Toon posts:

warme temps met stock koeler

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0Henk 'm!

• westlym
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 30-05 20:39
Hoi allemaal,

nieuwe cpu dus nieuwe vragen.
Ik gebruik hier een fractal design kast. Ik heb vandaag een nieuwe cpu geïnstalleerd, nl. X4 Phenom 955.
Ik gebruik de stock koeler. Koeler heb ik goed geïnstalleerd, denk ik.

Ik ging daarnet IntelBurnTest draaien om te kijken hoe warm het kon worden.
Idle draait ie op 44 graden celsius. Volgens de forum van Tweakers is dat temp is te hoog.
Ik startte IntelBurnTest en de temp schoot omhoog naar 72.5 graden. De RPM van de koeler schoten omhoog over de 6000 toeren. Knap veel vond ik persoonlijk.

Langzamerhand zakte de temps wel naar 62.5 graden celsius.
Stom van mij, ging ik daarna naar de site van AMD kijken hoe warm deze cpu mocht worden. Deze cpu mag 62 graden max worden. Eerst paniekvraag: is de cpu kapot of nu beschadigd?

Ik woon in een warme huis. Nu is het hierbinnen 26 graden celsius. Compute staat in een ruime woonkamer, want boven op de twee verdieping is het nog warmer.

Moet ik een andere koeler erop monteren? Maar ik wou het liefst die stock koeler gebruiken.

Graag hoor ik van jullie. Maar mijn belangrijkste vraag is: is de cpu beschadigd? Mijn pc heeft geen bsod gehad of van die kleine vriesjes ofzo.

O ja, de vcore op de asrock mobo draait tussen de 1.025 en 1.400 volt. Het staat op auto.

[Voor 3% gewijzigd door westlym op 06-06-2011 01:21]

Acties:
  • 0Henk 'm!

• K1pc0rn
  • Registratie: April 2011
  • Niet online
In de Bios kan je ook zetten van waarneer de Fan harder moet gaan draaien (bij HW monitor)
hoeveel staat die bij jou?
en zit er misschien veel stof in de koeler, zodat die niet goed koelt?

Acties:
  • 0Henk 'm!

• hello123456
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 24-05 21:07
K1pc0rn schreef op zondag 05 juni 2011 @ 17:34:
In de Bios kan je ook zetten van waarneer de Fan harder moet gaan draaien (bij HW monitor)
hoeveel staat die bij jou?
en zit er misschien veel stof in de koeler, zodat die niet goed koelt?
Het is een nieuwe CPU staat in de start post, stof lijkt mij dus niet echt een oorzaak hier ;)

Lijkt mij overigens niet dat je CPU nu beschadigd is of iets dergelijks, het was maar voor korte duur en alhoewel het hoog is, het is zover ik weet niet direct schadelijk. AMD houd natuurlijk ook een veilige marge aan wat dat betreft.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• waraaraf
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 10-05 17:09
36 graden als kamer tempratuur lijkt mij het probleem.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Craven
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 23:01
Je zou een andere koeler erop kunnen zetten. Maar de kamertemp van 36 is idd het probleem.

Acties:
  • 0Henk 'm!

Anoniem: 368047

als de kamer 36 graden is, kan de processor nooit koeler dan dat worden met luchtkoeling. Met een beetje extra graden omdat ie aanstaat is het al 44 graden.

Je kan controleren of de stock koeler er goed opgezet is.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Visgek82
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 22:56
Lijkt me idd vrij normaal met zo'n omgevings temperatuur , en die test die jij uitgevoerd hebt geeft geen beeld van een real-life situatie , tijdens gamen enzo zal hij heus niet zò warm worden , al zal het geen 15 graden schelen.

Stock coolers zijn er voor gemaakt om de cpu enigzinds op de juiste temperatuur te houden met een gemiddelde aan geluid, het is tenslotte maar een stock cooler. wil je betere prestaties en meer stilte zou je er een andere koeler op kunnen zetten, en die hoeven heus niet zo duur te zijn. onder de 20 euro heb je een goede koeler die zijn werk een stuk beter en stiller uitvoert dan de cooler die je nu hebt.

Ryzen 7 7700X , 32 GB RAM, 6800 XT, MSI B650 Tomahawk, 2tb NVME

Acties:
  • 0Henk 'm!

• D4NG3R
  • Registratie: Juli 2009
  • Nu online
Ik denk dat jij je meer zorgen moet gaan maken om de koeling van je lichaam.. In een kamer zitten van 36c voor lange tijd is niet goed, net als je PC kan je je warmte zo niet (goed) kwijt..

Komt d'r in, dan kö-j d’r oet kieken

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Majapro
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 08-06 12:38

Majapro

Deventer

"Heilzaam is slechts, wanneer in de spiegel der mensenziel zich de hele gemeenschap vormt; en in de gemeenschap leeft: de kracht van de ziel van de enkeling"

Acties:
  • 0Henk 'm!

• westlym
Sorry mensen.
Kamertemperatuur is 26. Naast dan, ik woon in een te warme huis.
Van de winter hoef ik bijna niet eens de kachel aan te zetten.

Even to the point: ik heb meteen een andere koeler erop gezet, wel een low profile cooler, nl. Shuriken Rev. B CPU Cooler.
Temperatuur is iets te hoog gebleven (idle 45 graden).
Ik gebruik hier een Asrock mobo, dus even de level van de fan controller omhoog gedaan: van level 1 naar level 5. Temp is nog iets te hoog gebleven.

Weer in de bios gegaan, vcore setting van auto gehaald (stond op 1.4), op manual gezet, en gezet op 1.3 Volt.

Temp van systeem idle: 41.0 graden celsius, maar fan van de cpu draait wel op 1300 rpm.
Als de temp hoog blijven, ga ik wel een grotere Scythe halen.
Trouwens, ik gebruik hier een fractal design kast voor de stilte. Er zitten drie fans van fractal erin. Computerkast staat onder een bureau in de hoek. Niet alle warme lucht kan ontspannen, omdat 1 fan voor de output zorgt, en die draait op bijna 1000 rpm.
Misschien moet ik ook scythe fans halen.

Ik zie nu dat de temp idle bijna 40 graden celsius is.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• D4NG3R
  • Nu online
Hoeveel koelpasta heb je erop gedaan?

Acties:
  • 0Henk 'm!

• westlym
D4NG3R schreef op maandag 06 juni 2011 @ 02:18:
Hoeveel koelpasta heb je erop gedaan?
klein beetje. Wel van die scythe koelpasta erop gedaan.
Ik vraag me nu af of deze koeler wel 125 Watt kan wegkoelen.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• dezejongeman
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 06-06 15:40
zowel te weinig als te veel koelpasta is ook niet goed. je kan misschien proberen of je de proc wat kan ondervolten ook al is het alleen als test. ik neem overigens aan dat je geen koelpasta's gemengd hebt dat kan tot nare problemen lijden. overigens is die scythe pasta niet super, en is andere al gouw beter. maar dit kan niet veel meer als 5 graden verschil opleveren. het kan ook gewoon zijn dat de temp censor niet goed zijn werk doet. in dat geval zou je er niets aan kunnen doen.

heb je ook nog andere fans in de case voor wat meer airflow.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• dedicated1
  • Laatst online: 19-05 12:38
persoonlijk zou ik nooit een stock koeler gebruiken.

waarom? koeler is beter, hoe je het ook bekijkt.
vandaar dat ik al een aantal jaar altijd voor een highend koeler ga.

een mugen 2 hoeft niet veel te kosten en houdt bijna elke processor op i.i.g. meer acceptabele temperaturen.
kijk eens op de pricewatch en de vraag en aanbod.

er zijn tegenwoordig ook meer dan een pasta die het goed doet, Artic Silver 5, Artic MX3 en 4, Noctua pasta en zo zijn er nog twee geloof ik die goed presteren.

Dit alles helpt en persoonlijk smeer ik de koelpasta altijd uit tot een flinterdun laagje zodat je nooit te veel of te weinig hebt en zet de koeler er dan even schuin op en laat hem dan zakken zodat er geen luchtbellen ontstaan.

tevens lees ik dat je 1 outtake fan hebt (en dus 2 intake), ik zou dit veranderen naar 2 outtake en 1 intake.
dit omdat als je twee intake hebt er meer lucht in de kast gaat dan dat er uit gezogen word waardoor er warme lucht kan ophopen in je kast.

ik hoop dat dit alles helpt :)

i5 2500K 4.5Ghz@1.3v / Thermalright True 120 Extreme & Noctua NF-P12 / Asus P8P67 / Corsair Vengeance 8GB / MSI 6950 Twin Frozr III Power Edition/OC / Coolermaster Gold Silent Pro 800W / Coolermaster CM 690 II

Acties:
  • 0Henk 'm!

• D4NG3R
  • Nu online
dedicated1 schreef op maandag 06 juni 2011 @ 11:43:
waarom? koeler is beter, hoe je het ook bekijkt.
het is inderdaad beter, maar denk jij dat een jaartje extra leven bovenop 15 jaar wat gaat toevoegen? Denk jij echt dat jij dan nogsteeds deze CPU gebruikt?..

Voelt de heatsink ook (gloeiend) heet aan, of word deze niet echt warm?

Acties:
  • 0Henk 'm!

• dedicated1
heb je het nu over mijn systeem?

i5 2500K 4.5Ghz@1.3v / Thermalright True 120 Extreme & Noctua NF-P12 / Asus P8P67 / Corsair Vengeance 8GB / MSI 6950 Twin Frozr III Power Edition/OC / Coolermaster Gold Silent Pro 800W / Coolermaster CM 690 II

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Reepje
  • Registratie: Juni 2010
  • Niet online
dedicated1 schreef op maandag 06 juni 2011 @ 11:43:
Dit alles helpt en persoonlijk smeer ik de koelpasta altijd uit tot een flinterdun laagje zodat je nooit te veel of te weinig hebt en zet de koeler er dan even schuin op en laat hem dan zakken zodat er geen luchtbellen ontstaan.

tevens lees ik dat je 1 outtake fan hebt (en dus 2 intake), ik zou dit veranderen naar 2 outtake en 1 intake.
dit omdat als je twee intake hebt er meer lucht in de kast gaat dan dat er uit gezogen word waardoor er warme lucht kan ophopen in je kast.

ik hoop dat dit alles helpt :)
dedicated zou baat hebben aan een beetje natuurkunde les.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• D4NG3R
  • Nu online
@ Reepje, ben ik het mee eens. Wanneer je de koelpasta uitsmeert maak je luchtbellen. Door een druppeltje/rijstkorrel in het midden van je CPU te doen niet, door de druk spreid het uit.

Daarnaast is het onmogelijk om echt over/onderdruk in een computerkast te genereren.

Nee, ik had het over de TS zijn systeem.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• dedicated1
@Reepje voeg wat toe waar westlym wat aan heeft ipv zulke zinloze posts.

@westlym heb je coretemp/realtemp al eens gebruikt om de temps uit te lezen? misschien dat wat cablemanagement voor betere airflow iets voor je uithaalt. wat voor temps haal je met het zijpaneel van je kast open?

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Reepje
  • Niet online
@dedicated. Als je alleen onzin kan verkopen, hou dan liever je mond.

Verder heeft TS waarschijnlijk meer dan genoeg fans in zijn pc, en ik zou er bijna vergif op durven in te nemen als hij de outtake fan van zijn voeding heeft vergeten te melden. Dan heeft hij dus 2 in en 2 out. Wil verder nog niets zeggen.

Probleem van TS is 1: dat het binnen 26 graden is en dan krijg je je hardware gewoon niet veel koeler dan 40 graden.
Indien de hardware te warm wordt, zal deze zich terugklokken, danwel uitschakelen. Aangezien TS daar blijkbaar nog geen last van heeft, zou ik me niet al te druk maken.

Verder woon en werk ik veel in de tropen, en daar is de omgevings temperatuur geregeld pakweg 40 graden, en de computers standaard tussen de 60 en 80 graden. Niet optimaal wellicht, maar een ramp is het niet. Hoogstens dat ze geen 10 maar 8 jaar meegaan, en soms als het echt loeiheet is gaan ze langzamer. Tja, dat is dan jammer.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• D4NG3R
  • Nu online
Reepje schreef op maandag 06 juni 2011 @ 12:22:
Probleem van TS is 1: dat het binnen 26 graden is en dan krijg je je hardware gewoon niet veel koeler dan 40 graden.
Nou..

Thuis in mijn slaapkamer is het gemiddeld genomen zo'n 25c met deze warmte. Mijn CPU komt in Idle niet boven de 35c uit, en mijn GPU niet boven de 43c.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Reepje
  • Niet online
Ik wil alleen maar zeggen dat de temperaturen van de TS niet katastrofaal zijn (zoals hij zelf denkt).

Natuurlijk is er verschil in koeling. Een kastje dat onder het buro wordt weggemoffeld bijv zal warmer worden dan eentje die "op de tocht" staat.
Een computer waar allerlij achtergrondprocessen lopen, zal ook warmer worden dan eentje die anders is ingesteld.
Een energiezuinige voeding zal minder warmte produceren, zelfs de fan van de voeding heeft invloed op de airflow in de kast. De videokaart, hoe zit het daarmee? Weten we nogeens niet ! Waar gaat die warmte heen?
Dan de kast zelf. En ik kan nog wel even doorgaan.

Al met al, om je dan te concentreren op nog een fannetje erbij is gewoon kortzichtig.
Laat ts eerst maar eens komen met zijn specs, een beschrijving waar de pc staat, en de problemen die hij ondervind met de warmte. Pas dan kan je hem gericht advies geven.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• westlym
dedicated1 schreef op maandag 06 juni 2011 @ 12:09:
@Reepje voeg wat toe waar westlym wat aan heeft ipv zulke zinloze posts.

@westlym heb je coretemp/realtemp al eens gebruikt om de temps uit te lezen? misschien dat wat cablemanagement voor betere airflow iets voor je uithaalt. wat voor temps haal je met het zijpaneel van je kast open?
ík heb coretemp gebruikt, maar ik krijg precies dezelfde temperaturen als bij HWInfo.

Ik moet wel daarbij zeggen: ik heb drie processoren in deze kast de afgelopen drie dagen getest, zoals AMD e versie geklokt op 2.8 Ghz (stock koeler), ook 44.5 graden celsius.
Een Amd X3 450, 3.2 Ghz (Scythe koeler) en ook 43 graden celsius.

Ik gebruik hier een fractal desigh r2 kast. Deze heeft een goeie cable management.
Ik ga straks de kast opendoen en kijken hoe warm het wordt.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• westlym
Reepje schreef op maandag 06 juni 2011 @ 12:47:
Ik wil alleen maar zeggen dat de temperaturen van de TS niet katastrofaal zijn (zoals hij zelf denkt).

Natuurlijk is er verschil in koeling. Een kastje dat onder het buro wordt weggemoffeld bijv zal warmer worden dan eentje die "op de tocht" staat.
Een computer waar allerlij achtergrondprocessen lopen, zal ook warmer worden dan eentje die anders is ingesteld.
Een energiezuinige voeding zal minder warmte produceren, zelfs de fan van de voeding heeft invloed op de airflow in de kast. De videokaart, hoe zit het daarmee? Weten we nogeens niet ! Waar gaat die warmte heen?
Dan de kast zelf. En ik kan nog wel even doorgaan.

Al met al, om je dan te concentreren op nog een fannetje erbij is gewoon kortzichtig.
Laat ts eerst maar eens komen met zijn specs, een beschrijving waar de pc staat, en de problemen die hij ondervind met de warmte. Pas dan kan je hem gericht advies geven.
Ik zal een foto maken waar de computer staat.
Het staat wel inderdaad onder een buro. Twee intake fans en één outtake fan. Links van de kast heb je nog ruimte, ongeveer twintig cm. Achter de kast heb je minimale ruimte, ongeveer tien centimeters.

Huis is goed geïsoleerd, dus kan niet alle warmte zomaar wegkrijgen.

Ik kan wel nog een andere koeler kopen, maar als deze niet zoveel warmte kan wegvoeren, dan houdt het op.
Ik denk aan een Scythe Mugen Rev. 2.

En ja, ik heb de cpu ondervolt. Het staat nu op 1.25 Volt in de bios ingesteld. Met CPU z kan ik zien dat ie zo nu en dan boven de 1.3 V uitkomst (max 1.336 V), dus volgens mij gooit de mobo nog een extra voltje erop.

Hiervoor had ik een andere systeem zitten, nl. een intel systeem. Die werd ook te warm in deze kast. Op de Intel cpu had ik een zalman koeler.

Hiervoor had ik een Antec 900 kast, met de nodige fans. Toen bleef de cpu wel koel, maar ik had zoveel fans nodig.

Ik heb tig keer die hoge temps meegemaakt. In 2006 heb ik een computer gekocht (ook een AMD) en dat was in de zomerperiode. Dus ik heb het computer zelf niet gebouwd. Eerste keer toen ik de computer aandeed, sprong de temp van de Athlon 3200 meteen naar 64 graden celsius.

Hopelijk heb ik jullie voldoende geïnformeerd.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• NLKornolio
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 19:45

NLKornolio

BF3/BF4: NLKornolio

als je al een warm huis heb is stock cooling blijkbaar niet genoeg dus je kan er een nieuwe opzetten of misschien waterkoeling nemen ken je gelijk zorgen dat je grafische kaart en je hd ook nog wat langer meegaan als je de uitgebreide versie neemt.

BAV nodig, via deze link verdienen jij en ik 50,-Insify referral

Acties:
  • 0Henk 'm!

• D4NG3R
  • Nu online
Heerlijk lui die direct waterkoeling aanraden. :F Als je niks beters te vermelden hebt doe dit dan AUB niet.
westlym schreef op maandag 06 juni 2011 @ 13:03:
Achter de kast heb je minimale ruimte, ongeveer tien centimeters.
maak deze ruimte eens wat groter, gaan je temps omlaag? Zo ja -> Hier is je oorzaak.
Huis is goed geïsoleerd, dus kan niet alle warmte zomaar wegkrijgen.
Als je huis goed geïsoleerd was zou het er niet zomaar zo buitengewoon warm worden..
En ja, ik heb de cpu ondervolt. Het staat nu op 1.25 Volt in de bios ingesteld. Met CPU z kan ik zien dat ie zo nu en dan boven de 1.3 V uitkomst (max 1.336 V), dus volgens mij gooit de mobo nog een extra voltje erop.
Dit is altijd zo. Het tegenovergestelde is VDroop.
Hiervoor had ik een andere systeem zitten, nl. een intel systeem. Die werd ook te warm in deze kast.
Waarom koop je niet een goede kast?

Acties:
  • 0Henk 'm!

• commanderxp
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 05-06 17:33
Word het koelblok warm? Zo ja, dan werkt je koeling goed aangezien die warmte afvoert. Ik denk dat het komt door de huidige kampertemperatuur.
Heb je overigens wel een goede airflow of casefans?

Acties:
  • 0Henk 'm!

• westlym
D4NG3R schreef op maandag 06 juni 2011 @ 14:30:
Heerlijk lui die direct waterkoeling aanraden. :F Als je niks beters te vermelden hebt doe dit dan AUB niet.

[...]

maak deze ruimte eens wat groter, gaan je temps omlaag? Zo ja -> Hier is je oorzaak.

[...]

Als je huis goed geïsoleerd was zou het er niet zomaar zo buitengewoon warm worden..

[...]

Dit is altijd zo. Het tegenovergestelde is VDroop.

[...]

Waarom koop je niet een goede kast?
ik heb dit gedaan:
ik heb de stock koeler weer geïnstalleerd.
Vcore heb ik hetzelfde gelaten, en ik heb wel de level van de koeling van de cpu omhoog gebracht. Van level 1 (stilte) naar level 5.
CPU heeft nu een rpm van 3125 bij idle. Temp is 36 graden celsius.

Ruimte is precies hetzelfde gebleven.
Een goede kast kopen: volgens mij heb ik al een goede kast. Ik wilde een kast kopen die stil is en met stoffilters.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• westlym
commanderxp schreef op maandag 06 juni 2011 @ 14:34:
Word het koelblok warm? Zo ja, dan werkt je koeling goed aangezien die warmte afvoert. Ik denk dat het komt door de huidige kampertemperatuur.
die heb ik wel, maar twee fans voor intake en eentje voor outtake. En die koelblok wordt wel warm.

• westlym
ik heb besloten om een nieuwe koeler te halen, nl. een mugen rev 2.
ik heb ook een setting in de bios veranderd, nl. dat de cpu koeler harder moet gaan draaien als de temp van de cpu in de buurt van 50 graden celsius komt.
Op full load blijft de cpu iets van 55 graden. Koel genoeg vind ik persoonlijk.
maar wrm een andere koeler: als ik intel burntest met deze koeler draait (nl een scythe shuriken), dan gaat ie wel over de 63 graden, en dat wil ik niet.

Als ik de mugen heb geïnstalleerd, zal ik weer posten.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• westlym
commanderxp schreef op maandag 06 juni 2011 @ 14:34:
ik heb eergisteren de Scythe binnen gekregen.
M'n temps gingen meteen omlaag. Met Intelburntest (Advanced of extreme) komt ie niet eens boven de 56 graden celsius. Vind ik netjes.
Vcore is nog ongewijzigd gebleven.

Idle wordt ie 45 graden, maar als ik de snelheid iets omhoog doet, van level 1 naar level 3, wordt ie idle 41.5 graden.

Ben blij met de koeler, maar ik vraag me af waarom andere mensen een lagere idle temps hebben.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Black_Adder
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 03-06 22:06
westlym schreef op vrijdag 01 juli 2011 @ 08:24:
[...]
Ben blij met de koeler, maar ik vraag me af waarom andere mensen een lagere idle temps hebben.
Dat hebben mensen al meerdere keren aangegeven:
  • Je kamer temperatuur is wat aan de hoge kant
  • Je computer staat in een hoekje onder je bureau, waardoor de warmte lastig weg komt

• westlym
Black_Adder schreef op vrijdag 01 juli 2011 @ 08:32:
[...]

Dat hebben mensen al meerdere keren aangegeven:
  • Je kamer temperatuur is wat aan de hoge kant
  • Je computer staat in een hoekje onder je bureau, waardoor de warmte lastig weg komt
Mobo en cpu in een andere kast gestopt, nl. een Antec 900. Cpu nu: 34 graden celsius.
Wat een verschil he?

• Reepje
  • Niet online
westlym schreef op maandag 06 juni 2011 @ 22:00:
[...]

CPU heeft nu een rpm van 3125 bij idle. Temp is 36 graden celsius.
Dat is inderdaad een groot verschil !

• Jerdek
  • Laatst online: 03-05-2022
@Westlym,
Hoeveel rpm draait je cpu fan op idle nu?
Ik heb ook een warm huis, maar idle zit cpu rond de 30-32 graden met fan op 300-350 rpm.

Kennis maakt macht, kennis delen maakt machtige vriendschappen.

• westlym
Jerdek schreef op maandag 08 augustus 2011 @ 15:40:
@Westlym,
Hoeveel rpm draait je cpu fan op idle nu?
Ik heb ook een warm huis, maar idle zit cpu rond de 30-32 graden met fan op 300-350 rpm.
Tussen de 500 en de 600 rpm. Dat heb ik ingesteld in de bios. Als ie in de buurt van 50 graden celsius komt gaat de cpu fan harder draaien.
Ik doe de metingen met HWinfo. Ik heb nog geen metingen met met andere programma's.
Ik vind 34 Celsius ok, met Vcore op 1.225 Volt. Dan heb ik wel ietsjes ruimte om te gaan overklokken. Trouwens, op deze mobo heb ik ook een crossfire, dus volgens mij kan ie ook de temp van de cpu beïnvloeden.

Ik woon vanaf 2005 in dit huis, en sindsdien heb ik moeite om de vele cpu's koel te houden.
Deze antec 900 heb ik in 2007 gekocht om toen de AMD Toledo 4800+ koel te houden. Daarna heb ik een Q6600 G0 cpu gekocht, en deze werd ook koel gehouden in deze kast.
Vorige jaar heb ik de Fractal R2 Design gehaald, en toen had ik meteen moeite om de cpu koel te houden (Q6600). Toen gebruikte ik een Zalman koeler CNPS7700-Cu en als de cpu 100% werd belast bleef ie net onder de 70 graden Celsius schommelen.
Ik moest de bovenkant van de kast opendoen zodat meer warmte de kast kon verlaten.

• Jerdek
34 graden is mooi ja, kan nog koeler hoor, maar ligt ook aan de airflow in je kast. Heb dezelfde processor en koeler, mijne draait gewoon op stock instellingen en voltages...moest alleen in de bios cpu fanfail alarm afzetten, bij cold boot draait ie de eerste paar minuten niet eens. Kreeg ik dus meteen vet alarm...:)

• westlym
Jerdek schreef op maandag 08 augustus 2011 @ 22:25:
34 graden is mooi ja, kan nog koeler hoor, maar ligt ook aan de airflow in je kast. Heb dezelfde processor en koeler, mijne draait gewoon op stock instellingen en voltages...moest alleen in de bios cpu fanfail alarm afzetten, bij cold boot draait ie de eerste paar minuten niet eens. Kreeg ik dus meteen vet alarm...:)
ik kom nu net binnen en de temps van cpu is 31.5 graden celsius. PC staat nu hele dag aan.
Dit geeft nu wel de nodige ruimte om te gaan overklokken.
Ik laat jullie nog weten.

• Jerdek
probeer eerst weer eens alle waardes op auto/stock te draaien voordat je gaat overclocken

• westlym
Jerdek schreef op maandag 08 augustus 2011 @ 22:38:
probeer eerst weer eens alle waardes op auto/stock te draaien voordat je gaat overclocken
ik heb de level van de cpu koeler verlaagd van level 4 naar level 1.
CPU koeler draait nu ongeveer op 240 rpm.
Temp van de cpu: 32 graden celsius, maar het is bestwel fris in de kamer (vanwege al die regen en wind etc).
Ik ga zo meteen de cpu stressen met Intel Burn test.

• westlym
Intelburntest gedraaid. Setting op maximum. CPU werd 51 graden celsius.

• Kreutel
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 20:45
Goed. Het is wel duidelijk dat de CPU temp zo hoog was vanwege de (hoge) kamertemp (26 graden.. ). Je hoeft je geen zorgen te maken over de CPU temp, niet extreem hoog.
Ik heb zelf een AMD II X4 965 met stockkoeler draaien op 40 graden idle, load 60 graden ongeveer. Mijn kamertemp is normaal (20 graden oid.)
Denk eraan dat wat voor koeler je er ook opzet, je CPU zal echt niet veel koeler worden als je kamertemp zo hoog is. Dan kan je beter een airco (zoals eerder al werd aangegeven) aanschaffen.

4r3 u 1337 3n0ugh 2 r34d 7h15?

• westlym
Kreutel schreef op dinsdag 09 augustus 2011 @ 22:35:
Goed. Het is wel duidelijk dat de CPU temp zo hoog was vanwege de (hoge) kamertemp (26 graden.. ). Je hoeft je geen zorgen te maken over de CPU temp, niet extreem hoog.
Ik heb zelf een AMD II X4 965 met stockkoeler draaien op 40 graden idle, load 60 graden ongeveer. Mijn kamertemp is normaal (20 graden oid.)
Denk eraan dat wat voor koeler je er ook opzet, je CPU zal echt niet veel koeler worden als je kamertemp zo hoog is. Dan kan je beter een airco (zoals eerder al werd aangegeven) aanschaffen.
wel, temp van de cpu was hoog vanwege de kast en de koeler. huis is nu ook een stuk koeler vanwege het weer.
dus dit betekent dat ik nu ga overklokken.
maar dat is een andere topic.
Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee