Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Trommelrem
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 09-11-2021
Ondanks dat mijn specifiek geval over Windows 7 gaat horen de AT commando's bij een GSM en is het topic in principe OS onafhankelijk. Dezelfde problematiek is er namelijk ook onder Linux en OS X. Vandaar dat ik het bij GSM's plaats.

Windows 7 heeft een hele fijne optie en dat is dat de Mobile Broadband ondersteuning eindelijk ingebouwd is. Eindelijk geen gezeik meer met Connection Managers.

Echter, ik kan een bepaalde optie nergens terugvinden. Namelijk de keuze welk type netwerk je wilt gebruiken, GPRS of UMTS/HSDPA.

Dit zijn de enige configuratiepagina's die ik heb:

Tabblad 1
Tabblad 2
Tabblad 3

Van vroeger, in de tijd dat je je 56K6 modem perse op 33K6 wilde laten inbellen voor meer stabiliteit, kon je in de Advanced Properties enkele AT commando's opgeven.

Ik heb mijn XP licentie even gebruikt om Hyperterminal te installeren om zo direct met het modem te communiceren. Bij het volgende commando krijg ik het volgende antwoord:
code:
1
2
3
AT+COPS?

+COPS: 0,0,"T-Mobile  NL",2
2 staat voor UTRAN. Zodra er geen UTRAN coverage is dan schakelt 2 als het goed is naar 0, ofwel GPRS (nog niet kunnen testen, er is hier overal UTRAN coverage). Ik wil het modem zo instellen dat GPRS gewoon uitgeschakeld is. Welk AT commando moet ik dan bij Advanced Properties invullen?

Sommige bronnen verklaren echter dat er nog geen commando voor is, omdat er nog geen standaard voor bestaat en dat fabrikanten zelf een commando bedenken. Is dit correct? Hoe kan ik uberhaupt het GPRS modem uitschakelen zodat hij niet terugvalt naar GPRS zodra UTRAN coverage wegvalt?

Modemtype: Dell Wireless 5540 (volgens mij een OEM-Ericsson)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeR
  • Registratie: September 2001
  • Niet online

CyBeR

💩

Welk modem is het?

All my posts are provided as-is. They come with NO WARRANTY at all.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Trommelrem
Excuses. Vergeten te plaatsen. Is bij deze geplaatst.

Voor de Novatel Merlin U630 PCMCIA kaart bezitters is de volgende code wellicht interessant:

code:
1
2
3
AT$NWRAT=0,1
AT$NWRAT=1,1
AT$NWRAT=2,1

Resp. Automatisch, GPRS, UMTS. Zojuist getest met zo'n kaartje die hier nog ergens rond slingerde. Deze code werkt echter niet op de Dell/Ericsson. Blijkbaar is deze code toch hardware afhankelijk.

[ Voor 42% gewijzigd door Trommelrem op 14-09-2010 16:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeR
  • Niet online

CyBeR

💩

Probeer AT+CFUN=6.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Trommelrem
Geweldig, het werkt, bedankt. Als ik CFUN invoer in Google dan krijg ik ook meteen de hele command set:

0 Minimum functionality, that is, the phone is turned off. Default value
1 Full functionality, that is, the phone is turned on
4 Disable phone transmit and receive RF circuits. Note: This is often referred to as "flight mode"
5 GSM only (WCDMA radio off)
6 WCDMA only (GSM radio off)

Blijft deze instelling overigens behouden in het modem (dus zowel de Merlin als de Ericsson) als de power down is? Of moet deze in Windows worden opgeslagen bij de Modem Settings?

[ Voor 47% gewijzigd door Trommelrem op 14-09-2010 16:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeR
  • Niet online

CyBeR

💩

Over het algemeen gaan dat soort instellingen verloren. (Niet altijd, maar meestal wel.)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Trommelrem
De instelling gaat inderdaad verloren op de Ericsson. De Novatel U630 onthoudt de instelling daarentegen wel.

Als ik op de Dell bij de Advanced Settings het commando AT+CFUN=5 opgeef en ik zet de computer opnieuw aan, dan blijft hij toch verbinden op UMTS. Hij neemt deze instelling dus niet mee. Hoe kan ik er voor zorgen dat Windows deze instelling wel meeneemt? AT+CSAS werkt helaas niet.
Pagina: 1