Toon posts:

Graag een tip over geluidskaarten!

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0Henk 'm!

Anoniem: 404984

Topicstarter
Beste Meneer / Mevrouw,

Zoals de titel al duidelijk maakt wil ik graag wat vragen over geluidskaarten.
Ik ben op zoek naar een geluidskaart om mijn onboard geluid te vervangen. Dit wil ik doen omdat het schijnt dat je een duidelijk verschil zult horen.

De speakerset die ik op dit systeem gebruik is de 'Logitech Z-5500' (dit is een 5.1 set)
En de onboard-geluidchip van (volgens mij) de Asus m4a87td evo.

Graag advies over welk geluidskaart ik het beste kan aanschaffen,
In principe is het mogelijk om 3 soorten kabels te gebruiken voor deze set.

Dit zijn de Optische kabel, Tulp kabel en de 'normale' analoge kabel.
Mijn voorkeur gaat naar een geluidskaart met digitale aansluiting(en), waarvan de eerste 2 kabels gebruik van maken.

Waarvoor moet de geluidskaart dienen?
Het liefst moet het goed genoeg zijn om er digitaal muziek mee te maken (niet intensief).
Verder vind ik muziek kwaliteit erg belangrijk, dit moet dus ook goed zijn.
Tot slot speel ik ook Games, de geluidskaart moet dus ook goed geluid bieden voor spellen.

Als ik zou moeten kiezen tussen een geluidskaart die goed is voor games, of voor muziek. Kies ik voor muziek.

Nog één klein vraagje..
Ik heb ook gelezen dat een onboard geluidchip (veel?) gebruik maakt van je CPU. Zo danig dat het in spellen soms wel 5-15 FPS in beslag kan nemen.

De prijs die ik voor een geluidskaart wil uitgeven mag niet boven de 100 euro zijn.
Is er een goeie geluidskaart van 20 euro die nét wat minder goed is dan die van 60, geef mij die dan maar van 20 euro. (Zolang dit natuurlijk beter is dan een onboard videokaart..)

Alvast heel veel bedankt voor jullie advies! :)

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Dj-sannieboy
  • Registratie: Augustus 2004
  • Niet online
De Asus M4A87TD EVO heeft o.a. een Digitaal Optisch (S/PDIF) uitgang. Sluit je Z-5500 daar gewoon op aan, dat lijkt mij het best. Dan zal het geluid gewoon zonder aanpassingen naar de Z-5500 worden gestuurd. Daar heb je echt geen andere geluidskaart voor nodig. Een onboard geluidskaart gebruiken zal er (tegenwoordig) echt niet voor zorgen dat je zoveel FPS minder hebt tijdens het gamen. Meer info over S/PDIF: Wikipedia: Sony/Philips Digital Interface

[Voor 33% gewijzigd door Dj-sannieboy op 31-05-2011 16:56]

Acties:
  • 0Henk 'm!

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Als je het digitaal aansluit maakt het vziw geen klap uit wat je verder voor kaart hebt.
Sowieso heb ik m'n twijfels of je het verschil tussen een deugdelijke onboard chip nog hoort met een losse kaart.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Gamo
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 29-04 23:26

Gamo

Research Before You Buy

Ik kan goed meepraten met kwaliteitverschil tussen on-board en een losse geluidskaart. Ik heb ook een logitech geluidsset (analoog) en ik merk een groot verschil in kwaliteit. Van welke onboard chip van wel merk dan ook.
Ik heb de X-Fi Supreme niet kunnen testen, maar dit is ook niet echt een onboard geluidskaart.

Ik raad de X-Fi Extreme Music aan, en ook om de software. Een redelijk goedkope kaart en deze heeft een goede Equalizer. Zodat je het muziek kunt afstemmen naar hoe je het het liefst hoort, en wat je boxen het liefste/beste weergeven. Ik heb geen ervaringen met digitaal signaal via deze kaart.

Ik snap dat het met geluid een heel discutabel onderwerp is, maar dit zijn dan mijn 'twee centen'.

[Voor 5% gewijzigd door Gamo op 31-05-2011 17:31]

Topicstarter
Bedankt voor jullie reactie,

Er zal dus weinig verschil zijn in geluidskwaliteit omdat het digitaal gestuurd word en het als het ware de geluidchip uberhoubt niet belast?

Ik merk alleen wel dat wanneer ik met muziek werk (als in muziek maken met FL-Studio), het geluid dan soms kraakt omdat de geluidchip dan te veel belast word (lijkt mij?).

Is dit een softwarematig of een hardwarematig probleem?

• Tsurany
  • Registratie: Juni 2006
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Terw_Dan schreef op dinsdag 31 mei 2011 @ 16:57:
Als je het digitaal aansluit maakt het vziw geen klap uit wat je verder voor kaart hebt.
Sowieso heb ik m'n twijfels of je het verschil tussen een deugdelijke onboard chip nog hoort met een losse kaart.
Nou als je wilt gamen en dan 5.1 geluid over een digitale aansluiting wilt sturen moet je toch een geluidskaart hebben die kan encoden naar DD of DTS anders kan je 5.1 gamen wel vergeten.

SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N

• itsalwaysme
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 02-06 16:07

itsalwaysme

Graast voor DB

Anoniem: 404984 schreef op woensdag 01 juni 2011 @ 10:36:
Bedankt voor jullie reactie,

Er zal dus weinig verschil zijn in geluidskwaliteit omdat het digitaal gestuurd word en het als het ware de geluidchip uberhoubt niet belast?

Ik merk alleen wel dat wanneer ik met muziek werk (als in muziek maken met FL-Studio), het geluid dan soms kraakt omdat de geluidchip dan te veel belast word (lijkt mij?).

Is dit een softwarematig of een hardwarematig probleem?
Als je Optical aansluiting een doorgeef luik is zal deze niet aangepast zijn. De goedkopere kaarten hebben dat ook wel.

Ik dacht dat FL-Studio vooral gebruik maakt van de CPU, dus dat zal je houden met een losse kaart.
Tsurany schreef op woensdag 01 juni 2011 @ 10:41:
[...]

Nou als je wilt gamen en dan 5.1 geluid over een digitale aansluiting wilt sturen moet je toch een geluidskaart hebben die kan encoden naar DD of DTS anders kan je 5.1 gamen wel vergeten.
In dit geval zal de kaart het van analoog omzetten naar digitaal. Dus heb je eigenlijk een analoog signaal over digitaal. Overigens zijn er weinig kaarten die dat kunnen.

[Voor 24% gewijzigd door itsalwaysme op 01-06-2011 10:45]

Graast voor Division Brabant
It's hardware that makes a machine. It's software that makes it work (most of the time).

• Ramon
  • Registratie: Juli 2000
  • Nu online
Als je het digitaal aansluit zit er nul verschil in geluidskwaliteit, want digitaal is digitaal. Maar als je muziek wil maken heb je wel veel aan een geluidskaart die een lage latency bied. Waar je dan precies op moet letten weet ik niet.
Kijk eens rond bij een fabrikant zoals M-Audio. Creative (X-Fi) zou ik overslaan omdat die vaak brakke drivers hebben.

Check mijn V&A ads: https://tweakers.net/aanbod/user/9258/

• Dj-sannieboy
  • Niet online
[...]

Z'n mobo heeft een onboard (8 kanaals) HD audio en een S/PDIF uitgang om digitaal geluid uit te sturen zonder het naar analoog te converteren. Digitaal is digitaal en het maakt dus echt niet uit of je dit met een onboard of losse geluidskaart doet. Overigens zijn er volgens mij maar weinig games die DTS ondersteunen. maar dat terzijde.

[Voor 9% gewijzigd door Dj-sannieboy op 01-06-2011 12:15]

• Benotti
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 21-05 18:55
Een optische kabel heeft niet genoeg bandbreedte om ongecomprimeerd 5.1 geluid te versturen. Als je wilt gamen in 5.1, heb je twee mogelijkheden:

- Je speakers analoog aansluiten. Dat wil zeggen dat je iets van drie analoge kabels hebt lopen van je geluidskaart naar je speakers.

- Een geluidskaart nemen die DDL of DTS Connect ondersteund. Deze twee technieken comprimeren realtime je geluid, waardoor 5.1 wel over een optische kabel verstuurd kan worden. Echter kan ik uit persoonlijke ervaring vertellen dat al je geluid een zeer kleine, maar wel merkbare vertraging heeft. Zodra beeld en geluid niet synchroon meer lopen, merk je dit eigenlijk altijd wel en ik zelf vond dit storend genoeg dat ik van deze optie geen gebruik meer maakte.

Films ed kun je wel gewoon in 5.1 beluisteren via een optische kabel, omdat in films het geluid al comprimeerd is. Dit hoeft dus niet in realtime te gebeuren. Bij games dus wel, omdat het geluid daar gewoon ongecomprimeerd is.

• larsiano
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 20-08-2013

larsiano

-=XTRA=-

Als de onboard kraakt kan dit komen doordat het lichtelijk defect is of dat er een probleem met de kabel is, maar dat licht aan de manier waarop de problemen zich voordoen. De winst die je haald met een losse geluidskaart zijn ooit voor het veel eissende BF2 vast gesteld op 2FPS op de 60FPS total en dus verwaarloosbaar. Als je gebruik maakt van de digitale uitgang dan laat de kaart het geluid met rust en zal je dus weinig verschil merken met als gevolg als wat "" Tsurany"" net al zei geen 5.1 geluid in games of van een stero geluids bron mits de versterker zelf aan after mixing doet (zoals Bose). Voor 5.1 analoog geluid heb je de 3x minijack kabel nodig. En welke kaart moet je halen? De duurste natuurlijk :) De grootste spelers zijn nog steeds Creative met Soundblaster en Asus met Sonar, genoeg keus en als het echt niet bevalt verkoop je de kaart gewoon weer ;)

2408WFP + 2x1908FP, i7 950 + EK Supreme, Asus Rampage III Black Edition, 3x2GB Corsair, GTX590, 2 x 120GB Vertex Turbo (RAID0 @ Higpoint3520), 850W Antec W.C.PSU, Termaltake Tenor, 2xZalman Reserator, Steelpad 4S + G5, AW-TaxtX, LG Blu/HD

• roy-t
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 06-06 13:15
Terw_Dan schreef op dinsdag 31 mei 2011 @ 16:57:
Ik kan je vertellen dat als je het niet digitaal aansluit dat er dan toch een groter verschil is dan ik had verwacht. Ik heb toevallig een leuke geluidskaart van +-E70,- (Club3D Theatron Agrippa), op mijn moederbord zit een aardig realtek chipje.

Mijn boxenset is vergelijkbaar met de Z5500 (maar is van Teufel en heeft geen digitale aansluiting). Aangesloten op mijn onboard geluidskaart moet ik de boxen op het aller hardste zetten om de kamer (slechts 12m^2) te vullen, de onboard geluidskaart lijkt niet genoeg vermogen te hebben om mijn boxenset echt te driven. Ook is de crossover van matige kwaliteit (scheiding bas en hogere tonen). Als laatste dood doener is ruist de onboard geluidskaart een heel klein beetje (alles op max volume maar niets afspelen geeft een klein ruisje)

Op mijn midrange PCI geluidskaart haal ik ongeveer het zelfde aantal decibel als ik mijn boxen slechts half open zet, ook is de crossover een stuk beter waardoor de subwoofer een stuk mooier geluid geeft en zijn werk goed kan doen. Ook is er absoluut geen ruis als ik alles op max zet maar er geen geluid wordt afgespeeld.

Als je een PCI(e) geluidskaart gaat kopen kijk dan zeker even naar merken als Club3D, die verkopen vaak voor rond de E100,- een geluidskaart die eigenlijk van een high-end merk is (in mijn geval Auzentech) maar dan met een club3d stikkertje, je kunt zelfs de originele Auzentech drivers gebruiken).

Maar dit alles is dus niet relevant als je je boxen direct digitaal aansluit.

[Voor 8% gewijzigd door roy-t op 01-06-2011 12:51]

~ Mijn prog blog! ~ @RoyTries

• Tsurany
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Dj-sannieboy schreef op woensdag 01 juni 2011 @ 12:14:
Z'n mobo heeft een onboard (8 kanaals) HD audio en een S/PDIF uitgang om digitaal geluid uit te sturen zonder het naar analoog te converteren. Digitaal is digitaal en het maakt dus echt niet uit of je dit met een onboard of losse geluidskaart doet. Overigens zijn er volgens mij maar weinig games die DTS ondersteunen. maar dat terzijde.
Het gaat er niet om of games DTS ondersteunen. Je zal digitaal niet verder komen dan stereo, DD of DTS omdat die versterker gewoon niet met andere signalen om kan gaan en omdat uncompressed audio versturen ook vrij zwaar is. Vandaar dat het dus zo essentieel is dat je geluidskaart het geluid kan omzetten naar een voor de versterker begrijpbaar 5.1 signaal anders zal je gewoon geen 5.1 geluid in games krijgen. Je moet dus een kaart hebben die DD Live of DTS connect ondersteund.

[Voor 3% gewijzigd door Tsurany op 01-06-2011 12:52]

SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N

• Dj-sannieboy
  • Niet online
Tsurany schreef op woensdag 01 juni 2011 @ 12:48:
[...]

Het gaat er niet om of games DTS ondersteunen. Je zal digitaal niet verder komen dan stereo, DD of DTS omdat die versterker gewoon niet met andere signalen om kan gaan en omdat uncompressed audio versturen ook vrij zwaar is. Vandaar dat het dus zo essentieel is dat je geluidskaart het geluid kan omzetten naar een voor de versterker begrijpbaar 5.1 signaal anders zal je gewoon geen 5.1 geluid in games krijgen. Je moet dus een kaart hebben die DD Live of DTS connect ondersteund.
Duidelijk. Misschien heeft de TS hier wat aan: http://forums.guru3d.com/showthread.php?t=264075

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 20:08

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Belangrijkste tip over geluidskaarten:

Op GoT horen ze niet in Overige Hardware maar in Audio & HiFi ;)

Move OH -> AH

Soittakaa Paranoid!

Topicstarter
Bedankt voor jullie reacties,

Ik zal er nog even over nadenken van hoe of wat ;)
Er zit dus alleen verschil in geluidskwaliteit wanneer ik de speakerset niet aansluit via bijv een tulpstekker (en dus digitaal).

Ik heb laatst een optische kabel aangeschaft om te kijken of het verschil merkbaar is, tot mijn verbazing merk ik vrijwel niks..! Kan dit zijn omdat de kabel die ik genomen heb niet van goeie kwaliteit is?

Over het krakende geluid;
Het krakende geluid komt alleen voor wanneer ik geluidsbelastend bezig ben, dus o.a. met FL studio (die volgens mij ook best geluidskaart gevoellig is, niet alleen CPU)
Heeft dit te maken met een defect geluids-chip? Oftewel, is de geluids-chip op mijn MB niet 100% goed meer?

Nog een vraagje:
In games zal ik het geluidsverschil dus duidelijk horen met een geluidskaart omdat alleen via deze methode er digitaal geluid kan worden gestuurd naar mijn speakerset?

Tot slot de eind vraag, die voor iedereen waarschijnlijk moeilijk te beantwoorden is..:
Is het slim om wel of niet een geluidskaart te kopen?
Aan de ene kant zie ik het nut er niet van in, terwijl het aan de andere kant wel een voordeel met zich mee brengt, namelijk digitaal 5.1 in games spelen.

Ik hoop weer van jullie te horen :)

[Voor 87% gewijzigd door Anoniem: 404984 op 10-06-2011 21:31]

Anoniem: 269504

Ramon schreef op woensdag 01 juni 2011 @ 10:44:

Creative (X-Fi) zou ik overslaan omdat die vaak brakke drivers hebben.
Ook voor de brakke drivers maar ook voor de audigy 24 bit scam. Een kaart aanbieden als 24 bit terwijl het gewoon een 16 bit was :(

http://www.theinquirer.ne.../creative-labs-owes-usd62

En dan alleen de us klanten compenseren :-(

• Anoniem: 63975
  • Registratie: September 2002
  • Niet online
Voor je FL studio shizzle is er een beter topic: How to become a Producer

En voor zover ik weet is het onzin een creative X-Fi whatever te kopen in plaats van een cheapo kaartje die digitaal out heeft.

Het hangt er allemaal van af hoe serieus je bezig bent met FL Studio etc, om krakend geluid te voorkomen zou je je software en hardware moeten configureren als een DAW, zie bovenstaand topic for more infoz
Anoniem: 404984 schreef op vrijdag 10 juni 2011 @ 21:17:
Is het slim om wel of niet een geluidskaart te kopen?
Aan de ene kant zie ik het nut er niet van in, terwijl het aan de andere kant wel een voordeel met zich mee brengt, namelijk digitaal 5.1 in games spelen.
Doen! geld moet rollen.
Ik heb laatst een optische kabel aangeschaft om te kijken of het verschil merkbaar is, tot mijn verbazing merk ik vrijwel niks..! Kan dit zijn omdat de kabel die ik genomen heb niet van goeie kwaliteit is?
TOSLINK == TOSLINK, niks verschil in kwaliteit. Dat heeft waarschijnlijk eerder te maken met de muziek die je afspeelt. Dat kan van dermate erbarmelijke kwaliteit zijn dat je het verschil niet hoort.

Zie ook zilveren HIFI-kabels gesmeed door elfen bij maanlicht # 5

[Voor 122% gewijzigd door Anoniem: 63975 op 11-06-2011 21:56]

• Tk55
  • Registratie: April 2009
  • Niet online
Over het krakende geluid;
Het krakende geluid komt alleen voor wanneer ik geluidsbelastend bezig ben, dus o.a. met FL studio (die volgens mij ook best geluidskaart gevoellig is, niet alleen CPU)
Heeft dit te maken met een defect geluids-chip? Oftewel, is de geluids-chip op mijn MB niet 100% goed meer?
Je geluidskaart is nog prima. Dit gekraak komt omdat je CPU te veel belast wordt in FL Studio zelf. Je zou je buffer kunnen vergroten in FL Studio (options>audio settings> buffer length), hiermee geef je je CPU meer tijd om alle geluiden te genereren. Het nadeel is wel dat je latency omhoog gaat (de vertraging tussen het indrukken van een toets en het afspelen van het geluid). Het beste is hier even mee te experimenteren.

Wat je ook kunt doen is asio4all drivers installeren.

• HarmoniousVibe
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 20:49
edit: lang verhaal geworden. Samenvatting: geen enkele reden voor de aanschaf van geluidskaart. Je PC analoog aansluiten op je mobo. That's the best you're going to get.

Als je graag muziek wilt luisteren met de beste kwaliteit en je wilt er mee in surround kunnen gamen, raad ik je aan om je Z-5500 analoog aan te sluiten.

DAC / geluidskwaliteit
Hier zijn een aantal redenen voor. De geluidskwaliteit is naast de speakers en de versterker (die blijven hetzelfde, hoe je het zaakje ook aansluit) ook voor een deel afhankelijk van de gebruikte DAC. De DAC doet de conversie van digitaal naar analoog. Als je je PC via optisch of coaxiaal (S/PDIF) aansluit zal je geluidskaart inderdaad geen invloed hebben op de kwaliteit van de audio. Dit is omdat het geluid dan digitaal naar de Z-5500 zal worden gestuurd en die zal het omzetten van digitaal naar analoog, versterken en doorsturen naar je speakers.

Als je je speakerset analoog aansluit, daarentegen, zal de DAC van je geluidskaart deze conversie voor zijn rekening nemen. Het punt dat ik wil maken is dat de Z-5500 toch al vrij oud is en dat (ondermeer daardoor) de DAC niet van bijzonder goede kwaliteit is. Deze heeft een Signal-To-Noise ratio van 93dB, terwijl een beetje onboard chip tegenwoordig al over de 100dB zit en een goede dedicated kaart daar nog boven. Het feit dat bij S/PDIF het signaal tot aan je Z-5500 digitaal is wil helemaal niks zeggen. Geluids is per definitie analoog en ergens zal die conversie gemaakt moeten worden. De conversie heeft een veel grotere impact dan het transport.

Gamen in 5.1
Het tweede argument is dat als je in surrround wilt kunnen gamen, je op één of andere manier het 5.1-geluid naar je Z-5500 zult moeten zien te krijgen. En via S/PDIF kan dat alleen door de Dolby Digital (DD) of DTS-codec te gebruiken. Voor films e.d. is dit niet zo'n probleem, omdat dan al van te voren vast ligt op welke seconde welk geluid moet worden geoutput door welke speakers. Op je DVD of in je MKV zit dan een pre-encoded geluidsstream. Bij games kan dat natuurlijk niet. Dus als je dan via S/PDIF werkt zul je genoegen moeten nemen met (upmixed) stereo of je moet on-the-fly gaan lopen encoden naar DTS/DD. Dat laatste zorgt ervoor dat je CPU zwaar wordt belast (encoden is veel zwaarder dan DAC'en), je de kans hebt dat er latency in het geluid komt en dat je geluidskwaliteit iets achteruit gaat (DTS/DD encoding is lossy). Met 3 van die analoge kabeltjes heb je dat probleem helemaal niet.

Overigens zou ik hoe dan ook geen nieuwe geluidskaart kopen. Je hebt een vrij recent mobo met een goede geluidschip. Het verschil met een andere geluidskaart ga je op een Z-5500 toch niet horen. Tevens beschikt je mobo over S/PDIF out, dus digitaal geluid versturen kan al met wat je hebt. Geen moeilijke vraag dus. Antwoord is ook heel simpel: nee. Volslagen onzinnig.

Echter moet je ook in de gaten houden dat de Z-5500 slechts een veredelde PC-speakerset is en je er nooit fantastisch geluid uit zult krijgen, of je hem nu digitaal of analoog aansluit. Voor een PC-speakerset is een zeer goede keus, maar je moet ook geen wonderen verwachten.

Links
http://forums.whirlpool.net.au/archive/1030799
http://www.xtremesystems....tal-vs.-analogue-on-Z5500
http://www.overclock.net/...-vs-digital-z-5500-a.html
http://forums.guru3d.com/showthread.php?p=3907574
http://www.gamespot.com/forums/topic/27191435

[Voor 38% gewijzigd door HarmoniousVibe op 12-06-2011 00:04]

12 × LG 330Wp (Enphase) | Daikin FTXM-N 3,5+2,0+2,0kW

Acties:
  • 0Henk 'm!

Anoniem: 413366

Hallo allemaal, ik zou ook graag een tip willen mbt tot een geluidskaart.

Mijn setup op dit moment:
onboardgeluidskaart(realtek hd) met 3.5 jack naar Harman Kardon 3390 stereo reciever (geen optische/hdmi aansluitingen dus) + 2x JBL e80, pc wordt voornamelijk gebruikt voor muziek, soms een film.

Vraag:
Heeft het zin om een betere geluidskaart in mn pc te steken? zo, ja welke? Ik heb wat rond zitten kijken op tweakers en anders forums maar een duidelijk antwoord voor mijn setup heb ik tot nu toe niet kunnen vinden.

Alvast bedankt :) , gr

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Tsurany
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Ondersteund je versterker digitale input? Dan kan je dat gewoon gebruiken.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• HarmoniousVibe
Tsurany schreef op vrijdag 01 juli 2011 @ 12:28:
Ondersteunt je versterker digitale input? Dan kan je dat gewoon gebruiken.
Hij zegt toch van niet?

Het is analoog dus dan kan een nieuwe geluidskaart zin hebben, omdat daar een betere DAC in zit. Idealiter koop je er ook eentje met RCA-aansluitingen in plaats van 3,5mm TRS en gebruik je 'digitale' coax-kabels (eigenlijk bedoeld voor S/PDIF).

Hoeveel je er precies mee op schiet en of je het gaat horen ligt ook aan je speakers (ik heb de E80 nooit gehoord) en wat voor geluidschip je nu hebt. Realtek HD is nietszeggend.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Tsurany
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Optisch en HDMI niet nee, what about coax?

Acties:
  • 0Henk 'm!

Anoniem: 154173

Anoniem: 413366 schreef op vrijdag 01 juli 2011 @ 12:16:
Hallo allemaal, ik zou ook graag een tip willen mbt tot een geluidskaart.

Mijn setup op dit moment:
onboardgeluidskaart(realtek hd) met 3.5 jack naar Harman Kardon 3390 stereo reciever (geen optische/hdmi aansluitingen dus) + 2x JBL e80, pc wordt voornamelijk gebruikt voor muziek, soms een film.

Vraag:
Heeft het zin om een betere geluidskaart in mn pc te steken? zo, ja welke? Ik heb wat rond zitten kijken op tweakers en anders forums maar een duidelijk antwoord voor mijn setup heb ik tot nu toe niet kunnen vinden.

Alvast bedankt :) , gr
Je zou kunnen kijken voor een geluidskaart die het geluid van digitaal naar analoog beter omzet of je zou kunnen kijken voor een externe usb dac, die dat doet.

Voor als geluidskaart kun je kijken naar bijvoorbeeld een Asus Xonar of een Creative X-Fi (ongeveer 150eu).
Of voor een externe dac naar de Musical Fidelity V-dac die je via USB aansluit (ongeveer 240eu).

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Tsurany
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Elke geluidskaart zet digitaal naar analoog om.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• DarkUnreal
  • Laatst online: 18:58

DarkUnreal

Postmaster General

[...]

Hmm, de Terratec 7.1 PCI heeft Doly Digital Live ondersteuning. Dit kun je gebruiken in de meeste games (als het al niet alle games zijn)

13:37

Acties:
  • 0Henk 'm!

• HarmoniousVibe
Tsurany schreef op vrijdag 01 juli 2011 @ 12:48:
Optisch en HDMI niet nee, what about coax?
Nee.
Tsurany schreef op vrijdag 01 juli 2011 @ 12:52:
Elke geluidskaart zet digitaal naar analoog om.
Het is maar net welke definitie je hanteert. Ik vind dat als je je een PCI(-E)-kaart hebt die via S/PDIF ergens op is aangesloten, deze kaart nog steeds een geluidskaart mag heten. Maar goed, traditioneel had een geluidskaart inderdaad altijd een DAC en werd deze ook altijd gebruikt, maar dat is een erg achterhaalde definitie in mijn ogen. Maar goed, daarover kun je van mening verschillen.

[Voor 5% gewijzigd door HarmoniousVibe op 01-07-2011 13:12]

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Tsurany
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Oke, zat op mobiel dus kon het niet zelf opzoeken.
Het is maar net welke definitie je hanteert. Ik vind dat als je je een PCI(-E)-kaart hebt die via S/PDIF ergens op is aangesloten, deze kaart nog steeds een geluidskaart mag heten. Maar goed, traditioneel had een geluidskaart inderdaad altijd een DAC en werd deze ook altijd gebruikt, maar dat is een erg achterhaalde definitie in mijn ogen. Maar goed, daarover kun je van mening verschillen.
Een geluidskaart is een apparaat dat naar mijn mening een digitaal signaal omzet in geluid, wanneer de kaart als enige functionaliteit het doorsturen van een digitaal signaal heeft zou ik het geen geluidskaart noemen. Echter natuurlijk kan elke geluidskaart die een digitaal signaal doorstuurt deze ook omzetten in een analoog signaal.

Ik zou zelf aanraden de huidige geluidskaart te houden, ik denk dat je meer winst kan maken door een nieuwe versterker te kopen dan een flink bedrag te investeren in een geluidskaart. Daarnaast zijn die JBL E80's geen hoge kwaliteit speakers waarmee je echt veel verschil gaat horen. Heb hier zelf trouwens de E60 staan, zijn goede speakers maar ik denk niet dat het verschil tussen onboard en een 100 euro geluidskaart zo'n verschil gaat geven dat het t geld waard is. Zeker niet omdat die speakers zelf al voor 100-200 euro per twee stuks 2e hands wel te krijgen zijn.

Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee