Toon posts:

Airco voor thuis

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

• Paradox
  • Registratie: Oktober 2002
  • Nu online
Hey,

Sinds ik op mezelf woon in een rijtjes huis met een plat dak, zit ik te kijken naar een split unit airco.
een airco deel of op de gang of in de slaapkamer met de doorgang naar het plafond naar buiten voor de externe unit.

Mijn huis is boven 9 x 5 meter en beneden 11 x 5 meter. ik zat zelf te denken om voornamelijk boven te kunnen coolen, met name de slaapkamer. Aangezien koude lucht zakt kan ik dan een deel van beneden meenemen, ik heb een open trap.

Ik vind een beetje airco wel oke mits de prijs redelijk blijft. Aansluiten is voor mijzelf geen probleem dat moet lukken.. Bij de Praxis hebben ze een Tristar in de aanbieding, 5401 die de gamma onder een eigen merk verkoopt (chigoairco). Naar mijn idee exact hetzelfde ding alleen een andere sticker erop.

Eurom Airco,
WAC 12Q Quick Connection 499 euro

Praxis Airco
Tristar AC-5401 Split uni 12000 BTU 459 euro - 20 % = (aanbieding) 367.20 euro

Gamma Airco
Chigo AC-5412 Split unit 12000 BTU 449 euro

jullie een idee?

• RaZ
  • Registratie: November 2000
  • Niet online

RaZ

Huuu peerd

Ik denk dat die goedkope klasse waar je het nu over hebt, niet genoeg is voor 2 verdiepingen. Airco moet in een afgesloten ruimte staan. Heb je een open trap, wordt die ruimte dus groter, en heb je een krachtigere airco nodig.

Je moet dus gaan kijken naar de inhoud van de ruimte (in liters aka m3) en dan uitrekenen hoeveel BTU je nodig hebt.

Mijn airco van 10.000 BTU kon m'n woonkamer van 27m2 niet eens koelen..

Een mummy uit z'n verband trekken is nooit grappig.
Een Napster t-shirt aantrekken voor het concert van Metallica is nooit grappig.

• FeaR
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 10:01

FeaR

ModeratoR Consumentenelektronica

In GoT we trust

Ik vraag me af of je voor dit geld veel mag verwachten. Zeker als het gaat om het goed kunnen koelen van beide kamers. Want 9 x 5 plus 11 x 5 is toch een behoorlijke ruimte. En qua inhoud helemaal als je bijvoorbeeld in een nieuwbouwwoning woont welke over het algemeen hogere plafonds hebben.

Toen ik nog bij de Formido werkte was overigens het merk Zibro toch wel één van de meest verkochte merken. Niet alleen goed, maar ook wel leuk qua prijs. De merken en types die je nu noemt zeggen me niet echt veel. Al kan het best zijn dat Tristar een herstickerde Zibro is, maar dat durf ik niet met honderd procent zekerheid te zeggen.

Ikzelf heb hier voor op mijn kamer (4,5 x 4,5 x 3 - 4 / dak loopt omhoog) een split-unit van LG hangen welke ik met plezier gebruik. Ding doet dan ook wel tot 2,5 maal de capaciteit die nodig is, maar kon er goedkoop aan komen via mijn vaders werk :P

Some people just need a high-five.... In the face.... With a chair.

• DJSmiley
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 31-05 19:18

DJSmiley

Moderator Internet & Netwerken
Wat is je verwachting van zo'n airco? Een simpel ding werkt en koelt natuurlijk wel, maar of het ideaal is.... De werkelijke koelcapaciteit van zo'n ding hangt aardig af van de leidingen, en bij zelf-geplaatst spul is dat niet altijd 100% vacuum. Voor een kamertje oid maakt dat wat minder uit, wel voor de levensduur.

Belangrijker vind ik, zeker voor thuisgebruik zaken als geluidsproductie. Helemaal als je buren hebt..
Ook het geluid van de binnenunit is wel handig als je wilt kunnen slapen met de airco aan. Als je 'm puur gebruikt om ff een bult te koelen maakt dat wat minder uit.
Maar goed, je kan wel lomp koelen, maar de warmte zal ook in de muren enz gaan zitten, dus de temperatuur zal ook 's nachts prima weer kunnen stijgen op een hete zomerdag (30 graden overdag, 18-19 's nachts).

Als je budget het even toelaat, kies voor een inverter. Kost je wat meer, maar je hebt er 3dubbel plezier van. Een aan-uit airco met warme of superkoude lucht is zacht gezegd irritant, zeker op een slaapkamer. Een inverter kan ook gewoon koele lucht blazen en zo een stuk constantere temperatuur leveren.

LG heeft best leuke instapairco's, eventueel kun je een model kopen met 1 buitenunit en 2 binnendingen.

Als je het goed wilt doen zou ik eens kijken naar de airco's van Daikin. Dan heb je een goede en vrij stille airco

• Hwg
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 05-11-2018

Hwg

Catch me ;)

Dat is dus waarschijnlijk 250m3 dan heb je een stevige jongen nodig hoor, zeker 18000 BTU Op www.bostools.nl hebben ze er een in de aanbieding, maar dat is een Klasse D...

[Voor 36% gewijzigd door Hwg op 28-05-2011 16:21]

Zeg Leon, als ik deze schroef uit de lamp haal valt er bij de bovenburen dan iets om?

• jan99999
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 31-05 12:05
De koude lucht zal denk ik niet naar beneden gaan, omdat de warme lucht van onder stijgt, de warme lucht botst tegen de koude lucht, en alle 2 de luchten blijven staan.
Dit is net als in je pc behuizing, koude lucht naar beneden wilt blazen, dat werkt niet.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• AlexanderB
  • Laatst online: 29-05 17:45

AlexanderB

7800 rpm

jan99999, dat is onzin, er is genoeg ruimte in een trappengat dat de warme lucht bovenlangs stroomt, en de koude lucht onderlangs terug. in een pckast is het allemaal wat krapper, dan heb je gewoon een algemene stroming omhoog van warme lucht, als je voldoende openingen onderin hebt om verse koude lucht toe te laten.

en airco's.. goedkoop is duurkoop, een split unit is al n hele stap omhoog van zo'n karige monoblock, maar als je te weinig capaciteit koopt, zit je alsnog met n hoop herrie die amper koelt..

• Mark.
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 28-07-2018

Mark.

Defensor

Goed,terug naar de vraag van de ts en de oplossing.

Kijk ts,voor hetgeen jij wilt is wat je aanreikt onvoldoende ongeacht wat anderen ook zeggen.
Wat ik hiermee bedoel is dat voor de een een beetje wind al voldoende koelte kan zijn terwijl voor de ander het weer onvoldoende. Kort gezegd als jij verwacht dat jij de koelte krijgt zoals je dat in geairconditioneerde ruimtes bij luchthavens of hotels tegenkomt,dan is wat je aanreikt dik onvoldoende. :/

Nu zul je afvragen hoe ik dat weet. Zelf heb ik jarenlang last gehad van de benauwde zomers hier in Nederland en ook ik kocht 1 van die apparaten waar jij nu mee aankomt om meerdere ruimtes te koelen. In de praktijk dit gewoon dik onvoldoende,zelfs als het alleen maar een kamer was van een paar vierkante meter en de zon op betreffende kamer scheen.

Wat is nu de beste oplossing?
Gewoon je woning/verdieping deels geairconditioneerd maken middels een professionele installateur. Ik verzeker als ik alleen maar naar mij zelf kijk,je zal misschien even de financiële pijn op korte termijn voelen maar op langer termijn lachend de benauwde en here zomers in Nederland zal verwelkomen want als er 1 ding was zo en professioneel aangelegde airco in je woning doet is echt koelte afgeven. :)

De mens wikt maar God beschikt.

Anoniem: 318843

Het beste is gewoon je dak goed isoleren.
Dat heeft GROTE voordelen zowel 's zomers als 's winters (ik heb daar ervaring mee).
Bij airco's geldt ook: goedkoop is duurkoop.

[Voor 8% gewijzigd door Anoniem: 318843 op 02-06-2011 15:39]

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Grrrrrene
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online
Isolatie is inderdaad sowieso een goed idee. Daarnaast zou ik ervoor kiezen om alleen de slaapkamer te koelen en in de woonkamer dan maar twee ramen tegenover elkaar op de ventilatiestand te laten staan, zodat de woonkamer 's nachts goed doortocht met koude lucht.

Imitation is the sincerest form of flattery
Stressed is desserts spelled backwards

Acties:
  • 0Henk 'm!

• ebia
  • Laatst online: 28-05 13:09
Koop een airco van een Aziatisch merk. Die lui hebben hete zomers en weten betrouwbare machines te fabriceren. Denk aan Sharp, Panasonic, Mitsubishi, Toshiba, eigenlijk al die machines die je ziet bij bedrijven enzo. Kijk zo'n mobiele unit gooi je zo weg als ie het niet meer doet, maar zo'n splitunit ga je toch semi-permanent monteren en daarvan wil je gewoon dat het goed is en serviceable.

Dakisolatie: mos schijnt goed te zijn (en in sommige gevallen gesubsidieerd).

[Voor 9% gewijzigd door ebia op 06-06-2011 00:52]

Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee