Toon posts:

[NBBG Aanschaf] Businessnotebook Juni 2011

Pagina: 1
Acties:

• Olaf
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 07-06 18:04

[NBBG Aanschaf] Businessnotebook Juni 20110

De NBBG van juni en juli is gepubliceerd. In dit topic kan over de modellen in het Businessnotebook-segment gediscussieerd worden

Je kunt hier terecht met vragen, opmerkingen en andere discussiepunten die betrekking hebben op de NBBG. Heb je zelf een model in de NBBG op het oog maar twijfel je? Of heb je hem al gekocht maar heb je vragen. Plaats hier dan je overwegingen en alternatieven.

Businessnotebook Juni 2011

Dell Latitude E5420

NBBG: reviews: Notebook Best Buy Guide: juni 2011
Vindplaats bij Dell: http://www.dell.com/nl/bedrijven/p/latitude-e5420/fs
Vergelijkbaar model in de Pricewatch: pricewatch: Dell Latitude E5420 (L542030)

Conclusie:
De Latitude E5420 is een werkpaard zoals we dat graag zien. Dell heeft met vrijwel alle belangrijke zakelijke eigenschappen rekening gehouden: de bouwkwaliteit is zeer goed te noemen en gebruikers hoeven geen hartverzakking te krijgen als ze wat koffie over hun toetsenbord morsen. Ook de gebruikte componenten zijn op hun taak berekend en bovendien is de prijs erg gunstig, zodat er ruimte is voor uitbreiding - zoals in ons geval een 1600x900-scherm.
Alternatieven
pricewatch: Lenovo Thinkpad L420 (NYV4VMH)
pricewatch: HP ProBook 6360b (LG631ET)
pricewatch: Dell Vostro 3550 (N355099)

Anoniem: 319056

Ik wil een nieuwe business laptop. Hij moet het vooral goed aankunnen om veel programma's tegelijk te draaien en wat grafisch ontwerp. Al hecht ik niet al te veel waarde aan het grafische, het is alleen af en toe ff Photoshop of Illustrator.

Na veel zoeken ben ik op deze 2 uitgekomen en de Dell Latitude lijkt iets sneller te zijn in wat tests van NotebookReview, maar zijn specs lijken mij veel lager? Kan iemand dit uitleggen?

Voor de Dell Vostro gebruik ik deze configuratie, zijn namelijk de beste die beschikbaar zijn en het is binnen mijn budget.

Dell Vostro 3550
Intel Core i7-2620M 2,7 GHz (3,4 GHz turbo) 4 threads, 4M cache
6.144 MB 1.333 MHz Dual Channel DDR3 SDRAM [1 x 4.096 + 1 x 2.048]
750 GB Seriële ATA-harde schijf (7.200 rpm)
AMD Radeon™ HD 6630M 1 GB grafische kaart
15.6", 1366x768 mat scherm
9 cell battery
€1019 (ex. btw.)
http://www.notebookcheck....550-Notebook.53227.0.html

Voor de Dell Latitude heb ik nog de keuzemogelijkheid uit verschillende processors en werkgeheugen.

Dell Latitude E6520
One Intel Core I5-2540M (2.60GHz ,3MB cache ,Dual Core)
4GB 1333MHz DDR3 geheugen (2x2GB)
320GB Seriële ATA-harde schijf (7.200 rpm)
NVIDIA NVS 4200M (35 W)
15,6-inch (1.600 x 900) mat HD+-beeldscherm met led-achtergrondverlichting (brede kijkhoek)
6 cell battery
€1191 (ex. btw.)
http://www.notebookcheck....-HD-Notebook.52954.0.html

De behuizing van de Latitude is wel wat aantrekkelijker, hij schijnt zeer solide te zijn, veel meer dan de Vostro. Heeft iemand ervaring met een van beide? Of kan iemand een van beide aanraden? Ik kan niet kiezen.

• Anoniem: 303530
  • Registratie: Mei 2009
  • Niet online
Ik vind ze beiden niet geweldig. De vostro vanwege het scherm en de prijs, de latitude vanwege de specs en de prijs.
De Vostro is trouwens sneller. Als notebookcheck zegt van niet zit notebookcheck fout, je je kijkt verkeerd. Bijvoorbeeld omdat er een latitude is getest met een andere processor dan in jouw post. Maar echt, "snel" is verschrikkelijk relatief. Een atim singlecore met een SSD is sneller dan een i7 met een HDD in dagelijks gebruik, ookal is de i7 een factor 8 sneller.

Terug naar jouw selectie. De E6520 staat zelf ook op mijn lijstje mogelijke opvolgers. Waarom? Op ebay is hij spotgoedkoop, bijvoorbeeld: http://www.ebay.com/itm/D...Nov05&hash=item231310ebbb + BTW = €932 8)7 Maar voor een bedrijf is dat niet direct een optie.

En de reden dat ik ze minder vind heeft vooral met het scherm te maken. 768p in de vostro is gewoon ruk, 900p is al veel beter, en 1080p ofwel 1920*1080 is het meest aan te raden als je nog goede ogen hebt.

Is er trouwens een reden dat je de http://www.dell.com/nl/bedrijven/p/latitude-e5520/fs niet mee hebt genomen? Het duurste model van de 3 is erg goed imo. Vooral omdat je er een goed scherm bij krijgt wat op de vostro ontbreekt. Een grafische kaart mist wel, maar die heb je meestal niet nodig buiten games.

Bedankt voor de tip! Ik heb de E5520 helemaal over het hoofd gezien. Die is inderdaad zeker een goeie optie, vooral als ik de processor ook nog upgrade. Voor een meerprijs van €102 heb ik de Intel Core I5-2540M (dit ga ik minstens doen) en voor een meerprijs van €208 heb ik de Intel Core I7-2620M. Verder kan ik nog voor €140 extra 8GB RAM nemen ipv 4. Ik vind het moeilijk in te schatten of dit de moeite waard is.

Ik merk dat jij deze resolutie als zeer positief ziet, maar het lijkt mij allemaal erg klein worden. Er is niks mis met mijn ogen, maar heb nu 1366x768 op 16,7". Dat gaat dan naar 1920x1080 op 15,6". Even grof omgerekend is alles dan nog maar 66% van de grootte die ik nu heb. Misschien is dat ff wennen, maar ik wil dat eerst ff gaan bekijken in het echt, in de mediamarkt ofzo.

• Niet online
Anoniem: 319056 schreef op donderdag 08 september 2011 @ 12:43:
Bedankt voor de tip! Ik heb de E5520 helemaal over het hoofd gezien. Die is inderdaad zeker een goeie optie, vooral als ik de processor ook nog upgrade. Voor een meerprijs van €102 heb ik de Intel Core I5-2540M (dit ga ik minstens doen) en voor een meerprijs van €208 heb ik de Intel Core I7-2620M. Verder kan ik nog voor €140 extra 8GB RAM nemen ipv 4. Ik vind het moeilijk in te schatten of dit de moeite waard is.
Maar als je zoveel waarde hecht aan de processor, waarom neem je dan geen willekeurige consumentennotebook met een quadcore? Er zijn er legio, beginnend vanaf ongeveer 750 uit het hoofd.
Ik merk dat jij deze resolutie als zeer positief ziet, maar het lijkt mij allemaal erg klein worden. Er is niks mis met mijn ogen, maar heb nu 1366x768 op 16,7". Dat gaat dan naar 1920x1080 op 15,6". Even grof omgerekend is alles dan nog maar 66% van de grootte die ik nu heb. Misschien is dat ff wennen, maar ik wil dat eerst ff gaan bekijken in het echt, in de mediamarkt ofzo.
Dat is inderdaad een punt. Ik hecht meer waarde aan der resolutie dan aan de processor. Met een lage resolutie kan je niet fatsoenlijk werken, met een slechte processor ben je alleen 5% van de tijd langer aan het wachten. De keuze lijkt mij simpel. Uiteraard zijn er mensen die problemen hebben met de lettertjes, maar dat is simpel op te lossen met een bril (al helpt dat in sommige gevallen niet. Maar dan ben je ouder dan 40).

Je kan het het beste uittesten met iemand anders' laptop. In de mediamarkt staan maximaal een of 2 laptops met 1080p, en daar is de dpi op 125% ingesteld (wat inhoud dat je effectief evenveel werkruimte hebt als op een 900p scherm. Niet alle programma's kunnen hier echter mee omgaan (als je het echt niet kunt lezen, dus niet doen).

• XeNeRgY
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
Wij hebben deze Lattitude op het werk. Ongetwijfeld goede hardware, maar ik vind persoonlijk wel dat deze laptop er zeer cheap ass uit ziet met het zilveren casegedeelte.

• Niet online
Ja dat kan zijn.. Ik heb eigenlijk geen idee welke laptops wel of niet stevig zijn. Behalve dat de huidige elitebooks en W520 erg goed zijn. Maar die zijn buiten het budget. :P

• XeNeRgY
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
Ik weet niet of ze niet stevig zijn hoor, dat zal vast wel goed zitten. Zag er toevallig eentje op het werk (wordt nu geïntroduceerd) en het eerste wat opviel was de goedkoop uitziende behuizing.

Nou ik ga denk ik toch maar weer voor iets heel anders: de HP Elitebook 8650p. Eerst viel deze voor mij af vanwege het gebrek aan HDMI, maar een telefoontje met HP wees uit dat je een DisplayPort naar HDMI kabeltje voor ongeveer 15 euro kan kopen en dat dit zowel beeld als geluid ondersteund.

Superdegelijke behuizing, mooie specs, ziet er prachtig uit, 3 jaar garantie en heb goeie verhalen gehoord over de service van HP. En de resolutie van 1600x900 op 15,6" lijkt me ook erg goed. Ik heb nog 1920x1080 bekeken in de mediamarkt, vond het wel gaan maar toch wel erg klein. Dit zit er net wat tussenin. De prijs is wel wat hoog helaas, maarja...

http://www.notebookcheck....60p-Notebook.55221.0.html

[Voor 9% gewijzigd door Anoniem: 319056 op 09-09-2011 13:40. Reden: Review van notebookcheck toegevoegd]

• Left
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 19-05 14:01
Wat vinden jullie van de Toshiba Tecra R850-117?
Dat schijnt een degelijke en toch dunne businessnotebook te zijn en hij staat al vanaf 807,50 in de pricewatch.

Specs:

CPU-type Intel Core i5 2410M @ 2,3GHz, 4GB geheugen, schermdiagonaal 15,6", Video uit HDMI
Schermresolutie 1366x768, Backlight Led: Edge-lit, HD 320GB 7200rpm

Vroeger stonden de Tecra's altijd als goed bekend maar het is alweer een tijd geleden dat ik voor het laatst met eentje gewerkt heb.
Heeft iemand ervaring met een recente Tecra?

• Niet online
Review: http://www.anandtech.com/...usiness-class-on-a-budget
Ik ben best onder de indruk. Hij is licht, vrij degelijk, en gaat enorm lang mee op de accu. voor het geld zeker geen miskoop.

• lennartb
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 07-06 06:23
Vorige week de E6520 binnen gekregen en zeker een aanrader. Bouwkwaliteit vind ik persoonlijk super, evenals het uiterlijk. Heb hem privé gekocht.

Specs: i7 2720qm
8gb geheugen (achteraf,hyperX pnp, op 1600mhz)
Crucial M4 128gb (achteraf)
FHD display
Drive vervangen voor een mediabay met hdd
fingerprint etc
9 cells accu houdt het ook 6 uurtjes wel vol.

• ToolkiT
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 23:31

ToolkiT

brit-tweaker

Ik heb net voor mijn werk een dell latitude e5520 gekregen maar ik vind het scherm niet super, je ziet de pixels vrij goed, bij sommige kleuren (oranje) is het meer dan bij andere..

Hebben anderen dit ook of is het een driver issue?

Mag je een gegeten paard in de bek kijken?

• Niet online
Lijkt mij geen driver issue.. schandalig veel laptops worden tegenwoordig uitgerust met het goedkoopste scherm wat er maar bestaat.

• mister9
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 27-05 14:42
Hallo,

Ik wil een nieuwe laptop bestellen, maar ik twijfel nog wat. Hebben jullie een goed advies?
Het gaat om een werklaptop (ict). Heb nu een 8730w, maar sleep me het schompes, dus denk toch maar weer aan een 15". Om wel zo veel mogelijk op mijn scherm te krijgen, wil ik dan wel een 1920 x 1080 scherm.

Mijn "wensen"?

- Verlicht toetsenbord (werk vaak 's avonds thuis, wordt er gek van dat ik niks zie, en wil geen los lampje)
- Snelle processor (twijfel nog tussen duo of quad core i5 / i7)
- HD Scherm dus
- HD van min. 500 gig.

Ik zag zelf deze: http://www.sony.nl/product/vn-s-series/vpcse1j1e
Maar misschien hebben jullie een betere die voldoet aan bovenstaand lijstje.

Alvast super bedankt voor de moeite!

• Niet online
Als je een lichte notebook zoekt met 1080p, dan is dit de ideale keus. Een alternatief met fatsoenlijk toetsenbord gaat al snel richting de 2.6, 2.8kg. Neem eens een kijkje in [Ervaringen] laptops met hoge resolutie schermen voor een lijst met al deze laptops. In principe raad ik tegenwoordig altijd de xps 15 aan, tenzij je waarde hecht aan gewicht: dan is de SE een heel erg goede keus. De rest vind ik niet erg interessant.

• MailMan
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 22:39
Ik zit te twijfelen over de aanschaf van een Dell Latitude E6420 via m'n werkgever.

Na lang zoeken was ik ervan overtuigd dat ik een Dell XPS 14z wilde aanschaffen, maar nu blijkt dat ze hier alleen uit de Latitude serie mogen leveren. Ze kwamen als voorstel om een vergelijkbaar systeem als de XPS 14z (2.8Ghz, GeForce GT520M, 8GB DDR en 256GB SSD) voor 1000E te zoeken uit de latitude serie.
Nou dacht ik dat ook wel te kunnen en ik kwam daarbij op de E6420 Advanced SSD uit.

Specs:
Eén Intel Core I7-2620M (2,70 GHz, 4 MB cache, Dual Core)
35.6cm (14.0") - (1.600 x 900) HD+beeldscherm met led-achtergrondverlichting
NVIDIA NVS 4200M
4 GB 1.333 MHZ DDR3-GEHEUGEN (1 X 4 GB)
256 GB SSD

Deze heeft een iets langzamere processor en grafische kaart. Volgens de Dell site kan hij niet met 8GB RAM geleverd worden, maar wel met een 900p scherm (vs 720p). Alleen deze uitvoering is bijna 1600E!

Geen idee of ik dit door de beugel kan krijgen bij m'n werkgever. Waarschijnlijk krijgen ze wel wat korting op de Latitude serie, maar weet iemand waarom deze reeks zo duur is?

• Niet online
Van wat ik heb gehoord is het een fluitje van een cent om op de -high end, waar deze toe behoort- dell-modellen korting te krijgen, niemand betaalt de prijs op de website is mij verteld..

Ik weet niet of die ...korting zit inbegrepen in de prijs die je werkgeveer noemde, maar ik zou het ten minste proberen.

• fdh
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 21-05 11:18
Ik heb juist de review gelezen van deze laptop en ben nu serieus aan het overwegen om deze te bestellen (ter vervanging van mijn compaq nc8430)

Is er iemand die een Dell M4600 heeft (of de 17inch variant) en mij volgende zaken kan bevestigen:

Is de laptop niet te dik om continue op te typen?
Volgens de specificaties is de laptop 36,5 mm dik, maar hoe dik is die met het scherm opengeklapt?

Op de (belgische) Dell site staat er niet expliciet bij dat het belgisch azerty en nederlands qwerty toetsenbord backlit is. Is deze nu backlit of niet?
Voor andere toetsenbord indelingen heb je wel expliciet de mogelijkheid om een backlit variant te nemen. Dus oftewel zijn deze standaard al backlit of bestaat er geen backlit variant voor (ik vrees het laatste).

Enkele linux vraagjes:

Je kan er blijkbaar ook voor kiezen om deze met linux (redhat) te laten installeren, maar dan heb je blijkbaar geen mogelijkheid om te kiezen voor een smartcard / fingerprint reader.
Is de smartcard ondersteuning onder linux dan zo brak (fingerprint kan mij weinig schelen)? Of is het dan toch beter om voor de windows variant te kiezen en deze daarna te herinstalleren met linux?

Wat is momenteel de ondersteuning voor ssd's onder linux?
Is het aangeraden om een ssd als boot device (of enige device) te gebruiken onder linux?

bedankt

• Tarin
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 07:42

Tarin

Just plain weird.

fdh schreef op woensdag 23 november 2011 @ 11:07:
Ik heb juist de review gelezen van deze laptop en ben nu serieus aan het overwegen om deze te bestellen (ter vervanging van mijn compaq nc8430)

Is er iemand die een Dell M4600 heeft (of de 17inch variant) en mij volgende zaken kan bevestigen:

Is de laptop niet te dik om continue op te typen?
Volgens de specificaties is de laptop 36,5 mm dik, maar hoe dik is die met het scherm opengeklapt?
Wij hebben hier een mix van M4400, M4500 en M4600's (en een verdwaalde M6500). De meeste mensen werken met een dockingstation en hun eigen toetsenbord (MS Natural's en Comfort Curve's), maar de laptop is absoluut niet te dik om 'los' te gebruiken (hoewel mijn Natural 4000 ook minstens 5cm hoog is).
Het schem is dikker dan bij de meeste ultraportables het geval is, dus er gaat aardig wat van die 36,5mm af. De behuizing zelf is niet overdreven hoog.
Op de (belgische) Dell site staat er niet expliciet bij dat het belgisch azerty en nederlands qwerty toetsenbord backlit is. Is deze nu backlit of niet?
Voor andere toetsenbord indelingen heb je wel expliciet de mogelijkheid om een backlit variant te nemen. Dus oftewel zijn deze standaard al backlit of bestaat er geen backlit variant voor (ik vrees het laatste).
[...]
Wij kregen bij de laatste bestelling standaard een backlit toetsenbord, maar ik merk dat de beschikbaarheid van onderdelen, OS-talen en andere configuratieopties (en prijzen) per land kan verschillen. Je kan het beste bellen met de verkoop - ik heb vrij slechte ervaringen mee (onze accountmanager was een incompetent figuur die alleen maar mee kon kijken op de site en precies dezelfde onderdelen aan kon bieden die er stonden en vervolgens 3 keer een verkeerde offerte opstuurde), maar m'n collega kreeg bij onze nieuwe accountmanager wel precies wat hij vroeg.

Over linux weet ik niets, dus daar moet iemand anders je bij helpen ;).

Ik fiets op de accu van m'n iPod :) | Specs | Pics | Elektro: NL / EN

• lennartb
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 07-06 06:23
MailMan schreef op maandag 21 november 2011 @ 11:48:
Ik zit te twijfelen over de aanschaf van een Dell Latitude E6420 via m'n werkgever.

Na lang zoeken was ik ervan overtuigd dat ik een Dell XPS 14z wilde aanschaffen, maar nu blijkt dat ze hier alleen uit de Latitude serie mogen leveren. Ze kwamen als voorstel om een vergelijkbaar systeem als de XPS 14z (2.8Ghz, GeForce GT520M, 8GB DDR en 256GB SSD) voor 1000E te zoeken uit de latitude serie.
Nou dacht ik dat ook wel te kunnen en ik kwam daarbij op de E6420 Advanced SSD uit.

Specs:
Eén Intel Core I7-2620M (2,70 GHz, 4 MB cache, Dual Core)
35.6cm (14.0") - (1.600 x 900) HD+beeldscherm met led-achtergrondverlichting
NVIDIA NVS 4200M
4 GB 1.333 MHZ DDR3-GEHEUGEN (1 X 4 GB)
256 GB SSD

Deze heeft een iets langzamere processor en grafische kaart. Volgens de Dell site kan hij niet met 8GB RAM geleverd worden, maar wel met een 900p scherm (vs 720p). Alleen deze uitvoering is bijna 1600E!

Geen idee of ik dit door de beugel kan krijgen bij m'n werkgever. Waarschijnlijk krijgen ze wel wat korting op de Latitude serie, maar weet iemand waarom deze reeks zo duur is?
Als het voor privé is (wat ik uit je verhaal opmaak) zou ik het geheugen en de SSD gewoon achteraf doen. Stop de schijf die je erbij krijgt in een drive bay in je cdrom, esata/usb kabeltje voor je cdrom (wanneer je hem nodig hebt) en een SSD in je mainbay.

900P scherm altijd doen :-)

Latitudes (en precision) zijn erg duur ja, ik heb dan de e6520. Korting krijg je altijd wel, beetje afhankelijk van je werkgever. De standaard 3 jaar on-site support maakt het apparaat ook niet goedkoper maar ik ben het met je eens dat de prijzen erg hoog zijn....
Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee