• Goverman
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 31-05 12:22
Hoi allen,

Ik heb een maandje geleden mijn groothoeklens (een Sigma 10-20 F4,5 - 5,6 voor Sony) op straat laten stukvallen (auw :X ;( :|. Afijn, het was op vakantie, dus de reisverzekering heeft de lens vergoed. Ofwel: ik heb euro's beschikbaar voor een nieuwe lens :).

Het gaat om een lens voor een Sony Alpha 100 (jaja, die doet het nog steeds prima...).

Nu de keuzestress... Ik heb de volgende lenzen gezien:

Sigma 10-20 mm F 4,5 - 5,6 (+/- € 450,=)
De lens die ik al had. Zeer grote hoek en een prettig bereik, de volgende lens in mijn setup is een Sigma 17-70, dus er is een mooie overlap. Ik was tevreden over de lens, hoewel ik vond dat de plaatjes soms wel wat scherper konden (ook op F8 had ik dat wel eens).

Alternatieven...
Na wat studie heb ik de volgende alternatieven gevonden:

Sigma 10-20 F 3.5 (+/- € 600,=)
Is wat lichtsterker (en ook over het hele bereik F3,5), maar ook 150 euro duurder. Daarnaast is de diameter groter, dus moet ik een nieuw filter kopen. De recensies hadden een strekking: "F3,5 klinkt mooi, maar heeft beperkte meerwaarde, zeker voor mensen die al een F4,5 - F5,6 hebben". Nieuwkomers konden beter de extra euro's op zak houden.

Sigma 8-16 F 4.5-5.6 (+/- € 630,=)
NOG meer hoek... Bijna 200 euro duurder en geen mogelijkheid om een lensfilter te monteren (laatste element is bolvormig en biedt geen mogelijkheid voor filters). Wel heb ik een aantal lovende reviews gezien... Heeft iemand ervaring met deze lens? Die extra 2 mm. hoeveel maakt het uit? Een nadeel is dat het bij 16 mm. ophoudt, dus net wat minder flexibiliteit dan 10-20.

Tamron 10- 24 F 3.5-4.5 (+/- € 435,=)
Prettig bereik, mooie prijs en ook behoorlijk lichtsterk. Toch waren de reviews weer wat minder enthousiast... Heeft iemand ervaringen met deze lens?

Tokina 11-16 mm F2.8 (+/- € 570,=)
Tokina heeft een lens voor Sony, met een mooie lichtsterkte. Prijs is wat hoger dan ik eerder had betaald, maar Tokina heeft wel weer een wat betere reputatie. Het bereik is wat aan de kleine kant...

Sony 11-18 mm F5.5-5.6 (+/- € 690,=)
De groothoek van Sony zelf. De duurste en minst lichtsterke. Her en der heb ik op internet gelezen dat het een Tamron-modelletje is (die ik dan zelf zo snel niet kon vinden).

Alle prijzen komen van Neboweb, een fotozaak bij mij in de buurt met behoorlijk scherpe prijzen.

De keuze zit bij mij een beetje op de lens die ik al had (Sigma 10-20 F4.5-5.6), omdat lichtsterkte niet heel belangrijk is bij ultragroothoek, de lens wel een mooi bereik heeft en eerder ook goed beviel. Een andere mooie is de Sigma 8-16, maar ik heb het idee dat die wel eens iets te beperkt kon zijn. De derde is de Tamron 10-24, maar de reputatie (toch wat minder) weerhoudt me eigenlijk, zonder echt goede argumenten.

Wie kan me helpen door wat zinnigs te zeggen?

Alvast bedankt!

Als alles op jou afkomt, zit jij op de verkeerde baan

• malaria
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 19-06-2018

malaria

Mind the Gap

Hai,
daar is een speciaal topic voor :)

hogerhand

• PowerUp
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 31-05 21:24
Ja, daar kan het ook, maar zo'n uitgebreide TS mag blijven staan. Een los topic is ook beter terug te vinden als iemand met hetzelfde probleem zit :)

Ik ben momenteel ook aan het kijken voor een groothoeklens. Directe afvaller was de Sony 11-18, inderdaad een rebadge van de vrij oude Tamron 11-18, de prijs is gewoon veel te hoog voor wat je er voor terug krijgt. De Sigma 10-20 f/4-5.6 komt redelijk gemiddeld uit de test, maar ik wilde zelf voor wat beters gaan. De f/3.5 versie lijkt optisch niet heel veel beter, hij is wel duurder en heeft een 82 mm filtermaat geloof ik, niet goedkoop als je voor filters aan het kijken bent.
De Tamron 10-24 presteert ook vrij gemiddeld, maar is goedkoop en heeft een mooi groot bereik.
Uiteindelijk kwam ik op de Tokina 11-16 en de Sigma 8-16, en ik neig momenteel naar de laatste. De bouwkwaliteit en scherpte is bij beide lenzen dik in orde. Wil je filters gebruiken of heb je de lichtsterkte nodig dan is de Tokina erg aantrekkelijk. Het verschil tussen 11 en 8 mm is behoorlijk groot, dus met de Sigma heb je een stuk meer groothoek tot je beschikbaar. De 8-16 heeft ook HSM, wat de AF een stukje stiller maakt dan de Tokina.
Bij beide merken lees ik van behoorlijk verschillen in kwaliteit tussen verschillende exemplaren, dus ik zou ze altijd eerst in de winkel even testen :)

[Voor 79% gewijzigd door PowerUp op 25-05-2011 22:16]

Sony A6500 || Sigma 8-16 f/4.5-5.6 || Sony 16-70 f/4 OSS || CZ 24 f/1.8 || CZ 55 f/1.8 || Sony 55-210 f/4.5-6.3 OSS

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Goverman
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 31-05 12:22
Kleine update: het is inmiddels de 8-16 van Sigma geworden. En ik ben er blij mee... Plaatjes e.d. zijn hier te vinden (hmz, ietwat hoog crosspost gehalte...)

Ohw enneh: sorry mods, voor het openen van een apart topic :)

Als alles op jou afkomt, zit jij op de verkeerde baan

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee