Toon posts:

HDD's maar 130 GB herkent zowel BIOS/WIN

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0Henk 'm!

Anoniem: 301603

Topicstarter
Beste medetweakers,

Ik zit sinds gisteren met een erg vervelend probleem op mijn pc. Voor de duidelijkheid
eerst even de specs:

* Gigabyte EX58-UD5 mobo
* Vertex 2 60 GB SSD
* Samsung Spinpoint F1 500 GB HDD
* Samsung Spinpoint F1 1 TB HDD

Gisteren wilde ik graag windows 7 opnieuw installeren, maar voordat ik dat wilde doen heb ik mn ssd ge-secure-deleted (zoals OCZ ook adviseert, met OCZ SSD toolbox) Na veel gepiel, want via windows lukt het niet (cleantooltje werkt niet als SSD bootdrive is), lukte het via een DOS based tooltje via een usbstick de ssd te cleanen. Ik wilde echter ook gelijk de hdd's doen, want het is een algemeen tooltje (van een amerikaanse universiteit (hdd-erase). Dat lukte echter niet omdat de hdd "gelocked" waren. :X

Ik stond dus op het punt om win 7 te installeren, toen de installer keurig de 3 schijven vond. Maar echter was de capaciteit van zowel de 500 als de 1 tb hdd slechts 130 gb (!!). Ook via het bios, als de raid config van intel word een capaciteit van 130 gb gemeld. De capaciteit van de ssd was echter prima (60 gb). Dit gebeurt bij zowel ide (legacy aan of uit), raid en ahci) én zowel op de intel als gigabyte sata controller. Ook heeft het niet geholpen om een andere bios versie te flashen. |:(

Ik heb vervolgens de hdds in een andere pc gehangen-> precies hetzelfde probleem :(

Ik heb verder niet aan de firmware van de hdd's gezeten, en ook werken ze prima (de 130gb kan ik gewoon gebruiken)

Wie weet wat hier loos is en hoe ik het op kan lossen? :?

Acties:
  • 0Henk 'm!

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 00:51

The Eagle

I wear my sunglasses at night

130GB...waar heb ik dat eerder gehoord? ;)
FAQ al gelezen? Zo niet: leesvoer: OM FAQ

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • 0Henk 'm!

Topicstarter
TheEagle,

Bedankt voor de tip van de faq, deze had idd nog niet doorgelezen. Ik zal even kijken of een van de genoemde tools iets uit kan maken. Echter, als je iets beter gelezen had, had je kunnen weten dat mijn mobo zeer recent is (2009?) en dus totaal geen last zou moeten hebben van de lba limiet. Imdem met de andere pc (ook vrij nieuw).

Ook heeft ie het altijd prima gedaan, zonder dat ik iets hoefde te doen.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Tsurany
  • Registratie: Juni 2006
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Dus op dit systeem heeft Windows 7 al prima gedraaid begrijp ik uit het verhaal? Dan is het natuurlijk niet een compatibiliteitsprobleem met je bios. Niet toevallig met een van die tooltjes over je hardeschijf heen gegaan?
Er is een methode om softwarematig je schijf volume aan te passen zodat hij kleiner wordt, wordt veel gebruikt voor short stroking, lijkt op wat er bij jou gebeurt is.

SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N

Acties:
  • 0Henk 'm!

Topicstarter
Ja alles heeft prima gedraait, ik haal zo even een samsung tooltje over de hdds heen. Ik heb verder niks veranderd, ja een keer een raid config uitgeprobeerd, maar daar zou het toch niet aan kunnen liggen. Lijkt wel of "iets" de 130 cap limit in de rom van de hdd heeft gezet, of dat de hdd van zijn kant in een compability modus draait.

EDIT: zelfs de es tool van samsung geeft 130 gb aan :?

Probleem opgelost
Tsurany: idd de hdd was ingesteld op een kleiner formaat

[Voor 18% gewijzigd door Anoniem: 301603 op 03-06-2011 16:59]

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee