Toon posts:

Nieuwe SSD verdwijnt zomaar

Pagina: 1
Acties:

• outlandos
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 23:39
Sinds een paar dagen ben ik de trotse eigenaar van de OCZ Agility 3 (60GB) met daarop Windows 7 geïnstalleerd.

Tot op heden was ik in de veronderstelling dat alles goed liep, maar zojuist liep mijn PC vast en toen ik hem opnieuw opstarten zag de bios de SSD niet meer (not detected) en kon Windows dan ook niet meer opgestart worden. Na nogmaals mijn PC te herstarten was de Agility 3 opeens weer terug en kon ik Windows weer in.

Iemand die enig idee heeft waardoor dit wordt veroorzaakt?

Ik heb net zelf even gekeken op de site van mijn mobo en er zijn drie SATA downloads beschikbaar:

Geen van de drie zegt mij iets, maar kan het nut hebben deze te installeren? Zo ja, alle 3?

• Anoniem: 303530
  • Registratie: Mei 2009
  • Niet online
There's your problem. De sandforce controllers kennen verschrikkelijk veel problemen. De drive die spontaan verdwijn is daar een van.

• Nielson
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 23:48
Alleen één en drie, de tweede is een iets oudere versie van de eerste. Wel handig als je ook even noemt wat er nog meer aan hardware in je pc zit. Let er verder even op dat je s-ata controller op AHCI of RAID draait, geeft meestal wat snelheidswinst t.o.v. IDE mode.

/edit: Nog beter is de laatste driver van de fabrikant zelf te gebruiken, zijn meestal een stuk nieuwer dan die op de site van de mb fabrikanten. Zie bv hier voor de Intel driver.

[Voor 41% gewijzigd door Nielson op 28-05-2011 16:52]

• outlandos
Nielson schreef op zaterdag 28 mei 2011 @ 16:48:
Alleen één en drie, de tweede is een iets oudere versie van de eerste. Wel handig als je ook even noemt wat er nog meer aan hardware in je pc zit. Let er verder even op dat je s-ata controller op AHCI of RAID draait, geeft meestal wat snelheidswinst t.o.v. IDE mode.
Mijn mobo: P6X58D-E, verder zit er nog een 1TB harde schijf in van WD (Black Edition).

Overige hardware wil ik best posten maar denk niet dat dat van belang is.

Waar kan ik de s-ata controller instelling veranderen, in de bios? Zo ja veranderen naar AHCI of RAID?

• Trommelrem
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 09-11-2021
Anoniem: 303530 schreef op zaterdag 28 mei 2011 @ 16:47:
[...]

There's your problem. De sandforce controllers kennen verschrikkelijk veel problemen. De drive die spontaan verdwijn is daar een van.
Een firmware update zal wellicht alle problemen oplossen?

• Niet online
mogelijk, maar niet naar 2.06 updaten, die heeft nog ergere problemen met random BSOD's...

• outlandos
Ik heb net even een testje gedraaid en dit is het resultaat:

Raden jullie mij nog aan die Intel® Rapid Storage Technology driver te downloaden? Dateert toch ook nog uit 2010 zie ik... En kan iemand mij aub uitleggen hoe ik mijn sata controller anders instel.

/edit: als ik de driver installeer die Nielson hierboven poste dan krijg ik deze melding: This computer does not meet the minimum requirements for installing the software..

[Voor 20% gewijzigd door outlandos op 28-05-2011 17:07]

• Niet online
Zet hem op de intel controller, de marvel SATA3 controller die je bord ongetwijfelt bevat is knudde. Je haalt nog lagere scores dan de vertex 2 25nm...

En als je toch bezig bent, zet de controller op AHCI of RAID, IDE werkt erg slecht met een SSD.
http://www.ithinkdiff.com...-7-rc-after-installation/

Zie ook [SSD] Marvell 9128 SATA III Controller voor meer informatie over dat ding.

[Voor 14% gewijzigd door Anoniem: 303530 op 28-05-2011 17:09]

Anoniem: 15758

En draai de benchmark als 1x 100MB niet als 5x 1000MB. Zonde van alle writes, en bovendien kiest CDM de hoogste score van alle 5 runs ipv het gemiddelde.

• outlandos
Anoniem: 303530 schreef op zaterdag 28 mei 2011 @ 17:07:
Zet hem op de intel controller, de marvel SATA3 controller die je bord ongetwijfelt bevat is knudde. Je haalt nog lagere scores dan de vertex 2 25nm...

En als je toch bezig bent, zet de controller op AHCI of RAID, IDE werkt erg slecht met een SSD.
http://www.ithinkdiff.com...-7-rc-after-installation/

Zie ook [SSD] Marvell 9128 SATA III Controller voor meer informatie over dat ding.
Het eerste gedeelte is gelukt; Hij draait nu op AHCI _/-\o_

Maar mijn mobo heeft inderdaad zo'n waardeloze Marvel controller, maar ik begrijp niet hoe ik die kan veranderen naar een intel controller.. (en ja ik heb het draadje waarnaar je linkte gelezen)?

• Niet online
Om over te schakelen naar de intel controller moet de je kabel fysiek omwisselen, volgens mij horen de grijze poorten bij de marvel controller, maar pin me daar niet op vast.

• outlandos
Anoniem: 303530 schreef op zaterdag 28 mei 2011 @ 17:41:
Om over te schakelen naar de intel controller moet de je kabel fysiek omwisselen, volgens mij horen de grijze poorten bij de marvel controller, maar pin me daar niet op vast.
Hardwarematig ben ik echt heel slecht, een goede vriend heeft mijn computer (en dus ook deze SSD) in elkaar gezet...

Maar begrijp ik het goed dat mijn moederbord een marvel controler heeft die hier duidelijk de bottleneck vormt, maar dat er ook een intel controler op mijn moederbord zit en dat het dus een kwestie is van het kabeltje in een andere port doen? Ik hoef hier dus niets voor te kopen om dit te verhelpen oid?

• timofp
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 02-06 19:23
Ja en neen, Je Marvell SATA III controller is zo slecht dat deze slechter presteerd dan je Intel SATA II controller. Dus je kan hem beter aansluiten op je intel SATA II controller. Echter is een Intel SATA II controller ook nog steeds slechter dan een intel SATA III controller. Maar een Intel SATA III controller zit niet op je bordje dus die kan je ook niet gebruiken.

• outlandos
timofp schreef op zaterdag 28 mei 2011 @ 17:57:
Ja en neen, Je Marvell SATA III controller is zo slecht dat deze slechter presteerd dan je Intel SATA II controller. Dus je kan hem beter aansluiten op je intel SATA II controller. Echter is een Intel SATA II controller ook nog steeds slechter dan een intel SATA III controller. Maar een Intel SATA III controller zit niet op je bordje dus die kan je ook niet gebruiken.
Oké duidelijk, dank :) Ik laat um voorlopig nog even in de Marvell SATA III controller zitten (tot die vriend langs komt). Ik ben nu aan het googlen om van de Marvell de firmware te updaten, maar ik kan niets vinden, iemand die weet waar ik op moet zoeken?

• timofp
Outlandos schreef op zaterdag 28 mei 2011 @ 18:32:
[...]

Oké duidelijk, dank :) Ik laat um voorlopig nog even in de Marvell SATA III controller zitten (tot die vriend langs komt). Ik ben nu aan het googlen om van de Marvell de firmware te updaten, maar ik kan niets vinden, iemand die weet waar ik op moet zoeken?
misschien gewoon Googlen op "SE9128 vs intel"

Dan krijg je als eerste resultaat bijvoorbeeld deze zeer ontnuchterende review

De Intel SATA II controller is ongeveer eens zo snel in schrijven als de Marvell SATAIII

... ik zit ook met deze brakke controller trouwens

[Voor 4% gewijzigd door timofp op 28-05-2011 18:46]

• outlandos
timofp schreef op zaterdag 28 mei 2011 @ 18:45:
[...]

misschien gewoon Googlen op "SE9128 vs intel"

Dan krijg je als eerste resultaat bijvoorbeeld deze zeer ontnuchterende review

De Intel SATA II controller is ongeveer eens zo snel in schrijven als de Marvell SATAIII

... ik zit ook met deze brakke controller trouwens
En gebruik jij de SATA II controller van intel voor je SSD ipv de Marvell III controller?

• timofp
Ik heb nu nog examens dus is het niet zo veilig om reeds mijn SSD's te bestellen, mijn resultaten zouden er nogal onder lijden :). Maar als ik mijn SSD's tegen half Juni aanschaf ga ik ze wel aansluiten op mijn Intel Controller (jammer van de SATAIII, maarja)

• PilatuS
  • Registratie: September 2002
  • Niet online
Waarschijnlijk is je SSD gewoon kapot. Tijdje terug een PC gerepareerd met precies dezelfde problemen. Ook telkens een BSOD's waarna Windows niet meer wou booten omdat de SSD weg was. Na een tijdje werd de SSD helemaal niet meer herkent, ook niet in een andere PC.

• 330d
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 12-05 14:06
Outlandos schreef op zaterdag 28 mei 2011 @ 18:32:
[...]

http://www.station-drivers.com/page/marvell.htm
(als je dit had gelezen dan kwam je die link ook tegen... [SSD] Marvell 9128 SATA III Controller)

btw, sluit dat ding op je intel controller en wie weet, die storingen komen door die brakke marvell ;)

[Voor 21% gewijzigd door 330d op 28-05-2011 20:11]

• Niet online
De controller heeft niets te maken met het wel/niet zichtbaar zijn van de SSD, dat is een bekend issue met sandforce SSD's

• Melodic Metal
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 21-05 12:55
Zelfde hier gehad met een Vertex 2, werd niet meer gevonden in de bios en moest teruggestuurd worden.
Voor de mensen die nog twijfelen tussen een OCZ of een Intel, koop de Intel :)

@Outlandos Ik raad echt aan om veel backups te maken, zet windows ingebouwde backup in om elke dag je SSD naar je WD Black te backuppen. Duurt bij mij nog geen 5 minuten.
Als je SSD niet in je bios wordt gevonden, kun je niet meer bij de data. :/

• 330d
Anoniem: 303530 schreef op zaterdag 28 mei 2011 @ 20:19:
De controller heeft niets te maken met het wel/niet zichtbaar zijn van de SSD, dat is een bekend issue met sandforce SSD's
Hm... ik weet wel dat er veel BSOD voorkomen op de Marvell. Maar klopt ook wat je zegt over de sandforce idd.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• outlandos
Bedankt voor al het advies, ik ga zeker elke dag een backup zetten op mijn WD schijf!

Nog één vraag: ik heb de marvell controller nu up to date, maar is er ook nog een mogelijkheid om de firmware op de SSD schijf zelf te updaten?

Acties:
  • 0Henk 'm!

• 330d
Naturlich, http://www.google.nl/search?hl=nl&q=ocz+agility+firmware
Vraag me alleen niet welke meest stabiele versie is.
Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee