Toon posts:

Artifacts en BSODs na extra 5870

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

• XxRenéxX
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 13-05 15:42
Hallo,

Zoals de titel al doet vermoeden heb ik problemen met mijn PC. Ik heb sinds vandaag een 2de 5870 in mijn systeem geprikt en het systeem is nu zeer onstabiel in games. De prestaties zijn gestegen zoals je dat mag verwachten maar ik krijg overal artifacts, de PC blue screened en start spontaan opnieuw op.

De specs:
- AMD Phenom II 965 BE @ 3.4GhZ(Stock)
- 2x ATI HD5870 1gig
- GeiL 4 gig DDR3-1333MhZ (7-7-7-21 of 7-7-7-7-21.... CAS7) @ 1.6v (was on stabiel bij standaard voltage van 1.5).
- OCZ Vertex 1 60 gig <<< Let op eerste generatie
- Sound Blaster X-Fi Xtreme Audio
- 1 Terabyte Samsung Spinpoint
- 2 120mm Fans
- 2 80mm Fans
- 1 DVD-ROM
- 1 DVD-Writer

- Cooler Master Real Power m620.

De voeding meld ik als laatste omdat ik zelf het idee heb dat hier wel eens het probleem zou kunnen liggen. De kaarten zijn van XFX en Sapphire. De XFX kaart is nieuw en die van Sapphire is een jaar oud. Nu zijn beide aangesloten met 1 echte PCI-E kabel en 1 keer een 2x4-Molex naar 6 Pins PCI-E.

Ik krijg in menus allemaal rare witte puntjes alsof er een filmisch filter overheen zit en in games krijg ik af en toe een vreemde artifact. Na een tijdje loopt het spel in de soep. World of Warcraft stopt er bijna per direct mee zodra de eerste artifact zich voordoet.

De scores in 3dmark Vantage zijn echter wel gestegen zoals dat hoort. De GPU score is van 18400 naar 25400 gegaan dus het lijkt mij dat er met de kaart weinig mis is. Als ik crossfire uit zet dan doet de computer het trouwens ook prima alleen wel weer met mindere prestaties in games (prestaties, de kwaliteit is natuurlijk beter zonder artifacts en dergelijke).

Zal het nou gewoon de voeding zijn die een upgrade nodig heeft naar 750-800W of is de kaart gewoon defect geleverd en moet die RMA?

Alvast bedankt,
René

• redfoxert
  • Registratie: December 2000
  • Niet online
Als de nieuwe videokaart het solo ook goed doet kan je inderdaad met recht zeggen dat je voeding de load niet aan kan.

https://discord.com/invite/tweakers

• XxRenéxX
redfoxert schreef op zaterdag 04 juni 2011 @ 19:46:
Als de nieuwe videokaart het solo ook goed doet kan je inderdaad met recht zeggen dat je voeding de load niet aan kan.
Uiteraard. Ik ben alleen al de hele dag bezig met draden enzovoort te wisselen en die kast is ook nogal zwaar om steeds te vertillen. Ik dat morgen proberen maar ik vroeg me af wat jullie zouden zien als het meest waarschijnlijke probleem hier. Oh ik krijg ook vaak zwarte blokjes in het laadscherm van 3dmark Vantage voor de eerste test.

• waraaraf
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 10-05 17:09
de realpower m620 heeft maar 516 watt op de 12 volt lijn(en) wat een beetje weinig is voor twee 5870s + de phenom 2 die ook niet echt zuinig is dus ik zou ff naar een nieuwe voeding kijken bijvoorbeeld de xfx 650w xxx edition linkie pricewatch: XFX 650W XXX Edition (P1-650X-NLH9 Gray Cooling Fan)

• XxRenéxX
waraaraf schreef op zaterdag 04 juni 2011 @ 19:52:
de realpower m620 heeft maar 516 watt op de 12 volt lijn(en) wat een beetje weinig is voor twee 5870s + de phenom 2 die ook niet echt zuinig is dus ik zou ff naar een nieuwe voeding kijken bijvoorbeeld de xfx 650w xxx edition linkie pricewatch: XFX 650W XXX Edition (P1-650X-NLH9 Gray Cooling Fan)
516W? Dat is zeker niet veel nee. Die XFX voeding is nagenoeg hetzelfde lijkt wel. Heeft ook zo'n 80 certificaat en levert constant het wattage wat in de naam staat. Dus dat zou volgens mij maar een winst zijn van 30W. Zal het wel flink verkeerd hebben :D

• Dekaasboer
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 18-05 10:17
Eerlijk gezegd denk ik niet dat het de voeding is. Een te lage spanning betekent reboots. Artifacts in games betekenen een te warme of kapotte videokaart.

Todo:
-test je nieuwe kaart als enige in het systeem.
-installeer software welke de temperatuur meet van je grafische kaart en kijk of 1 van de 2 te warm word. (furmark? bench + monitor)
-je moederbord heeft vast ook wel monitoring voor 12 5 en 3,3v lijn alswel temperaturen van cpu en chipset. Kijk wat die onder load doen.

http://axrotterdam.blogspot.nl

• waraaraf
de voeding is wel aan de kleine kant maar nu je het zegt dan zouden er reboots moeten komen inplaats van crashes en artifacts

• XxRenéxX
Ok. Heb wat lopen kloten met Dirt2 in windowed mode. De GPU1 VRAM nam op zijn toppunt 40A. Toen ik echter van windowed naar fullscreen ging.... pfft dat ding ging opeens goed over zijn nek. Weer artifacten enzovoort. De 2de videokaart bleef op 34 graden en de eerste op 70 graden in windowed dus ik denk dat de 2de kaart niet werd aangesproken in windowed mode. Trouwens die 70 graden is niets speciaals hij doet het daar prima op in zijn eentje.

Nou uiteindelijk weer terug in windowed gekregen en zag dat de 3.3 voltages op 3.3 +- 0.1 bleven, netjes dus volgens mij. De 5V bleef netjes op 4.9 of 5.0 en de 12V bleeft ook netjes op 12.1-12.3 dus niets aan de hand (denk ik als leek van elektra, dus verbeter mij waar nodig a.u.b). Sluit ik Dirt2 af.... KAPLOW blue screen.

Beschrijving van de minidump:

On Sat 4-6-2011 18:09:24 GMT your computer crashed
crash dump file: C:\Windows\Minidump\060411-11044-01.dmp
This was probably caused by the following module: atikmpag.sys (atikmpag+0x6CC2)
Bugcheck code: 0x3B (0xC0000005, 0xFFFFF88003FA1CC2, 0xFFFFF88013EF9510, 0x0)
Error: SYSTEM_SERVICE_EXCEPTION
file path: C:\Windows\system32\drivers\atikmpag.sys
product: AMD driver
company: Advanced Micro Devices, Inc.
description: AMD multi-vendor Miniport Driver
Bug check description: This indicates that an exception happened while executing a routine that transitions from non-privileged code to privileged code.
This appears to be a typical software driver bug and is not likely to be caused by a hardware problem.
A third party driver was identified as the probable root cause of this system error. It is suggested you look for an update for the following driver: atikmpag.sys (AMD multi-vendor Miniport Driver, Advanced Micro Devices, Inc.).
Google query: atikmpag.sys Advanced Micro Devices, Inc. SYSTEM_SERVICE_EXCEPTION

CPU bleef mooi op 45-50 graden trouwens. Ik verwijder heel vaak stof :)

Edit: Heb nog niet de kaart als enige laten draaien dat doe ik straks. Heb eventjes de tijd

• waraaraf
crossfire werkt inderdaad niet in windowed mode

• Goofy1978
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 22:41
ik gok echt dat de voeding het niet trekt.
gpus op molex aansluiten is eingelijk niet aan te raden.
veel beter zou zijn een voeding die 4x pcie heeft voor een mooie stabiele lijn.

edit test eerst de kaart single zoals gezegt, heb je dan nog artifacts is de kaart stuk.

[Voor 20% gewijzigd door Goofy1978 op 04-06-2011 20:22]

• waraaraf
vraag hier om een nieuwe voeding [BBG aanschaf] Voedingen - Deel 27

• XxRenéxX
Heb nu de nieuwe kaart in zijn eentje lopen. Geen artifact niks er is niks mis mee. Er waren echter wel foutmeldingen bij de eerste keer opstarten. Hij was aan het klagen over de drivers en dat het apparaat niet zou werken ofzo. Ik heb na het bijprikken van een 2de 5870 ook geen drivers meer geïnstalleerd ik dacht namelijk dat hij de driver zou gebruiken die al op de computer stond die namelijk ook voor een 5870 is. Zou dit het probleem zijn?

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Dekaasboer
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 18-05 10:17
atikmpag.sys waar je pc op crashed is een onderdeel van de videokaart drivers. Als je er even op googelt zie je dat er meer mensen met een 5970 zijn met dit probleem.

Oplossing: driver sweeper en herinstallatie drivers.
In sommige gevallen firmware update.

http://axrotterdam.blogspot.nl

Acties:
  • 0Henk 'm!

• XxRenéxX
Nu beide kaarten weer in crossfire lopen. Hetzelfde probleem. Hij artifact soms erger dan anders op precies hetzelfde deel in Vantage en ook in games. Ik zal inderdaad eens grondig googlen naar die driver oplossing, heel erg bedankt. Iedereen bedankt voor alle reacties ik zal die drivers eens goed uitzoeken en laat nog van mij horen :)

Acties:
  • 0Henk 'm!

• DaLoona
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 14-10-2022

DaLoona

Certified nutcase since 1974

Dekaasboer schreef op zaterdag 04 juni 2011 @ 19:58:
Eerlijk gezegd denk ik niet dat het de voeding is. Een te lage spanning betekent reboots. Artifacts in games betekenen een te warme of kapotte videokaart.
waraaraf schreef op zaterdag 04 juni 2011 @ 20:03:
de voeding is wel aan de kleine kant maar nu je het zegt dan zouden er reboots moeten komen inplaats van crashes en artifacts
Door een brakke voeding kan een vga wel degelijk artifacten, nogal logisch want er worden dingen over/undervolted en dan gaat je geheugen/gpu rare dingen op je scherm zetten.
En als je leest zie je ook dat ie BSOD's en reboots heeft :P

Probeer eerst dat met die drivers eens en als dat het niet is, kijk of je ergens een voeding kan lenen, weet je het zeker of dat het is of niet ;)
Ik gok op een brakke voeding.

[Voor 50% gewijzigd door DaLoona op 05-06-2011 09:48]

MSI MEG B550 Unify-X#R7 5800X#Arctic Liquid Freezer II 280#MSI RTX3080 Gaming-X Trio#16GB G-Skill DDR4@3733MHz, C15-1T#Samsung 860 EVO 250GB, OS#Samsung 870 EVO 2TB#Crucial MX500 1TB#WD Elements 4TB#Be Quiet! Dark Power Pro 11, 850W/Dark Base 700

Acties:
  • 0Henk 'm!

• XxRenéxX
Ik heb een paar keer de driver opnieuw geïnstalleerd en zelfs een iets oudere geprobeert. Probleem is precies hetzelfde. Heb ook verschillende molex verloopstukjes geprobeert. Kaarten heb ik verwisseld, verschillende kabels gebruikt (voeding is modulair) maar geen resultaat. Ik denk toch dat de voeding inderdaad onvoldoende is. Zie zelf de XFX 850 Core Edition wel zitten. Niet modulair helaas. Ik ga maar even de voedingen doorspitten op alternate ofzo. Tijd om maar eens mijn financiële buffertje aan te spreken :P

Heel erg bedankt voor alle reacties :)

Acties:
  • 0Henk 'm!

• bwerg
  • Registratie: Januari 2009
  • Niet online

bwerg

Internettrol

Goofy1978 schreef op zaterdag 04 juni 2011 @ 20:20:
gpus op molex aansluiten is eingelijk niet aan te raden.
veel beter zou zijn een voeding die 4x pcie heeft voor een mooie stabiele lijn.
Dat maakt niet uit, het zit toch op eenzelfde 12V-lijn. Alleen het kabeltje is anders.

Heeft geen speciale krachten en is daar erg boos over.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Mar.tin
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 26-05 14:57
[verwijderd]

[Voor 91% gewijzigd door Mar.tin op 28-07-2022 13:00]

Acties:
  • 0Henk 'm!

• XxRenéxX
Bedankt voor de suggesties :) Ik weet nu waar ik naar moet zoeken en waar ik naar moet kijken om een goede voeding uit te zoeken :D
Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee