Acties:
  • 0Henk 'm!

• KevinSimons
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 21-08-2022
Hallo,
het gekonkel met mijn nieuwe computer gaat verder...
Het begon allemaal vrijdag, toen ik de Turbo UCC functie aan wilde zetten. Dit deed ik en de computer herstartte, en gaf vervolgens een zwart scherm en deed niks meer. Ook moest ik de powerknop lang ingedrukt houden voordat ie uitging.
Toen heb ik op aanraden van Tweakers een CMOSreset gedaan, door de pinnetjes 2-3 te shorten. Dit werkte en de computer leefde weer.
Vervolgens heeft ie heel de zaterdag naar behoren gewerkt.

Maar toen ik vanochtend op wilde starten, kreeg ik wederom het zwarte scherm. Dus ik opnieuw een CMOSreset uitvoeren, hierna deed ie het weer, voor ongeveer een half uur, en toen sloot Windows zich spontaan af. Bij herstarten kreeg ik weer het zwarte scherm, dus een CMOSreset gedaan. Hierna werkte hij weer en moest er foutherstel worden gedaan.

Dit heb ik gedaan, alles ging goed, startte opnieuw op, bureaublad kwam op zoals normaal, 10 seconden ongeveer op het bureaublad, en bam, halve seconden blue screen, en weer het zwarte scherm.
Terwijl het blue screen opkwam, hoorde ik wel de fans even harder en zachter draaien.

Ik heb geen idee wat er aan de hand is, hij heeft woensdag tot en met vrijdagavond prima gedraaid, alles was goed.
Wat is hier aan de hand? Ik heb ondertussen de leverancier (Salland) ook al gemaild, maar het is zondag he :P

De specs:
MS-Tech LC-05B kast met 550W voeding
AMD Athlon II X3 450
Kingston HyperX 1600mhz 4 GB ram, 2 reepjes
Asrock 890GM Pro3 moederbord
MSI Radeon 5770 Hawk
Bedankt!

Acties:
  • 0Henk 'm!

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Neem Hangen en Opstartproblemen troubleshooter eens door. Er is blijkbaar een onderdeel dat roet in het eten gooit, waar het precies fout gaat kun je alleen achterkomen door dingen uit te gaan sluiten.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• KevinSimons
en hoe stel jij voor dat ik dingen kan uitsluiten, ik heb namelijk maar 1 pc en een laptop...
zelf denk ik dat ik hem misschien statisch heb geladen oid terwijl ik die CMOSresets heb uitgevoerd, zou dat het kunnen zijn?

Acties:
  • 0Henk 'm!

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

ESD kan altijd iets gesloopt hebben.

Uitsluiten kun je doen door de onderdelen in een ander systeem te testen, of andere onderdelen in dit systeem te prikken en kijken of dat verschil geeft in de werking.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• job
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 01:41
KevinSimons schreef op zondag 05 juni 2011 @ 16:18:
en hoe stel jij voor dat ik dingen kan uitsluiten, ik heb namelijk maar 1 pc en een laptop...
Tja.. dat is jouw probleem.
De enige manier om een onderdeel als schuldige aan te wijzen is door onderdelen te wisselen. Heb jij die niet, dan kan je ermee naar een winkel (maar dat kost uiteraard geld).

Acties:
  • 0Henk 'm!

• KevinSimons
hmm, net de powerknop een tijdje ingedrukt gehouden terwijl alle stroom eraf was, hij start nu op in de veilige modus, en staat nu al een uurtje aan, en ik heb de BlueScreen melding opgeschreven, maar er stond niet echt een bepaalde errorcode bij, ik zal even alles posten:

BlueScreen
Versie OS= 6.1.7601.2.1.0.768.3
Landinstelling-id= 1043
BCCode=3b
BCP1=00000000C0000005
BCP2=FFFFF80002BC8617
BCP3=FFFFF880070E3050
BCP4=0000000000000000
OS version= 6_1_7601
Service pack= 1_0
Product= 768_1
belangrijke bestanden:
C:\windows\minidump\062310-25927-01.dmp
C:\users\Kevin Simons\AppData\Local\Temp\wer33961-0.sysdata.xml

Kan ik nu gewoon opnieuw opstarten in normale modus of moet ik nog bepaalde dingen checken?

Acties:
  • 0Henk 'm!

• KevinSimons
iemand?

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Epep
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 03-06 13:12
Je hebt neem ik aan de Turbo UCC functie weer uitgezet? Het kan zijn dat je moederbord de 4 core van je processor probeert te unlocken/gebruiken, alleen is de 4 core niet voor niets uitgezet en de processor verkocht als X3. Maar normaal gesproken hoort bij een bios reset de factory default geladen te worden, welke het unlocken ongeddaan maakt.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• KevinSimons
Epep schreef op zondag 05 juni 2011 @ 18:46:
Je hebt neem ik aan de Turbo UCC functie weer uitgezet? Het kan zijn dat je moederbord de 4 core van je processor probeert te unlocken/gebruiken, alleen is de 4 core niet voor niets uitgezet en de processor verkocht als X3. Maar normaal gesproken hoort bij een bios de factory default geladen te worden, welke het unlocken ongeddaan maakt.
nou ja, die paar keer dat ie normaal opstartte stond er dat de Turbo UCC uit stond, dus daar ga ik ook gewoon van uit dan. en ik heb hem gereset dus ik denk wel dat ie uit staat ja.

maar even serieus, moet ik nog wat dingen checken in de safe mode, of kan ik gewoon proberen op te starten in de normale modus?

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Anoniem: 325463
  • Registratie: November 2009
  • Niet online
Je kan het proberen, je pc zal heus nie exploderen

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Nielson
  • Laatst online: 23:38
Probeer het eens met een goede voeding: [BBG aanschaf] Voedingen - Deel 27

Acties:
  • 0Henk 'm!

• KevinSimons
Hij doet het weer? lijkt het. Alles is normaal iig, ben benieuwd hoe lang het zo blijft.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• KevinSimons
en hij gaf weer een bluescreen, weer niet de tijd gehad om te checken wat er stond...
ik denk dat ik hem maar terugstuur naar Salland, kunnen zij er naar kijken.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• White Feather
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 23:06
Ik zou je Windows eens opnieuw installeren. Blijkbaar doet je processor het niet als hij overgeclocked is en de 4e core aangezet wordt. Daarvoor deed hij het wel.

Het is dus goed mogelijk dat door je falende processor Windows is vernageld.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• foetus_
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 12-05 10:54
KevinSimons schreef op zondag 05 juni 2011 @ 16:18:
Ik zou eerst beginnen met de post gelinkt door Terw_Dan effectief eens door te nemen.

We nemen aan dat je systeem vanaf nu terug opstart maar vastloopt, 3B en andere BSOD's geeft.

Dingen zoals Memtest heb je toch echt geen tweede systeem voor nodig en kunnen je soms vlug op weg helpen met je probleem.
Eens in je BIOS duiken om de instellingen te controleren zoals 4de core unlock, voltages, temperatuur en dergelijke zijn toch echt ook een van de eerste stappen bij troubleshooting vooral als je problemen begonnen na het "prutsen" erin.
SATA kabeltje eens vervangen of controleren.

als je in normale modus wel kunt werken, dan zal het probleem meer softwarematig te zoeken zijn. Al kan het gewoon zijn dat het langer duurt eer je de foutmelding krijgt.

je kunt eventueel in veilige modus proberen je crash dumps uit te lezen om zo maar informatie te winnen. Programma's zoals whocrashed zijn hierbij wel handig.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• KevinSimons
in principe is het best vreemd, hij heeft namelijk twee Bluescreens gehad tot nu toe, twee keer een andere fout.
Soms gaat hij bij opstarten direct naar een zwart scherm en doet hij niks, soms als je een beetje kabeltjes aanduwt gaat ie wel verder. In veilige modus heb ik 2 virusscans gedaan, een met Avast en een met Malwarebytes.
Malwarebytes gaf de Trojandropper Agent.ck aan... die is verwijderd.
Verder startte ie daarna wel normaal op, en nu loopt hij al een aantal uur, niks aan de hand.
Alle instellingen in de BIOS waren overigens zoals ze bij Salland aanraden, dus ik ga er vanuit dat het goed is.

Het is alleen zo raar dat het zo onvoorspelbaar is. Ik ga maar eens een Memtest86 doen, zijn er nog andere tests die ik kan uitvoeren?

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Berreber
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 12-02 13:16
het lijkt me onwaarschijnlijk dat het een virus is (verbeter me als ik verkeerd zit)
ooit geprobeerd een voeding van een vriend ofzo te lenen? zoals al eerder aangegeven stond hier, probeer je voeding eens te vervangen.

If it ain't broke, don't fix it

Acties:
  • 0Henk 'm!

• KevinSimons
ik heb niet echt vrienden die into computers zijn, dus dat wordt lastig :P eerst maar kijken of ik er zelf nog wat aan kan doen, anders gaat ie onder garantie terug naar Salland.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Berreber
Als ie gewoon nog Onder garantie valt, gewoon mee heen gaan (; alleen ligt er natuurlijk wel aan hoelang je hem kwijt bent.

Succes! Als je er dan nog niet uitkomt gewoon melden.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• KevinSimons
dank jullie, zal ik doen! Ik hou jullie op de hoogte.

• KevinSimons
nou ik kan zeggen dat hij echt kapot is nu.. Willekeurige BSODs worden gegeven, opstartherstel werkt niet meer, windows kan ik ook niet opnieuw installeren...
ik ga morgen maar RMA aanvragen, en hopen dat het gefixt wordt.

• Berreber
Balen man. Hopelijk kunnen ze wat voor je doen.

• KevinSimons
Bedankt voor de morele steun, altijd balen als iets nieuws direct al kapot is :{

• Berreber
ja klopt, zelfde met mij, 4 identieke dimms gehaald verteld dat ze allemaal cl5 zijn is er 1 cl6 kan ik dus niet optimale snelheid genieten, ze deden het dus wel alleen ja ik ben gewoon "genaaid" door de verkoper :(

• KevinSimons
ja zo werkt dat tegenwoordig in onze maatschappij, walgelijk :N

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Berreber
Ja, egoïstisch en zoveel voor zichzelf willen houden, en zo mensen een oor aannaaien, maar ik voelde me dan ook best wel ***. maar hoe zit het nou met jou pc, al nieuws?

Acties:
  • 0Henk 'm!

• KevinSimons
nee die lui werken blijkbaar niet op zaterdag :') dus dat wordt dinsdag. Gelukkig heb ik nog een tien jaar oude pc die het wel doet :P

• Berreber
Haha, beetje goede pc nog of zown cheapy ding?:$

• KevinSimons
toendertijd was het topnotch :7
AMD Athlon 64 1,4GHz _O_
Nvidia Geforce 2 MX400 :7
512 MB RAM :D
en het werkt nog steeds allemaal :P hoewel er wel een aantal dingen zijn vervangen, casefans, HD's enzo, maar verder is alles nog origineel :7 Hij is wel sloom als de pest though, opstarten duurt ruim 10 minuten :')

• Berreber
haha toendertijd (10 jaar terug) was het best een fijne pc!

Maar trouwens 10 min opstarten is wel heel lang (best wel bagger:$)
Miss ff resetten ?:)

• KevinSimons
ach, ik heb al een tweedehansje op het oog bij een vriend. En als mijn nieuwe pc het weer doet, hoef ik deze toch niet te gebruiken :)

• Berreber
Haha, dat is waar.

Wat voor tweedehansje is dat dan?

• Epep
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 03-06 13:12
Wat ga je opsturen alles, of heb je het al kunnen localiseren in welke onderdeel het zit.

Zelf zou ik eerst de videokaart en 1 geheugen modules uit het systeem halen. Je hebt onboard gpu.

En kijken of je dan problemen hebt. Bij geen problemen de geheugen module omwisselen. Nog steeds alles goed dan videokaart. dan wel problemen, dan is de videokaart of de voeding waarschijnlijk de oorzaak. Als de voeding bij de kast is geleverd, dan zit er slechte voeding bij. Voor nieuwe voeding kna je het beste een XFX 450w of XFX 550w. Over de 450w variant zijn hele goede reviews bekend en de wattage is meer dan voldoende om je syteem te laten werken. Je huidige systeem zal eigenlijk nooit meer 275 watt vragen en 9 van de 10 keer maar zo'n 150 watt nodig hebben. Maar goed ik loop vooruit op de diagnose van wat de oorzaak van je probleem is.

pricewatch: XFX Pro 450W
pricewatch: XFX Pro 550W
Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee