Toon posts:

[Project] Draadloze schakeling HomeEasy met Linux

Pagina: 1
Acties:
  • 2.390 views

• Oeroeg
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 01:33
Een aantal maanden geleden heb ik een BeagleBoard gekocht, dit is een developmentboard waar je een complete linuxdistributie op kunt laten draaien.
Dit computertje verbruikt zo'n 4 watt, en is dus geschikt om altijd aan te laten staan.
Ik heb hem dan ook hoofdzakelijk gekocht omdat ik van plan ben om zelf een soort domotica-systeem te gaan bouwen.
Ondertussen is hij zo geconfigureerd dat er een 3-kanaals LED dimmer door middel van een webinterface aangestuurd wordt. Ook kan ik automatisch bij zonsondergang de verlichting aan laten gaan e.d.

Nu ik ook graag de rest van het huis wil aansturen, heb ik de volgende eisen gesteld:
  • Draadloos - ik heb geen zin om door het hele huis allerlei kabels te gaan trekken
  • Goedkoop - domotica-systemen zijn erg aan de prijs
  • Onbeperkt uit te bereiden - een ander project hier op tweakers "klikaanklikuit" ondersteunde maar 8 stekkers, en de vraag is of over 3 jaar het klikaanklikuit-systeem nog steeds te koop is.
  • Beschikbaar in verschillende vormen - ik heb ook inbouw nodig aangezien ik ook een plafondventilator en fontein wil aansturen
Na wat zoeken is mijn keuze gevallen op HomeEasy van Elro. Elro is een bekend merk, dus ik verwacht dat deze productserie nog wel even op de markt blijft. De ontvangers zijn in alle verschillende soorten en maten beschikbaar zoals waterdicht, inbouw en dimmer. De prijs is hoog vergeleken met Action/Aldi systemen, zo'n 10 euro per stekker/dimmer. Ze zijn verkrijgbaar bij o.a. bouwmarkten, Kijkshop en Makro.

En hét belangrijkste, ze verkopen ook de HE853, dit is een usbstick met daarin een 433mhz zender, om daarmee tot 6000 verschillende stekkers aan te sturen.

Na wat googlen kwam ik op de site van ROS (Robot Operating System). Hier kwam ik een driver tegen geschreven in C++, met behulp van hidapi. Ik ging er dus vanuit dat het mogelijk was om deze stick aan te sturen, dus heb ik hem à 30 euro besteld.

Na ontvangst van de stick, heb ik hem onder Windows geprobeerd, maar tevergeefs. Na wat geprust met het brak geschreven programma, ben ik tot de conclusie gekomen dat deze stick niet onder 64-bit werkt. Helaas.
Ik had op dat moment geen andere mogelijkheid om deze stick uit te proberen, dus ben ik meteen met Linux aan de slag gegaan.

Aangezien ik nagenoeg geen ervaring met C++ heb (alleen PHP en alles eromheen), en de driver als het ware geïntegreerd is in het ROS, was het erg moeilijk voor mij om hem aan de praat te krijgen.
Maar ik heb het nu toch voor elkaar gekregen om een script te schrijven waarbij ik als argument het ID meegeef, en de of de lamp aan of uit moet. Dit script kan ik vervolgens weer in PHP uit laten voeren.

Wordt vervolgd

[Voor 4% gewijzigd door Oeroeg op 03-06-2011 14:26]

• Oeroeg
Nu lijkt het HomeEasy systeem verdomd veel op het Klik aan Klik uit systeem (kwa uiterlijk en werkwijze).

Aangezien Kaku veel meer opties heeft (o.a. een halogeen dimmer), en goedkoper is (starterskit voor 15 euro bij de Gamma), wil ik graag dat mijn systeem ook Kaku gaat ondersteunen.

Ik weet echter niet hoe ik het script dat ik nu gebruik moet aanpassen zodat hij het kaku protocol ondersteunt.

Zouden jullie mij kunnen helpen met het aanpassen van het script:
http://www.ros.org/doc/ap...ml/he853_8cpp_source.html
De functie HE853Controller::sendRfData_GER() gebruik ik nu om mijn HE apparatuur aan te sturen.

Bij voorbaat dank.

• Sprite_tm
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 11-12-2022

Sprite_tm

Semi-Chinees

Weet je uberhaupt hoe het Kaku-protocol inelkaarsteekt en wat de betekenis van de bits ervan is?

Relaxen und watchen das blinkenlichten. | Laatste project: Ikea Frekvens oog

• Oeroeg
Nee, want anders had ik jullie hulp niet nodig ;)

Ik heb het een en ander geprobeerd aan de hand van lirc configuratiebestanden, maar zonder resultaat.

• nurdo
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 04-05 21:57
Stel dat ik beslis over te gaan tot aankoop van dit systeem(usb zender + schakelaar voor wandcontact).
Als ik dan eenmaal een mooi scriptje heb geschreven zou ik dit ook moeten kunnen aansturen met bijvoorbeeld een logitech harmony?

Anoniem: 287665

Het ziet er mooi uit!

Ik krijg het zelf alleen niet aan de praat. Zou je iets meer kunnen uitleggen hoe je de HE853 aanstuurt?
Volgens mij heb je een nieuwe script ervoor gemaakt. Zou je dat script kunnen posten?

Verder is er deze week voor €15 een set van drie te koop bij Karwei (normaal €18), waardoor de home easy serie niet meer duurder is dan de andere setjes.

[Voor 30% gewijzigd door Anoniem: 287665 op 28-11-2011 15:05]

Acties:
  • 0Henk 'm!

Anoniem: 457917

Ik heb ook een he853 gekocht maar ik heb te weinig kennis om hem aan de praat te krijgen een beetje basis programmeren in visual basic, python, php , html lukt wel maar het aansturen van een usb kan ik dus echt niet. Is het mogelijk om om de code weer te geven/ op te sturen.

Anoniem: 82592

Misschien stuur ik je de verkeerde richting op, maar ik wil je verwijzen naar mijn minor project. Waarbij ik een arduino uno koppel aan een asus WL520G router. Alles in één kastje. Hiermee stuur ik IR, RF wandcontactdozen aan. Tevens een paar relais ingebouwd. Ik ben het project opensource aan het maken. Maar op aanvraag kan ik je de images, schema's en andere benodigdheden sturen.

Ik heb ook al een rolluik module gemaakt. Dmv een ATMega chip icm arduino bootloader.

Website is www.roombox.nl

De boel kost bij elkaar iets minder dan 100 euro en die wandschakel dingetjes zijn 12,95 per 3.

• LynXz
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 16:57
Ik heb ook een HE853 gekocht, bleek helaas niet -out of the box- te werken met oudere Elro setjes. (AB600R, die werken met huiscodes A t/m P en geen 'Learn' knop hebben) Maar even een progje gemaakt, voor de geïnteresseerden: RfController.zip

Protocol beschrijving is terug te vinden in de source. De USB controller zelf is vrij flexibel. Timings en data zijn in te stellen voor het uitvoeren van het gewenste commando.

ps: 64-bit windows werkt ook.

[Voor 3% gewijzigd door LynXz op 19-05-2012 00:35]

• erwin_jong
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 07-10-2021
Is er ook iemand die de HE853 gebruikt met Domoticz ?

Ik kan nergens vinden of deze ondersteund wordt maar dit is wel de enige beetje betaalbare usb transmitter. den andere 433Mhz zijn allemaal boven de 100 euro voor het ondersteunen van dit verouderde protocol.

als hardware apparaat staat de HE853 niet in de lijst binnen Domotica dus is het lastig te zien of dit gaat werken of niet, maar misschien dat een van jullie die de HE853 al heeft kan bevestigen of Domoticz deze ondersteund.

Alvast bedankt !

• SA007
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 31-05 00:07

SA007

Moderator Tweaking
Er is een speciaal topic voor Domoticz - open source domotica systeem - deel 3

Gooi dit topic dicht, als de TS na 5 jaar alsnog weer verder wil zie ik wel een PM.

Klok is stuk :(

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee