• bluppfisk
  • Registratie: November 2003
  • Niet online
Ik ben in Vietnam en heb me daar een 3G kaartje aangeschaft om niet afhankelijk te zijn van de wifi in hotels. Het kaartje schuift in het SIM-kaartslot in mijn notebook. Wanneer ik dan mobile broadband aanzet krijg ik in Windows 7 onmiddellijk te zien dat er verbindingen beschikbaar zijn.

Vinafone, de operator van mijn kaartje, staat ertussen met goede ontvangst. Ik maak verbinding, maar het lijkt allesbehalve goed te zijn. Om te beginnen is er regelmatig "no internet access" en als er dan is, kom ik niet boven enkele KB/s uit.

Ik heb ook de mogelijkheid om via dial-up te verbinden. Ik kies dan de mobile broadband eenheid als modem, en laat die *99# bellen. Resultaat is ongeveer hetzelfde, maar ik vraag me af wat het verschil is tussen mobile broadband en een dial-upverbinding tot stand brengen op je SIM kaart?

• Trommelrem
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 09-11-2021
Mobile Broadband van Windows 7 is de ingebouwde UTRAN functionaliteit. Dial-up is CSD. Inbellen op *99# is een netwerkcode waarmee een UTRAN verbinding wordt opgezet. Met CSD kun je inbellen op de modembanken van je internetprovider.

Doorgaans betaal je bij CSD per minuut en bij UTRAN per data eenheid. Veel UTRAN kaarten ingebouwd in notebooks ondersteunen overigens alleen UTRAN en niet CSD. In heel sommige extreme gevallen (bijvoorbeeld bij veel netwerkdrukte in misc. third world nations) kan CSD (doorgaans 9600 baud) sneller zijn dan UTRAN, omdat bij CSD de verbinding voor jou wordt gereserveerd.

[Voor 33% gewijzigd door Trommelrem op 28-05-2011 20:34]

Acties:
  • 0Henk 'm!

• bluppfisk
  • Niet online
Dus bij UTRAN hoef ik helemaal geen apn, paswoord enz. op te geven?

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Marzman
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

Marzman

They'll never get caught.

Heb je wel 3G ontvangst?

Mag ik vragen wat mobiel internet kost in Vietnam?

☻/ Please consider the environment before printing this signature
/▌
/ \ <-- This is bob. copy and paste him and he will soon take over the world.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• bluppfisk
  • Niet online
Ik ben er nog niet helemaal uit wat het kost. Ik ben nu 60 dagen in VN en het kaartje van 50000 dong (1,7 euro) dat ik in het begin heb gekocht had eergisteren nog 12000 dong (40 eurocent), ondanks vrij regelmatig bellen sms'en (ook sms'en naar het buitenland). Toen ik het gisteren in mijn PC heb gestoken was na even surfen al het krediet op. Mind you, nog steeds maar 40 eurocent.

Ik heb nu voor de pc een ander kaartje gekocht met 50000 dong op. Kijken hoe lang het meegaat, maar ik heb niet echt de hoeveelheid data geteld.

Of ik 3G ontvangst heb, weet ik niet. PC zegt GSM maar volgens de inwoners moet er hier 3G zijn. Met het andere kaartje van de andere operator had ik wel 3G. Vermoed dus ergens verkeerde configuratie ofwel toch geen 3G. Internet access valt ook om de vijf voeten uit, hoewel de verbinding niet wordt verbroken.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Trommelrem
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 09-11-2021
Wellicht is dit topic interessant. Daar staan codes voor Ericsson en Novatel codes in waarmee je je mobiele breedband kaart op GPRS of UTRAN forceert.

Bovendien kun je hier zien of je op CSD of GPRS/UTRAN zit.

Als je op GPRS zit dan geeft de verbindingssnelheid 9600 baud aan.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• CyBeR
  • Registratie: September 2001
  • Niet online

CyBeR

💩

bluppfisk schreef op zaterdag 28 mei 2011 @ 20:02:
Ik ben in Vietnam en heb me daar een 3G kaartje aangeschaft om niet afhankelijk te zijn van de wifi in hotels. Het kaartje schuift in het SIM-kaartslot in mijn notebook. Wanneer ik dan mobile broadband aanzet krijg ik in Windows 7 onmiddellijk te zien dat er verbindingen beschikbaar zijn.

Vinafone, de operator van mijn kaartje, staat ertussen met goede ontvangst. Ik maak verbinding, maar het lijkt allesbehalve goed te zijn. Om te beginnen is er regelmatig "no internet access" en als er dan is, kom ik niet boven enkele KB/s uit.

Ik heb ook de mogelijkheid om via dial-up te verbinden. Ik kies dan de mobile broadband eenheid als modem, en laat die *99# bellen. Resultaat is ongeveer hetzelfde, maar ik vraag me af wat het verschil is tussen mobile broadband en een dial-upverbinding tot stand brengen op je SIM kaart?
*99# is een speciaal nummer wat door je modem herkend en afgevangen wordt, waarna het een dataverbinding over GPRS, EDGE of 3G (of watdanook) opzet. Dat wordt voornamelijk gebruikt om een dergelijk modem te kunnen gebruiken alsof het gewoon een normaal (CSD) telefoonmodem is.

Je doet dan dus eigenlijk hetzelfde alleen dan via de legacy-manier.

All my posts are provided as-is. They come with NO WARRANTY at all.

• bluppfisk
  • Niet online
Ha; nu ik van het eiland weg ben heb ik gewoon HSDPA. Heerlijk. Viettel is the way to go als je overal 3G wil, andere operatoren hebben blijkbaar niet zo'n goeie coverage. Hoedanook, nog steeds veel beter dan wat je in België, Nederland of Duitsland zou krijgen. Technology leapfrog.
Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee