Toon posts:

Dilemma: SSD upgrade of Nieuwe MacBook

Pagina: 1
Acties:

Anoniem: 269380

Topicstarter
Besten,

De laatste tijd merk ik dat mijn MacBook Unibody (late 2008) 2.0Ghz 4GB steeds en steeds trager begint te worden. Ik ben het type mens dat zich nogal snel ergert aan trage apparatuur. Zo'n zenuwslopend draaiend strandballetje verergert het alleen maar.

Nu zat ik te denken om mijn huidige configuratie te upgraden met een SSD. Dit is (volgens mij) de enige optie, gezien mijn MacBook niet meer dan 4GB RAM accepteert. In theorie en praktijk zal dit toch een flinke 'boost' aan de algehele snelheid geven. Maar mijn belangrijkste vraag is; is het nog wel verstandig om geld te pompen in een relatief oude MacBook? Ik heb tot januari 2012 recht op Apple Care, heb ik hier nog wel recht op wanneer ik zelf een SSD erin steek?

Een andere optie is om een nieuwe MacBook aan te schaffen. Het geld is er, maar ik kan nog wel 200 andere leuke(re) dingen bedenken die ik met hetzelfde bedrag kan doen.

Wellicht dat iemand nog een andere (liefst hardware-matige) oplossing heeft? Ik heb nog niet zolang geleden mijn MacBook opnieuw geïnstalleerd. In het dagelijks leven gebruik ik enkel Word/Excel/Safari/Mail.

Alvast bedankt!

• filenox
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 10-05 16:25
Welk OS gebruik je? Ik heb namelijk een Mac Mini van 2007 (C2D, 2gb RAM) waar ik een maand geleden terug Leopard op heb geinstalleerd ipv Snow Leopard en ik moet zeggen; OSX is een stuk leuker geworden om mee te werken. :)

Een SSD lijkt mij iig de beste hardwarematige oplossing, het verschil tussen een SSD en een 5k rpm-disk voel je wel. Word/Excel/Mail en Safari lijken me niet de meest CPU-vragende programma's.

[Voor 31% gewijzigd door filenox op 02-06-2011 12:26]

• Lethalis
  • Registratie: April 2002
  • Niet online
Ik zou in jouw geval voor een nieuwe macbook pro gaan.

De SSD zal dingen zeker sneller maken, maar de rest van het systeem begint ook oud en daarmee relatief langzaam te worden. Wel vind ik dat je hiervan niet veel zou moeten merken bij dagelijks gebruik. Alleen al die flash animaties op websites zorgen er wel voor dat je vertraging oploopt met een tragere processor.

Anyways, de harddisk kun je gewoon vervangen zonder de garantie in gevaar te brengen. Dus als je liever iets anders met dat geld wil doen, dan is een SSD ook geen slechte optie.. maar wel een tijdelijke.

[Voor 11% gewijzigd door Lethalis op 02-06-2011 12:24]

Ask yourself if you are happy and then you cease to be.

• maratropa
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online
Met wat jij er op doet (Word/Excel/Safari/Mail), zeker een SSD. Dat is de goedkopere keuze, en zal alles zeker sneller maken.

specs

• Blaise
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
Ik zou voor een nieuwe SSD gaan. Ik heb mijn mid 2007 Macbook Pro (2.2 ghz Intel Core 2 Duo) geupgrade met een Vertex 2 SSD en hij is nu verschrikkelijk snel. Als ik nu Firefox open staat het direct op mijn scherm. Voorheen bouncte de icon in de dock minimaal 2, 3 keer.

Op mijn werk heb ik een unibody Macbook Pro (i5), die voelt nu heel traag.

• Anoniem: 303530
  • Registratie: Mei 2009
  • Niet online
Koop een SSD, bij de aankoop van een nieuwe MBP zet je de SSD die je al hebt over :)

Topicstarter
filenox schreef op donderdag 02 juni 2011 @ 12:21:
Welk OS gebruik je? Ik heb namelijk een Mac Mini van 2007 (C2D, 2gb RAM) waar ik een maand geleden terug Leopard op heb geinstalleerd ipv Snow Leopard en ik moet zeggen; OSX is een stuk leuker geworden om mee te werken. :)

Een SSD lijkt mij iig de beste hardwarematige oplossing, het verschil tussen een SSD en een 5k rpm-disk voel je wel. Word/Excel/Mail en Safari lijken me niet de meest CPU-vragende programma's.
Ik heb Snow Leopard geïnstalleerd als besturingssysteem, dus dat is gewoon prima. Ik vind het eerlijk gezegd ook gek dat hij met mijn gebruik toch redelijk traag is. Ik heb een Hardware-test gedaan zonder dat er iets boven water is gekomen.
Lethalis schreef op donderdag 02 juni 2011 @ 12:23:
Ik zou in jouw geval voor een nieuwe macbook pro gaan.

De SSD zal dingen zeker sneller maken, maar de rest van het systeem begint ook oud en daarmee relatief langzaam te worden. Wel vind ik dat je hiervan niet veel zou moeten merken bij dagelijks gebruik. Alleen al die flash animaties op websites zorgen er wel voor dat je vertraging oploopt met een tragere processor.

Anyways, de harddisk kun je gewoon vervangen zonder de garantie in gevaar te brengen. Dus als je liever iets anders met dat geld wil doen, dan is een SSD ook geen slechte optie.. maar wel een tijdelijke.
Dat is dus exact het punt dat ik in de openingspost wil maken; de overige hardware is verouderd. Is het dan nog wel nuttig om €250,00 (realistisch bedrag?) aan een SSD uit te geven? Is de overige hardware hierdoor niet gevoeliger voor 'failures'? Als de garantie gewoon in takt blijft is het natuurlijk wel een stuk interessanter om voor een SSD te kiezen.
maratropa schreef op donderdag 02 juni 2011 @ 12:26:
Met wat jij er op doet (Word/Excel/Safari/Mail), zeker een SSD. Dat is de goedkopere keuze, en zal alles zeker sneller maken.
Blaise schreef op donderdag 02 juni 2011 @ 12:44:
Ik zou voor een nieuwe SSD gaan. Ik heb mijn mid 2007 Macbook Pro (2.2 ghz Intel Core 2 Duo) geupgrade met een Vertex 2 SSD en hij is nu verschrikkelijk snel. Als ik nu Firefox open staat het direct op mijn scherm. Voorheen bouncte de icon in de dock minimaal 2, 3 keer.

Op mijn werk heb ik een unibody Macbook Pro (i5), die voelt nu heel traag.
Anoniem: 303530 schreef op donderdag 02 juni 2011 @ 12:47:
Koop een SSD, bij de aankoop van een nieuwe MBP zet je de SSD die je al hebt over :)
Allemaal voorstanders van een SSD dus :) Ik neig hier ook naar, zeker gezien meerdere mensen zeggen dat de snelheid drastisch verbetert voor een 'schappelijk' bedrag. Ik was ook vergeten dat ik een SSD natuurlijk gewoon kan overzetten in een nieuwe MacBook Pro mocht hij later onverwachts sneuvelen.

Moet ik ergens specifiek op letten bij de aanschaf van een SSD? Zoals gezegd; ik wil een toename in snelheid voor een goede prijs. Suggesties voor specifieke merken/types? Klopt het dat Intel's SSD erg goed zijn in vergelijking met andere producenten?

• Niet online
Anoniem: 269380 schreef op donderdag 02 juni 2011 @ 12:56:
Moet ik ergens specifiek op letten bij de aanschaf van een SSD? Zoals gezegd; ik wil een toename in snelheid voor een goede prijs. Suggesties voor specifieke merken/types? Klopt het dat Intel's SSD erg goed zijn in vergelijking met andere producenten?
Niet meer. De intel 520 schijnt problemen te hebben met macs, en de sandforce controllers zijn snel maar hopeloos onbetrouwbaar.

Het beste koop je een kingston V+ 96GB als budget een issue is, anders is de M4 de beste keus.
Als je de M4 neemt moet je wel een hack toepassen om trim werkend te krijgen. Met de kingston is dat niet nodig vanwege de agressieve garbage collection. Om die reden kom je hem ook tegen in de macbook air.

Of neem gewoon een kijkje in [BBG aanschaf] SSD.

[Voor 4% gewijzigd door Anoniem: 303530 op 02-06-2011 13:06]

Topicstarter
Anoniem: 303530 schreef op donderdag 02 juni 2011 @ 13:01:
[...]

Niet meer. De intel 520 schijnt problemen te hebben met macs, en de sandforce controllers zijn snel maar hopeloos onbetrouwbaar.

Het beste koop je een kingston V+ 96GB als budget een issue is, anders is de M4 de beste keus.
Als je de M4 neemt moet je wel een hack toepassen om trim werkend te krijgen. Met de kingston is dat niet nodig vanwege de agressieve garbage collection. Om die reden kom je hem ook tegen in de macbook air.
Ok dankje! 96GB is wat aan de krappe kant vrees ik. Heb nu een 160GB HD, waarvan 80GB daadwerkelijk gebruikt (15GB toegewezen voor Parallels i.c.m. Win XP).

Ik zal eens wat gaan Google'en en een kijkje nemen in de SSD-topics van Tweakers.

• koifim
  • Registratie: December 2006
  • Niet online
Een MacBook 5,1 Unibody kan 8GB aan werkgeheugen hebben, zie hier

• bibi2205
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 25-05 21:10
Anoniem: 303530 schreef op donderdag 02 juni 2011 @ 13:01:
[...]

De 520 heeft inderdaad wel wat problemen met macs (vooral 2011 MBP's), de Intel 320 series kan je zonder problemen gebruiken. Intel SSD's hebben nog altijd het laagste uitval percentage tov andere.

*edit*
Persoonlijk zou ik in jouw geval ook gaan voor een SSD ipv een nieuwe MB(P). Ik heb een 2010 MBP (13" C2D) en ik heb een nieuwe MBP overwogen omdat de C2D het niet altijd even goed kan bij houden, maar na een dagje met een Intel SSD te hebben gewerkt was de keuze duidelijk en heb ik een 300GB Intel 320 Series besteld. Het snelheidsverschil is enorm. Deze heeft een redelijk prijskaartje en je beschikt meteen over de Intel betrouwbaarheid: Intel 320 Series SSD 120GB. :)

[Voor 45% gewijzigd door bibi2205 op 02-06-2011 17:03]

Intel Core i7-12700K : Noctua NH-D15S chromax.black : MSI MPG Z690 Edge Wifi DDR4 : 32GB DDR4 G.Skill Trident-Z Neo 3600C16 : Samsung 970 Evo Plus 2TB : AMD Radeon 6800XT Midnight Black : Fractal Design Define R6

• Froggle
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 26-05 11:51
Anoniem: 269380 schreef op donderdag 02 juni 2011 @ 13:08:
[...]

Ok dankje! 96GB is wat aan de krappe kant vrees ik. Heb nu een 160GB HD, waarvan 80GB daadwerkelijk gebruikt (15GB toegewezen voor Parallels i.c.m. Win XP).

Ik zal eens wat gaan Google'en en een kijkje nemen in de SSD-topics van Tweakers.
Het is bij SSD ook niet echt de bedoeling om het voor data te gebruiken. Het OS en de applicaties hebben baat bij de SSD, dus daar moet je het dan bij laten. Data wordt vaak gewijzigd of verplaatst en dat komt niet ten goede van je SSD.

[Voor 8% gewijzigd door Froggle op 02-06-2011 16:59]

XBL: Froggle | PSN: FroggleNL | Strava | Untappd

• nnk
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 30-05 12:11

nnk

Spreek uit: en en kaa

Anoniem: 269380 schreef op donderdag 02 juni 2011 @ 13:08:
[...]

Dan kan je altijd nog overwegen je oude 160GB schijf op de plek te zetten waar normaal de CD/DVD speler zit. Schijnbaar kan je voor zo'n 5 euro op eBay al een casing daarvoor kopen.

Verder heb ik ook een (late 2008) Unibody MacBook op 2.0GHz, maar dan met 2GB RAM. Ik heb gisteren toevallig een order geplaatst voor:
- Kingston V+100 96GB
- 8GB SO-DIMM van Corsair

Zoals al gezegd werd, is er recent een firmware upgrade gekomen waardoor deze MacBook ook 8GB ondersteund. Als ik het moet geloven, zijn er wel veel problemen mee, maar er zijn ook succesverhalen. Voor mij is dit zeker een nuttige upgrade (van 2GB naar 8GB), maar voor jou misschien iets minder (van 4GB naar 8GB). Dan zou ik zeker de ±120 euro uitgeven aan een SSD.

• jantje112
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 31-05 13:14
Als je je book verkoopt krijg je er ook nog wel wat voor terug, allicht maakt dat de overstap toch kleiner dan je denkt.

sSd is wel een merkbaar snelle upgrade voor elke pc

• koifim
  • Registratie: December 2006
  • Niet online
nnk schreef op donderdag 02 juni 2011 @ 17:00:
[...]

Zoals al gezegd werd, is er recent een firmware upgrade gekomen waardoor deze MacBook ook 8GB ondersteund. Als ik het moet geloven, zijn er wel veel problemen mee, maar er zijn ook succesverhalen. Voor mij is dit zeker een nuttige upgrade (van 2GB naar 8GB), maar voor jou misschien iets minder (van 4GB naar 8GB). Dan zou ik zeker de ±120 euro uitgeven aan een SSD.
Ik heb gisteren de upgrade naar 8GB ram geheugen gedaan en tot nu toe geen problemen ondervonden(na zo'n 10 uur gebruik).

• shytah
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 21-05 08:10
Ik heb zelf een MacBook Pro (Late 2008, 2.53GHz). Deze heb ik laatst geüpgraded naar 8GB Ram. Ik heb er tevens een vertex2 SSD in zitten.

Ik heb mijn os x gecloned vanaf mijn oude schijf naar mijn SSD. Het was net alsof ik een nieuwe laptop had. Zeker aan te raden!

Wat betreft de geheugen-upgrade. Ik heb de upgrade naar 8GB met de MacBook Pro (Late 2008) lang gevolgd. Ik heb toen uiteindelijk de stap maar gewaagd omdat ik meerdere goede berichten had gelezen. Nu weet ik niet of er verschil is tussen de modellen(2.0GHz, 2.4GHz, 2.53Ghz). Dit is namelijk ook tijdlang een onderwerp geweest van discussie.

Als ik jou was zou ik eerst met de SSD beginnen. Het geheugen kan altijd nog.

• s3n
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 07:06
Probeer ook eens ClickToFlash onder safari. Standaard zie je dan de flash elementen op een site niet meer, tenzij je er op klikt.
Ik zag vaak tijdens het browsen die irritante strandbal, puur doordat flash zo lekker werkt. Nu heb ik daar geen last meer van. Het is gratis, een ssd kan altijd nog :)

• kx22
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 06:55
SSD will open a new world!

Iedereen is er mee eens, C2D is snel genoeg voor normaal gebruik (vanuitgaande dat je geen 4 video rendering tegelijk gaat draaien). Dat is niet de bottleneck. De bottleneck is tegenwoordig de 5400rpm HDD die je waarschijnlijk in hebt zitten. Voor je garantie maakt het niet uit. Je kan het best je HDD clonen op je nieuwe SSD. Mocht er iets fout gaan met je laptop, zet je je oude HDD erin terug en breng je hem naar Apple.

Voor de taken die je hebt opgeschreven heb je echt geen 8GB nodig. Is misschien wel leuk en handig, maar van een SSD ga je ook veel meer plezier hebben.

• CH4OS
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

Het begrip traag is natuurlijk ook maar relatief: het verschilt per persoon. Wellicht is herinstallatie van OSX ook een optie om een en ander weer op snelheid te krijgen, kun je daarom eens wat laten weten over de traagheid, waar merk je dat vooral en als je tests doet, dan komt de bottleneck ook wel boven water. Als je al gaat upgraden, zou ik voor een SSD upgrade gaan, daar heb je meer aan dan het werkgeheugen upgraden, dat is tegenwoordig ook zo duur niet meer, dus is zo bij elkaar gespaard.

• Niet online
DDR2 is anders nog best duur. Toen ik laatst op ebay keek ongeveer €150 voor 8GB.
Voor dat geld heb je ook een SSD, en geloof me, daar heb je met simpele taken veel en veel meer aan.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• shytah
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 21-05 08:10
Anoniem: 303530 schreef op donderdag 02 juni 2011 @ 22:17:
DDR2 is anders nog best duur. Toen ik laatst op ebay keek ongeveer €150 voor 8GB.
Voor dat geld heb je ook een SSD, en geloof me, daar heb je met simpele taken veel en veel meer aan.
In de MacBook Pro Late 2008 zit ook DDR3;)

Acties:
  • 0Henk 'm!

• JottemJ
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 31-05 16:47
Ik heb zelf ook een 2.0GHz late 2008 MacBook en ik heb 4GB + een Intel SSD van 160GB - meer dan rap zat voor 'normale' werkzaamheden. Ik raad dan ook ten zeerste een fatsoenlijke SSD aan :)

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Cidolfas
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 31-05 17:39
Zelf toevallig vorige week de overstap gemaakt van dezelfde MacBook naar een MacBook Pro 15".

En SSD zal je huidige systeem vast sneller maken in dagelijkse dingen, maar ik moet je vertellen dat ik het de investering ruimschoots waard vind om een nieuwe te kopen qua snelheid. Nu krijg je ook nog iets voor je oude MacBook, en de snelheidswinst die de nieuwe MBP's hebben op de oude MacBooks is het ruimschoots waard.

i5-10600K | MSI MAG Tomahawk Z490 | Asus DUAL GeForce RTX 3070 OC | Corsair Vengeance 32 GB 3600 Mhz | Noctua NH-D15 Chromax.Black | Corsair RM850x | Fractal Design Meshify S2

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Prulleman
  • Registratie: December 2000
  • Nu online
Cidolfas schreef op vrijdag 03 juni 2011 @ 11:06:
Zelf toevallig vorige week de overstap gemaakt van dezelfde MacBook naar een MacBook Pro 15".

En SSD zal je huidige systeem vast sneller maken in dagelijkse dingen, maar ik moet je vertellen dat ik het de investering ruimschoots waard vind om een nieuwe te kopen qua snelheid. Nu krijg je ook nog iets voor je oude MacBook, en de snelheidswinst die de nieuwe MBP's hebben op de oude MacBooks is het ruimschoots waard.
punt blijft staan dat als je alleen/vooral Word/Excel/Safari/Mail gebruikt je net zo goed af bent met SSD.
Voor deze taken is de cpu/gpu absoluut niet de beperkende factor. Zeker als je al 4GB RAM hebt kan je er echt nog wel even tegenaan met een SSD.

Ik heb zelf pas de upgrade gedaan in mijn late 2009 C2D 2.2 MBP en het is gewoon een wereld van verschil. Ik zou em niet willen ruilen tegen een i5 MBP zonder SSD, daarvoor belast is mijn cpu gewoon te weinig.
Ik kan nu mijn MBP op een manier belasten die met een HDD ondenkbaar is, zoals veel zware apps teghelijk aanklikken). Ook spotlight, zoeken in Mail etc alles gaat instant, je ziet bij elke letter die je in een zoek venster intikt de resultaten instant bijwerken.

zie ook deze voor een vergelijking tussen mijn SSD en HDD:

Strava

Acties:
  • 0Henk 'm!

• kx22
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 06:55
Cidolfas schreef op vrijdag 03 juni 2011 @ 11:06:

Ja ok maar jij gaat naar een 15" die zijn een stuk sneller dan de 13" die hij wilt hebben als vervanging.
Hoeveel heb jij gevangen voor jouw oude Macbook, als ik vragen mag?

Zo een nieuwe kost hem 1150 en ik schat de waarde in op 600/650 euro voor de oude. Scheeld hem toch 500 euro. Een SSD kost ongeveer 200/250 euro. Daarnaast kan je de SSD in later termijn meenemen, maar je kan de nieuwe Macbook ook in een later termijn upgraden met eens SSD.

Maar een nieuwe Macbook haalt nog steeds niet de snelheid van een jouw Macbook met een SSD. Het openen van iTunes met veel liedjes duurt zo enorm lang op een 5400rpm HDD. In processor dingen loopt hij rondjes om de C2D, maar aan jouw taken te zien doe je niet veel aan cpu usage.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Cidolfas
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 31-05 17:39
kx22 schreef op vrijdag 03 juni 2011 @ 11:50:
[...]

Ja ok maar jij gaat naar een 15" die zijn een stuk sneller dan de 13" die hij wilt hebben als vervanging.
Hoeveel heb jij gevangen voor jouw oude Macbook, als ik vragen mag?

Zo een nieuwe kost hem 1150 en ik schat de waarde in op 600/650 euro voor de oude. Scheeld hem toch 500 euro. Een SSD kost ongeveer 200/250 euro. Daarnaast kan je de SSD in later termijn meenemen, maar je kan de nieuwe Macbook ook in een later termijn upgraden met eens SSD.

Maar een nieuwe Macbook haalt nog steeds niet de snelheid van een jouw Macbook met een SSD. Het openen van iTunes met veel liedjes duurt zo enorm lang op een 5400rpm HDD. In processor dingen loopt hij rondjes om de C2D, maar aan jouw taken te zien doe je niet veel aan cpu usage.
Het zal inderdaad liggen aan de toepassingen die hij wil gebruiken, dat is logisch. Als de keuze beperkt is tussen een SSD in de huidige MB of een nieuwe MB (en geen MBP) dan zou ik ook voor de SSD upgrade van de huidige gaan.

Nu ik het gebruik ook goed gelezen heb is het inderdaad geen upgrade naar een nieuwe MB waard, dat zou zijn huidige MB ook prima moeten trekken en met een SSD nog eens sneller ook.

i5-10600K | MSI MAG Tomahawk Z490 | Asus DUAL GeForce RTX 3070 OC | Corsair Vengeance 32 GB 3600 Mhz | Noctua NH-D15 Chromax.Black | Corsair RM850x | Fractal Design Meshify S2

Acties:
  • 0Henk 'm!

• YaniSuN
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 22:11
Ik heb zelf een MacBook Unibody 13 (late 2008) 2.4 GHz met slechts 2GB, dat werd al snel veels te traag i.v.m. VMware. Ik kon in principe de RAM uitbreiden naar 8GB en een OCZ Vertex 2 inbouwen(die ik al had liggen in m'n desktop). Uiteindelijk heb ik toch besloten om maar een nieuwe te halen; MacBook Pro 13 (early 2011) i5-2415M 2.3 GHz inclusief de OCZ Vertex 2.
De i5+vertex2 was voor mij interessant i.v.m. VMware, in de toekomst wil ik de ram nog uitbreiden naar 8GB en een SATA III SSD.

Daarom raad ik je aan om een SSD aan te schaffen i.p.v. een nieuwe MacBook Pro. Je bespaard een hoop en die i5 ga je toch niet continu belasten met 'slechts' browsen, email en office gebruik. Van een SSD krijg je absoluut geen spijt van! :D

[Voor 3% gewijzigd door YaniSuN op 03-06-2011 14:08]

Acties:
  • 0Henk 'm!

Topicstarter
Allen bedankt voor de waardevolle reacties! Dit schiet tenminste op :)

Het wordt dus sowieso een SSD, nu alleen nog de juiste zoeken die het minste problemen oplevert met mijn MacBook. Ik heb in een andere topic onderstaande suggesties verkregen:

pricewatch: Intel 320 120GB
pricewatch: Crucial RealSSD C300 2.5" 128GB
pricewatch: Crucial m4 128GB 128GB

Iemand een idee welke van de 3 de 'beste' is. Ik heb voornamelijk gekeken naar de specificaties, maar ik zou graag ook de praktijkervaring willen weten.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• bibi2205
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 25-05 21:10
Zoals ik hier eerder al zei zou ik voor de Intel gaan doordat zij het laagste uitval percentage hebben. Ik heb nog geen problemen gezien met de 320 Series in Macs.

Intel Core i7-12700K : Noctua NH-D15S chromax.black : MSI MPG Z690 Edge Wifi DDR4 : 32GB DDR4 G.Skill Trident-Z Neo 3600C16 : Samsung 970 Evo Plus 2TB : AMD Radeon 6800XT Midnight Black : Fractal Design Define R6

• manzana
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 04-12-2022
Ik heb dit topic met grote interesse gelezen, omdat ik met een soortgelijk dilemma zit: nu een nieuwe MBP; of nu een SSD en vervanging uitstellen tot volgende generatie. Ik heb nog een duwtje in de juiste richting nodig :).

Mijn Macbook Pro is een 2.2GHz Santa Rosa (mid 2007). CPU belastende applicaties die ik op dit moment regelmatig uitvoer zijn CS5, UnrarX + MacPar, Left 4 Dead 2 en VMWare om Excel 2007 te kunnen draaien. In het dagelijks gebruik red ik me ermee, maar de beach balls vliegen me om de oren.

Ik ben zeer geneigd om over te stappen naar een nieuwe 13 inch MBP 2.7GHz i7 met SSD (custom of zelf inbouwen). Echter na het lezen van verschillende ervaringen heb ik het gevoel dat een SSD upgrade de levensduur van m'n huidige nog iets kan rekken (tot bijv. een eventuele MBP update in het najaar). Het uitstellen van zo'n grote uitgave heeft uiteraard z'n voordelen.

Ik twijfel echter over het meenemen van een SSD naar een volgende MBP, omdat ik verwacht dat Apple bij de volgende generatie eindelijk SSDs standaard maakt (dit baseer ik op de geringe extra prijs van de 128 GB SSD optie bij een Macbook Pro en het feit dat magnetische schijven toch echt een bottel nek zijn). In die situatie heb ik wel zo'n 200~300 euro geinvesteerd in iets wat ik dan niet kan overzetten. Het waardeverlies van een MBP over 6-8 maanden zal niet meer zijn dan die 200~300 euro.

Een eventuele optie is natuurlijk om voor een SSD upgrade te gaan en dan te kijken hoe dat loopt. Als dat niet snel genoeg is kan ik altijd nog een nieuwe huidige generatie MBP aanschaffen en de SSD overzetten. Ik lees vooral over mensen die een SSD upgrade uitvoeren in een unibody MBP. Denken jullie dat een upgrade voor mij zin heeft, of is een nieuwe MBP toch een betere optie?

• Lethalis
  • Niet online
Anoniem: 269380 schreef op donderdag 02 juni 2011 @ 12:56:
[...]
Dat is dus exact het punt dat ik in de openingspost wil maken; de overige hardware is verouderd. Is het dan nog wel nuttig om €250,00 (realistisch bedrag?) aan een SSD uit te geven? Is de overige hardware hierdoor niet gevoeliger voor 'failures'? Als de garantie gewoon in takt blijft is het natuurlijk wel een stuk interessanter om voor een SSD te kiezen.
Ik denk dat het wel mogelijk is dat de overige hardware minder lang mee gaat, maar de garantie blijft inderdaad geldig.

Een voordeel van een SSD is wel dat je hem mee kunt nemen naar een eventuele nieuwe macbook in de toekomst. Ik zou sowieso voor een Intel 320 SSD gaan trouwens (ivm compatibiliteit en betrouwbaarheid).

Zelf heb ik reeds een nieuwe MBP, maar dan nog met een trage harddisk. Ik twijfel alleen of een SSD me nou zoveel gelukkiger zou maken.. het blijft een duur grapje (ik wil toch minstens 160 GB of meer) en daarbij heb ik helemaal niet het idee dat mijn laptop op dit moment traag is.

Ook schijnt het zo te zijn dat het plaatsen van een 7200 RPM schijf ook al veel verschil kan maken. Dan krijg je toch wat meer opslagcapaciteit per euro. Nadelen daarvan kunnen zijn dat het meer geluid maakt en de batterijduur afneemt, maar de meningen daarover verschillen.

Ask yourself if you are happy and then you cease to be.

Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee