Anoniem: 787

Topicstarter
Ik zie vier mogelijkheden: het scherm is ook af te lezen
1) met de zon vol op scherm
2) met de zon 'achter' het scherm
3) bij felle zon in de schaduw
4) bij bewolkte hemel
en vooruit:
5) in felverlichte ruimtes

In bijna geen enkele recensie wordt hier echt aandacht aan besteed. Reclame suggereert dat tablets overal te gebruiken zijn: zie titelfoto Het topic voor onbekende en exotische Android-tablets.
Als ze er dan iets over zeggen blijkt 1) totaal onmogelijk, behalve bij de Adam Qi en e-readers, en lukt 2) alleen bij bij tablets met een felle backlight, maar wordt dat weer teniet gedaan door de spiegelende schermen (ook bij de Adam!).

Vraag is dus hoe jullie ervaringen met tablets zijn in die vijf situaties. (Alle tablets: ook niet-android).
Ik heb alleen ervaring met fietscomputertjes (altijd perfect afleesbaar) en navigatieapparaatjes en notebooks (amper afleesbaar in de schaduw).

• Sorbo
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 21:58

Sorbo

Uw hulp in huis!

Anoniem: 787 schreef op donderdag 02 juni 2011 @ 11:56:
Reclame suggereert dat tablets overal te gebruiken zijn: zie titelfoto Het topic voor onbekende en exotische Android-tablets.
Sorry voor die banner, fixed that for you.

• Rudedadude
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 22:52

Rudedadude

Maybe we were born to run

Bij 1 tot en met 5 kun je de pixel Qi mode van de Adam prima gebruiken (waarbij je dan natuurlijk wel de trade-off hebt dat het beeldscherm in grijstinten is en niet in kleur). Ja je kan te maken hebben met spiegelingen maar ik heb daar eigenlijk nooit last van gehad. De kijkhoek in Pixel Qi mode is ook aan alle kanten goed (in tegenstelling tot de normale lcd mode, waarbij de kijkhoek een stuk beperkter is)

Meer hardloopschoenen van Topo Athletic, Inov-8, Altra, Mizuno en Skechers dan Imelda Marcos.

Acties:
  • 0Henk 'm!

Anoniem: 408419

De sonicview viewpad 7 doet het ook prima in iedere belichting ben nog geen situatie tegengekomen waar ik hem niet goed kon zien / gebruiken

Acties:
  • 0Henk 'm!

Topicstarter
Zijn er niet meer die nu even naar buiten kunnen lopen en hun tablet-scherm kunnen testen: zon op het scherm; zon achter het scherm; in de schaduw. Ik ben vooral geïnteresseerd in de resultaten van goedkope(re) tablets: die worden zelden (buiten) getest.

In een YouTube-filmpje zag ik dat de iPad totaal onbruikbaar is met de zon op het scherm. Een Adam met grijswaarden lijkt mij alleen acceptabel als je buiten in de zon moet werken, of enkel teksten wil lezen.

N.b.: ik was mijn fotocamera vergeten: onbruikbaar met de zon op of achter het scherm, en door reflecties amper bruikbaar in de schaduw. Je moet dus 'op de gok' foto's nemen.

@ Sorbo Nu weten de tweakertjes niet wat ik bedoelde: een meisje internettend met haar tablet, in de volle zon. Ik neem aan: een foto van een reclamebureau, en niet van jouw vriendin?

Acties:
  • 0Henk 'm!

Topicstarter
Als voorbeeld een test in de C'T:

[Bij de Acer Iconia] im Freien wünst man sich allerdings ein hellere Hintergrundbeleuchtung. iPad, Xoom und Streak leuchten heller.

Nu weet ik dus nog steeds niet of ze buiten goed afleesbaar zijn.
N.b.: de Iconia heeft volgens de test verder wél een veel mooier scherm dan de Deal Streak, maar dat zegt niets over de bruikbaarheid buiten.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• alex3305
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 14:46
Mijn eigen exotische tablet (10.1") is ontzettend goed bruikbaar in de zon. Wel moet je nog steeds goed kijken. Ook mijn Dell Streak (5") is redelijk goed bruikbaar in de zon.

Voor de Streaks is er een website genaamd StreakSmart welke onlangs aandacht heeft besteed aan de leesbaarheid van de Streak7 in de volle zon. Ter referentie nog even de Streak 5 recensie in de zon.

Toch ben ik benieuwd waarvoor je het wilt gaan gebruiken, en wat jou een handzaam formaat lijkt.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Hrugnir
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 29-05 08:07
bij mijn point of view Tegra 2 10.1 zet ik gewoon de helderheid omhoog en is echt prima te doen in de zomerzon valt me reuze mee! heb eigenlijk nooit dat het niet leesbaar is door belichting. dus alle 5 goed.

Alleen is bij de POV natuurlijk de inkijkhoek niet heel goed (dus je hoeft geen speciaal pricavy screen protectortje te kopen moet je maar denken ;) ) Maar dit vind ik zelf in de meeste gevallen niet storend

Acties:
  • 0Henk 'm!

Anoniem: 96523

Ik heb zelf de Adam Pixel Qi en dit zijn mijn bevindingen bij de volgende punten:
1) met de zon vol op scherm
In "LCD" mode met backlight zo laag mogelijk is het redelijk te lezen, en in "Pixel Qi" mode goed te lezen.
2) met de zon 'achter' het scherm
Dit heb ik dagelijks (op het kantoor) en heb ook standaard Pixel Qi aan staan. Het blijft erg goed leesbaar.
3) bij felle zon in de schaduw
In de schaduw (of slecht verlichte ruimte) is Pixel Qi niet optimaal, maar dan kun je switchen naar LCD-mode.
4) bij bewolkte hemel
Mits redelijk licht is het goed leesbaar in zowel LCD als Pixel Qi mode.
5) in felverlichte ruimtes
Ik heb op dit moment wel spiegelingen van de TL bakken op het kantoor, maar niet heel storend.
Let wel dat ik nu geen extra screen protector heb (is bijgeleverd) en dit zou de spiegeling moeten weren.

De Adam kan automatisch de backlight instellen, maar deze is in mijn ogen altijd aan de hoge kant. Daarom staat deze bij mij zo laag mogelijk en dat heeft nog geen problemen gegeven. Dus of het beeld verbeterd wanneer deze op max staat weet ik niet eens.

Let er wel op dat "gewone" LCD erg slecht werkt met direct zonlicht, terwijl e-ink alleen maar zwart-wit is. Pixel Qi is een mooie tussenstap (vanwege de switch), maar heeft niet de hoge kwaliteit die je verwacht ten opzichte van de andere 2 schermen.

Uiteindelijk is natuurlijk de vraag; wat wil je met het apparaat gaan doen, en wat verwacht je er van?

Topicstarter
Ik wil zo'n tablet gewoon ook buiten in de zon kunnen aflezen (op het balkon, onder een parasol...). Naar mijn ervaring is de leesbaarheid van LCD-schermen in de zon dus abominabel. Als je wel wat ziet, zie je weer je gezicht weerspiegeld.

De linkjes van alex3305 geven een goede indicatie, en goede foto's. De Streak 5 is dus redelijk afleesbaar, maar ik zie toch weer erg veel spiegelingen. (Nu geeft een foto ook weer een minder juiste indruk, dan je eigen ogen).

Zulke foto's zou ik van alle tablets willen zien. Ook van de goedkope Chinezen.
Dus loop even met je nieuwe tablet naar buiten, en neem wat foto's!

Topicstarter
Zijn er nou niet meer tabletbezitters die er even mee naar buiten willen lopen? Is jouw tablet buiten in de zon afleesbaar?

• tozzke
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 22:37

tozzke

aka tozzert

Mirasol® Display Technology belooft veel goeds...
alleen zijn volgens mij nog niet leverbaar in consumentenelectronica helaas :/

[Voor 14% gewijzigd door tozzke op 14-06-2011 17:27]

zin om slap te ouwehoeren? join #vervoer, #android, #domotica of #Ubiquiti @ IRC

Topicstarter
Hoe doet OLED het onder (in-)direct zonlicht? Dat zóu beter moeten werken omdat er geen polarisatie-filters in zitten.
Hoe bevalt de Samsung Galaxy Tab (of de Samsung Galaxy S2 smartphone) onder zonlicht? Die superAMOLEDplus zouden véél beter dan LCD zijn, maar is dat in de praktijk ook zo?

• Archie_T
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 22:26
Ik heb een Blackberry Playbook tablet en die heeft in alle vijf de omgevingen die jij noemt een prima leesbaar scherm. Het is alleen geen Android tablet....

Anoniem: 8504

Anoniem: 787 schreef op donderdag 23 juni 2011 @ 22:51:
Hoe doet OLED het onder (in-)direct zonlicht? Dat zóu beter moeten werken omdat er geen polarisatie-filters in zitten.
Hoe bevalt de Samsung Galaxy Tab (of de Samsung Galaxy S2 smartphone) onder zonlicht? Die superAMOLEDplus zouden véél beter dan LCD zijn, maar is dat in de praktijk ook zo?
Dat zou je wel verwachten.. Echter als ik mijn polaroid opzet en mijn GS2 kantel, zie ik geen drol meer.. Dus ook S-Amoled is nog gepolariseerd om de 1 of andere reden?
Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee