Toon posts:

MBO Opleiding ICT Netwerkbeheerder

Pagina: 1
Acties:
  • 549 views

Acties:
  • 0Henk 'm!

• PatyYe
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 08-05 17:06
hallo allemaal,

Als alles goed gaat slaag ik dit jaar, en ga het jaar daarop naar het MBO niveau4, en wil dan graag de richting Netwerkbeheerder volgen.

Na maten ik op een aantal open dagen geweest ben, hebben we een indruk over wat de computer moet zijn, en daar ben ik dan goed naar opzoek. Maar alleen ik kan niet echt een indruk krijgen wat ik van de computer moet verwachten, en ik neem aan dat er hier mensen zijn die meer er af weten van de kant van laptops dan ik, want ik heb nog nooit een laptop gehad, alleen gebruikt op school om een presentatie op te laten zien tijdens het Examen.

Waar moet de laptop aan voldoen?
- Een Quad Core die een goeie snelheid heeft 2GHz of hoger
- 6GB Ram, ik moet namelijk meerdere "virtuele pc's" draaien.
- 15-16 inch scherm, te groot is niet handig
- Beschikking hebben over een goeie videokaart, ik wil er af en toe ook wel is een keer op kunnen gamen.
- Winkel in de omgeving van Den Bosch of Zaltbommel, de winkel moet eventueel de laptop snel repareren indien nodig, en het liefst tot die tijd een vervangende laptop.
- Recensies over laptop kunnen handig zijn
- Rond de 1000 euro

Ik hoop dat jullie mijn verder kunnen helpen. :)

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Stouten
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 08-06-2022
Google! ;)

[Voor 22% gewijzigd door Stouten op 27-05-2011 15:45]

Acties:
  • 0Henk 'm!

• PatyYe
@ Stouten

Ga jij maar is zoeken en dan alle resultaat vinden wat ik nodig heb. Ik loop al ruim 1 week te zoeken :S

Acties:
  • 0Henk 'm!

• kraats
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 23:14

kraats

Ik rol

Pricewatch?
Verder begrijp ik je topictitel niet helemaal. Ik neem aan dat je voor deze opleiding een laptop nodig hebt?

Waar is Jos de Nooyer toch gebleven?

Acties:
  • 0Henk 'm!

• da_PSI
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 14:36
Je kan dan toch ook gewoon een paar winkels binnen wandelen en daar prijsopgaves laten doen?

Acties:
  • 0Henk 'm!

• ThinClientQ
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 20:59
Ik heb de opleiding zojuist voltooid.

Een dual core met 4GB ram gaat ook prima hoor ;) Veel winst haal je met een SSD want je harde schijf is de bottleneck.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Umbrah
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 22:56

Umbrah

The Incredible MapMan

Pricewatch zoeken, en aanklikken wat je nodig hebt. Persoonlijk vind ik dat altijd een goede hulp, zo heb ik laatst een goede laptop gekocht.

Overigens: vanwaar die eisen? Quad core? Echt? Waarom?

Persoonlijk heb ik bij m'n Dell XPS15 de quad core laten vallen voor een scherm met een hogere resolutie: zonder hoge resolutie vind niet te werken.

Tijdens mijn studie zag ik zat mensen worstelen met schermen met 768 pixels hoogte en een goede IDE die je scherm volzet met tools en debug windows die het liefste wilt zien samen met je net ontwikkelde applicatie samen.

Ook zeg je niks over accuduur, het is lang LANG geleden dat ik zelf op het MBO zat, maar de hoeveelheid stopcontacten was nogal bedroevend, ik heb toen zelf de fout gemaakt om voor een low-res laptop met mid-end GPU te gaan.

Hier de review die ik van mijn laptop heb gedaan: productreview: Dell XPS 15 L502X review door Umbrah

Persoonlijk zal ik een eis stellen in de zin van:
- Een goede maar redelijk zuinige Dual Core met relevante performance (kom alstjeblieft niet aan met GHz, dat slaan ze hopelijk wel uit je op die opleiding!)
- Goede sloot RAM is handig, persoonlijk zal ik een laptop kopen met één 4GB Dimm (ja, single channel = slomer dan dual) en er later een tweede 4GB bijzetten, OEM's zijn namelijk érg duur voor geheugenuitbreiding (Dell 4 naar 8GB = ~€80, één latje wat goed is in de winkel: €36).
- Rond de 15" scherm want anders krijg je een hernia. Goede keuze. Kijk echter ook naar de resolutie: 720p VS 1080p. 1920*1080 is haast twee keer zo veel pixels, wat je een impact geeft met gamen, maar je kunt een lagere resolutie proberen
- Goede servicevoorwaarden van een grote OEM of winkel. Reparatie is vaak niet mogelijk als het zo is omdat onderdelen vaker op één board zitten. Mag je je laptop missen. Dell is erg goed in voorraden hebben, maar maak winkel wat dit betreft geen punt.
- 1000 euro is een goed budget.
- De videokaart is altijd een heikel punt bij laptops, ik ben blij met mijn GeForce 525 maar ik kocht deze laptop er niet voor. Dankzij Optimus heb ik een goede accuduur omdat de Intel IGP meestal aanstaat, maar Optimus maakt Linux en nVidia zo goed als onmogelijk (hoewel Linux over de Intel IGP goed gaat). De GeForce 525 en de 540 zijn identiek in alles op kloksnelheid na, de verschillen zijn geen €80 extra waard. Kijk NOOIT naar het geheugen van een videokaart, maar lees benchmarks!
- Kijk naar de accu.

[Voor 45% gewijzigd door Umbrah op 27-05-2011 16:09]

Acties:
  • 0Henk 'm!

• PatyYe
Overigens: vanwaar die eisen? Quad core? Echt? Waarom?
Quad Core werd op alle scholen aangeraden in verband met programma's die worden geüpgraded en zwaardere eisen verwachten

[Voor 67% gewijzigd door PatyYe op 27-05-2011 16:13]

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Umbrah
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 22:56

Umbrah

The Incredible MapMan

PatyYe schreef op vrijdag 27 mei 2011 @ 16:08:
[...]

Quad Core werd op alle scholen aangeraden in verband met programma's die worden geüpgraded en zwaardere eisen verwachten
Euh... ja... juist. Wat voor programma's? Paralellisering is een complex genoeg iets! Die opleiding duurt 3 jaar, en in de komende drie jaar zie ik niet veel verschuiving komen waardoor netwerkbeheerder opleidingstooling ineens magisch geparalelliseerd wordt. Alleen als je zware multi-miljoen-record tellende databasebewerkingen (en dan zeg ik: je harddisk is je limiet, koop een SSD!) of videobewerkingen gaat uitvoeren zeg ik... tsja, quad core. Quad core is, zeker voor een mobiel toestel, geen meerwaarde. Ik heb op mijn MBO tijd wel wat (destijds VB6 en Access) ontwikkeling gehad, en tijdens mijn HBO tijd wederom (toen Java, .Net en MySQL) veel ontwikkeld, maar nooit echt de meerwaarde gezien van quad core. Twee cores: oké, UI en je proces storen elkaar niet. Ik ga liever voor een goede dual core met per-core een hogere snelheid dan voor een relatief trage quad nu. Ik heb zelf een tijd op een MBO gezeten, en ik kan bevestigen dat daar onder de docenten wel een relatief makkelijk te ontkrachten sfeer bestond van "cijfers = meer". Maar dat is wat mij betreft net zo'n verhaal als van die docenten die zeggen dat ouderwets IDE sneller is dan S-ATA omdat IDE 40 datasporen heeft en S-ATA "maar" 5. D'oh...

Maar goed...

Jij bepaald uiteindelijk zelf wat je koopt. Ik geef je mijn advies, en daar zul je het mee moeten doen.

Het meeste op het hart wil ik je nog drukken: het beeldscherm. Niks irritanter dan een lage resolutie. Het is bij laptops al erg genoeg dat je maar één scherm hebt, en om dan slechts 1366*768 pixels moeten delen met MSDN, Documentatie, je scriptie, een IDE, je test programma en een database-tool... niet aan beginnen.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Icebear
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 19:20
Ik heb zelf de opleiding mbo niv 4 ict systeembeheer gedaan op het roc in schagen

hadden we geen laptop nodig mochten we niet eens gebruiken ivm misbruik toetsen.

verder heb ik nu na deze opleiding (ben nu met eindstage bezig) een dell xps 15 inch aangeschaft met full hd scherm zoals umbrah ook al aangaf...neem hoger dan 1366 x 768 ik heb nu dus 1920 x 1080 en het werkt heerlijk me gamesysteem thuis met 2x 22 inch dual screen heb ik al 2 maanden niet aangezet.

succes met de opleiding en nogmaals de dell xps 15 inch met full hd scherm is een ZEER goede keus :)

Acties:
  • 0Henk 'm!

• PatyYe
stephandeloos schreef op vrijdag 27 mei 2011 @ 16:47:
Ik heb zelf de opleiding mbo niv 4 ict systeembeheer gedaan op het roc in schagen

hadden we geen laptop nodig mochten we niet eens gebruiken ivm misbruik toetsen.

verder heb ik nu na deze opleiding (ben nu met eindstage bezig) een dell xps 15 inch aangeschaft met full hd scherm zoals umbrah ook al aangaf...neem hoger dan 1366 x 768 ik heb nu dus 1920 x 1080 en het werkt heerlijk me gamesysteem thuis met 2x 22 inch dual screen heb ik al 2 maanden niet aangezet.

succes met de opleiding en nogmaals de dell xps 15 inch met full hd scherm is een ZEER goede keus :)
Mag ik vragen welke processor ect je in je PC had gestopt? :D

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Anoniem: 303530
  • Registratie: Mei 2009
  • Niet online
Losse "welke moet ik kopen?" topics zijn niet meer toegestaan op GoT, lees hiervoor *LET OP* - Wat moet ik kopen.

Dit betekent niet dat de vraag niet is toegestaan, je bent vrij om advies te vragen in de daarvoor bestemde (N)BBG topics: [NBBG aanschaf] Multimedianotebook april 2011
Overigens ben ik het eens met de mensen hierboven, staar je nooit blind op specs en koop een laptop met goed scherm, fatsoenlijke behuizing, en als het even kan leuke garantie. Ik heb 2 jaar geleden de keuze gemaakt voor een iets minder grafisch krachtige laptop met een goed scherm, 4 jaar garantie, en een (destijds) lange accuduur. Tegenwoordig heb ik nog steeds het idee een betere laptop te bezitten dan de rest van de klas (die veelal met 17" met 1.5u accu rondslepen). Een full-hd scherm is gewoon een must. punt.
Neem voor meer informatie over dit onderwerp eens deze topicstart door: [Ervaringen] laptops met hoge resolutie schermen.

En trouwens, ik betwijfel zeer het nut van een quadcore als netwerkbeheerder, een aantal mensen hier doen alles met een trage atom en dat gaat prima, zolang je maar geen zware software gaat compileren onder ubuntu. (dat kan namelijk eeuwen duren, zo leert de ervaring mij)

Dit topic gaat dicht. Maar zoals hierboven aangegeven ben je vrij om je vraag te stellen in de daarvoor bestemde topics.
Pagina: 1

Dit topic is gesloten.

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee