heren Toppers!
Ik heb een vraag, waar ik wel benieuwd naar ben.
Ik heb een Windows 7 professional machine ingericht (64bit's incl. sp1)
Waarbij ik een softwarematige raid heb gecreëerd, het doel is belangrijke data redundant op te slaan en dit periodiek te back-uppen naar andere media.
Nu ben ik benieuwd naar de effecten van een system state recovery, systeemherstelpunt of het terugzetten van een ghost backup naar de schijf/partitie van het OS. en de gevolgen hiervan op de softwarematige raid.
De volgende info heb ik gevonden: uit een artikel van onser Femme
Daarnaast vond ik de volgende reactie uit het topic Software Raid (mirror) aanmaken in Windows 7 HP (x64)
Waarbij ik met name de volgende zin interessant vond:
Ter volledigheid de specs van het systeem:
Gigabyte GA-870-USB3
AMD Phenom X4 955BE
Corsair 4Gb DDR3
1 x Samsung Spinpoint 250 Gb (OS)
2 x Samsung Spinpoint 1 Tb (RAID1)
Alvast bedankt
Ik heb een vraag, waar ik wel benieuwd naar ben.
Ik heb een Windows 7 professional machine ingericht (64bit's incl. sp1)
Waarbij ik een softwarematige raid heb gecreëerd, het doel is belangrijke data redundant op te slaan en dit periodiek te back-uppen naar andere media.
Nu ben ik benieuwd naar de effecten van een system state recovery, systeemherstelpunt of het terugzetten van een ghost backup naar de schijf/partitie van het OS. en de gevolgen hiervan op de softwarematige raid.
De volgende info heb ik gevonden: uit een artikel van onser Femme

verder lees ik in het artikel:Het voornaamste nadeel van Windows software RAID is de beperkte functionaliteit: er kan niet geboot worden vanaf RAID 0- en RAID 5-partities, er is geen ondersteuning voor hotspares, online RAID level migration en online capacity expansion, en ook de management tools hebben beperkte mogelijkheden.
Mijn vraag is dan: Hoe?Ook kunnen software RAID-arrays erg eenvoudig naar andere systemen overgeplaatst worden. Het is niet noodzakelijk dat de disk controllers van hetzelfde type of dezelfde fabrikant zijn. Bij de andere RAID-implementaties is dat wel een vereiste.
Daarnaast vond ik de volgende reactie uit het topic Software Raid (mirror) aanmaken in Windows 7 HP (x64)
Waarbij ik met name de volgende zin interessant vond:
Mijn vraag is nu. Kan ik mijn systeem herinstalleren, ghosten of terugzetten naar een eerder punt en bewaken dat de software raid behouden blijft. Worden de gegevens voor softwarematige RAID1 dan bewaard op de schijf, waarbij elke Windows 7 machine die hiermee om kan gaan, dit zal oppikken en gewoon verder kan gaan. Of worden alle pariteit gegevens etc. bewaard in de huidige Windows versie, waarmee bij een system crash de RAID setting verloren gaat.Met BIOS RAID en een hardware fail (cq moederbord kapot) MOET je weer een gelijk moederbord met iig dezelfde chipset kopen / hebben liggen wil je je data weer bereiken.
Met software RAID (OS) kan je altijd -ook zondagnacht- weer windows 7 installeren en je RAID array benaderbaar maken. Daarom mijn voorkeur voor software RAID.
Ter volledigheid de specs van het systeem:
Gigabyte GA-870-USB3
AMD Phenom X4 955BE
Corsair 4Gb DDR3
1 x Samsung Spinpoint 250 Gb (OS)
2 x Samsung Spinpoint 1 Tb (RAID1)
Alvast bedankt