Toon posts:

PC accepteert nieuwe videokaart niet

Pagina: 1
Acties:
  • 270 views

Acties:
  • 0Henk 'm!

Anoniem: 276318

Topicstarter
Ik heb dit probleem al eerder voorgelegd op tweakers.nl maar die thread is dood en ik heb wat nieuwe informatie.

Mijn vriendin heeft een 4 jaar oude OEM PC van Packard Bell die oorspronkelijk alleen integrated graphics had. Anderhalf jaar geleden heb ik haar PC geupgraed met een HD 4650 (512mb DDR2) en die werkte prima. Nu wou ik haar een HD 5570 (1gb DDR3 en gebruikt op papier minder stroom dan de HD 4650) geven omdat de HD 4650 niet meer genoeg was voor sommige nieuwe spellen. Probleem is echter dat haar PC niet meer wil opstarten met de nieuwe kaart. De nieuwe kaart werkt overigens prima in mijn computer en het testsysteem van de plaatselijke mycom. Ik heb de BIOS/CMOS gereset en zelfs mijn voeding (die veel sterker is) in haar PC gestopt om te zien of het uitmaakt maar dat is niet zo. De oude HD 4650 werkt nog wel in haar PC dus ik snap er helemaal niets meer van. Met de nieuwe kaart draaien alle fans nog wel maar de leds van de harde schijf en dvd drive knipperen, er is geen beeld en geen beeps.

Ik zal opsommen wat in ieder geval NIET het probleem is (deze dingen heb ik uitvoerig getest, dus ik ga niet in op vragen om het "voor de zekerheid" nog eens te controleren):

- de voeding is sterk genoeg en als ie dat niet was was dat wel aan het licht gekomen toen ik een Corsair 520W voeding probeerde

- de nieuwe kaart is niet kapot want hij werkte prima in twee andere PC's

- PCI-E (in)compatibiliteit is niet het probleem want beide kaarten hebben PCI-E 2.0

- drivers zijn niet het probleem want ik kom niet eens in de BIOS terwijl driver problemen pas merkbaar zijn in Windows

- alle kabels zijn goed aangesloten.

Specs:

- mobo: ECS RC415ST-PM Rev. 1.0 (4 jaar oud OEM-bordje waar weinig over te vinden is)

- psu: coolermaster extreme power plus 390W

- cpu: Intel E2200

- ram: 2x 1gb DDR2 Kingston value ram

- HDD: 500gb Hitachi Deskstar

Wie o wie geeft de verlossende tip want ik heb echt geen ideeen meer |:(

Acties:
  • 0Henk 'm!

• bladerash
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 22-05 15:22
Kan je de integrated graphics nog aanzetten terwijl de HD5570 in je systeem zit?
De HD5570 is trouwens niet zoveel beter dan de HD4650 en niet echt upgradewaardig, prestaties liggen rond een HD 4670..
Is dit al het gedoe wel waard?

Acties:
  • 0Henk 'm!

Topicstarter
"Kan je de integrated graphics nog aanzetten terwijl de HD5570 in je systeem zit?"

Nee, als die kaart in het PCI-E slot zit start de PC niet meer op, ook al is de monitor aangesloten op de integrated graphics of helemaal nergens op aangesloten.

"De HD5570 is trouwens niet zoveel beter dan de HD4650 en niet echt upgradewaardig, prestaties liggen rond een HD 4670..
Is dit al het gedoe wel waard?"

De HD 4650 heeft DDR2 en is dus veel trager dan een 4670 of 5570 met DDR3 (veel benchmarks laten een verschil van rond de 50% zien). De PC van m'n vriendin is ook beperkt qua upgrademogelijkheden (kleine kast, kleine PSU, limiet qua CPU al bereikt, etc...): een HD 6670 is het hoogst haalbare, maar ik kon een 5570 voor veel minder krijgen en hij is ook zuiniger. Uiteraard ga ik geen nieuw moederbord kopen voor haar computer maar als ik die HD 5570 kan laten werken zonder nieuw moederbord is me dat wel een paar posts op een forum waard.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Camacha
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 03-07-2017

Camacha

Herder of bits.

Heb je de meest recente versie van het BIOS draaien?

Persuader of bytes.

Acties:
  • 0Henk 'm!

Topicstarter
Camacha schreef op maandag 23 mei 2011 @ 23:19:
Heb je de meest recente versie van het BIOS draaien?
Geen idee, ECS heeft alle informatie over dit moederbord van hun site gehaald en verwijst me door naar Packard Bell, die zelfs de hele PC (istart B4010) niet meer op hun site hebben staan, laat staan dat ze BIOS updates aanbieden. Maar het lijkt me sterk dat er hiervoor een BIOS update bestaat aangezien beide kaarten dezelfde PCI-E versie hebben.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• locke960
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 26-05 16:37
ftp://ftp.download.packardbell.com/DESKTOP/
weet niet of er een bios tussen staat.

overigens, dat beide kaarten dezelfde PCI-E versie hebben wil nog niet zeggen dat ze beide werken. De ene implementatie is waarschijnlijk net iets anders dan de andere en dat kan net genoeg zijn om een compatibiliteits- probleem te veroorzaken.

Wat ook zou kunnen is dat de kaart en het bord mechanisch niet precies op elkaar passen en dat de contacten niet op elkaar aansluiten, of zelfs een sluiting veroorzaken.

edit: zoek hier eens in: ftp://ftp.packardbell.com/pub/

[Voor 5% gewijzigd door locke960 op 23-05-2011 23:33]

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Camacha
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 03-07-2017

Camacha

Herder of bits.

locke960 schreef op maandag 23 mei 2011 @ 23:30:
Wat ook zou kunnen is dat de kaart en het bord mechanisch niet precies op elkaar passen en dat de contacten niet op elkaar aansluiten, of zelfs een sluiting veroorzaken.
Dit lijkt me bijzonder onwaarschijnlijk, dan heeft een fabrikant iets echt flink verpest, maar voor de rest ben ik het wel met je eens. Dat PCI-E dezelfde versie heeft wil niet zeggen dat het ook per se hoeft te werken. In mijn ervaring kan een PCI-E clock die niet helemaal goed is of een kaart die daar gevoelig voor is een probleem opleveren , terwijl dat bij een andere videokaart helemaal niet zo is.

Persuader of bytes.

Acties:
  • 0Henk 'm!

Topicstarter
Bedankt, maar hoe zie ik wat ik moet hebben? Ik bedoel control-fen op "rc415", "b4010" of "istart" levert geen hits op en er staan duizenden bestanden op die server...

Acties:
  • 0Henk 'm!

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 01:40

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Anoniem: 276318 schreef op maandag 23 mei 2011 @ 22:14:
Ik heb dit probleem al eerder voorgelegd op tweakers.nl maar die thread is dood en ik heb wat nieuwe informatie.
Voeg die info dan daar toe aub.

Eén topic per vraag is meer dan genoeg:
PC start niet meer op met nieuwe videokaart

Soittakaa Paranoid!

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee