Duurzame complete Office cloudoplossing

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Emielio
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 03-07 14:20
Voor een eenmanszaakje ben ik op zoek naar een leuke office cloud-oplossing. De bedoeling is dat eigenlijk het gehele bedrijf zich online bevind en men overal kan werken. Zonder in principe bestanden op een cliënt op te slaan, maar wel met de mogelijkheid om offline te werken, dus een soort cashe functie. Ik kan alleen helaas tot nu toe geen zaligmakende oplossing vinden. De oplossing moet vanuit zowel windows als linux en liefst vanuit Libre/Open an MS office te gebruiken zijn. (dit laatste is niet geheel een must)

Er is al google apps aangeschaft, dit is sowieso een mooie oplossing voor de email, dus daarom alleen al was het een mooie uitkomst. Hosted mail onder een eigen domein. Ik werk ook al jaren met google docs dus heb in eerste instantie hiernaar gekeken als mogelijke office oplossing. Helaas schiet google docs echt te kort bij het maken van uitgebreide visueel ondersteunde rapportages.
Tegenwoordig heb je google cloud connect. Dit leek me in eerste instantie DE oplosing. Probleem hierbij is alleen dat hierbij de documenten uit cloud connect en de gewone docs niet uit te wisselen zijn.

Ik heb ook naar box.net gekeken, maar helaas is de bussiness uitvoering hiervan voor minimaal 3 personen (kan nier minder) en komt daarmee de prijs vrij (te) hoog uit.

Ik weet dat Microsoft ook een cloud systeem heeft, ik moet eerlijk bekennen dat ik hier niet serieus naar heb gekeken, omdat ik twijfel of microsoft linux clients ondersteund zijn en vooral in de toekomst blijven. Ik geef echter in het algemeen de voorkeur aan het niet gebruiken van Microsoft ivm ethische redenen.

Kunnen mensen mij suggesties doen over leuke oplossingen? Of wellicht dat ik dingen niet goed heb gezien bij de tot nu toe bekeken mogelijkheden.

In een ideale wereld zou google docs 3 aspecten verbeteren en zou dit mijn oplossing zijn. Dat zou zijn dat cloud connect kan uitwisselen met de online docs editor, de online editor net iets laten evolueren tot iets volwaardiger en een cloud connect plugin voor libroffice maken.

[ Voor 0% gewijzigd door Emielio op 29-05-2011 17:03 . Reden: typo ]

Opleiding Brandveiligheid

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tsurany
  • Registratie: Juni 2006
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Ik zou toch naar Office 365 kijken als mogelijkheid, ik denk dat zoiets zeker wel je aandacht verdiend.
Neem aan dat je wel goed hebt nagedacht over veiligheid, privacy en dat soort zaken? En als je bij online documenten wilt als je geen internet hebt of aanbiedende partij een tijd offline is?

Oh en je wilt een cache functie, geen cash ;)

SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Emielio
Tsurany schreef op zondag 29 mei 2011 @ 17:02:
Ik zou toch naar Office 365 kijken als mogelijkheid, ik denk dat zoiets zeker wel je aandacht verdiend.
Ik heb office 365 eens bekeken, en het is wel verdacht veel wat ik zoek. Het is jammer dat het van microsoft is, anders zou dit mijn onbetwiste oplossing zijn. Wellicht dat als alle andere oplossingen af vallen ik alsnog hiervoor ga.
Het is ook jammer dat google docs zo langzaam ontwikkeld. Het is in 2006 zo veelbelovend gelanceerd, en is nog steeds fantastisch, maar ontwikkeld echt te langzaam. Vooral als je ziet wat ze bij microsoft even in korte tijd uit de grond hebben gestampt.
Neem aan dat je wel goed hebt nagedacht over veiligheid, privacy en dat soort zaken? En als je bij online documenten wilt als je geen internet hebt of aanbiedende partij een tijd offline is?
Hier heb ik uitgebreid over nagedacht. Bij de door mij ge'evalueerde opties zijn dit soort zaken netjes op orde.
Oh en je wilt een cache functie, geen cash ;)
<offtopic>Eigenlijk beide</offtopic>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• F_J_K
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

F_J_K

Moderator CSA/PB

Front verplichte underscores

Waarom zou je Google wel, maar MS niet accepteren? Wat bedoel je in dit kader met duurzaam: dat de hoster fatsoenlijk met de natuur om gaat, of juist dat je je bestanden zonder kwaliteitverlies terug kunt halen uit de cloud? Zijn zeker niet het zelfde :+

Wat zoek je precies aan functionaliteiten: bestanden delen, ook offline gebruiken, een beetje rechten kunnen instellen? Dan zou Dropbox of een van de concurrenten ook al moeten passen en dan doe je agenda etc in Google Apps :)

'Multiple exclamation marks,' he went on, shaking his head, 'are a sure sign of a diseased mind' (Terry Pratchett, Eric)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zwelgje
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 31-05 01:30
Emielio schreef op maandag 30 mei 2011 @ 09:01:
[...]

Ik heb office 365 eens bekeken, en het is wel verdacht veel wat ik zoek. Het is jammer dat het van microsoft is, anders zou dit mijn onbetwiste oplossing zijn. Wellicht dat als alle andere oplossingen af vallen ik alsnog hiervoor ga.
Het is ook jammer dat google docs zo langzaam ontwikkeld. Het is in 2006 zo veelbelovend gelanceerd, en is nog steeds fantastisch, maar ontwikkeld echt te langzaam. Vooral als je ziet wat ze bij microsoft even in korte tijd uit de grond hebben gestampt.

[...]

Hier heb ik uitgebreid over nagedacht. Bij de door mij ge'evalueerde opties zijn dit soort zaken netjes op orde.

[...]

<offtopic>Eigenlijk beide</offtopic>
heb je een bepaalde reden dat je niks van MS wil? of heb draai je alles op linux waardoor het niet mogelijk is om dit te gebruiken :?

A wise man's life is based around fuck you

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Emielio
F_J_K schreef op maandag 30 mei 2011 @ 10:08:
Waarom zou je Google wel, maar MS niet accepteren?
Ik vind persoonlijk dat microsoft, zeker in het verleden, maar ook zeker in het heden, beslissingen maakt, die ik absoluut niet ondersteun. Ik wil hier verder niet te diep op in gaan, omdat ik zeker geen basher wil zijn, maar ik kan serieus moeilijk leven met hun strategie.
Wat bedoel je in dit kader met duurzaam: dat de hoster fatsoenlijk met de natuur om gaat, of juist dat je je bestanden zonder kwaliteitverlies terug kunt halen uit de cloud? Zijn zeker niet het zelfde :+
Duurzaam was wellicht een ongelukkig gekozen term, omdat deze tegenwoordig wat meer toegepast word in de context van milieuvriendelijk ondernemen. Ik bedoelde hiermee een keuze waarmee ik de komende jaren mee vooruit kan zonder over te moeten schakelen op iets anders. Hiermee bedoel ik dus betrouwbaar, schaalbaar en toekomst-klaar.
Wat zoek je precies aan functionaliteiten: bestanden delen, ook offline gebruiken, een beetje rechten kunnen instellen? Dan zou Dropbox of een van de concurrenten ook al moeten passen en dan doe je agenda etc in Google Apps :)
Ik begin nu ook nadrukkelijk die kant op te kijken inderdaad. Het enige nadeel hieraan is natuurlijk het gemis van een online editor. Maar ik begin dit als serieus alternatief te zien.

Inmiddels ben ik er achter dat office 365, minstens gedeeltelijk, niet goed op linux draait. Zie hiervoor: http://www.microsoft.com/...a.aspx#SystemRequirements
Hiermee valt het volledig af omdat minstens de helft van de tijd op linux gewerkt word.

Intussen ga ik twee mogelijkheden toch beter onderzoeken:
Ik merk dat google docs, hoewel beperkt, mischien toch net voldoende mogelijkheden heeft voor het maken van rapportages. Dus wellicht een optie.
Verder kan een online schijf ala dropbox toch wel een oplossing zijn, als andere opties afvallen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• loewie1984
  • Registratie: Mei 2003
  • Nu online
Kijk hier eens, 80% van je discussie is hier al gevoerd: ICT netwerk voor startend bedrijf

discogs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Emielio
Na lang zoeken heb ik denk ik dan toch de (naar huidige stand van techniek) ideale cloud oplossing gevonden. Ik had microsofts oplossing nog een eerlijke kans gegeven, dus heb hier een proef account genomen. En ik moet zeggen, onder windows lijkt het een serieus fantastische oplossing. Maar zoals verwacht draait het voor geen meter op linux en roept het om IE, Silverlight en .net. En linux is toch mijn meest gebruikte OS.

Ik ben hierna meer gaan zoeken in de richting van cloud storage, en dan liefst cloud storage die kan koppelen met Google Docs. Ik heb de volgende oplossingen serieus bekeken: Ubuntu one, Box.net nogmaals en Dropbox. Ubuntu one had een klein streepje voor omdat ik al ubuntu gebruiker ben en een voorliefde heb voor opensource. Ik ben vergelijkingen en reviews van de drie gaan lezen. Eigenlijk kwam dropbox toch wel altijd als beste uit de bus, vooral omdat dropbox echt super multiplatform is. Dropbox draait echt overal op. Daarnaast bleek ubuntu one nog wat kinderziektes te hebben. En box.net was nog steeds te duur.

Toen ben ik eens gaan kijken of dropbox te iuntegreren is met google docs. Hier kwam ik cloudHQ tegen, dit is een soort koppeling tussen verschillende cloud storage en cloud webaccess toepassingen.

Ik ben dit gaan testen. Je kan schijnbaar je je gehele dropbox laten syncen met google docs. Dit leek mij in eerste instantie de beste oplossing. Dan kun je of vanuit je pc of vanuit je docs bij de zelfde bestanden. Ik had dit zo ingesteld en ben er eens mee gaan werken. Helaas was het onduidelijk wanneer er gesynct zou worden en zat ik constant te wachten tot iets gesynct werd. Dit was niet te forceren en het kon enkele uren duren. Gelukkig was er nog een andere manier, dit is denk ik ook de beste manier. Je kan ook vanuit google docs direct in dropbox browsen. Het voordeel is dat je niet twee versies hebt die gesynct moeten worden, maar alles is centraal in dropbox. Dropbox is de "fileserver". Het enige nadeel is dat dit alleen kan vanuit chrome/chromium, maar dit vind ik een kleine concessie voor een in mijn ogen ultieme cloud oplossing. Je kan letterlijk in google docs in de mappen van dropbox rondbrowsen. Dit laatste, een goede mapstructuur, is ook een erg belangrijk punt dat docs standaard mist.

Dus samenvattend is dit mijn ultieme office cloudoplossing:
Dropbox voor cloud storage
CloudHQ voor intergratie
Google docs die via CloudHQ een online editor is voor mijn bestanden in Dropbox

Ik kan mijn officebestanden op mijn eigen pc's offline en online editen door in mijn dropbox map te editen. En waar ik ook ben kan ik, als ik google chrome/chromium heb met google docs in mijn bestanden die op de dropbox staan.

Pagina: 1