FTP/Dropbox
Hoe laat ik dat samen werken?
Inleiding
Dit is een stappenplan voor het installeren van een FTP server op een andere port als 20 en 21. Ook wordt duidelijk hoe je Dropbox aan je FTP kunt koppelen. Verder wordt er nog uitleg gegeven over de werking van virtuele servers en het gebruik ervan.
Wat gaan we doen?
We gaan Dropbox in verbinding zetten met een FTP server. Deze FTP server moet echter wel door jou zelf gehost worden.
Waarom is het veilig?
Dropbox is een tool die door vele mensen gebruikt wordt. Een gratis versie geeft je 2GB cloud ruimte. Je kan dit verhogen door vrienden uit te nodigen of speciale functies te proberen. Dropbox geeft je de mogelijkheid om bestanden op te slaan op die cloud en deze te banderen via een webapplicatie. Ook kan je Dropbox installeren als applicatie op meerdere PC's. Als je dan aanlogt worden al je bestanden in de cloud gesynced met de PC waar je het op hebt geinstalleerd/aanlogt.
Stap 1: Voorbereiding
Wat heb ik nodig?
Je ziet wat je DNS/gateway/subnet/IP etc is. Schrijf dit ergens op. Bijvoorbeeld in kladblok.
Ga nu naar je adapterinstellingen (TCP/IPv4-6) en geef je server een vast IP adres. Dit hoeft niet perse het IP adres te zijn wat je hebt gehad van je router. Ik zelf koos voor een makkelijker te onthouden nummer: 250.
Stap 2: Het installeren van DropBox.
Maak eerst een dropbox account aan op Dropbox
Klik op create an account.
Als je dit gedaan hebt installeer je vanaf de zelfde pagina dropbox op je PC/Server.
Als dit klaar is zal er een icoontje in je systemtray komen. Klik hier met je rechtermuisknop op en selecteer preferences.
Klik bij Dropbox Location op Move en maak een mapje aan op je C:/ schijf. (Of op een schijf naar keuze) en selecteer dit mapje.
Klik 2x op OK.
Je dropbox is nu geïnstalleerd en geconfigureerd.
Stap 3: Het installeren en configureren van je FTP server.
Begin met het installeren van Cesar FTP
Als de installatie is voltooid open je de Cesar FTP console.
Als de server niet draait klik op Control -> Open Startup Dialog
Kies voor de bovenste optie en klik op OK.
Ga nu naar je Server Options:
Je hoeft alleen de eerste pagina in te stellen:
Ik heb een Connect Message opgegeven en de port aangepast. Deze staat nu op 85.
Nu moeten we nog een gebruiker aanmaken.
Klik op dit icoontje op de homepage van de Cesar FTP applicatie:
Klik linksonder op Add User.
Geef hem een naam en password. Als je nog extra dingen wilt aanpassen kan dit in de andere tabjes. Dit is niet nodig om het te laten werken.
Klik vervolgens op File Access Rights.
Sleep het mapje dat je hebt toegewezen aan je dropbox naar de gebruiker. Stel ook de rechten in. Wees wel zeker dat Inherit uit staat omdat het anders niet gaat werken!

Stel het mapje in als default directory:
Je gebruiker is nu aangemaakt.
Stap 4: Port forwarding
Ga naar je router en log er op in.
Bij de meeste routers is dit:
Host: http://192.168.1.1
User: admin
Pass: admin
Als je hem hebt aangepast log je in met je eigen gegevens.
Let wel op! Je moet virtuele portservers kunnen toevoegen en je moet je porten kunnen forwarden! Ook is het belangrijk om je IP Adres van de Computer/Server waar de FTP en Dropbox op draaien!
Bij elke router is de GUI anders. Ga dus op zoek naar een handleiding voor jou router.
Dit kan op deze link: http://portforward.com/en...orwarding/routerindex.htm
Als je port 20-21 gebruikt stel je dit in:
Zorg dat het IP Address naar de juiste PC verwijst.
Dit is wat ik zelf gebruikt heb. Met port 85 dus:
Passive Modes:
Als je wilt dat je FTP server goed werkt dien je ook een passive port range in te stellen. Voor Cesar is dit portrange: 2048-2148
Virtuele Servers:
Hierbij nog een korte uitleg over hoe dit werkt:
Een gebruiker komt binnen op jou router via port 85. De virtual server reageert hier op door de poorten 20-21 open te zetten. Hiermee komt dan de gebruiker binnen op jou FTP PC/Server. Als de gebruiker een bestand wil listen of downloaden/uploaden dan gaat dit via de passive ports die je op dezelfde manier insteld als de andere poorten.
Nawoord
Ik hoop dat hiermee duidelijk is geworden hoe je gebruik kunt maken van FTP op een andere port en hoe handig DropBox is. Verder hoop ik dat de lezers van dit document ook veel hebben geleerd!
Hoe laat ik dat samen werken?
Inleiding
Dit is een stappenplan voor het installeren van een FTP server op een andere port als 20 en 21. Ook wordt duidelijk hoe je Dropbox aan je FTP kunt koppelen. Verder wordt er nog uitleg gegeven over de werking van virtuele servers en het gebruik ervan.
Wat gaan we doen?
We gaan Dropbox in verbinding zetten met een FTP server. Deze FTP server moet echter wel door jou zelf gehost worden.
Waarom is het veilig?
- Dropbox encrypt je files met AES-256.
- Je moet inloggen op zowel FTP als Dropbox.
- Je kan je bestanden op afstand verwijderen mocht je Laptop/Computer gestolen zijn.
- Je FTP maakt gebruik van een andere port dan 20-21.
Dropbox is een tool die door vele mensen gebruikt wordt. Een gratis versie geeft je 2GB cloud ruimte. Je kan dit verhogen door vrienden uit te nodigen of speciale functies te proberen. Dropbox geeft je de mogelijkheid om bestanden op te slaan op die cloud en deze te banderen via een webapplicatie. Ook kan je Dropbox installeren als applicatie op meerdere PC's. Als je dan aanlogt worden al je bestanden in de cloud gesynced met de PC waar je het op hebt geinstalleerd/aanlogt.
Stap 1: Voorbereiding
Wat heb ik nodig?
- Cesar FTP of ieder ander FTP programma waar je de listen port kan veranderen.
- Een router met de mogelijkheid tot een virtuele portserver.
- Een server/Computer
Je ziet wat je DNS/gateway/subnet/IP etc is. Schrijf dit ergens op. Bijvoorbeeld in kladblok.
Ga nu naar je adapterinstellingen (TCP/IPv4-6) en geef je server een vast IP adres. Dit hoeft niet perse het IP adres te zijn wat je hebt gehad van je router. Ik zelf koos voor een makkelijker te onthouden nummer: 250.
Stap 2: Het installeren van DropBox.
Maak eerst een dropbox account aan op Dropbox
Klik op create an account.
Als je dit gedaan hebt installeer je vanaf de zelfde pagina dropbox op je PC/Server.
Als dit klaar is zal er een icoontje in je systemtray komen. Klik hier met je rechtermuisknop op en selecteer preferences.
Klik bij Dropbox Location op Move en maak een mapje aan op je C:/ schijf. (Of op een schijf naar keuze) en selecteer dit mapje.
Klik 2x op OK.
Je dropbox is nu geïnstalleerd en geconfigureerd.
Stap 3: Het installeren en configureren van je FTP server.
Begin met het installeren van Cesar FTP
Als de installatie is voltooid open je de Cesar FTP console.
Als de server niet draait klik op Control -> Open Startup Dialog
Kies voor de bovenste optie en klik op OK.
Ga nu naar je Server Options:

Je hoeft alleen de eerste pagina in te stellen:
Ik heb een Connect Message opgegeven en de port aangepast. Deze staat nu op 85.
Nu moeten we nog een gebruiker aanmaken.
Klik op dit icoontje op de homepage van de Cesar FTP applicatie:

Klik linksonder op Add User.
Geef hem een naam en password. Als je nog extra dingen wilt aanpassen kan dit in de andere tabjes. Dit is niet nodig om het te laten werken.
Klik vervolgens op File Access Rights.
Sleep het mapje dat je hebt toegewezen aan je dropbox naar de gebruiker. Stel ook de rechten in. Wees wel zeker dat Inherit uit staat omdat het anders niet gaat werken!

Stel het mapje in als default directory:
Je gebruiker is nu aangemaakt.
Stap 4: Port forwarding
Ga naar je router en log er op in.
Bij de meeste routers is dit:
Host: http://192.168.1.1
User: admin
Pass: admin
Als je hem hebt aangepast log je in met je eigen gegevens.
Let wel op! Je moet virtuele portservers kunnen toevoegen en je moet je porten kunnen forwarden! Ook is het belangrijk om je IP Adres van de Computer/Server waar de FTP en Dropbox op draaien!
Bij elke router is de GUI anders. Ga dus op zoek naar een handleiding voor jou router.
Dit kan op deze link: http://portforward.com/en...orwarding/routerindex.htm
Als je port 20-21 gebruikt stel je dit in:
Zorg dat het IP Address naar de juiste PC verwijst.
Dit is wat ik zelf gebruikt heb. Met port 85 dus:
Passive Modes:
Als je wilt dat je FTP server goed werkt dien je ook een passive port range in te stellen. Voor Cesar is dit portrange: 2048-2148
Virtuele Servers:
Hierbij nog een korte uitleg over hoe dit werkt:
Een gebruiker komt binnen op jou router via port 85. De virtual server reageert hier op door de poorten 20-21 open te zetten. Hiermee komt dan de gebruiker binnen op jou FTP PC/Server. Als de gebruiker een bestand wil listen of downloaden/uploaden dan gaat dit via de passive ports die je op dezelfde manier insteld als de andere poorten.
Nawoord
Ik hoop dat hiermee duidelijk is geworden hoe je gebruik kunt maken van FTP op een andere port en hoe handig DropBox is. Verder hoop ik dat de lezers van dit document ook veel hebben geleerd!