• loewie1984
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 22:16

loewie1984

music addict! pizza monster!!

Topicstarter
heren Toppers!

Ik heb een vraag, waar ik wel benieuwd naar ben.

Ik heb een Windows 7 professional machine ingericht (64bit's incl. sp1)
Waarbij ik een softwarematige raid heb gecreëerd, het doel is belangrijke data redundant op te slaan en dit periodiek te back-uppen naar andere media.

Nu ben ik benieuwd naar de effecten van een system state recovery, systeemherstelpunt of het terugzetten van een ghost backup naar de schijf/partitie van het OS. en de gevolgen hiervan op de softwarematige raid.

De volgende info heb ik gevonden: uit een artikel van onser Femme :)
Het voornaamste nadeel van Windows software RAID is de beperkte functionaliteit: er kan niet geboot worden vanaf RAID 0- en RAID 5-partities, er is geen ondersteuning voor hotspares, online RAID level migration en online capacity expansion, en ook de management tools hebben beperkte mogelijkheden.
verder lees ik in het artikel:
Ook kunnen software RAID-arrays erg eenvoudig naar andere systemen overgeplaatst worden. Het is niet noodzakelijk dat de disk controllers van hetzelfde type of dezelfde fabrikant zijn. Bij de andere RAID-implementaties is dat wel een vereiste.
Mijn vraag is dan: Hoe?

Daarnaast vond ik de volgende reactie uit het topic Software Raid (mirror) aanmaken in Windows 7 HP (x64)

Waarbij ik met name de volgende zin interessant vond:
Met BIOS RAID en een hardware fail (cq moederbord kapot) MOET je weer een gelijk moederbord met iig dezelfde chipset kopen / hebben liggen wil je je data weer bereiken.

Met software RAID (OS) kan je altijd -ook zondagnacht- weer windows 7 installeren en je RAID array benaderbaar maken. Daarom mijn voorkeur voor software RAID.
Mijn vraag is nu. Kan ik mijn systeem herinstalleren, ghosten of terugzetten naar een eerder punt en bewaken dat de software raid behouden blijft. Worden de gegevens voor softwarematige RAID1 dan bewaard op de schijf, waarbij elke Windows 7 machine die hiermee om kan gaan, dit zal oppikken en gewoon verder kan gaan. Of worden alle pariteit gegevens etc. bewaard in de huidige Windows versie, waarmee bij een system crash de RAID setting verloren gaat.

Ter volledigheid de specs van het systeem:
Gigabyte GA-870-USB3
AMD Phenom X4 955BE
Corsair 4Gb DDR3
1 x Samsung Spinpoint 250 Gb (OS)
2 x Samsung Spinpoint 1 Tb (RAID1)

Alvast bedankt

discogs

• Swordlord
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 29-05 09:53

Swordlord

Act first, think never

Ghosten is mogelijk, mits je een aparte disk hebt voor te booten, maar dat heb je.

De gegevens van de software raid staan op de drives zelf, zolang je het besturingssysteem Windows blijft gebruiken , is het geen probleem, want de diskmanagement zal deze drives herkennen als een RAID zodra je in Windows bent.
Er zal wel enige tijd gaan in het rebuilden van de raid dan... afhankelijk van grote, van minuten tot uren tot dagen...

[Voor 151% gewijzigd door Swordlord op 25-05-2011 12:09]

• loewie1984
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 22:16

loewie1984

music addict! pizza monster!!

Topicstarter
Ok, thx. Had er net ook nog met een collega over liggen sparren. Deze gaf ook aan dat dit mogelijk was.
Proef op de som zou zijn, paar iso's naar de RAID config te sturen, ghost terug zetten en kijken wat er dan gebeurt.

Jij geeft aan, dat bij het ghosten de mogelijheid bestaat dat de RAID moet rebuilden, mijn vraag is waarom zou dit gebeuren? De data op de RAID set verandert toch niet. Het enige wat Windows hoeft te doen is de gemaakte configuratie op te pikken. Een configuratie die al gemaakt is, alvorens ik een ghost file gemaakt heb. Dus in 'theorie' is de raid setting meegenomen in de ghost.

discogs

• RaZ
  • Registratie: November 2000
  • Niet online

RaZ

Huuu peerd

Over de software-raid en het hoe:

Als je in Windows een raid-set maakt met software, kan je dat zonder problemen omgooien naar een andere windows machine. Maar dat is dus exact het zelfde als met hardware.

Een 3ware raid zal niet compatible zijn als een highpoint raid, net zo min dat je een windows software raid niet in een Mac of Linux machine hoeft te hangen.

Althans, dat vermoed ik ;)

Een mummy uit z'n verband trekken is nooit grappig.
Een Napster t-shirt aantrekken voor het concert van Metallica is nooit grappig.

• Swordlord
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 29-05 09:53

Swordlord

Act first, think never

loewie1984 schreef op woensdag 25 mei 2011 @ 13:34:
Ok, thx. Had er net ook nog met een collega over liggen sparren. Deze gaf ook aan dat dit mogelijk was.
Proef op de som zou zijn, paar iso's naar de RAID config te sturen, ghost terug zetten en kijken wat er dan gebeurt.

Jij geeft aan, dat bij het ghosten de mogelijheid bestaat dat de RAID moet rebuilden, mijn vraag is waarom zou dit gebeuren? De data op de RAID set verandert toch niet. Het enige wat Windows hoeft te doen is de gemaakte configuratie op te pikken. Een configuratie die al gemaakt is, alvorens ik een ghost file gemaakt heb. Dus in 'theorie' is de raid setting meegenomen in de ghost.
Ik durf daar geen uitspraak over te doen, geen ervaring mee. Wel met reinstalls en PC migraties.. Het hoofdpunt is gewoon, je raid blijft leven, dus daar hoef je niet bang voor te zijn. Maar in jouw argument zie ik wel een punt van waarheid. Ik hoor graag het resultaat van je test.

[Voor 5% gewijzigd door Swordlord op 25-05-2011 13:48]

Anoniem: 15758

RaZ schreef op woensdag 25 mei 2011 @ 13:39:
Een 3ware raid zal niet compatible zijn als een highpoint raid, net zo min dat je een windows software raid niet in een Mac of Linux machine hoeft te hangen.
Dat eerst kopt, dat laatste niet. Linux en BSD kennen heel veel soorten metadata formaten. Dus ook arrays van bijvoorbeeld Intel, AMD, nVidia, Marvell, JMicron, Silicon Image, Promise, Highpoint en andere FakeRAID. Die metadata wordt ingelezen en het OS-eigen software RAID wordt toegepast, waardoor het in feite 'out of the box' werkt.

Overigens aan de TS: heb je een backup van de data. Wat jij wilt met RAID1 is onzin als je niet ook een backup hebt. Want dan kun je beter helemaal geen RAID gebruiken maar één schijf als externe schijf gebruiken zodat je een echte backup kunt maken. Dan bescherm je tegen héél veel meer risico's dan RAID1 alleen en bovendien schakel je het toegevoegde risico van de RAID1 laag uit. RAID zelf voegt namelijk ook onveiligheid toe omdat het een additionele laag is om je storage heen die ook kan falen. En dat laatste gebeurt dus vrij regelmatig met FakeRAID en hardeschijven zonder TLER.
Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee