Acties:
  • 0Henk 'm!

Anoniem: 406912

Topicstarter
Beste heren en dames,

Ik ga samen met een collega een bedrijf starten.
Nu hebben wij diverse mensen gevraagd naar een oplossing voor de ICT omgeving.
Echter is de vraag, wat mag het kosten? En wat moet het kunnen?
Wij hebben als eisen, zowel op kantoor als thuis kunnen werken, evt. citrix of goedkopere oplossing...
Synchronisatie van mail, contacten etc. met 2 android htc's desire Z.
op kantoor minimaal 19 inch schermen, zo goedkoop mogelijk desktop die stabiel/betrouwbaar is.
Backup mogelijkheid geheel vrij....

De oplossing welke wij nu hebben gekregen is:
Server 1: Opzet een omgeving met MS Small Business Server 2011 (met Exchange, android support, Webmail en domein)
Server 2: Citrix Server met Windows 2008 Terminal Server en Citrix versie 5.0 (werkt ook op de iPad)
NAS : Synology NAS met minimaal 2 disken voor opslag backups en andere data.
Draytek Router voor ADSL (Firewall en Routering op het netwerk)

Geschatte kosten Hardware:
MAC Pro met RAID Controller en 2 disken en met 16 GB werkgeheugen : ongeveer 5000 euro
Draytek Router : ongeveer 275 euro
Synology NAS : ongeveer 700 euro
Gigabit Switch : ongeveer 350 euro
UPS : ongeveer 300 euro

Geschatte kosten Software:
MS Small Bus Server 2011 met 5 licenties: ongeveer 1200 euro
MS Terminal Server licenties 5 users: ongeveer 450 euro
Citrix XenApp 5.0 met 5 user licenties: ongeveer 875 euro
Norman Antivirus voor 2 servers en Exchange :ongeveer 1035 euro
MS Sql 2008 database software :ongeveer 450 euro

Zoals je kunt begrijpen vinden wij dit nog al een dure oplossing als starters.
Maar misschien is puur een mac mini met leopard server erop ook te goedkoop...
Tips? trics? adviezen, ik hoor het graag aangezien mijn kennis niet zo groot is dat ik nu zelf met een oplossing kan komen.

Thnx alvast

Acties:
  • 0Henk 'm!

• TheDarkstar
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 26-02-2022
Misschien een heel stom antwoord maar dit soort zaken kun je veelal bij een webhoster ook huren toch? Heb je alleen een goede internetverbinding nodig...

Of een kleine linux server in elkaar zetten voor je SQL, etc. Dit kan als beginner toch gewoon een thuiscomputer zijn die je ombouwd....

[Voor 31% gewijzigd door TheDarkstar op 17-05-2011 09:32]

Acties:
  • 0Henk 'm!

Topicstarter
dank je darkstar, maar de kosten bij een provider zijn ook aardig hoog voor het uitbesteden van ICT en volgens mij is het niet mogelijk om alles daar onder te brengen.

Wij willen wel een stabiele, goede oplossing zonder consessies, dus bijvoorkeur hardware in eigen beheer, of een kant en klaar gedeelte waar we support op krijgen....

Maar ik denk dat het opzetten van een linux server thuis te beperkt is.
Ik zoek naar een soortgelijke oplossing als gegeven zonder de overbodige onderdelen.
Ik wil als het ware een leuke VW polo om in te rijden, betrouwbaar, ruim genoeg voor 2 en degelijk.
Nu hebben we een ferrari voorgeschoteld gekregen naar mijn idee....

Acties:
  • 0Henk 'm!

• 26779
  • Registratie: Januari 1970
  • Niet online
Ga eens bij de opensource vrienden shoppen.

Zentyal ipv MS Small Business
PostgreSQL ipv MSSQL
Zarafa ipv Exchange
LTSP ipv MS Terminal Server.
Samba+OpenLDAP ipv Active Directory

licenties: 0 euro

Natuurlijk ben je nog wel wat kwijt aan hardware en installatie/configuratie, maar dat ben je voor MS software ook.

En als je een beperkte internetverbinding hebt, dan kan je altijd nog kiezen voor een of meerdere VPS-en in een Datacenter.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Jeebeekje
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 07:33
Maar waarom wil je een Mac? Een Intel pc is veel goedkoper, en je gaat toch met SBS2008 en TS2008 werken?

Acties:
  • 0Henk 'm!

• EoG
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 20-05 20:53

EoG

BOFH

Jeebeekje schreef op dinsdag 17 mei 2011 @ 09:39:
Maar waarom wil je een Mac? Een Intel pc is veel goedkoper, en je gaat toch met SBS2008 en TS2008 werken?
Dit inderdaad. Dat slaat kant nog wal. Daarnaast is open source natuurlijk een erg mooie oplossing voor een startend bedrijf!

Acties:
  • 0Henk 'm!

• ik222
  • Registratie: Maart 2007
  • Niet online
Ik zou eerder gaan voor een enkele server met SBS erop (die heeft dan inderdaad ook vanzelf Exchange en daarmee webmail en ondersteuning voor je mobiele apparaten). Die server zou ik ook als centrale fileserver gebruiken en die NAS dan enkel gebruiken om elke nacht automatisch backups naartoe te schrijven. Dan moet je alleen wel nog even denken aan een offsite backup (disk of tape). Remote werken zou je gewoon via een VPN verbinding kunnen doen welke je ook laat regelen door de SBS. Een speciale terminal server met citrix is in mijn ogen enorme overkill voor een bedrijf met 2 personen.

Al met al heb je aan hardware dan slechts 1 server en een NAS nodig en ook in de software bespaar je dan een hele hoop geld. Waar heb je touwens die Microsoft SQL server voor nodig, dat staat namelijk niet in je startpost?

Acties:
  • 0Henk 'm!

Anoniem: 129319

Als je maar met 2 man werkt, waarom dan niet gewoon van die SBS server ook een Terminal Server maken? Die kan dat gerust trekken! Heb je maar 1 server nodig.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• loewie1984
  • Registratie: Mei 2003
  • Nu online

loewie1984

music addict! pizza monster!!

Anoniem: 406912 schreef op dinsdag 17 mei 2011 @ 09:27:
Beste heren en dames,

Wat voor een bedrijf, want nu weten we niet waar je die Mac voor nodig hebt
Nu hebben wij diverse mensen gevraagd naar een oplossing voor de ICT omgeving.
Echter is de vraag, wat mag het kosten? En wat moet het kunnen?
Daar begint het mee, wat het moet geven jullie aan, wat het mag kosten zie ik nergens concreet terug
Wij hebben als eisen, zowel op kantoor als thuis kunnen werken, evt. citrix of goedkopere oplossing...
Synchronisatie van mail, contacten etc. met 2 android htc's desire Z.
op kantoor minimaal 19 inch schermen, zo goedkoop mogelijk desktop die stabiel/betrouwbaar is.
Backup mogelijkheid geheel vrij....
Afhankelijk van het soort bedrijf, is hier lastig te zeggen wat je moet doen. Indien je van thuis uit wilt werken zul je dus een situatie moeten creëren die dat toelaat. Veel kan tegenwoordig in de cloud geregeld worden zoals BPOS (Outlook, Sharepoint, Communicator etc. nadeel is wel dat afname pas per 5 clients begint en niet lager, maar er zijn andere alternatieven)
De oplossing welke wij nu hebben gekregen is:
Server 1: Opzet een omgeving met MS Small Business Server 2011 (met Exchange, android support, Webmail en domein)
Server 2: Citrix Server met Windows 2008 Terminal Server en Citrix versie 5.0 (werkt ook op de iPad)
NAS : Synology NAS met minimaal 2 disken voor opslag backups en andere data.
Draytek Router voor ADSL (Firewall en Routering op het netwerk)
Kan, is lastig te bepalen als de opzet en doel van het bedrijf voor ons niet bekend is.
Geschatte kosten Hardware:
MAC Pro met RAID Controller en 2 disken en met 16 GB werkgeheugen : ongeveer 5000 euro
Draytek Router : ongeveer 275 euro
Synology NAS : ongeveer 700 euro
Gigabit Switch : ongeveer 350 euro
UPS : ongeveer 300 euro
De Mac snap ik dus even niet? Is het voor grafimedia bedoeld?
Geschatte kosten Software:
MS Small Bus Server 2011 met 5 licenties: ongeveer 1200 euro
MS Terminal Server licenties 5 users: ongeveer 450 euro
Citrix XenApp 5.0 met 5 user licenties: ongeveer 875 euro
Norman Antivirus voor 2 servers en Exchange :ongeveer 1035 euro
MS Sql 2008 database software :ongeveer 450 euro
Software is altijd een aardige hap in je budget
Zoals je kunt begrijpen vinden wij dit nog al een dure oplossing als starters.
Maar misschien is puur een mac mini met leopard server erop ook te goedkoop...
Tips? trics? adviezen, ik hoor het graag aangezien mijn kennis niet zo groot is dat ik nu zelf met een oplossing kan komen.

Thnx alvast
Ik zou in eerste instantie uit gaan van de basis, je wilt:
  • Een netwerk
  • E-mail oplossing die je overal op weg en onderweg kunt raadplegen, Exchange bijv.
  • 2 Desktop werkstations, ik zou kijken naar de zakelijke computers van Dell of HP beginnend vanaf zo'n 600 eu per werkstation excl. monitor maar incl. Windows 7 prof licentie.
  • Voor wat betreft je NAS, een NAS met een RAID set (gekloonde schijven) is geen backup. Je zult dus nog bijv. KPN backuponline zakelijk abo kunnen afsluiten of elke dag/week met een externe USB schijf lopen leuren afhankelijk van je data.
  • 1000 eu voor een virusscanner voor op 2 servers vind ik wel heftig, volgens mij kan je daar nog op beknibbelen

discogs

Acties:
  • 0Henk 'm!

• n0fragger
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 25-05 15:13
host je mail gewoon bij Google:
- is gratis
- webmail
- android loopt er naadloos op

Daarnaast gewoon 2 laptops en een consumenten verbinding.
Zet er een synology NAS naast en je hebt een werkbare omgeving.

Mocht je op afstand bij je data moeten kunnen dan zou je er nog een desktop pc naast kunnen zetten die je met vpn overneemt.

Het voorstel dat wordt gegeven vind ik echt over de top, vooral voor een beginnend bedrijf.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• TheDarkstar
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 26-02-2022
Je hebt inderdaad wel degelijk een ferrari voorgeschoteld gekregen. Als ik het zo snel bekijk zit je tussen 7 á 8 duizend euro hoewel je voor nog minder dan de helft klaar moet kunnen zijn.

Als starter moet je echter niet kijken dat je alle touwtjes in handen hebt met z'n systeem. Waarschijnlijk dat je tijdens de opzet daarvan (ik neem aan dat dit de eerste keer word) nog tegen een antaal problemen aan loopt wat je te veel tijd (en dus geld) gaat kosten om op te lossen.

Misshien even verstandig om te vermelden welke richting en wat voor soort klant je wilt behandelen met je bedrijf.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Mike2k
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 25-05 13:51

Mike2k

Zone grote vuurbal jonge! BAM!

Uhmm...wacht even

@TS
Al regelmatig van dit soort omgevingen in elkaar gezet en een aantal dingen gaan hier niet goed...

Die Mac is zoals gezegd nergens voor nodig...neem een HP ML350 bijvoorbeeld en je bent voor om en rond de 1500 euro klaar.

Terminal server vind ik ook wel redelijk overkill zeker in combinatie met Citrix erop voor 2 gebruikers...

Die MS SQL2008...heb je dat echt nodig of zou je met MSDE een heel eind kunnen komen ?

You definitely rate about a 9.0 on my weird-shit-o-meter
Chuck Norris doesn't dial the wrong number. You answer the wrong phone.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• kaiiestan
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 24-04 09:32
Ik zou inderdaad gewoon 2 goede laptops kopen zodat je ook thuis kan werken. Op het werk sluit je deze via een docking station op losse monitor/muis/tb

Voor de opslag een goede NAS met VPN mogelijkheden zodat je altijd bij je bestanden kan. Eventueel aangevuld met een online backup.

Voor de mail inderdaad google (eventueel de business versie). Werkt super met alle mogelijke clients.

Zo heb je helemaal geen dure servers incl licenties en onderhoud nodig

[Voor 9% gewijzigd door kaiiestan op 17-05-2011 09:53]

hondennamen.info Openscheermes.nl

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Greyfox
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 24-05 22:10

Greyfox

MSX rulez

loewie1984 schreef op dinsdag 17 mei 2011 @ 09:44:
Veel kan tegenwoordig in de cloud geregeld worden zoals BPOS (Outlook, Sharepoint, Communicator etc. nadeel is wel dat afname pas per 5 clients begint en niet lager, maar er zijn andere alternatieven)
BPOS is aan zijn einde, ik zou focussen op Office365 (ondanks dat het nog in beta is).
De licentiestructuur is anders geworden, veel aantrekkelijker voor startende bedrijven.
Daarbij krijg je Sharepoint online, Exchange online en Office online.
Een mooi starterspakket.
Mike2k schreef op dinsdag 17 mei 2011 @ 09:52:
Die MS SQL2008...heb je dat echt nodig of zou je met MSDE een heel eind kunnen komen ?
MSDE bestaat al een tijdje niet meer, dat heet nu SQL Server Express

[Voor 18% gewijzigd door Greyfox op 17-05-2011 09:56]

MSX 2 rulez more

Acties:
  • 0Henk 'm!

Topicstarter
Heren, dank, dank, dank...
Even een paar antwoorden om de goede raad bij te staan.
Doel van het bedrijf: arbeidsbemiddeling...
Waarom de MAC? MAC pro is een voorkeur van onze "huis ICT'er".
Wij hangen totaal niet aan de mac. Zijn MS omgeving gewend...
google zijn we geen fan van, hebben we al ervaring mee en werkt ons inziens niet goed genoeg.

Wat music addict beschrijft dekt de lading wel aardig.
•Een netwerk
•E-mail oplossing die je overal op weg en onderweg kunt raadplegen, Exchange bijv.
•2 Desktop werkstations, ik zou kijken naar de zakelijke computers van Dell of HP beginnend vanaf zo'n 600 eu per werkstation excl. monitor maar incl. Windows 7 prof licentie.
•Voor wat betreft je NAS, een NAS met een RAID set (gekloonde schijven) is geen backup. Je zult dus nog bijv. KPN backuponline zakelijk abo kunnen afsluiten of elke dag/week met een externe USB schijf lopen leuren afhankelijk van je data.
•1000 eu voor een virusscanner voor op 2 servers vind ik wel heftig, volgens mij kan je daar nog op beknibbelen

Wat stellen jullie voor om aan te schaffen, hierbij rekening houdend dat we ook de expertise niet hebben om zelf te sleutelen (en ja daar komt ie hoor, zoals verwacht, ook niet het geld om een IT'er 40 uur in te huren á een hoog bedrag per uur....)

Acties:
  • 0Henk 'm!

• encryped
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 28-05 18:59
Die mac is echt een overkill.
Je hebt niet zoveel performance nodig.
En het is nog duur ook.

Ik heb thuis nu een zelfbouw server draaien:
Een XEON X3220 (wat al redelijk oud is).
En deze dient momenteel als data server.
Mail server en terminal server.
Voor mail kun je misschien mdeamon als alternatief nemen.
http://www.altn.com/
Goedkoop, integratie met outlook en IMAP voor mobiele telefoons.
Voor de ipad kan je ook gewoon client downloaden die met je terminal server kan verbinden.

Voor als server zou ik dus gewoon een HP ProLiant ML server nemen.
En deze zou in principe aan je eisen voldoen.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Mike2k
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 25-05 13:51

Mike2k

Zone grote vuurbal jonge! BAM!

Sorry dat ik het zo kort door de bocht zeg maar een huis ICT'er die een Mac Pro als server! aanbied zou ik toch echt het advies willen geven zich te laten omscholen tot putjeschepper o.i.d.

Een NAS met raid set is geen backup maar je kunt wel de data van de server hier naar toe backuppen met de backup oplossing die in SBS2008 zit...dit is geen ntbackup meer en werkt prima.

Bij HP zou je eens kunnen kijken naar de smart offers. Heb je een pc + monitor voor 600/700 euro.

Zelfbouw lijkt me niet echt handig...als het ding kapot gaat is het een hoop ellende...
Gewoon een HP ML350...das prima...2x 72Gb sas disken erin...8Gb geheugen (16 heb je niet nodig) en dan uiteraard!!! een OEM versie van SBS2008 Std welke geen 1200 euro kost maar iets van 600 of 700 euro uit mijn hoofd...

You definitely rate about a 9.0 on my weird-shit-o-meter
Chuck Norris doesn't dial the wrong number. You answer the wrong phone.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Greyfox

Greyfox

MSX rulez

Anoniem: 406912 schreef op dinsdag 17 mei 2011 @ 09:56:
Dan heb je toch niet zoveel meer nodig dan een relatie beheer en facturatie programma?
Al gedacht aan CRM online icm Office365?
Heb je echt weinig investering en is alles overal beschikbaar, ook mobiel.
Zeker als je MS gewend bent lijkt me dit het meest handige.

MSX 2 rulez more

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Marzman
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

Marzman

They'll never get caught.

Voor arbeidsbemiddeling heb je toch niet zo veel nodig? Je zou al kunnen volstaan met een simpele laptop en een Google Apps accountje. Daar kun je ook alles mee syncen.

Office 365 is nog niet echt af toch?

☻/ Please consider the environment before printing this signature
/▌
/ \ <-- This is bob. copy and paste him and he will soon take over the world.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Trommelrem
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 09-11-2021
Anoniem: 406912 schreef op dinsdag 17 mei 2011 @ 09:27:
Wat voor bedrijf en wat voor werkzaamheden? Zonder deze informatie kunnen wij ook niet bepalen of de offerte wel goed is.

Microsoft oplossingen kosten overigens ongeveer net zo veel als opensource oplossingen aan het einde van de afschrijvingstermijn. Opensource is dus wel te overwegen, als je maar flexibel genoeg bent om verder te kijken dan alleen Windows.

-edit-
Over het hoofd gezien: Arbeidsbemiddeling

Waarom overigens in vredesnaam Citrix als je slechts "ook" thuis wilt werken? Je kunt ook gewoon een RD Gateway inrichten en je werkstation gewoon aan laten staan. Wellicht kun je RDS zelfs helemaal achterwege laten als je met SharePoint werkt. Voor de systeembeheerder is dat inderdaad niet zo'n "mooie" oplossing, maar voor de end-user is de gebruikerservaring echt niet minder dan bij Citrix of RDS.

[Voor 40% gewijzigd door Trommelrem op 17-05-2011 10:18]

Acties:
  • 0Henk 'm!

• loewie1984
  • Nu online

loewie1984

Anoniem: 406912 schreef op dinsdag 17 mei 2011 @ 09:56:
Heren, dank, dank, dank...
Even een paar antwoorden om de goede raad bij te staan.
Waarom de MAC? MAC pro is een voorkeur van onze "huis ICT'er".
Wij hangen totaal niet aan de mac. Zijn MS omgeving gewend...
google zijn we geen fan van, hebben we al ervaring mee en werkt ons inziens niet goed genoeg.

Wat Loewie1984 beschrijft dekt de lading wel aardig.
•Een netwerk
•E-mail oplossing die je overal op weg en onderweg kunt raadplegen, Exchange bijv.
•2 Desktop werkstations, ik zou kijken naar de zakelijke computers van Dell of HP beginnend vanaf zo'n 600 eu per werkstation excl. monitor maar incl. Windows 7 prof licentie.
•Voor wat betreft je NAS, een NAS met een RAID set (gekloonde schijven) is geen backup. Je zult dus nog bijv. KPN backuponline zakelijk abo kunnen afsluiten of elke dag/week met een externe USB schijf lopen leuren afhankelijk van je data.
•1000 eu voor een virusscanner voor op 2 servers vind ik wel heftig, volgens mij kan je daar nog op beknibbelen

Wat stellen jullie voor om aan te schaffen, hierbij rekening houdend dat we ook de expertise niet hebben om zelf te sleutelen (en ja daar komt ie hoor, zoals verwacht, ook niet het geld om een IT'er 40 uur in te huren á een hoog bedrag per uur....)
Je kan om te beginnen kijken naar de werkstations, zoals ik aangaf Dell of HP werkstations a 600 eu. Waar je tegenwoordig op moet letten is dat de stations op zijn minst een dual core of quad core processor hebben met minimaal 4 gb geheugen, dat is tevens de aanbevolen hoeveelheid voor lekker snel en prettig werken.

Voor arbeid bemiddeling heb je absoluut geen Mac nodig!

Kosten aan je werkplek ben je dus sowieso kwijt, ik weet niet in hoeverre dat je met office wilt werken anders kun je ook kosten besparen door met OpenOffice / LibreOffice aan de slag te gaan, dit is namelijk opensource > gratis.

Wat je verder wilt is je werkstations out of the box formatteren en opnieuw voorzien van een schone Windows versie, als je niet weet hoe dit moet zul je toch echt een IT'er moeten raadplegen. Je wenst namelijk een situatie die primair bedoeld is om administratief werk te doen, dus: typen, spreadsheet, mailen en eventueel presentaties.

Ik raad je dan ook aan als basis voor je computer het volgende:
  • Windows 7 prof
  • Office pakket (het zij van Microsoft, het zij LibreOffice)
  • Virusscanner (MS Securtiy Essentials, gezien het budget een goede gratis keuze)
  • Ondersteunende software (Winrar, Adobe Reader, Adobe Flashplayer en een freeware PDF writer om documenten als PDF op te slaan. Kies je voor Office 2007/2010 kun je PDF's zelfs vanuit Office rechtstreeks opslaan)
  • Verder de door jullie gebruikte administratieve software
en verder NIETS de reden waarom ik aangeef je PC bij ontvangst direct opnieuw te installeren is omdat er een hoop troep voor geïnstalleerd uit de doos komt dat je never nooit niet zal gaan gebruiken!!!

Verder moet je kijken naar je werksituatie. Als je voornamelijk alleen documenten opslaat, kun je volstaan met een centrale 'share' dit kan op een van de computers zijn, of centraal aangeboden worden via een netwerkschijf / nas met 1 of meerdere schijven (2 bijvoorbeeld om data gemirrored op te slaan) dan nog moet je een backup oplossing hebben zoals ik aangaf. Bijvoorbeeld dus KPN back-up online of usb schijf.

Dan je 'infrastructuur', als je alleen maar e-mailt met je klanten en eventueel wat raadpleegt op internet is een simpel particulier internetabonnement voldoende (zeker gezien het budget, risico is wel dat je er eens een keer uit kan liggen bij een storing).
Kies je voor online backup, dan is het noodzakelijk dat je kijkt naar een internet abonnement met een hoge uploadsnelheid. 'Ziggo alles in 1 +' bijvoorbeeld.

Verder heb je voor je netwerk het volgende nodig, vanaf je internetmodem kun je een (gigabit)switch koppelen die je onderlinge computers op de hoogst mogelijke snelheid met elkaar kan laten verbinden.

Het enige probleem wat je nou nog moet tackelen is je e-mail. Je zou een internet domein + email kunnen aanvragen bij je webhoster (je gaat toch zeker een website voor je bedrijf starten) en dan kun je dus bijv. 3 e-mail accounts aanmaken:
info 'at' bedrijfsnaam 'punt' nl
jan 'at' bedrijfsnaam 'punt' nl
piet 'at' bedrijfsnaam 'punt' nl

Die e-mail kun je dan achterlaten als kopie op de server (kun je instellen op de computer) zodat deze 30 dagen beschikbaar blijft, waardoor je collega diezelfde mail ook op zijn computer kan binnenhalen / bekijken / beantwoorden plus de email gaat ook op je smartphone binnenkomen als je onderweg bent.

Als laatste het van thuis uit werken, als je echt low budget wilt gaan. Kun je een overname protocol als RDP of tool als Logmein gebruiken, je hebt sowieso een situatie waarin je dus niet 24/7 een server hebt draaien, iets wat me voor arbeids-bemiddeling sowieso overkill lijkt.

Succes

[Voor 3% gewijzigd door loewie1984 op 17-05-2011 10:25]

discogs

Acties:
  • 0Henk 'm!

• tsjoender
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 28-05 15:38
Trommelrem schreef op dinsdag 17 mei 2011 @ 10:13:
[...]

Microsoft oplossingen kosten overigens ongeveer net zo veel als opensource oplossingen aan het einde van de afschrijvingstermijn.
Waar baseer je dat op? Als je voor integratie met andere pakketten allemaal maatwerk moet doen, dan zou het maar zo kunnen, maar voor de standaard office taken zie ik niet hoe MS producten na de afschrijvingstermijn net zo duur zouden zijn als bijvoorbeeld Libre.

Acties:
  • 0Henk 'm!

Topicstarter
Heren, had ik al dank gezegd?
Wij gaan inderdaad een webbased CRM applicatie gebruiken.
Verder puur mailen, de standaard office producten, dat vinden wij wel noodzakelijk.
Mail, contacts syncen met PDA's.
Op kantoor desktops en thuis inloggen op de omgeving indien mogelijk.
Backup tegen zo laag mogelijke kosten en indien automatisch gegenereerd (zodat we het niet kunnen vergeten)...

De office 365 oplossing spreekt ons aan, als het ook echt betrouwbaar is.
de infra wordt geregeld, werkende aansluiting waar we een gigabit switch achterzetten..
We maken idd een website en nemen daar de mailaccounts bij.
De HP ML350 is ook weer rond de 2300 euro dus ook aardig wat doekoes...
die werkstations lukt ons wel, kost idd rond de 5 á 600 euro incl scherm. de winst zit hem in de techniek daarachter

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Greyfox

Greyfox

MSX rulez

Anoniem: 406912 schreef op dinsdag 17 mei 2011 @ 10:24:
die werkstations lukt ons wel, kost idd rond de 5 á 600 euro incl scherm. de winst zit hem in de techniek daarachter
Ik zou in het huidige tijdperk echt geen werkstation meer nemen, maar altijd een laptop.
Je doet office-achtige zaken, daar heb je echt geen brute machine voor nodig.
Bovendien ben je met een laptop niet eens heel veel duurder uit en veel mobieler.

MSX 2 rulez more

Acties:
  • 0Henk 'm!

Topicstarter
greyfox, we hebben thuis al een laptop...
ik vind alleen persoonlijk op werk een desktop lekkerder werken.
(ik weet het ouderwets)..
en het is goedkoper...

Acties:
  • 0Henk 'm!

• michel2506
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 13:04
office365 is momenteel nog in beta maar werkt goed. het lijkt mij ook ideaal voor jouw situatie. eventueel in combinatie met een lokale (linux) server voor lokale fileopslag en backups.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• loewie1984
  • Nu online

loewie1984

Anoniem: 406912 schreef op dinsdag 17 mei 2011 @ 10:24:
Heren, had ik al dank gezegd?
Wij gaan inderdaad een webbased CRM applicatie gebruiken.
Verder puur mailen, de standaard office producten, dat vinden wij wel noodzakelijk.
Mail, contacts syncen met PDA's.
Op kantoor desktops en thuis inloggen op de omgeving indien mogelijk.
Backup tegen zo laag mogelijke kosten en indien automatisch gegenereerd (zodat we het niet kunnen vergeten)...
Webbased CRM, mooi daar heb je zelfs dus niets mee te maken. Dit wordt aangeboden via een bedrijf d.m.v. een portaal en jullie werken daarin?
De office 365 oplossing spreekt ons aan, als het ook echt betrouwbaar is.
Kijk even naar de terms of agreement, BPOS gaat inderdaad op in Office 365 dalijk, je gaat een vast tarief per maand betalen. Ik weet alleen niet zeker of je met minder dan 5 werknemers er gebruik van kunt maken als zakelijke oplossing
de infra wordt geregeld, werkende aansluiting waar we een gigabit switch achterzetten..
Ok prima, dat ook opgelost, informeer wel even naar de snelheid van de internetverbinding
We maken idd een website en nemen daar de mailaccounts bij.
Ok, ook opgelost
Waarom nu nog die server? Als je een profi computer koopt, HP elite series en geen particuliere troep heb je gewoon een computer waar je je bestanden op kunt delen. Als alternatief is er nog een NAS waar je bestanden op kunt zetten. Nadeel van de NAS is wel dat backup oplossingen als KPN backuponline niet backuppen van een netwerk-schijf. Het voordeel van een oplossing als KPN backuponline is wel, dat je het volledig geautomatiseerd kunt doen. Jij bepaalt welke folders / bestanden je wilt backuppen, jij bepaalt de backup frequentie. De eerste keer wordt dan alles wat je aangegeven hebt gebackupped en daarna enkel de gewijzigde bestanden / data.
komt goed dus.

Voor wat betreft je thuis werken, als je als starter een bedrijf begint zou je verwachten dat dat dicht bij huis of kantoor aan huis zou zijn zeker ook om eerst te kijken of je bedrijf rendabel is, maar dat weten jullie beter dan ik. Ik zou dus ook van huis uit werken of inloggen geen speerpunt maken, dat is een oplossing waar nog altijd in een later stadium over nagedacht kan worden... eensch?

Daarnaast kun je ook een zakelijke notebook aanschaffen, dezelfde richtlijnen aanhouden m.b.t. de installatie en de software die erop komt. Dan kun je wel zo maken dat als je bij de klant bent je de computer op je werk eventueel kan overnemen. Maar als het CRM pakket je voornaamste applicatie is en dit via internet bereikbaar is, is zelfs die noodzaak niet zo hoog lijkt me.

[Voor 7% gewijzigd door loewie1984 op 17-05-2011 10:34]

discogs

Acties:
  • 0Henk 'm!

• encryped
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 28-05 18:59
Anoniem: 406912 schreef op dinsdag 17 mei 2011 @ 10:29:
greyfox, we hebben thuis al een laptop...
ik vind alleen persoonlijk op werk een desktop lekkerder werken.
(ik weet het ouderwets)..
en het is goedkoper...
Je kunt ook met docking stations gaat werken thuis en op werk.
Je hebt altijd je data bij je en het werkt ook nog comfortabel.

Acties:
  • 0Henk 'm!

Topicstarter
loewie, ik ben blij met je...

echter, wij willen ook wel graag thuis inloggen.
in het verleden logden we in via citrix op een werkomgeving met standaard office etc.
dat werkte op zich wel fijn.
we hadden ook altijd een hele netwerkstructuur tot onze beschikking, iets wat we nu weer willen opzetten..

daarom hangen we nog een beetje aan die server.

ter info, de crm applicatie koppelen we ook nog aan onze website om vacatures te posten / publiceren bij invoer in ons crm pakket...

Acties:
  • 0Henk 'm!

• EoG

EoG

BOFH

Anoniem: 406912 schreef op dinsdag 17 mei 2011 @ 10:38:
loekie, ik ben blij met je...

in het verleden logden we in via citrix op een werkomgeving met standaard office etc.
we hadden ook altijd een hele netwerkstructuur tot onze beschikking, iets wat we nu weer willen opzetten..

ter info, de crm applicatie koppelen we ook nog aan onze website om vacatures te posten / publiceren bij invoer in ons crm pakket...
In dat geval zou ik gewoon gaan voor die ML350, sowieso een stabiele investering welke je er over een aantal jaar uit hebt. Ik zou echter wel gaan voor een SBS2008 installatie en gewoon vanuit daar een Terminal Server opzetten, naar mijn ervaringen een stuk simpeler in onderhoud en werking (!) dan Citrix.
Voordeel is natuurlijk dat de ML350 uit te breiden is in de toekomst en wellicht is een extra garantie bij HP een optie; mocht er iets defect raken, dan wordt dit gewoon vervangen. (Carepaq)

edit: eigenlijk in elk geval wel, een NAS is geen backup.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• loewie1984
  • Nu online

loewie1984

encryped schreef op dinsdag 17 mei 2011 @ 10:38:
[...]

Je kunt ook met docking stations gaat werken thuis en op werk.
Je hebt altijd je data bij je en het werkt ook nog comfortabel.
Totdat ie uit je handen valt of uit je auto gestolen wordt. Nee dank je
loekie, ik ben blij met je...
het is loewie ;)

Je kan prima een server neerzetten, maar besef je wel dat je een veredelde fileserver koopt voor een probleem / vraagstuk dat je anders kan oplossen.

Je kan ook eens bij HP kijken naar de ML110G6 servers met Intel Xeon processors dat zijn ook leuke servertjes, je komt er echter niet onderuit nog wat bij te klussen. Bijvoorbeeld 2 x 1 terrabyte schijven in RAID 1 om zodoende toch de data veilig te stellen naast je backup. Het server OS is wel een flinke hap uit je portemonnee.

Als je perse een dergelijke oplossing als citrix of terminal server wilt schiet je dus ontzettend omhoog in je kosten, alleen maar om dat het een mindsetting is of een way of work die je in het verleden hebt gehad. Ik zou adviseren klein te beginnen en het naderhand uit te bouwen, je wilde sowieso zelf niet zo fors investeren dan zou ik dat ook niet gaan zoeken.

En dan is al dat gene wat ik in mijn vorige posts opgenoemd heb qua apparatuur, software en opzet van je 'bedrijf' denk ik geen slecht begin.
Ok prima, maar staat los van het geheel, behalve dat we weten dat dat CRM pakket los staat van alles wat je nu geregeld wilt hebben in je voorziening.

edit: wat EoG ook zegt, die HP ml 350 kan prima net als een opgepimpte ML110G6 met SBS2008 dan zou je terminal server based kunnen werken. Maar goed nu ontkom je er dus niet aan een expert in te huren die dat voor je gaat regelen.

Dit heeft weer als consequentie dat als je hem dit verhaal voorschotelt, en wij hebben het verkeerd en je zegt tegen die persoon: "ik wil hebben dat je dit bouwt" dat je straks nog wel eens in een situatie terecht kan komen die niet geheel werkbaar is en dan zegt die persoon: "Ja meneer, maar je vroeg me dit te bouwen".

En dan heb je zoiets als: "If you pay peanuts, you get monkeys", dus een profi bedrijf inschakelen en je pakket van eisen en wensen neerleggen lijkt me sowieso niet verkeerd. Ik moet eerlijk bekennen dat vanuit het forum nog vaak vanuit een huis-tuin-keuken perspectief wordt gekeken.

[Voor 16% gewijzigd door loewie1984 op 17-05-2011 10:50]

discogs

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Greyfox

Greyfox

MSX rulez

Ik snap niet dat iedereen hier maar eigen servers wil inzetten, terwijl dit nou juist een voorbeeld is van iets wat heel goed in de cloud kan.
Geen gezeur met backup, uit/thuis werken, capaciteit, opslag, hardware.
Bovendien uiteindelijk veel goedkoper en altijd beschikbaar.

Ter info, Office365 is al vanaf 1 gebruiker

MSX 2 rulez more

Acties:
  • 0Henk 'm!

• EoG

EoG

BOFH

Greyfox schreef op dinsdag 17 mei 2011 @ 10:47:
Ik snap niet dat iedereen hier maar eigen servers wil inzetten, terwijl dit nou juist een voorbeeld is van iets wat heel goed in de cloud kan.
Geen gezeur met backup, uit/thuis werken, capaciteit, opslag, hardware.
Bovendien uiteindelijk veel goedkoper en altijd beschikbaar.

Ter info, Office365 is al vanaf 1 gebruiker
Vind je? Wat nou als je provider er een dag uit ligt? Dan kan er dus niet gewerkt worden, nee dank je! Liever een gedegen lokale oplossing in combinatie met cloud services, maar ik zou niet zomaar alles uitfaseren.

Office365 is nog steeds in beta, wordt pas in de zomer verwacht.

Acties:
  • 0Henk 'm!

Topicstarter
ha grey, dus jij stelt voor office365?
dan heb je geen backup meer nodig, geen server meer nodig...
echter hoe maak je nog een netwerkstructuur aan met mappen waarin je docs kunt opslaan?
kun je dat ook gewoon met office365?

oftewel, durf jij je bedrijfsvoering geheel in handen te leggen van office365?

Maar als ik dan EoG lees, dan moet het een combinatie worden?
Maar dat is niet te doen met office 365...toch?

Acties:
  • 0Henk 'm!

• MADG0BLIN
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 13:26
EoG schreef op dinsdag 17 mei 2011 @ 10:49:
[...]

Vind je? Wat nou als je provider er een dag uit ligt? Dan kan er dus niet gewerkt worden, nee dank je! Liever een gedegen lokale oplossing in combinatie met cloud services, maar ik zou niet zomaar alles uitfaseren.

Heb een klant die alle in de cloud heeft. 1 of 2 fatsoenlijke internet lijnen met een degelijke SLA en je bent klaar. Voordeel hiervan is dat mocht zoiets gebeuren je zelfs vanaf thuis of waar dan ook kan werken.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Greyfox

Greyfox

MSX rulez

EoG schreef op dinsdag 17 mei 2011 @ 10:49:
[...]

Dan moet je een goede provider kiezen, XS4ALL ligt er bijvoorbeeld nooit een dag uit (ik heb zelf Ziggo, maar jarenlang XS4ALL gehad).
Het is een beetje vergelijkbaar met wat als op kantoor de electriciteit uitvalt of de server crashed?
Dat komt ongeveer net zo vaak voor en kun je ook niet werken.
Eerlijk gezegd heb ik in mijn 15 jaar werkervaring meer meegemaakt dat interne servers eruit lagen dan dat het internet niet beschikbaar was.

Office365 is inderdaad beta, maar wordt zeker deze zomer gereleased.
Het zou zonde zijn om daar niet naar te kijken als het wel goed past.

MSX 2 rulez more

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Tsurany
  • Registratie: Juni 2006
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

loewie, ik ben blij met je...

Inloggen op wat? Wat wil je op een Citrix omgeving gaan doen? Weet je wat een Citrix omgeving kost? Voor dat bedrag koop je twee state of the art laptops die absoluut niet onderdoen voor desktops. Ik zie geen enkele reden waarom een vlotte laptop met een i5 processor niet zou voldoen samen met een toetsenbord, muis en monitor. Heb je ook geen dure omgevingen nodig simpelweg omdat je de laptop gewoon mee naar huis neemt. Eventueel VPN voor je netwerkshares (kan via je router), meer heb je volgens mij niet nodig.
En die kosten die daarvoor komen zijn geen probleem?

Ik zou zeggen:
Twee laptops
NAS voor storage met RAID tegen diskuitval
Backup of extern regelen of naar bijvoorbeeld een NAS of desktop die thuis staat, afhankelijk van data volume
Google Apps premier voor mail, werkt ideaal met Android smartphones en de Outlook connector werkt prima voor de rest van je werk.

Je hebt je CRM en Website al extern geregeld, wil je dan werkelijk met een server met alle dure software die erbij komt gaan klooien voor een probleem wat er feitelijk niet is?

SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Garyu
  • Laatst online: 09:02
EoG schreef op dinsdag 17 mei 2011 @ 10:40:
[...]

In dat geval zou ik gewoon gaan voor die ML350, sowieso een stabiele investering welke je er over een aantal jaar uit hebt. Ik zou echter wel gaan voor een SBS2008 installatie en gewoon vanuit daar een Terminal Server opzetten, naar mijn ervaringen een stuk simpeler in onderhoud en werking (!) dan Citrix.
Voordeel is natuurlijk dat de ML350 uit te breiden is in de toekomst en wellicht is een extra garantie bij HP een optie; mocht er iets defect raken, dan wordt dit gewoon vervangen. (Carepaq)

edit: eigenlijk in elk geval wel, een NAS is geen backup.
Koop een router die VPN aanbiedt, en je kan via VPN bij je bestanden, en je web-based CRM heb je sowieso ook.

Een eigen servertje lijkt me wel handig, maar die hoeft niet meer te kunnen dan een gemiddelde Synology.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• RaseriaN
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 25-05 15:27

RaseriaN

So much choices..

MADG0BLIN schreef op dinsdag 17 mei 2011 @ 10:52:
[...]

Heb een klant die alle in de cloud heeft. 1 of 2 fatsoenlijke internet lijnen met een degelijke SLA en je bent klaar. Voordeel hiervan is dat mocht zoiets gebeuren je zelfs vanaf thuis of waar dan ook kan werken.
Vooral als starter (nu) zou ik zeggen, lekker de Cloud in stappen. Goede internetverbinding(en) en je bent gewoon klaar met je gehele netwerk en je hebt de optie om OVERAL te kunnen werken.

Scheelt ook dat je geen investering hoeft te doen in server hardware/ruimte.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Garyu
Tsurany schreef op dinsdag 17 mei 2011 @ 10:56:
[...]
Ik zou zeggen:
Twee laptops
NAS voor storage met RAID tegen diskuitval
Backup of extern regelen of naar bijvoorbeeld een NAS of desktop die thuis staat, afhankelijk van data volume
Google Apps premier voor mail, werkt ideaal met Android smartphones en de Outlook connector werkt prima voor de rest van je werk.

Je hebt je CRM en Website al extern geregeld, wil je dan werkelijk met een server met alle dure software die erbij komt gaan klooien voor een probleem wat er feitelijk niet is?
Helemaasl mee eens. Een NAS / Backups lijkt me een prima oplossing. Je bent met zijn tweeen, dit kan best schalen tot een man of 10-20.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• EoG

EoG

BOFH

MADG0BLIN schreef op dinsdag 17 mei 2011 @ 10:52:
[...]

Och, ik zeg ook niet dat het niet kan; echter is mijn voorkeur een deel in de cloud en een deel lokaal. Persoonlijk zou ik niet de gehele IT Infrastructuur in handen leggen van een of meerdere derde partijen, vooral niet als het zelf goed te realiseren is. "Er is altijd een kans", voor beiden is iets te zeggen natuurlijk. ;)
Greyfox schreef op dinsdag 17 mei 2011 @ 10:54:
[...]

Dan moet je een goede provider kiezen, XS4ALL ligt er bijvoorbeeld nooit een dag uit (ik heb zelf Ziggo, maar jarenlang XS4ALL gehad).
Het is een beetje vergelijkbaar met wat als op kantoor de electriciteit uitvalt of de server crashed?
Dat komt ongeveer net zo vaak voor en kun je ook niet werken.
Eerlijk gezegd heb ik in mijn 15 jaar werkervaring meer meegemaakt dat interne servers eruit lagen dan dat het internet niet beschikbaar was.

Office365 is inderdaad beta, maar wordt zeker deze zomer gereleased.
Het zou zonde zijn om daar niet naar te kijken als het wel goed past.
Jouw ervaring heb ik dus exact andersom (voornamelijk met XS4ALL trouwens). Ik denk dat, dat wellicht een andere ervaring is.

Office365 past inderdaad wel mooi in het plaatje. De zomer is gelukkig niet ver weg ;)

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Greyfox

Greyfox

MSX rulez

Anoniem: 406912 schreef op dinsdag 17 mei 2011 @ 10:52:
ha grey, dus jij stelt voor office365?
dan heb je geen backup meer nodig, geen server meer nodig...
echter hoe maak je nog een netwerkstructuur aan met mappen waarin je docs kunt opslaan?
kun je dat ook gewoon met office365?

oftewel, durf jij je bedrijfsvoering geheel in handen te leggen van office365?

Maar als ik dan EoG lees, dan moet het een combinatie worden?
Maar dat is niet te doen met office 365...toch?
Je moet goed kijken wat je precies nodig hebt en dat gaan matchen met de mogelijkheden van Office365. Afhankelijk van het aantal documenten zou ik de structuur in Sharepoint online zetten.
Je moet af van het denken in mappenstructuren maar meer naar het taggen van documenten zodat je ze veel eenvoudiger kunt zoeken en vinden.
Ik ben geen Sharepoint specialist, dus over de precieze inrichting moet ik je het antwoord schuldig blijven.

Maar om antwoord te geven op de centrale vraag: Ja, ik zou mijn bedrijf volledig in de cloud draaien.
Nu heb ik ook een IT consultancy bedrijf dus dat komt goed uit 8)

MSX 2 rulez more

Acties:
  • 0Henk 'm!

• RaseriaN

RaseriaN

So much choices..

EoG schreef op dinsdag 17 mei 2011 @ 10:58:

Jouw ervaring heb ik dus exact andersom (voornamelijk met XS4ALL trouwens). Ik denk dat, dat wellicht een andere ervaring is.

Office365 past inderdaad wel mooi in het plaatje. De zomer is gelukkig niet ver weg ;)
Je hangt nogal heel erg op het internet verhaal he. Maar wat als je verbinding er uit ligt met een gewone server/client oplossing? Dan kun je ook niet bij je CRM en kun je ook niet op internet en niet mailen. Ook werken vanuit een buitenlocatie werkt niet (je TS server staat ook lokaal).

Zeg niet dat een cloud geen negatieve punten heeft hoor.

Acties:
  • 0Henk 'm!

Topicstarter
ok heren, office365 is dus het toverwoord.
en dan je sharepoint gebruiken voor DMS.
verder 2 eenvoudige desktops...
een goede switch

backup hoeft niet

rijtje compleet toch?

Acties:
  • 0Henk 'm!

• loewie1984
  • Nu online

loewie1984

Heren, ik snap dat iedereen een eigen invalshoek heeft met de beste bedoeling en ook ik heb een hoop tekst neergeplempt. Toch zou ik de TS willen adviseren zijn vraag neer te leggen bij een echt it-bedrijf. Want de cloud zowel als wat laptopjes en een nasje adviseren, dan moeten we toch heel eerlijk zijn en concluderen dat het 'honkie-tonkie' oplossingen zijn.

discogs

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Tsurany
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Waarom trouwens een gigabit switch van 350 euro voor twee gebruikers? Wat is er mis met eentje van 35 euro? Kan me niet voorstellen dat je dure managed switches nodig hebt.

En waarom toch perse die desktops? Heb je daar ook maar 1 goed argument voor? Ik snap echt niet waarom je desktops wilt voor niet intensief werk als laptops een stuk praktischer zijn.
loewie1984 schreef op dinsdag 17 mei 2011 @ 11:03:
Heren, ik snap dat iedereen een eigen invalshoek heeft met de beste bedoeling en ook ik heb een hoop tekst neergeplempt. Toch zou ik de TS willen adviseren zijn vraag neer te leggen bij een echt it-bedrijf. Want de cloud zowel als wat laptopjes en een nasje adviseren, dan moeten we toch heel eerlijk zijn en concluderen dat het 'honkie-tonkie' oplossingen zijn.
Leg eens uit, wat is daar mis mee? Waarom zou je een echt IT bedrijf inhuren die veel geld vraagt voor spul wat je eigenlijk niet nodig hebt voor je normale werk? Het zijn twee mensen die er werken he, meer is het niet. Ga je daar voor een paar duizend euro aan spul halen?

[Voor 5% gewijzigd door Tsurany op 17-05-2011 11:04]

SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Bigs
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online
Op zich mee eens, maar als ik net een bedrijf start zou ik niet gelijk 10.000 euro investeren in een IT-infrastructuur voor twee mensen. Er zijn vast dingen waar je dat beter uit kan geven. Wij zijn zelf ook begonnen met elk een laptopje en wat email + centrale opslag op een hosting account. Zoveel heb je over het algemeen gewoon niet nodig als startend bedrijf.

Wat betreft de eerdere opmerking over uitval van een internetverbinding of hostingdienst: als je lokale server er de brui aangeeft staat er over het algemeen ook niet binnen een uur een mannetje op de stoep om dat op te lossen (tenzij je een heel goed servicecontract afsluit). Wat dat betreft is een on-line oplosing dus niet zo'n slecht idee.

Acties:
  • 0Henk 'm!

Topicstarter
die laptops heb je gelijk mee tsurany, echter puur kosten.
desktop heb je voor600 euro, alles erop en eraan

laptop, docking station nodig, evt. extra beeldscherm, toetsenbord etc.... is duurder...

Acties:
  • 0Henk 'm!

• loewie1984
  • Nu online

loewie1984

Tsurany schreef op dinsdag 17 mei 2011 @ 11:04:
Leg eens uit, wat is daar mis mee? Waarom zou je een echt IT bedrijf inhuren die veel geld vraagt voor spul wat je eigenlijk niet nodig hebt voor je normale werk? Het zijn twee mensen die er werken he, meer is het niet. Ga je daar voor een paar duizend euro aan spul halen?
Heb ik toch al eerder gedaan, zie het peanuts monkey verhaal.
Ik vind dat je eerlijk moet zeggen, ook al werk je zelf in de sector en kun je best een mening / advies geven, tis geen evangelie wat we predikken en een bedrijf heeft daar denk ik een goede kijk op als ze een beetje klantgericht zijn. Daarnaast wie wil je straks aansprakelijk / verantwoordelijk stellen als het niet werkt zoals gedacht? Bij een bedrijf kun je reclameren, op t.net niet!

discogs

Acties:
  • 0Henk 'm!

• M2M
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 27-05 21:56

M2M

medicijnman

Tsurany schreef op dinsdag 17 mei 2011 @ 11:04:
Waarom trouwens een gigabit switch van 350 euro voor twee gebruikers? Wat is er mis met eentje van 35 euro? Kan me niet voorstellen dat je dure managed switches nodig hebt.
dure switch --> goedkope semi-managed switch:
Netgear GS105E

Kun je prima VLAN's mee instellen, klein compact en vreet ongeveer 4W power. Het unmanaged gedeelte klopt overigens niet, Zie hier

-_-

Acties:
  • 0Henk 'm!

• EoG

EoG

BOFH

RaseriaN schreef op dinsdag 17 mei 2011 @ 11:00:
[...]

Je hangt nogal heel erg op het internet verhaal he. Maar wat als je verbinding er uit ligt met een gewone server/client oplossing? Dan kun je ook niet bij je CRM en kun je ook niet op internet en niet mailen. Ook werken vanuit een buitenlocatie werkt niet (je TS server staat ook lokaal).

Zeg niet dat een cloud geen negatieve punten heeft hoor.
Och, voor een deel, bedrijven die niet willen investeren in IT oplossingen hebben vaak maar 1 internetlijntje, hoe vaak ik dat al niet heb gezien. Tuurlijk geldt het op dat moment ook als jij je netwerk verder lokaal hebt staan; het voordeel is echter dat je nog gewoon bij je documenten kunt/intern kunt mailen en dus tegen minder grote problemen aan loopt.

En ik zeg niet dat een cloud geen positieve punten heeft ;)
Sowieso neerleggen bij een IT bedrijf en je wensen doorgeven, probeer er echter wel een mooie, complete prijs voor te krijgen op het moment van aanvragen van een offerte. En doe zelf wat navraag (zoals dit topic dus :+ )

Acties:
  • 0Henk 'm!

• loewie1984
  • Nu online

loewie1984

EoG schreef op dinsdag 17 mei 2011 @ 11:07:
[...]
En doe zelf wat navraag (zoals dit topic dus :+ )
Navraag is prima, ben ik zelf ook voorstander van :)

discogs

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Tsurany
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Anoniem: 406912 schreef op dinsdag 17 mei 2011 @ 11:06:

laptop, docking station nodig, evt. extra beeldscherm, toetsenbord etc.... is duurder...
Scheelt misschien een euro of 300, dat bespaar je voor geen dure server neer te zetten en een VPN op te zetten ;) Bovendien ben je veel flexibeler.
loewie1984 schreef op dinsdag 17 mei 2011 @ 11:07:
Heb ik toch al eerder gedaan, zie het peanuts monkey verhaal.
Ik vind dat je eerlijk moet zeggen, ook al werk je zelf in de sector en kun je best een mening / advies geven, tis geen evangelie wat we predikken en een bedrijf heeft daar denk ik een goede kijk op als ze een beetje klantgericht zijn. Daarnaast wie wil je straks aansprakelijk / verantwoordelijk stellen als het niet werkt zoals gedacht? Bij een bedrijf kun je reclameren, op t.net niet!
Een bedrijf heeft daar een goede kijk op? Een bedrijf wilt geld verdienen, die zal altijd iets adviseren wat ze zelf neer kunnen zetten om zo een leuke winst te pakken. Een bedrijf zal echt geen basis NAS adviseren met twee laptops, zelfs al zou dat prima zijn, simpelweg omdat ze daar geen geld op pakken. Dat is nu net het probleem, wat als dat meer dan voldoende is? Dan ga je een paar duizend euro uitgeven omdat een bedrijfje daar wel winst op pakt.

Zelf ook voor een reclamebureau hun fileserver vervangen door een Synology NAS, performance ging vooruit, kosten gingen omlaag, geen herrie meer in het hok naast de kantine en veel meer mogelijkheden.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• loewie1984
  • Nu online

loewie1984

@ boven, ik ben met je eens dat wij best goede doordachte oplossingen adviseren allemaal.

Maar de ene roept cloud, de andere server, dan komt er nog eentje die begint over linux. vervolgens gooien we er wat laptops en een nasje tegen aan. Hoe kan je verwachten dat de TS nog het overzicht behoudt. Die roept zelf dat office 365 nu het toverwoord is -no offi. Elk bedrijf wil geld verdienen, eensch. Maar ik kan dat zelfde bedrijf ook aanschieten als ze iets fout gedaan hebben of als ik met problemen zit. Welke tweaker gaat dalijk bij TS de boel optuigen en ondersteunen? geen. Daarom zul je het er toch met een bedrijf over moeten hebben.

Of gaan we werven ook goed, voor 15 eu per uur kom ik wel

discogs

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Garyu
Anoniem: 406912 schreef op dinsdag 17 mei 2011 @ 11:06:

Goed punt - als je die laptops niet nodig hebt, dan gewoon desktops. Kabeltje naar je 35€ switch, en klaar. Ik zie het probleem niet zo, dit is echt een minimaal setup, dus hier hoef je echt geen duizenden euro's aan te gaan besteden. Software zal het duurste zijn, en ook daar heb je niet zoveel voor nodig.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Tsurany
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

loewie1984 schreef op dinsdag 17 mei 2011 @ 11:17:
@ boven, ik ben met je eens dat wij best goede doordachte oplossingen adviseren allemaal.

Maar de ene roept cloud, de andere server, dan komt er nog eentje die begint over linux. vervolgens gooien we er wat laptops en een nasje tegen aan. Hoe kan je verwachten dat de TS nog het overzicht behoudt. Die roept zelf dat office 365 nu het toverwoord is -no offi. Elk bedrijf wil geld verdienen, eensch. Maar ik kan dat zelfde bedrijf ook aanschieten als ze iets fout gedaan hebben of als ik met problemen zit. Welke tweaker gaat dalijk bij TS de boel optuigen en ondersteunen? geen. Daarom zul je het er toch met een bedrijf over moeten hebben.

Dat klopt, maar als je een vier bedrijven wat vraagt komen ze ook elk met een andere oplossing. Je hebt ook bedrijven die linux crap aanbieden vermomd onder hun eigen naam, krijg je gewoon een FreeBSD server met wat software en plugins en daar betaal je dan 30 euro per maand voor, wordt je ook niet vrolijk van.

Ik zeg, kijk naar wat je echt nodig hebt, kijk hoe het zo goedkoop mogelijk kan en klaar.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• RaseriaN

RaseriaN

So much choices..

15 euro per uur? Nou nou, hoop niet dat het iets zegt over de kwaliteit... :>

Tis goed dat de TS vraagt wat er allemaal mogelijk is, maar ik zou het zelf ook bij een normaal IT bedrijf neerleggen en je eisen en wensen goed benadrukken. Alle oplossing hebben wel wat (hoewel ik zelf weinig voel voor een NASje en Linux) maar de kosten/inrichting/mogelijkheden zijn allemaal anders en alle oplossingen hebben een andere roadmap naar de toekomst toe, iets wat je niet moet vergeten/wegwuiven.

Maargoed, ik vermoed dat de TS het hier alleen maar neergeplempt heeft en niet terugkomt op dit topic :)

Acties:
  • 0Henk 'm!

• EoG

EoG

BOFH

Je mag bij mij thuis ook wel kabels komen trekken dan :+

Overigens wel mee eens, een eerlijk IT bedrijf (dat dus wel winst wilt maken, maar ook aan bijvoorbeeld service en onderhoud doet en zodoende zijn klanten graag wilt houden) zou een oplossing zijn. Met de kennis die TS nu heeft kan hij in ieder geval een voorstel doen richting een bedrijf (of het in ieder geval voorleggen).

Acties:
  • 0Henk 'm!

• loewie1984
  • Nu online

loewie1984

RaseriaN schreef op dinsdag 17 mei 2011 @ 11:22:
[...]

15 euro per uur? Nou nou, hoop niet dat het iets zegt over de kwaliteit... :>
haha, het was niet serieus bedoeld hoor. Het ging me erom dat ie ons straks niet kan aanschieten als iets niet werkt, had je maar support moeten pakken bij een bedrijf.

Trouwens jij zit voor meer dan 12 eu per uur gedetacheerd / in dienst bij je werkgever?

discogs

Acties:
  • 0Henk 'm!

Topicstarter
ja daar ben ik weer.
als ik eerlijk ben heb ik niet zo een vertrouwen in naar een IT bedrijf gaan.
want die kan nooit alle kennis hebben en in zijn vertrouwde straatje kijken...
aangezien wij nu gaan starten willen we open kijken naar de mogelijkheden....
en van 12.000 euro kun je zo toch aardig wat afsnoepen...

ps loewie, waar woon je? 15 euro? dat is een mooie prijs...althans nav je hulp tijdens deze topic... :-)

Acties:
  • 0Henk 'm!

• densoN
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 29-09-2022
Persoonlijk zou ik ook voor een cloud oplossing gaan. Het is niet alleen een stuk goedkoper, maar ook heel makkelijk schaalbaar. Daarnaast heb ik ook niet het idee dat je de kosten voor service en onderhoud aan je servers hebt meegenomen in het plaatje. En mensen die aangeven dat je niet afhankelijk wil zijn van je ISP, koop een router met UMTS module waardoor de kans zeer klein is dat je continuiteit in gevaar komt.

Dat je neigt naar je 'oude omgeving' is heel goed te begrijpen, het is tenslotte bekend en 'tastbaar' voor je, maar jij wordt er echt beter van als je naar een cloud/virtuele oplossing gaat. En laten we eerlijk zijn, die ICT'er zal hier weinig brood aan verdienen en jou dus niet snel een dergelijke oplossing aanbieden.

Ga op zoek naar een bedrijf wat zich specialiseert in cloud MKB oplossingen, aan een consult hoeven nog geen kosten te zitten..

[Voor 8% gewijzigd door densoN op 17-05-2011 11:30]

Acties:
  • 0Henk 'm!

• loewie1984
  • Nu online

loewie1984

Zie je die Limburgse vlag links? 3 x raden. Het was overigens niet serieus bedoeld. Niet dat ik niet zou willen, maar je zou het eigenlijk zelf niet moeten willen. Beunhaas, eenmansbedrijf wat dan ook, die hebben ook niet die kennis die jij zo graag verwacht.

discogs

Acties:
  • 0Henk 'm!

• RuntimeError
  • Laatst online: 27-05 17:07
Eventueel zou je, als je geen Google Apps wil, ook de variant van Microsoft kunnen gebruiken op je eigen domein. Waarschijnlijk kan je die login dan eventueel ook voor Office 360 gebruiken.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Bigs
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online
Anoniem: 406912 schreef op dinsdag 17 mei 2011 @ 11:26:
ja daar ben ik weer.
als ik eerlijk ben heb ik niet zo een vertrouwen in naar een IT bedrijf gaan.
want die kan nooit alle kennis hebben en in zijn vertrouwde straatje kijken...
aangezien wij nu gaan starten willen we open kijken naar de mogelijkheden....
en van 12.000 euro kun je zo toch aardig wat afsnoepen...

ps loewie, waar woon je? 15 euro? dat is een mooie prijs...althans nav je hulp tijdens deze topic... :-)
Ik zou eerder naar een echt bedrijf stappen dan naar iemand die een Mac Pro server adviseert in een Windows netwerk omdat ie dat zo'n mooi apparaat vindt :')

Acties:
  • 0Henk 'm!

Topicstarter
ik vind een mac pro ook wel mooi hoor

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Jeebeekje
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 07:33
Anoniem: 406912 schreef op dinsdag 17 mei 2011 @ 11:39:
ik vind een mac pro ook wel mooi hoor
En daarom koop je het? :F

Acties:
  • 0Henk 'm!

Topicstarter
nope, daarom post ik hier....

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Tsurany
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Nouja, je kan wel patsen bij de collega's met je Mac Pro server en z'n glimmende behuizing.

Acties:
  • 0Henk 'm!

Topicstarter
die achter een schot staat :-)

Acties:
  • 0Henk 'm!

• loewie1984
  • Nu online

loewie1984

ok, gaat nu wel een beetje OT.

Heeft TS nu een duidelijker beeld wat ie wil en weet ie wat ie gaat doen?

discogs

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Bonsaiboom
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 08:17
TS, ik heb zelf dit ook voor mijn eigen bedrijf moeten doen, waar ik met enkele familieleden (3) moet werken. Decentraal kunnen werken was essentieel. Wij zijn gewoon voor Google Apps gegaan, samen met een Synology NAS om bestanden meer definitief neer te kunnen zetten. Google's sync met Android is super.

Ten opzicht van je eerste post, kan je zo al zoveel geld besparen, dat je makkelijk dus wel een paar laptops met docking stations kan aanschaffen. Wij gebruiken 3 laptops, en 1 desktop. De desktop moet bij ons ook behoorlijk wat zwaar werk verrichten in Adobe CS5, en die heeft ook de MS Office licentie om bestanden extern 'fatsoenlijker' te kunnen versturen.

Nu heb jij dit niet, maar maak alsjeblieft gebruik van de vele mogelijkheden van de online pakketten. Het kost klauwen vol met geld om zelf iets te maken dat niet in de buurt komt van de oplossingen die daar geboden worden. Vervolgens pak je dat wat je belangrijk vind om op te slaan, en dat doe je dan dus ook. Die NASsen kan je makkelijk met FTP benaderen indien nodig.

Acties:
  • 0Henk 'm!

Topicstarter
nou loewie, ik ben zeker op weg geholpen.
als het staat zal ik nog wel een keer het hier aangeven.
dan weten jullie ook of ik goed heb geluisterd of niet...
een ieder bedankt voor de tijd, moeite en kennis...

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Quad
  • Registratie: Mei 2009
  • Nu online

Quad

Doof

Vorig jaar kwam ik mijn stage in gerold zeg maar, hadden ze geen internet / telefonie.
Een aantal dingen in de cloud en ze konden in principe niks.

Hadden computer thuis geparkeerd, daar werd de e-mail opgehaald.
In totaal 4 weken geen internet/telefonie, vind het erg slecht ofcourse.

Daarom hebben ze na dat akkefietje een glasvezellijn aan laten leggen, daar primair internet erover, en tegelijkertijd een adsl lijn actief.
Mocht het glasvezel het opgeven, kan het adsl het overnemen, voorkomt een hoop gedoe!

Alles went behalve een Twent.
PVOutput☀️
Darts🎯

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Marzman
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

Marzman

They'll never get caught.

Mail kun je gerust in de cloud stoppen. Als je geen internet hebt dan heb je geen mail, ook niet op een lokale server tenzij je alleen naar collega's wilt mailen. Natuurlijk kun je dan wel bij je oude mails maar daar zijn ook wel oplossingen voor.

Vier weken geen internet/telefonie klinkt als een consumentenlijntje. Dat is misschien geen goede bezuiniging als dat er toe kan leiden dat een heel bedrijf 4 weken op zijn kont ligt :p (ligt ook aan het soort bedrijf, een bakkerij kan bijvoorbeeld prima doordraaien)

☻/ Please consider the environment before printing this signature
/▌
/ \ <-- This is bob. copy and paste him and he will soon take over the world.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Nutral
  • Laatst online: 13:33

Nutral

gamer/hardware freak

Exchange is erg duur voor wat je krijgt he, ik zou eerder voor iets anders gaan.

Google apps voor mail en contacten, 50 euro per persoon per jaar is echt een koopje als je maar een paar werknemers hebt.

Microsoft office voor op pc's, volgens mij kun je een small business license krijgen voor een bepaald bedrag per jaar waar je constant updates voor krijgt. Dus ook outlook op de pc's om met imap op google apps te zitten, en je htc's syncen er alsnog mee.

Een server voor bestanden + backups, zeg maar een simpele poweredge.

voor de gebruikers laptops met docking station, dockig is dan aangesloten op een extra los scherm van 19 inch oid.

Een dure mac pro is niet echt nodig als je geen osx software gaat draaien.

server: 2500 euro
netwerkapparatuur 1000 euro
laptops: 4000 euro
Google apps: 100 euro
software: 1000 euro

Hier moet dan nog backupsoftware en anti virus bij.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• FastFred
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 28-05 21:50
Ik vind wat je daar in de topic start hebt staan sowiezo wat overdreven voor een 2-mans bedrijfje...

Een pc inrichten met wat snelle, betrouwbare disks, evt. in RAID mirror configuratie voor backups van data enzo en die dan over een netwerk bereikbaar maken.

2 simpele pc's met monitoren (hoeven nog niet eens in een domein te hangen ofzo, gewoon stand alone bakken?)

2 e-mail adressen bij provider aanvragen met @eigenbedrijfsnaam.nl (zal vast wel kunnen lijkt me, anders extern een bedrijf dit laten regelen).

Je telefoons kun je laten syncen met dat mail adres en zou dan ook agenda binnen moet kunnen halen.
Jeebeekje schreef op dinsdag 17 mei 2011 @ 09:39:
Maar waarom wil je een Mac? Een Intel pc is veel goedkoper
Mac (Apple) gebruikt ook Intel cpu's ;)

[Voor 14% gewijzigd door FastFred op 17-05-2011 13:24]

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Bolletje
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 13:15

Bolletje

Moderator Harde Waren
RAID is geen backup. Moge dat duidelijk zijn ;)

Acties:
  • 0Henk 'm!

• FastFred
In mirror is dat prima te doen lijkt me, daar heb je met een 2-mans bedrijfje geen peperduur backupsysteem voor nodig.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Bolletje

Bolletje

Moderator Harde Waren
Maar dat is geen backup, net als elke andere vorm van RAID.

Beste is dus om nog iets offsite te hebben. En dat hoeft helemaal niet veel te kosten. Denk aan twee NAS'en die synchroniseren. Dit laatste kan ook geautomatiseerd.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• FastFred
2 NAS'en die met elkaar synchroniseren is nog altijd hetzelfde als wat 2 schijven in mirror doen :')

Acties:
  • 0Henk 'm!

• jjbstolk
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 10:34
FastFred schreef op dinsdag 17 mei 2011 @ 13:36:
2 NAS'en die met elkaar synchroniseren is nog altijd hetzelfde als wat 2 schijven in mirror doen :')
Nee!

Die 2 schijven staat in dezelfde behuizing.

De 2 NAS'sen zijn fysiek mogelijk zelfs locatie gescheiden!

En dan te denken aan het feit dat als je een bestand van 3 dagen terug wilt terug zetten? Of je hebt per ongeluk een bestand overschreven.

Degene die zeggen dat RAID backup is begrijpen niet dat er een verschil zit tussen meerdere data kopieen veiligstellen en de continuiteit van de beschikbaarheid van de data!

[Voor 33% gewijzigd door jjbstolk op 17-05-2011 13:40]

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Bolletje

Bolletje

Moderator Harde Waren
Wat meneer hierboven zegt.

Om maar een heel simpel voorbeeld te geven: stel je pand fikt af met alle inboedel. Dan kan je data nog net zo mooi gedupliceerd staan, beide schijven zijn dan wel kapot en kan je dus niet meer bij je data.

Met een offsite-oplossing heb je dit risico dus veel minder.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• FastFred
Ja, dat is een puntje inderdaad. Het is wel degelijk een backup oplossing, maar als er een vliegtuig op flikkert ben je alsnog alles kwijt.

Voor ons examen dit jaar moesten we een backupplan schrijven en hebben we er voor gekozen om iedere dag een externe schijf mee te nemen naar huis. En dat werd goed gekeurd, ik was er zelf geen voorstander van, aangezien die schijf het niet fijn vind telkens verplaatst te worden

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Tsurany
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Bolletje92 schreef op dinsdag 17 mei 2011 @ 13:35:
Maar dat is geen backup, net als elke andere vorm van RAID.

Beste is dus om nog iets offsite te hebben. En dat hoeft helemaal niet veel te kosten. Denk aan twee NAS'en die synchroniseren. Dit laatste kan ook geautomatiseerd.
Dat is dus ook geen backup. Leuk dat het gesynchroniseerd is, maar delete je per ongeluk wat doet je offsite NAS dat ook. Overschrijf je het ene bestand doet je offsite NAS dat ook. Bij een backup blijven bestanden bewaard ook al wordt de bron verwijderd en worden bestanden niet overschreven maar worden er mirrors gebruikt.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Trommelrem
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 09-11-2021
FastFred schreef op dinsdag 17 mei 2011 @ 13:52:

Voor ons examen dit jaar moesten we een backupplan schrijven en hebben we er voor gekozen om iedere dag een externe schijf mee te nemen naar huis. En dat werd goed gekeurd, ik was er zelf geen voorstander van, aangezien die schijf het niet fijn vind telkens verplaatst te worden
In het ergste geval ben je de laatste backup kwijt, en moet je helaas twee dagen terug. Tenzij alle tientallen schijven worden vernietigd, dan ben je inderdaad alles kwijt.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• loewie1984
  • Nu online

loewie1984

gewoon buiten de deur, er zijn zat oplossingen. Amazon, KPN, IASO ga zo maar door... zelfs Norton heeft een online backup tool in hun 360 software zitten.

zeker bij slechts wat documentjes, en pst'tjes!

[Voor 14% gewijzigd door loewie1984 op 17-05-2011 14:01]

discogs

Acties:
  • 0Henk 'm!

• T i M
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 10:50
Voor e-mail, agenda en contactpersonen synchronisatie zou je ook Google Apps kunnen overwegen. Goedkoop, erg degelijk en werkt overal. Nauwe integratie met overige Google services.

Werkstation met een monitor zijn de kosten niet en voor de opslag van gegevens een NAS met backup functionaliteit gebruiken. Eventueel voor gegevens onderweg of op locatie bij de hand te hebben is dropbox heel erg handig!

Een server aanschaffen voor twee werkplekken is in dit geval overkill en geld vernietiging.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• tim_verwaters
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 07-11-2019
Wat is er mis met het afnemen van diensten in een private cloud??
Ikzelf werk bij een dienstverlener die juist dit soort bedrijfjes/bedrijven de zorg uit handen neemt.
- Je applicaties worden aangeboden waar jij ze wilt gebruiken (webportal, dus thuis of op de zaak inloggen)
- licenties worden keurig betaald
- backup is geregeld
- airo, ruimte, stroom... niet meer jouw zorg
- vragen, bel je gewoon de servicedesk
- simpelweg werken voor een vaste prijs per medewerker per maand....

enne... een duidelijk besparing van je infrastructuur (dus geen server of dure switches nodig)
Wil je het risico van je internetverbinding verder uitsluiten.
Neem dan een wat luxer modem met twee WAN poorten en een zakelijk (primaire verbinding) en een consumenten lijntje (backup verbinding).

[Voor 23% gewijzigd door tim_verwaters op 17-05-2011 14:19]

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Bolletje

Bolletje

Moderator Harde Waren
Tsurany schreef op dinsdag 17 mei 2011 @ 13:58:
[...]

Dat is dus ook geen backup. Leuk dat het gesynchroniseerd is, maar delete je per ongeluk wat doet je offsite NAS dat ook. Overschrijf je het ene bestand doet je offsite NAS dat ook. Bij een backup blijven bestanden bewaard ook al wordt de bron verwijderd en worden bestanden niet overschreven maar worden er mirrors gebruikt.
Volgens mij hoeft dat niet. Het is ook mogelijk om de oudere revisies van bestanden te behouden.Ook zijn 'verwijderde' bestanden dan nog wel toegangbaar. Zelfde idee beetje als de prullenbak in Windows.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• FastFred
Trommelrem schreef op dinsdag 17 mei 2011 @ 13:58:
[...]

In het ergste geval ben je de laatste backup kwijt, en moet je helaas twee dagen terug. Tenzij alle tientallen schijven worden vernietigd, dan ben je inderdaad alles kwijt.
Geen tientallen schijven, er wordt een backup gemaakt, een backup blijft op het bedrijf liggen, andere backup gaat s'avonds (of einde van de week) mee naar huis en gaat de volgende werkdag weer mee terug. In ieder geval, dat was hoe wij het uitgedacht hadden. En ik was het er niet mee eens omdat ik hardeschijven het liefst zo min mogelijk verplaats.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Quad
  • Nu online

Quad

Doof

Marzman schreef op dinsdag 17 mei 2011 @ 12:06:
Mail kun je gerust in de cloud stoppen. Als je geen internet hebt dan heb je geen mail, ook niet op een lokale server tenzij je alleen naar collega's wilt mailen. Natuurlijk kun je dan wel bij je oude mails maar daar zijn ook wel oplossingen voor.

Vier weken geen internet/telefonie klinkt als een consumentenlijntje. Dat is misschien geen goede bezuiniging als dat er toe kan leiden dat een heel bedrijf 4 weken op zijn kont ligt :p (ligt ook aan het soort bedrijf, een bakkerij kan bijvoorbeeld prima doordraaien)
Was KPN zakelijk, ze moesten er een potje van maken.
Ipv abonnement verlengen hadden ze abonnement stopgezet.
En moest er dus een nieuw abbo worden aangevraagd 8)7 .

PVOutput☀️
Darts🎯

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Quad
  • Nu online

Quad

Doof

FastFred schreef op dinsdag 17 mei 2011 @ 14:30:
[...]

Geen tientallen schijven, er wordt een backup gemaakt, een backup blijft op het bedrijf liggen, andere backup gaat s'avonds (of einde van de week) mee naar huis en gaat de volgende werkdag weer mee terug. In ieder geval, dat was hoe wij het uitgedacht hadden. En ik was het er niet mee eens omdat ik hardeschijven het liefst zo min mogelijk verplaats.
Ik vind dit niet veilig voor bedrijfsgegevens..
Mij een raadsel hoe dat goed te keuren is |:( .

Mijn zwager werkt al een tijdje bij Lescher IT, en daar leveren ze zelf cloud diensten, primaire ondersteuning en al dat soort shit.
Zelfs hun werk omgeving zit in hun eigen cloud :).

[Voor 14% gewijzigd door Quad op 17-05-2011 14:33]

PVOutput☀️
Darts🎯

Acties:
  • 0Henk 'm!

• FastFred
Quad schreef op dinsdag 17 mei 2011 @ 14:32:
[...]

Ik vind dit niet veilig voor bedrijfsgegevens..
Mij een raadsel hoe dat goed te keuren is |:( .
Daarom dus, maar de andere 3 uit mijn groepje + de examinatoren hebben het goedgekeurd 7(8)7

Examen was trouwens ook een soort simulatie van een bedrijf met 4 werknemers

[Voor 11% gewijzigd door FastFred op 17-05-2011 14:34]

Acties:
  • 0Henk 'm!

• loewie1984
  • Nu online

loewie1984

@ boven, aan die school opdrachten moet je niet te zwaar tillen, aan de leraren ook niet zo te horen :P

discogs

Acties:
  • 0Henk 'm!

• tim_verwaters
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 07-11-2019
sja, ervanuitgaande dat de meeste leraren ook nie uit de praktijk komen.. :-(

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Quad
  • Nu online

Quad

Doof

Maar het feit dat dat een examen is, is het al een lachertje te noemen :).
Bij een back-up plan ga je nadenken over hoe je de gegevens het veiligst hebt, en je zult verschillende scenario's moeten uitstippelen, is in dit geval denk ik ook niet gebeurt? :') .
Bijvoorbeeld brand en diefstal, bij beiden is dit plan al niet rendabel 7(8)7 .

PVOutput☀️
Darts🎯

Acties:
  • 0Henk 'm!

• FastFred
Hoe groot is de kans dat je zowel thuis als in het bedrijf brand/diefstal hebt, tegelijkertijd?

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Quad
  • Nu online

Quad

Doof

FastFred schreef op dinsdag 17 mei 2011 @ 15:08:
Hoe groot is de kans dat je zowel thuis als in het bedrijf brand/diefstal hebt, tegelijkertijd?
Niet groot, maar er zijn wel meerdere scenario's mogelijk :).

PVOutput☀️
Darts🎯

Acties:
  • 0Henk 'm!

• loewie1984
  • Nu online

loewie1984

backup = paranoide

hoe erger je nadenkt over dingen, hoe meer maatregelen je moet verzinnen om het tegen te gaan.
Dus eindeloze discussie, haal de tapes, bunkers, weet ik wat allemaal maar erbij.

Je moet gewoon zorgen dat je backup op 1 of 2 locaties buitenshuis terug te vinden is. Dan heb je het grootste risico uitgesloten.

@ hieronder, de inhoudelijke discussie is al lang en breed gevoerd. Toen begon dat hele cloud backup geneuzel pas..

[Voor 15% gewijzigd door loewie1984 op 17-05-2011 15:29]

discogs

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Quad
  • Nu online

Quad

Doof

Maarja, misschien beter om het nu eventjes on-topic te houden?
Is wat fijner voor de TS.

@TS heb je wel enig idee hoe en wat voor bedrijfsvorm je gaat opzetten e.d.?
Opzich ook interessant, maar dat hoort dan weer in ander subforum thuis :/.

PVOutput☀️
Darts🎯

Pagina: 1 2 Laatste

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee