• sdk1985
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 03-06 23:47
Ik kom hier op GoT een aantal keer wat opmerkingen over firmware problemen tegen van de ecogreen schijven. Weet iemand of de kans bestaat dat de schijf die ik vandaag/morgen binnen krijg nog deze foute firmware heeft? Schijnt in ieder geval niet op het etiquette te staan.

Ik heb de evt update link gevonden (http://www.samsung.com/gl...iew.do?b2b_bbs_msg_id=386) maar helaas betreft het een dos tool. Op mijn usb stick staat momenteel een bootable windows 7 installatie op en geloof niet dat ik vanaf daaruit die utility kan draaien. Dus als het niet hoeft dan is dat prettig want dan hoef ik niet die hele stick opnieuw te prepareren;).

ps schijf komt in een oudere pc met windows xp pro sp3 (meterkast servertje).

[Voor 3% gewijzigd door sdk1985 op 01-06-2011 18:38]

Hostdeko webhosting: Sneller dan de concurrentie, CO2 neutraal en klantgericht.

• jan99999
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 03-06 12:16
http://forums.overclockers.com.au/forumdisplay.php?f=44
Hier staat, als je zoekt op samsung, dat vanaf januari het niet nodig is om de firmware te updaten.
Misschien vind je op gathering ook deze info.

• sdk1985
Ik kom niks tegen over jan 2011... wellicht handig als je de link plakt ipv zeggen dat het te vinden is;). Hier op GoT @ Maart hebben ze het er nog steeds over...
Samsung F4EG 2TB of WD Caviar GP 2TB?

Heb de schijfondertussen tijdelijk op mijn hdd bay aangesloten en geformat met 60/rest @ 4k. Lijkt het verder goed te doen (las ook over alignment problemen).

[Voor 44% gewijzigd door sdk1985 op 01-06-2011 19:01]

• Nielson
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 15:29
Hulp met upgraden firmware Samsung HD204UI (2TB)

Staat ook wel een link naar een iso, kun je een bootable cd'tje maken.

• sdk1985
Nielson schreef op woensdag 01 juni 2011 @ 19:46:
Hulp met upgraden firmware Samsung HD204UI (2TB)

Staat ook wel een link naar een iso, kun je een bootable cd'tje maken.
Handig!

Anoniem: 15758

USB stick zet je natuurlijk FreeDOS op; MS DOS is uit de gratie.

Samsung F4EG geproduceerd in november 2010 of eerder zul je moeten voorzien van de nieuwe firmware; schijven geproduceerd na die datum hebben de firmware fix al. Dus alles wat je nu koopt hoef je niet opnieuw te flashen, tenzij het een oude voorraad is. Je kunt op het etiket zien wanneer je schijf is geproduceerd.

Overigens is de Samsung F4EG minder geschikt voor Windows XP, om twee redenen:
- start alignment doet Windows XP helemaal verkeerd, met 63 sector offset
- NTFS in XP doet geen alignment op 4K boundaries; dus zowel de start als end alignment kan hierbij verkeerd zijn

Gevolg is dat je flink lagere performance in XP kunt krijgen op moderne 4K sector schijven zoals de Samsung F4EG. Als je persé een 10 jaar oud besturingssysteem wilt gebruiken raad ik aan dat je tenminste een moderner OS gebruikt om de partitie aan te maken. Windows 7 of Linux of een moderne utility die op sector 2048 offset de partitie aanmaakt, daarna kun je XP daarop installeren. Wat je dus niet moet doen is XP de partitie aan laten maken. Dat lost niet alle problemen op, maar wel de meest ernstige.

• sdk1985
Anoniem: 15758 schreef op woensdag 01 juni 2011 @ 22:19:
USB stick zet je natuurlijk FreeDOS op; MS DOS is uit de gratie.

Samsung F4EG geproduceerd in november 2010 of eerder zul je moeten voorzien van de nieuwe firmware; schijven geproduceerd na die datum hebben de firmware fix al. Dus alles wat je nu koopt hoef je niet opnieuw te flashen, tenzij het een oude voorraad is. Je kunt op het etiket zien wanneer je schijf is geproduceerd.

Overigens is de Samsung F4EG minder geschikt voor Windows XP, om twee redenen:
- start alignment doet Windows XP helemaal verkeerd, met 63 sector offset
- NTFS in XP doet geen alignment op 4K boundaries; dus zowel de start als end alignment kan hierbij verkeerd zijn

Gevolg is dat je flink lagere performance in XP kunt krijgen op moderne 4K sector schijven zoals de Samsung F4EG. Als je persé een 10 jaar oud besturingssysteem wilt gebruiken raad ik aan dat je tenminste een moderner OS gebruikt om de partitie aan te maken. Windows 7 of Linux of een moderne utility die op sector 2048 offset de partitie aanmaakt, daarna kun je XP daarop installeren. Wat je dus niet moet doen is XP de partitie aan laten maken. Dat lost niet alle problemen op, maar wel de meest ernstige.
Main pc met windows 7 gebruikt voor partitionering via de hd dock (cm 690 II advanced) :). Maar bedankt voor de tip.

Nas is overigens een sempron 2000+ met 1 GB ram, dus windows 7 leek me niet nuttig.

Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee