Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lredev
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 08-09 17:02
Ik google me de hele avond al suf en lees legio verhalen maar kom steeds niet op het goede uit.

Introductie in "mijn situatie" en wat ik graag wil
Ik heb een MSI P67A-GD65 (B3) met daarop een 2500k en eraan een 80GB Postville voor OS en belangrijkste programma's (photoshop, premiere/after effects en vega) en "tijdelijke Mijn Docs". Naast dit heb ik nog 2 Samsung F3 1TB schijven in mijn systeem hangen waarop ik ik meerdere volumes wil aanmaken.
  • Voor programma's, spellen
  • Scratchdisk (voor Foto en videobewerking)
  • Persoonlijk (foto's, documenten)
  • Media (muziek, series en films)
Met name voor de persoonlijk bestanden ben ik op zoek naar een mirror, maar ook voor de andere lijkt het me makkelijk. Bij uitval van 1 raid member kan ik een vervangende schijf kopen en de boel herstellen zonder al te veel herinstallatie perikelen (dat mag ik al genoeg voor anderen doen..)
In de bios (EUFI :9 ) is de satacontroller op AHCI ingesteld. (Ik had dit eerst op IDE door een stomme vergissing, maar met een kleine regedit heb ik dit op AHCI kunnen krijgen).

Poging 1:
Intel Rapid Storage Technologie geinstalleerd. Volgens de help van dit programma moet ik onder "status" een nieuw volume kunnen aanmaken en hier kunnen kiezen voor o.a. RAID1. Echter kan ik alleen maar dingen uitlezen. Instellen valt er weinig.

Poging 1a:
Naar de bios EUFI en hier de sata controller op RAID gezet in plaats van AHCI. Misschien dat dan de opties in de RST wel naar voren zouden komen. Dit gaf me een BSOD en ik meende dat dit ook niet nodig hoefde te zijn voor een software RAID. (Ik wilde liever geen RAID op basis van de controller omdat ik aanneem dat een softwareraid makkelijker beheersbaar is)

Poging 1b:
Intel Matrix Storagemanager proberen te installeren, maar mijn systeem word niet ondersteund en de softwareinstallatie werd om die reden afgebroken.

Poging 2:
Na wat googelen vond ik wat artikelen waaruit bleek dat je gewoon in windows diskmanagement een mirror zou moeten kunnen aanmaken. Enthousiast ging ik hier naar op zoek. Hoe minder 3rd party ik nodig heb, hoe liever want des te makkelijker is een en ander te herstellen na een probleem... Hoe hard ik ook mijn best deed meer dan "Spanned" of "Striped" volume kon ik niet vinden. Geen "mirrored" dus.

Wat meer door googelen leerde dat Windows Home Premium dit niet ondersteund :| Enkel Pro en Ultimate. En ik was nog wel zo trots dat ik netjes een licentie had gekocht..

Ook hier op GoT heb ik veel rond gezocht, maar of het ligt aan mijn zoektermen of het is gewoon slecht vindbaar want een uurt of 3 later heb ik niet gevonden wat ik zocht. Wat ik vind over RAID gaat met name over hardware raid op onboard of dedicated controllers. Over software-RAID en win 7 vind ik niet wat ik zoek. Wellicht omdat het gewoon niet kan.

Concreet:
  • Kan wat ik wil uberhaupt?
  • Is er een manier om de Home Premium beperking te omzeilen?
  • Doe ik iets verkeerd?
  • Is de enige optie om de 2 F3's in RAID 1 te krijgen het aansluiten op een andere controller dan waar mijn bootdisk op zit, dus de 2de set SATA3 poorten op mijn moederbord of een dedicated pci-e controller?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wagenveld
  • Registratie: Februari 2002
  • Niet online
Wat je doet is de handleiding van je mobo erbij pakken. Daar staat als het goed is prima uitgelegd hoe je SATA RAID aan moet zetten (zover was je al), als het goed is per poort, dus je SSD kan op AHCI blijven staan. Dan krijg je een nieuwe BIOS erbij na de normale POST waar je je RAID set kunt configureren.

edit: Ah, dat schijnt dus geen optie te zijn in de BIOS. Het is of AHCI of RAID, en dan ook nog over beide controllers als ik het goed lees. Wel erg beperkt maar goed. Wat ik me afvraag is of je, met RAID enabled in de Intel BIOS dan de SSD als een single disk kunt aangeven. Dat zal je even moeten testen. Sowieso zul je de RAID driver moeten installeren in Windows voor je dit doet.

[ Voor 38% gewijzigd door wagenveld op 13-03-2011 01:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Volgens de specs van je mobo moet het inderdaad kunnen. Je hebt diverse Raidmodi op je mobo. Ik denk dat je even de gebruiksaanwijzing moet doorspitten om het 1 en ander uit te zoeken.

Ik denk zelf (maar zeg het niet met zekerheid), dat je de beperking niet kan omzeilen, maar dat hoeft ook niet, aangezien je mobo dit zou moeten regelen.

Ik denk dat je inderdaad ergens fout gaat, op mijn mobo moet ik in het bios alzo de Raidcontroller aanzetten, anders gebeurt er weinig.

Ikzelf werk het liefst met aparte controllers. Waarom? Deze kan ik in iedere pc gebruiken (zolang de drivers maar geinstalleerd staan). Dus ook met upgrades kan je een Raidset zo overzetten in een andere pc (welke ik ook wel eens doe).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lredev
wagenveld schreef op zondag 13 maart 2011 @ 00:52:
Wat je doet is de handleiding van je mobo erbij pakken. Daar staat als het goed is prima uitgelegd hoe je SATA RAID aan moet zetten (zover was je al), als het goed is per poort, dus je SSD kan op AHCI blijven staan. Dan krijg je een nieuwe BIOS erbij na de normale POST waar je je RAID set kunt configureren.

edit: Ah, dat schijnt dus geen optie te zijn in de BIOS. Het is of AHCI of RAID, en dan ook nog over beide controllers als ik het goed lees. Wel erg beperkt maar goed. Wat ik me afvraag is of je, met RAID enabled in de Intel BIOS dan de SSD als een single disk kunt aangeven. Dat zal je even moeten testen. Sowieso zul je de RAID driver moeten installeren in Windows voor je dit doet.
Ik wil dus geen RAID vanuit de bios, maar een software RAID. De handleiding van mijn moederbord heb ik al doorgelezen - maar dat gaat inderdaad over de RAID die je vanuit de bios kan instellen. En zoals het er nu naar uitziet, als ik dat al zou willen activeren, dan moet ik windows opnieuw installeren.
Verwijderd schreef op zondag 13 maart 2011 @ 01:18:
Volgens de specs van je mobo moet het inderdaad kunnen. Je hebt diverse Raidmodi op je mobo. Ik denk dat je even de gebruiksaanwijzing moet doorspitten om het 1 en ander uit te zoeken.
Jep dat het kan klopt ;)
Ik denk zelf (maar zeg het niet met zekerheid), dat je de beperking niet kan omzeilen, maar dat hoeft ook niet, aangezien je mobo dit zou moeten regelen.

Ik denk dat je inderdaad ergens fout gaat, op mijn mobo moet ik in het bios alzo de Raidcontroller aanzetten, anders gebeurt er weinig.
Hoezo? Ik wil niet een vanuit de bios georganiseerde RAID, ik wil hem liever software matig. Dat dat kan, dat weet ik, want ik heb nu vanuit diskmanagement (windows eigen) striping (RAID0) wat gewoon werkt en deftige speeds geeft: (geen screenshot genomen van CDM 8)7 ) iig: 270MBps lezen - dat weet ik nog.
Ikzelf werk het liefst met aparte controllers. Waarom? Deze kan ik in iedere pc gebruiken (zolang de drivers maar geinstalleerd staan). Dus ook met upgrades kan je een Raidset zo overzetten in een andere pc (welke ik ook wel eens doe).
Jep, dat is ook een optie, maar toch weer een investering die misschien niet nodig is, en dat laatste is natuurlijk leuk :) Ik heb begrepen dat degelijk RAID kaartjes toch vrij duur zijn en als je DATA je lief is, moet je er eigenlijk ook 2 kopen "om redundant" blijven, of je moet hem steeds preventief vervangen, maar goed alles kan stuk en dan is het toch fijn als je toch nog bij je data kan.

Zou dit: reviews: Windows software RAID opnieuw bekeken bijvoorbeeld kunnnen.. Ik ga eens zoeken :)

Zo kom ik bijvoorbeeld dit artikel tegen: http://tech.gaeatimes.com...re-raid-or-hardware-raid/ Dit bevestigde mij vermoedens die me software raid aantrekkelijker doen lijken.

[ Voor 3% gewijzigd door lredev op 13-03-2011 02:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• redfoxert
  • Registratie: December 2000
  • Niet online
Softraid en BIOS raid zijn in dit geval vrijwel hetzelfde. In beide gevallen zorgt de software voor de afhandeling. BIOS raid in jouw geval gaat via de driver en Software RAID (Windows) zorgt het OS voor. Beide een belasting voor je cpu.

Waarom wil je persee geen raid1 instellen via je BIOS?

Overigens werkt TRIM nog altijd als je je controller op RAID instelt en je SSD als single disk aan die controller blijft hangen. Je hoeft deze als het goed is niet nog eens in de raid bios in te stellen.

https://discord.com/invite/tweakers

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• johnkeates
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 04-07 16:30
Ik denk dat je eerst even wat moet leren over RAID en wat het doet en hoe het werkt.

Om je vraag te beantwoorden: leeg je schijven (hoeft niet perse want dat gaat toch vanzelf) en converteer ze naar Dynamic disks / Dynamische schijven. Maak daarna een redundante schijf en stop beide dynamische schijven daar in. Klaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

lredev schreef op zondag 13 maart 2011 @ 02:45:
[...]

Ik wil dus geen RAID vanuit de bios, maar een software RAID. De handleiding van mijn moederbord heb ik al doorgelezen - maar dat gaat inderdaad over de RAID die je vanuit de bios kan instellen. En zoals het er nu naar uitziet, als ik dat al zou willen activeren, dan moet ik windows opnieuw installeren.

Raid die via het bios van je mobo loopt = software Raid. Kans is groot dat als je in je bios de Raid mogelijkheid aanzet, dat je niet windows opnieuw hoeft te installeren. Wil je zekerheid, clone dan Windows naar een andere schijf (zou ik toch zoiezo al doen, just in kaas).

[...]

Jep, dat is ook een optie, maar toch weer een investering die misschien niet nodig is, en dat laatste is natuurlijk leuk :) Ik heb begrepen dat degelijk RAID kaartjes toch vrij duur zijn en als je DATA je lief is, moet je er eigenlijk ook 2 kopen "om redundant" blijven, of je moet hem steeds preventief vervangen, maar goed alles kan stuk en dan is het toch fijn als je toch nog bij je data kan.

Zou dit: reviews: Windows software RAID opnieuw bekeken bijvoorbeeld kunnnen.. Ik ga eens zoeken :)

Zo kom ik bijvoorbeeld dit artikel tegen: http://tech.gaeatimes.com...re-raid-or-hardware-raid/ Dit bevestigde mij vermoedens die me software raid aantrekkelijker doen lijken.
Losse Raidcontrollers hoeven niet duur te zijn, het ligt eraan hoe gek jij het maken wilt. Kijk hier eens in V&A, er zal vast wel iets te vinden zijn wat niet al te duur is (ook afhankelijk van wat jij duur vind). Zo heb ik hier 3Ware hardwarematige Raidcontrollers gekocht voor 75 euro per stuk (heb er 3 met 8 poorten). Met software Raid werk ik liever weer niet, hoe leuk het ook klinkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lredev
redfoxert schreef op zondag 13 maart 2011 @ 03:06:
Softraid en BIOS raid zijn in dit geval vrijwel hetzelfde. In beide gevallen zorgt de software voor de afhandeling. BIOS raid in jouw geval gaat via de driver en Software RAID (Windows) zorgt het OS voor. Beide een belasting voor je cpu.

Waarom wil je persee geen raid1 instellen via je BIOS?

Overigens werkt TRIM nog altijd als je je controller op RAID instelt en je SSD als single disk aan die controller blijft hangen. Je hoeft deze als het goed is niet nog eens in de raid bios in te stellen.
Met een belangrijk verschil dat je niet chipset afhankelijk bent maar OS afhankelijk. (BIOS RAID vs. Software RAID{OS}) tenminste dat is hoe ik het begrijp.

M.a.w.:
Met BIOS RAID en een hardware fail (cq moederbord kapot) MOET je weer een gelijk moederbord met iig dezelfde chipset kopen / hebben liggen wil je je data weer bereiken.

Met software RAID (OS) kan je altijd -ook zondagnacht- weer windows 7 installeren en je RAID array benaderbaar maken. Daarom mijn voorkeur voor software RAID.

Met een bootdiskarray is dedicated hardware- of BIOS-RAID wellicht weer preferent, of als je voor maximale performance / veiligheid wil gaan een dedicated hardware controller met batterij en deftig cache.
johnkeates schreef op zondag 13 maart 2011 @ 03:14:
Ik denk dat je eerst even wat moet leren over RAID en wat het doet en hoe het werkt.

Om je vraag te beantwoorden: leeg je schijven (hoeft niet perse want dat gaat toch vanzelf) en converteer ze naar Dynamic disks / Dynamische schijven. Maak daarna een redundante schijf en stop beide dynamische schijven daar in. Klaar.
Ik denk dat ik best een beetje begrip heb van hoe het werkt. Jouw antwoord op mijn vraag begrijp ik ook, alleen denk ik dat ik mijn probleem dan niet duidelijk genoeg heb gesteld. Met Win 7 Home Premium is een mirror standaard namelijk niet mogelijk. Alleen spanning en striping (JBOD (sortof) & RAID0). Met wat ik vanavond en vannacht gelezen heb is me zoveel tenminste duidelijk geworden.

Maar er is meer! Ik heb namelijk voor elkaar gekregen wat ik wilde :) Wat ik met het OS, Windows 7, wilde bereiken kan dus WEL gewoon met de Intel Rapid Storage Technologie software. Echter moet dan inderdaad de BIOS (EUFI moeten we tegenwoordig eigenlijk zeggen geloof ik..) de SATA mode op RAID staan (en niet op IDE of AHCI). Ligt ook best voor de hand, maar goed zo veel wist ik eerder dus nog niet ;)

Het overschakelen naar RAID gaf me dezelfde BSOD's als ik eerst had met de switch van IDE naar AHCI. Toen heb ik bij regkey: HKEY_LOCAL_MACHINE\SYSTEM\CurrentControlSet\services\msahci de waarde voor "Start" van 3 naar 0 veranderd.

Om van AHCI naar RAID te kunnen schakelen had ik gevonden dat ik bij regkey: HKEY_LOCAL_MACHINE\SYSTEM\CurrentControlSet\services\iaStorV de waarde bij "Start" moest veranderen naar 0.

Voor de volledigheid: de waarde bij regkey "...\msahci" had ik weer terug gezet naar 3 (waar hij origineel op stond). Verder heb ik ook gezien dat bij regkey "...\iaStor" de waarde ook op 0 stond. (op deze pagina vond ik hier informatie over. Men zegt daar dat als je een 4 tal regkey's op 0 zet je vrijelijk door de verschillende satamodi kan switchen.

Anywais: Nadat ik de wijziging in het register had gedaan opnieuw opgestart en de EUFI UEFI in gegaan en de satamode veranderd naar RAID. En warempel windows startte gewoond door. Op elders gelezen advies Intel's RST nog een keer geinstalleerd en weer hergestart. Na wederom een succesvolle boot de UI RST opgestart en ineens stond daar: Een nieuw volume maken _/-\o_

De antwoorden op mijn vragen uit de TS luiden dus (voor zover ik begrijp, mede dankzij jullie :> ):
  • Kan wat ik wil uberhaupt? - JA
  • Is er een manier om de Home Premium beperking te omzeilen? - Deels, intel's RST
  • Doe ik iets verkeerd? - JA, in de BIOS UEFI moet de satamode op RAID staan om de RAID-functionaliteit van RST toe te passen.
  • Is de enige optie om de 2 F3's in RAID 1 te krijgen het aansluiten op een andere controller dan waar mijn bootdisk op zit, dus de 2de set SATA3 poorten op mijn moederbord of een dedicated pci-e controller? - NEE. Dit is ook een optie, wat afhankelijk van budget en doel preferent kan zijn. Echter voor de consumer die verder liever geen investering doet is software (OS) RAID preferent omdat: Makkelijk te recoveren (Nl.: mogelijk op alle hardware, mits zelfde OS) en weinig tot geen meer belasting voor de CPU (aangezien de BIOS RAID ook op de CPU leunt.) BIOS RAID kan wel sneller zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lredev
Resultaat is wellicht ook wel interessant:

Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/vhNcr4NDMKqIDyeiM2SgAMXN/full.png

Vreemd vind ik de Sequential read op de RAID1, de write is hier namelijk best hoog, terwijl de read erg laag is. Normaliter zie je dacht ik juist het tegenovergestelde bij RAID1, namelijk read tot max 2* de speed van 1 schijf en write sowieso minder dan de write van een enkele schijf.
(Kan dit te maken hebben met de Write-back cache? die staat bij de R0 aan en bij de R1 uit...)

Ter vergelijking:
Benches van een F3 1TB die ik zo snel even vindt geven ongeveer het volgende qua snelheid:

1x F3 1TB
Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/6RYVqIH4ohOa97LQQNClU47s/full.jpg
productreview: Samsung Spinpoint F3 HD103SJ, 1TB review door Kid Jansen

2x F3 1TB RAID0 (BIOS)
Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/i/productsurvey/14044/11251.png
productreview: Samsung Spinpoint F3 HD103SJ, 1TB review door Verwijderd

Al met al lijkt het best de moeite waard.

[ Voor 4% gewijzigd door lredev op 13-03-2011 05:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wagenveld
  • Registratie: Februari 2002
  • Niet online
Ah mooi zo :) Voor de volledigheid, wat je nu ingesteld hebt in de RST manager is exact hetzelfde als je het vanuit de Intel BIOS zou doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lredev
Ah, dus ik ben nog steeds afhankelijk van intel chipset.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• johnkeates
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 04-07 16:30
Jep, nog steeds afhankelijk. Maar mijn ervaring met intel raid is dat sommige nieuwere intel chipsets oudere raid arrays nog steeds lezen, als de gelicencieerde raid core in de chipset van dezelfde maker is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lredev
lredev schreef op zondag 13 maart 2011 @ 05:05:
[...]
Vreemd vind ik de Sequential read op de RAID1, de write is hier namelijk best hoog, terwijl de read erg laag is. Normaliter zie je dacht ik juist het tegenovergestelde bij RAID1, namelijk read tot max 2* de speed van 1 schijf en write sowieso minder dan de write van een enkele schijf.
(Kan dit te maken hebben met de Write-back cache? die staat bij de R0 aan en bij de R1 uit...)
[...]
Heeft iemand hier nog ideen over? Het druist namelijk een beetje in tegen wat ik had verwacht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stievydude
  • Registratie: Juni 2007
  • Niet online
lredev schreef op zondag 13 maart 2011 @ 04:18:
Om van AHCI naar RAID te kunnen schakelen had ik gevonden dat ik bij regkey: HKEY_LOCAL_MACHINE\SYSTEM\CurrentControlSet\services\iaStorV de waarde bij "Start" moest veranderen naar 0.
Bedankt, juist wat ik nodig had!!
Pagina: 1