Dit is een uitleg hoe je de harde schijf vervangt van een Freecom NAS. Die van mij was kapot gegaan en als je hem inlevert ter reparatie bij de verkoper ben je al je data kwijt. Daarom zou het fijn zijn als je bij de harde schijf kan komen die erin zit, maar het is best lastig om de aluminium behuizing open te krijgen. In dit topic laat ik zien hoe je de Freecom behuizing opent om bij de harde schijf te komen.
Er is ook een algemene FAQ over datarecovery.
Het gaat over de Freecom Network Drive 500GB, maar deze methode werkt vast ook wel bij andere modellen en merken.
Benodigdheden: een kleine schroendraaier, secondelijm en stickerverwijderaar, te koop bij de HEMA.
Er is ook een algemene FAQ over datarecovery.
Het gaat over de Freecom Network Drive 500GB, maar deze methode werkt vast ook wel bij andere modellen en merken.
Benodigdheden: een kleine schroendraaier, secondelijm en stickerverwijderaar, te koop bij de HEMA.
- Er zitten 4 schroeven onder de rubberen voetjes en een onder de sticker in het midden.
- Gebruik stickerverwijderaar om de rubberen voetjes los te maken. Hieronder zit een schroef.
- Gebruik stickerverwijderaar om de sticker met "Warranty void if seal is broken" los te maken. Zorg ervoor dat ie niet beschadigd, anders verlies je je garantie. Bewaar de sticker.
- Verwijder de 5 schroefjes en schuif de binnenkant uit de aluminium behuizing. Je moet misschien wat kracht zetten met je duimen tegen de zwarte voorkant om hem in beweging te krijgen.
- Verwijder de aluminium klemmen die voor en achter om de harde schijf zitten.
- De harde schijf kan je nu lostrekken van de SATA connector.
- Je kan nu kijken of je nog data van de harde schijf kan kopieren door hem in een andere pc te gebruiken. Die van mij bleek nog te werken, dus ik kon alle data redden.
- Zet de boel weer in elkaar, en als je garantie wilt claimen, vergeet dan niet de sticker weer terug te plakken.
spoiler:
Wat keywords voor engelstaligen, ik kon via google namelijk niet zo'n uitleg vinden en de tags op GoT zijn nederlandstalig. Guide to replace freecom hard disk, freecom nas failure, remove hard disk from freecom nas
[Voor 0% gewijzigd door Commander Zulu op 05-06-2011 18:14. Reden: layout]