staat uit, kan deze dus geen voltage afgeven op de data+ wire ;)

Bron: http://vimeo.com/13835359

Freelance developer - Gadget freak - Motorrijder

• donny007
  • Registratie: Januari 2009
  • Nu online

donny007

Try the Nether!

De iPhone laadt niet op als je er simpelweg 5V op zet, er moet een bepaald signaal meegegeven worden op de datalijn.

Het schema van xp7amrkr werkt als je ook de datalijnen door het relais laat schakelen (al lijkt me dat niet goed voor de USB performance, het relais is dan een stoorzender), erg overkill om een iPhone te laden en te syncen, wacht op iOS5 of prik zelf het kabeltje om ;).

[Voor 14% gewijzigd door donny007 op 14-06-2011 10:02]

/dev/null

• powermarcel10
steffex schreef op dinsdag 14 juni 2011 @ 09:58:
[...]

Het gaat niet werken omdat dat kabeltje de data en de voltage opsplitst. Als de data aan de pc hangt en die staat uit, kan deze dus geen voltage afgeven op de data+ wire ;)

Bron: http://vimeo.com/13835359
Precies, zoals in mijn EDIT beschreven staat;) De vraag is alleen, zijn er geen USB-Y kabels die de data en power polen niet opsplits, maar juist verdubbeld? Zodat je op beide usb stekkers alle polen beschikbaar hebt voor data EN stroom? Dan zou het toch ook moeten werken? één stekker naar de pc, eentje naar de adaptor?
donny007 schreef op dinsdag 14 juni 2011 @ 10:01:
De iPhone laadt niet op als je er simpelweg 5V op zet, er moet een bepaald signaal meegegeven worden op de datalijn.

Het schema van xp7amrkr werkt als je ook de datalijnen door het relais laat schakelen (al lijkt me dat niet goed voor de USB performance, het relais is dan een stoorzender), erg overkill om een iPhone te laden en te syncen, wacht op iOS5 of prik zelf het kabeltje om ;).
Het schema van xp7amrkr zal vast werken, maar gaat mijn pet te boven.. Het probleem is dat ik nu moet kiezen of ik het dock verbind met de pc, of met de adaptor.. Mij leek het niet zo moeilijk om beide te realliseren.. Maar dat valt toch n beetje tegen..

• Luukje01
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 15:52
powermarcel10 schreef op dinsdag 14 juni 2011 @ 12:50:
[...]

Precies, zoals in mijn EDIT beschreven staat;) De vraag is alleen, zijn er geen USB-Y kabels die de data en power polen niet opsplits, maar juist verdubbeld? Zodat je op beide usb stekkers alle polen beschikbaar hebt voor data EN stroom? Dan zou het toch ook moeten werken? één stekker naar de pc, eentje naar de adaptor?

[...]

Het schema van xp7amrkr zal vast werken, maar gaat mijn pet te boven.. Het probleem is dat ik nu moet kiezen of ik het dock verbind met de pc, of met de adaptor.. Mij leek het niet zo moeilijk om beide te realliseren.. Maar dat valt toch n beetje tegen..
xp7amrkr zei toch al dat hij voor een paar centen dat wel wil solderen, wij gaven aan dat op het wissel contact ook de data lijnen moeten, verder lijkt het ons goed idee. alleen je moet er geen wonderen van verwachten want je verstoord het signaal wel (maar dat doe je met een verloopje ook, dus geen ramp).

verder is er weinig loplossing. ja je BIOS afstruinen of je beeldscherm op slaapstand laten staan.

• powermarcel10
Luukje01 schreef op dinsdag 14 juni 2011 @ 21:46:
[...]

xp7amrkr zei toch al dat hij voor een paar centen dat wel wil solderen, wij gaven aan dat op het wissel contact ook de data lijnen moeten, verder lijkt het ons goed idee. alleen je moet er geen wonderen van verwachten want je verstoord het signaal wel (maar dat doe je met een verloopje ook, dus geen ramp).

verder is er weinig loplossing. ja je BIOS afstruinen of je beeldscherm op slaapstand laten staan.
Je verstoord dan het signaal? Oké.. Misschien werkt het dan toch niet.. Had zelf al gauw even met kroonsteentjes een soort gelijke kabel in elkaar gefabriceerd.. Wanneer ik de iphone op de lader aansloot laadde hij wel op, maar wanneer ik hem op de usb poort van de pc aansluit word er wel een apparaat herkend, maar hij ziet niet dat het een iphone is.. Ik dacht dat het misschien aan de brakke kroonsteenverbinding lag, maar had er geen rekening mee gehouden dat ook een kant-en-klare kabel storing konden geven..

xp7amrkr: Zie je het nog steeds zitten om een oplossing voor me in elkaar te knutselen? PM me anders even over wat je er voor wilt hebben enzo..

[Voor 6% gewijzigd door powermarcel10 op 14-06-2011 23:14]

Anoniem: 108806

powermarcel10 schreef op dinsdag 14 juni 2011 @ 12:50:
[...]

Nee, dat kan niet. Dan heb je 2 spanningsbronnen (5 volt) samen op 1 lijn. Dat is niet verstandig.

• Satch
  • Registratie: Mei 2004
  • Niet online
Anoniem: 108806 schreef op dinsdag 14 juni 2011 @ 23:18:
[...]

Nee, dat kan niet. Dan heb je 2 spanningsbronnen (5 volt) samen op 1 lijn. Dat is niet verstandig.
De usb-y kabels die je bij elke 2,5" externe hard-disk krijgt halen volgens mij gewoon stroom van beide usb aansluitingen hoor. De tweede usb aansluiting is juist voor extra stroom. Het lijkt me dat de draadjes gewoon parallel aan elkaar verbonden zijn waardoor het wel kan. Of denk ik nou verkeerd? :)

Anoniem: 108806

Satch schreef op dinsdag 14 juni 2011 @ 23:24:
[...]

De usb-y kabels die je bij elke 2,5" externe hard-disk krijgt halen volgens mij gewoon stroom van beide usb aansluitingen hoor. De tweede usb aansluiting is juist voor extra stroom. Het lijkt me dat de draadjes gewoon parallel aan elkaar verbonden zijn waardoor het wel kan. Of denk ik nou verkeerd? :)
Nee hoor, dat klopt helemaal. Maar, die hangen aan 1 spanningsbron- namelijk de 5 volt USB lijn van de computer. Als je die 2e stekker echter in een hub of een andere pc zou steken ontstaat er wel een probleem. Ook al zit er maar 1/10e volt verschil tussen beide lijnen, er gaat toch een (relatief) grote stroom lopen.

De ground is een ander verhaal. Stel dat er een adapter wordt gebruikt om de iPhone altijd van spanning te voorzien, dan zal de groundlijn ook naar de PC moeten. Als je dit niet doet zweven de datalijnen.
powermarcel10 schreef op woensdag 15 juni 2011 @ 00:01:
Oké, en dan ontstaan er gevaren als kortsluiting?
Sterker nog, er ontstaat gewoon kortsluiting.
DP Kunst schreef op vrijdag 10 juni 2011 @ 19:46:
Een flyback diode lost dat gelukkig op :)

Het lastige aan de iPhone is dat het opladen niet zomaar gaat zonder computer eraan. Alleen 5 volt erop is niet genoeg- om met .5 ampere te laden moet er op beide datalijnen 2 volt staan, om met 1 ampere te laden 2.8 en 2 volt. Dat is opzich geen probleem (je kan met weerstanden een spanningsdeler maken). Maar als je de iPhone dan aan de computer wilt hebben moet je de datalijnen omschakelen...

samengevat:
  1. een laagvermogen 4 polig relais, met flyback diode (en eventueel een cap) over de relaisvoeding
  2. een usb output met 2 en 2.8 volt op de datalijnen om met 1 ampere te laden
  3. een usb output welke naar de computer gaat
Vergeet echter niet dat je ook nog een stabiele 5 volt voeding moet hebben. De gemiddelde adapter wijkt rustig een paar volt af. Dat zou ik zeker niet zomaar op m'n iPhone zetten. De meeste actieve hubs gaan maar tot 500mA. Je zou een LM7805 kunnen gebruiken, al zal je zeker een koellichaamp nodig hebben.

Wat TS wilt is absoluut niet gek. Maar het wordt je lastig gemaakt door de manier waarop iDingen opladen. Normaal gesproken was je met een actieve hub al klaar geweest namelijk.

Supermooi dock in je bureau trouwens, echt prachtig.

[Voor 146% gewijzigd door Anoniem: 108806 op 15-06-2011 01:18]

• powermarcel10
Anoniem: 108806 schreef op dinsdag 14 juni 2011 @ 23:51:
[...]

Nee hoor, dat klopt helemaal. Maar, die hangen aan 1 spanningsbron- namelijk de 5 volt USB lijn van de computer. Als je die 2e stekker echter in een hub of een andere pc zou steken ontstaat er wel een probleem. Ook al zit er maar 1/10e volt verschil tussen beide lijnen, er gaat toch een (relatief) grote stroom lopen.
Oké, en dan ontstaan er gevaren als kortsluiting?

Anoniem: 381037

Anoniem: 108806 schreef op dinsdag 14 juni 2011 @ 23:51:
Het lastige aan de iPhone is dat het opladen niet zomaar gaat zonder computer eraan. Alleen 5 volt erop is niet genoeg- om met .5 ampere te laden moet er op beide datalijnen 2 volt staan, om met 1 ampere te laden 2.8 en 2 volt. Dat is opzich geen probleem (je kan met weerstanden een spanningsdeler maken).
Is dat zo? Ik heb zo'n heel oude sigarettenplug-voor-in-de-auto die 12V omzet naar 5V. Die laadt gewoon de iPhone op. Ik ga er niet van uit dat dat ding al spanningen op de datalijnen zet (want hij is van voor de iDevices uitkwamen; hij is nog van m'n eerste Pocket PC uit 2000.).

• RadioAir
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 12:17
Een 3G wel ja. Een 3GS zeker weten niet, 4 geen idee..

• frankbuurlage
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 09-06 11:51
in usb zit

- witte draad
- groene draad
- zwarte draad
- rode draad

zwart en rood zijn voor stroom ;)

wit en groen voor data ;).

[Voor 17% gewijzigd door frankbuurlage op 25-06-2011 17:26]

Acties:
  • 0Henk 'm!

• memphis
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 16:06

memphis

48k was toen meer dan genoeg.

http://www.shopping.hp.co...cessories/VV827AA%2523ABB

Bij deze drive zit een adapter met USB doorvoer kabel. Ovwel hij ontkoppelt de 5v van de USB poort en zet er een eigen 5v voor in de plaats. Is dat een idee?

Er zijn mensen die mij een GOD vinden

Acties:
  • 0Henk 'm!

• powermarcel10
memphis schreef op zondag 26 juni 2011 @ 20:33:
http://www.shopping.hp.co...cessories/VV827AA%2523ABB

Bij deze drive zit een adapter met USB doorvoer kabel. Ovwel hij ontkoppelt de 5v van de USB poort en zet er een eigen 5v voor in de plaats. Is dat een idee?
Opzich geen gek idee, maar om daar nou zo'n heel apparaat voor te kopen..? Die adaptor los is wel de moeite waard om te proberen..

• FreeLighting
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 05-06 17:05

FreeLighting

Heel de dag up's en down's!

Misschien kan je kijken of je moederbord een functie met "ON/OFF charge" heeft. Mijn moederbord, Gigabyte GA-P41T-D3 heeft zo'n tool. Als je dan je iphone aan je pc hebt als ie aanstaat en je zet je PC uit, blijft je iphone chargen.

Liftmonteur: Heel de dag up's en down's!

• powermarcel10
hetpepijntje schreef op woensdag 29 juni 2011 @ 09:20:
Misschien kan je kijken of je moederbord een functie met "ON/OFF charge" heeft. Mijn moederbord, Gigabyte GA-P41T-D3 heeft zo'n tool. Als je dan je iphone aan je pc hebt als ie aanstaat en je zet je PC uit, blijft je iphone chargen.
Ik ken die optie inderdaad.. Alleen zit dat op mijn luxe asus s1366 bord niet eens:s beetje jammer..
Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee