Toon posts:

advies over vervangende moederbord

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0Henk 'm!

Anoniem: 182205

Topicstarter
Geachte heren, dames,

Ik heb een vraag waar ik even mee zit. Ik ben op zoek naar een vervangende moederbord (dood) voor mijn nicht. Ik zou het fijn vinden als mij iemand mij raad kan geven welke vervangende moederbord ik moet nemen.

De oude moederbord is: http://support.acer.com/a...3640/AspireM3640sp2.shtml

De geheugenmodules die in de oude moederbord zaten zijn een 2x een DDR2 http://emea.apacer.com/nl...-800_Unbuffered_DIMM.htm#
Videokaart is een GeForce 8600 GS 512 MB
Chipset is blijkbaar volgens de website hierboven een Intel® Core™2 Duo processor
Intel® Pentium® dual-core processor. De chipset is blanco, geen merkteken en of codering staat erop.

Om het wat lastiger te maken zit er ook dit bij: http://shopcentral.nl/acer/hi.3670c.001-1245782

Nu vraag ik mij af of de setup hierboven http://tweakers.net/price...qUCk3f_hx3lcZEq_S_5a1Syhc in een van deze moederborden zal passen. Ook al heb ik aangegeven wat ik wil hebben, ik wil geen miskoop doen. Doordat ook de koeler erbij komt vraag ik mij af of dit wel gaat passen en/of het een verstandige koop is?

Bovendien vraag ik me sterk af of de Duo processor
Intel® Pentium® dual-core processor wel zal gaan passen op een van deze borden. Mijn voorkeur gaat uit naar de Gigabyte GA-EP41-UD3L. Maar deze moederbord vraagt om een Intel G41?? Wat moet ik doen?

Mijn dank is groot! _/-\o_

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Reepje
  • Registratie: Juni 2010
  • Niet online
Margoootje, je haalt wat dingen doorelkaar, namelijk de chipset (die vast op het bord zit) en de processor.
Weet je wel heel zeker dat het moederbord stuk is, en niet iets anders.
Want om nu nog te gaan investeren in een 775 moederbord is een beetje vergezocht. Wil je dit toch, dan zou ik niet voor een dergelijk loeiduur bord gaan, en gewoon het goedkoopste bordje nemen van 4 tientjes ofzo. Waarschijnlijk toch weggegooit geld, maar dan valt de schade nog mee.

Werkt het wel, hou dan rekening met het feit dat je niet eenvoudigweg je harde schijf aansluit en dat de computer dan opstart. Waarschijnlijk zal je Vista er opnieuw op moeten zetten. Dat kan de eerste maand kostenloos, maar daarna zal je toch een licentie moeten kopen.

[Voor 22% gewijzigd door Reepje op 23-05-2011 13:25]

Acties:
  • 0Henk 'm!

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Neem **LET OP** Welk moederbord moet ik kopen? eens door, daarin staat alles waarop je moet letten als je een nieuw mobo wil kopen.
Kijk in de CPUsupportlist van het bord wat gaat werken en dan kun je zeker een goed bord kopen.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Nielson
  • Registratie: Juni 2001
  • Nu online
Mijn voorkeur gaat uit naar de Gigabyte GA-EP41-UD3L. Maar deze moederbord vraagt om een Intel G41??
Wat bedoel je hier precies mee? Verder is dat GB bord ATX formaat, terwijl er een grote kans is dat je oude bordje (en je kast) MicroATX is. Verder zul je mogelijk ook problemen krijgen met je windows installatie, aangezien je van een Nvidia naar een Intel chipset gaat.

Acties:
  • 0Henk 'm!

Topicstarter
Ik denk dat ik toch iets meer speurwerk moet gaan leveren :D
Allen alvast bedankt voor je reacties! Ik zal eens de faq over de moederborden doorlezen.

Bedankt!

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Quad
  • Registratie: Mei 2009
  • Nu online

Quad

Doof

Lees dit topic Acer Aspire M5640 eens door.

Gaat wel om een nieuwere versie, maar zal denk ik niet veel verschil in zitten.

Waar je op moet letten:
mATX
Socket 775
f_panel kabeltjes lang genoeg zjin
Voldoende USB I/O aansluitingen

Waar ik dus tegen aan liep was het front panel en het aantal USB aansluitingen op het moederbord.

Alles went behalve een Twent.
PVOutput☀️
Darts🎯

Acties:
  • 0Henk 'm!

• good4u
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 18-05 20:55
Reepje schreef op maandag 23 mei 2011 @ 13:08:
KNIP
Waarschijnlijk zal je Vista er opnieuw op moeten zetten. Dat kan de eerste maand kostenloos, maar daarna zal je toch een licentie moeten kopen.
Je kunt gewoon een nieuwe activatiecode aanvragen bij MS als je verteld dat het oude moederbord gesneuveld is.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 09:17
Gewoon een willekeurig bord met Socket775 en DDR2 geheugenslots. Aangezien je een losse videokaart hebt boeit de integrated VGA niet.
Na het vervangen van je moederbord houd je in principe gewoon een standaardPC over. Het mooie van Acer computers is dat over het algemeen alles gewoon standaard onderdelen zijn, niks geen gedoe met incompatible zooi.
Je zult vanwege het vervangen van het moederbord Windows waarschijnlijk opnieuw moeten installeren. Hiervoor kan je niet de Acer recovery gebruiken. Activatie hoef je niet over in te zitten, dat werkte hier met moederbordvervangprojecten gewoon en in probleemgevallen kan je altijd nog telefonisch activeren zonder verdere problemen.

Overigens, die specsheet klopt niet helemaal. Er staat een Geforce7100/Nforce630i op, wat betekent dat je een MCP73 chipset hebt. Daaronder staat dan een ICH8 series chipset, wat helemaal niet bestaat in combinatie met een Nforce chipset. Het enige bord met MCP73 chipset in de pricewatch is een MSI bord, en die wil je niet, die is net zo betrouwbaar als je huidige Acer bord.

Topicstarter
Ik ga maar weer eens reageren. Ik heb nu de tijd om uit te zoeken wat er speelt.
Ik heb de topic van Quad bekeken. Veel kenmerken die Quad in zijn topic aangeeft komen ook overeen met de pc van mijn nicht.

Symptomen in het kort:

kan niet in bios komen
voeding werkt ( 2 verschillende getest)
Moederbord piept bij opstarten
Geheugen werkt
Beeld hangt af en toe vast (artefacts)
Soms ontvangt beeld geen signaal
Af en toe beeld bij opstarten, bij geen beeld een herstart, dan weer beeld
Bij herstelmenu (nadat ik op enter druk) start hij niet meer verder op (wellicht loopt hij vast)

Ik neig meer naar een defect moederbord.
Misschien hebben jullie nog tips?

Anoniem: 154453

Loop de Hangen en Opstartproblemen troubleshooter eens door, en begin iig met een minimale setup, videokaart, harddisk en 1 reep geheugen. Herplaats alles ook even, en check op losse bevestigingsschroeven van je moederbord, om slechte contacten en kortsluitingen uit te sluiten. Memtest86 draaien om dat geheugen per stuk te testen, dan samen, enz.
Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee