• kenvanknegsel
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 12-02 19:50
Ik wil binnenkort een nieuwe game pc samen gaan stellen en heb al veel gelezen op tweakers. Ik wil er de nieuwste spellen op kunnen spelen in hoge resolutie. Verder is het een pc voor in huis en moet dus multifunctioneel zijn. Mijn voorkeur gaat uit naar AMD en wil starten met het moederbord. Nu heb ik een paar vraagjes.

- Ik kom er niet uit wat het verschil is tussen de chipset 890GX en 990FX?

- Verder zie ik moederborden met een AMD+ socket, maar ik vind nog geen processoren met AMD+?

- Voor het geheugen wil ik 8 Gb DDR3, maar wat is het voordeel van hogere MT's? 1333 is goedkoper dan de 1600, maar wat krijg je er extra voor?

- Waar kan in de compatibiliteit terug vinden voor sata 600 en usb 3.0? Ik lees namelijk dat veel mobo's er wel de aansluitingen voor hebben maar nog niet de juiste chips. Kan dat?

P.s ik neig sterk naar de Asrock 890GX Extreme 3, tenzij 990FX veel beter is:)

Alvast bedankt!

• Daniel0416
  • Laatst online: 02-10-2018
Heb zelf de asrock 890gx extreme 3 , superbordje!Heb hem nu 2 weken of zo maar vol lof over dit bord!1600 mhz of 1333 ga je in real life niet merken!Dus ik zou lekker voor 1333 gaan!Verschil tussen de 890 en de 990 kan ik je zo ook nog niet vertellen want daar heb ik me nog niet in verdiept!

• Merethil
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 07:10
Misschien is dit topic wat voor je: **LET OP** Welk moederbord moet ik kopen?

Om even verder te gaan op je vraag: Ik denk dat de 890GX een beter idee is.
Prijs/kwaliteit verhouding vind ik zelf een stuk beter. De 1333 MHz t.o.v. de 1600 zul je weinig merken, maar misschien kan je de balkjes die je in de 890GX prikt gewoon overclocken, dan zit je nog op die snelheden, mocht het écht nodig zijn ;)

Voor zover ik weet heeft de 890GX (en de 990FX for that matter) gewoon een goedwerkende SATA 600 aansluiting en chip, zal weinig mis mee zijn. Alleen de Sandy Bridges hebben even een moment van problematiek gehad, aangezien een deel door een andere chip werd gestuurd welke niet goed functioneerde o.i.d.
Verder is USB 3.0 ook een chip van een andere fabrikant, maar daar heb ik nog weinig fouts over gehoord. Moet ik ook zeggen: Hoe vaak ga je USB 3.0 gebruiken? Wordt hoogstwaarschijnlijk alweer ingehaald door LightPeak, net als dat eSata al snel weer out of the picture was.

Succes met je keuze! :)

• kenvanknegsel
  • Laatst online: 12-02 19:50
Dit heb ik natuurlijk al lang grondig doorgenomen en kon daarin geen van mijn antwoorden terug vinden.

Ik vraag me nog steeds wel af waarom ik geen AMD3+ (had bij mijn eerste vraag ook AMD3+ moeten zijn) processoren kan vinden? Of loop ik de tijd gewoon vooruit:P? En wat nu het specifieke verschil is tussen 890GX en 990FX chipset?

Zit er maar echt zo weinig verschil in de snelheden van het geheugen? Ook als ik er een 2000 Mhz in plaats?

In ieder geval, thanks voor de reacties:)

• THE_FIREFOX
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 12:27
kenvanknegsel schreef op donderdag 09 juni 2011 @ 15:38:
[...]

Dit heb ik natuurlijk al lang grondig doorgenomen en kon daarin geen van mijn antwoorden terug vinden.

Ik vraag me nog steeds wel af waarom ik geen AMD3+ (had bij mijn eerste vraag ook AMD3+ moeten zijn) processoren kan vinden? Of loop ik de tijd gewoon vooruit:P? En wat nu het specifieke verschil is tussen 890GX en 990FX chipset?

Zit er maar echt zo weinig verschil in de snelheden van het geheugen? Ook als ik er een 2000 Mhz in plaats?

In ieder geval, thanks voor de reacties:)
Denk dat je AM3+ bedoel :) AM3+ (bulldozer) moet nog uitkomen. De huidige generatie processoren zijn allemaal nog AM3 en passen in de AM3+ socket

• Nielson
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 12:30
kenvanknegsel schreef op donderdag 09 juni 2011 @ 15:38:
[...]
En wat nu het specifieke verschil is tussen 890GX en 990FX chipset?
O.a. snellere HT link, speciaal voor AM3+ cpu's: Wikipedia: Comparison of AMD chipsets

• bitshape
  • Registratie: Februari 2003
  • Niet online

bitshape

japanse vechtvis

& de 990FX ondersteunt nVidia SLI :9

bit 2.0: i7-8700K - Z370 Apex - 32GB 3200c14 - Strix GTX1080 - Prime 850W - LSI 9207-8i - 21TB HDD - 5.5TB SSD

• MartijnLoarne
  • Laatst online: 28-05 11:27
Ik zou voor een mooi 990FX bord gaan, is een paar tientjes duurder, maar je hebt wel CFX en SLI ondersteuning.
Dit is wel een mooi bord: pricewatch: Gigabyte GA-990FXA-UD3
En met de GX heb je nog video uitgangen, die heb je ook niet echt nodig als je al een losse videokaart neemt. Voor het geheugen zou ik dit nemen: pricewatch: Corsair XMS3 CMX8GX3M2A1600C9
Is wel 1600 MHz, maar met een AMD systeem is bij overklokken het geheugen wel belangrijker dan bij Sandy Bridge. 1600 kost ook amper meer, dusja.
Voor de processor kan je prima een X4 955 of een X6 1055 of 1090T aanschaffen, daar kan je nu ook nog wel mee gamen.
Trouwens: waarom ga je nu voor AMD, en niet voor Intel? Sandy Bridge biedt de meeste performance op dit moment, of wil je later nog een AMD FX processor aanschaffen? :)

Discogs | 9900 Wp Oost-West | eGolf

Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee