Toon posts:

zalman voeding niet krachtig genoeg?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Sagat
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 15:50

Sagat

Moderator Spielerij

Is pappa x2!

Topicstarter
Recentelijk heb ik een upgrade gekocht. Te weten asus p8h67 mobo, intel core i7-2600, en 8gb geheugen (kingston value ram). De bestaande hardware: videokaart is een radeon 5770, en verder heb ik 2 harde schijfen en een dvd brander, en nog een usb hubje en 4 case fans.
Omdat mijn voeding een zalman is met 600watt ging ik er vanuit dat deze voldoende zou moeten zijn om dit aan te sturen.
De voeding is om precies te zijn een:
Zalman ZM600-HP, moet er wel even bij zeggen dat ik deze al in mijn huidige pc gebruik. De leeftijd zal nu ongeveer 4.5 jaar zijn.

Wat gebeurd er:
het powerlampje op mijn systeemkast brand heel licht en knippert. De fans van de cpu cooler en/of de videokaart gaan niet aan of draaien zachtjes of in fases (aan/uit aan/uit).
Ik krijg geen beeld, en hoor ook geen error piepjes oid.

Wat heb ik al geprobeerd?
Ipv van mijn Cooler Master Hyper 212 Plus heb ik de meegleverde cooler aangesloten, ook heb ik ipv van mijn Amd radeon 5770 mijn oude nvidia 7900gto aangesloten.
Ook heb ik de asus wattage calculator gebruikt om te bereken wat ik qua voeding nodig zou hebben. Ik kom dan uit op 450 watt.
Ik heb beide voeding kabels aangesloten en dubbel en trippel gechecked of ze wellicht verkeerd aangesloten zitten (fysiek niet mogelijk) en ze ook voldoende aangerukt. Ook nog even gechecked of de cpu wellicht niet helemaal lekker zit, maar dan verwacht ik eigenlijk andere sympthomen dan wat ik heb.

Ik hink nu op 2 gedachten:
1 ondanks het merk en het genoemde 600watt is mijn voeding toch niet helemaal up to the task om mijn spulletjes aan te sturen
2 Het moederbord is niet helemaal lekker en hierom heb ik mijn eerder genoemde problemen.

optie 1 lijkt me de meest waarschijnlijke en ik heb dan ook in de planning staan om morgen bij de paradigit of mycom even snel een andere voeding te scoren.........maar graag een second opinion. Ik weet dat sommige voedingen niet leveren wat ze beloven maar als je 20% van 600 afhaalt zou je met 480 nog steeds genoeg hebben, als je van 30% verlies uitgaat blijft er nog maar 420 over, maar omdat ik zo kaal mogelijk start zou ik dan imho pas eigenlijk problemen moeten gaan ondervinden bij het aansluiten van alle casefans, hd's en dvd brander.

Eventueel tips of op- danwel aanmerkingen op het bovenstaande zijn zeer welkom.
(oh en dit mobo heeft GEEN onboard video *zucht* ik twijfelde nog om de variant met vga poort te nemen, maar die is 30 euro duurder, en aangezien ik deze upgrade voornamelijk voor gamen doe ging ik ervanuit nooit de onboard video mogelijkheid nodig te hebben.......behalve nu dus ter troubleshooting |:( )

10 second ninja DONE

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Anoniem: 197141
  • Registratie: November 2006
  • Niet online
Het komt weleens voor dat een voeding en moederbord samen niet willen werken terwijl beide onderdelen gewoon in orde zijn.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Rupie
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 28-04 13:15
De voeding is natuurlijk ook 4,5 jaar oud zeg je zelf. Je hebt niet toevallig een andere voeding die je kunt proberen? Dat is vaak de meest eenvoudige methode om een onderdeel uit te sluiten.

Desktop | Server | Laptop

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Cobalt
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 29-05 19:55
In principe zou de voeding krachtig genoeg moeten zijn. Geeft je moederbord geen error indicatie met bijv. een ledje?

[Voor 78% gewijzigd door Cobalt op 22-05-2011 18:54]

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Lukosje
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 18:44
Anoniem: 197141 schreef op zondag 22 mei 2011 @ 18:45:
Het komt weleens voor dat een voeding en moederbord samen niet willen werken terwijl beide onderdelen gewoon in orde zijn.
Heb ik nog nooit van gehoord...

Maar al levert dat ding nominaal 480W, dan is dat nog ruim voldoende voor deze setup... Zou eerst maar eens goed kijken of je alles echt goed hebt aangesloten (heb zelfde probleem wel eens gehad, toen zat een stroomkabel niet helemaal goed)..

Acties:
  • 0Henk 'm!

• naarden 4ever
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 18:42
Heb je ook zeker de EPS12V geplugged of heb je de P4 gebruikt? Hoewel dat meestal niet het probleem is, is het wel een double-check waard.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Cio
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 28-04 12:03
Die fan/led symptomen die je beschrijft komen op mij over als een mobo wat constant opnieuw start.

Of er echt iets fysiek defect is durf ik niet te zeggen, maar ik zet mij geld op een a-sociaal mobo (vind het geheugen niet leuk, is niet duidelijk naar de voeding, gewoon DOA). Alle high end Asus modellen die ik ooit in handen had waren wel kieskeurig met iets wat verder perfect werkte.

Vette nieuwe game? Poepluiers zal je bedoelen!

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Sagat

Sagat

Moderator Spielerij

Is pappa x2!

Topicstarter
woah, niet verwacht al zo snel zoveel replies te krijgen _/-\o_

Ik zou nog even kunnen testen met een reep geheugen ipv beiden (heb 2x4gb) en ook andere bankjes pakken. En ik heb idd nog een 2e pc staan waar nog een voeding inzit die ik zou kunnen testen. Alleen dat is wel een "riscovoeding", die heb ik voor weinig gekocht omdat ik niet van plan was daar ooit high end dingen mee te gaan doen. Geen idee wat het merk en voltage is, maar misschien de moeite van het testen waard.
Er draait een p4 op met een redelijke videokaart (ik schat redelijk vergelijkbaar met mijn 7900, heb em ooit van een vriend gehad).

Voor wat betreft kabels, de EAX12 stekker heeft 'p2'er op staan, en bestaat uit 2 connectoren. de EATXPWR is 20+4 en gelabelled p1 en 24. Ze (beide kabels naar beide err sockets?) zitten ook bij elkaar via sleeves, dit was 'out of the box' gedaan dus ik ga ervanuit dat de fabrikant dit goed gedaan heeft (en het zat ook zo aangesloten op mijn oude setup)

Geen boot ledjes (man dit had ik 2 mobo's geleden op mijn msi nog wel :P ) maar wel een mem test optie. Misschien die toch ook nog maar is doen.

Ik hou jullie op de hoogte.

10 second ninja DONE

Acties:
  • 0Henk 'm!

• marquis
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 03-04 17:47
Anoniem: 197141 schreef op zondag 22 mei 2011 @ 18:45:
Nog nooit van gehoord. Lijkt me ook niet mogenlijk.

Sagat, ik schat dat je moederbord niet in orde is. Is je CPU koeler goed aan gesloten?

Adem in...... adem uit. Poeh, weer gered :-)

Acties:
  • 0Henk 'm!

• godofal
  • Registratie: Maart 2010
  • Niet online

godofal

TACNAYN - destroyer of worlds

marquis schreef op zondag 22 mei 2011 @ 19:39:
[...]

Nog nooit van gehoord. Lijkt me ook niet mogenlijk.

Sagat, ik schat dat je moederbord niet in orde is. Is je CPU koeler goed aan gesloten?
heb ik wel van gehoord, en het is wel mogelijk ;)

weet niet precies hoe het heet, maar het probleem was (als ik het me goed herinner) dat als je de aanknop indrukt, het mobo een signaal geeft naar de PSU voor meer stroom.
als een mobo na een X tijd geen stroom krijgt dan sluit hij weer af
en blijkbaar werkt je PSU dan niet snel genoeg ofzo

sommige combinaties mobo's/PSU's werken gewoon niet
ff googlen werkt meestal het beste

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Sagat

Sagat

Moderator Spielerij

Is pappa x2!

Topicstarter
Cpu fan zit met 1 stekker aangesloten. Kan niet veel misgaan lijkt me. Zit wel goed vast aan mobo.
En intels hebben toch als voordeel dat ze zelfs zonder cooler kunnen werken? Dan verwacht ik wel dat ik iig beeld krijg.
En de fan van de cpu cooler werkt ook wel, alleen langzaam....(met mijn oude vidkaart tenminste).

Tsja mobo misschien het probleem. Ik zal nog even googlen maar ga toch maar beginnen met een andere psu te kopen. Mocht dit niet de oplossing zijn dan kan ik hem als nog gebruiken als vervanging van de p4 psu.
In dat geval mobo rma-en :(

edit:
geheugen even separaat getest in verschillende bankjes, geen effect.

[Voor 6% gewijzigd door Sagat op 22-05-2011 20:09]

10 second ninja DONE

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Sagat

Sagat

Moderator Spielerij

Is pappa x2!

Topicstarter
Vandaag dus even langs de pc shop
Eerst mycom, hier was een 600watt voeding en dit was het hoogste wat ze hadden, deze bleek echter gereserveerd. Dus maar even bij de buren langs (paradigit). Even met de verkoper gebabbeld, ze hadden wel een 700 watt voeding, maar volgens hem zou 600 al echt genoeg moeten zijn. En tsja gezien ik met de wattage calculator op 450 uitkwam deelde ik die mening, dus toch maar een goedkopere 600w genomen.

Net even snel aangesloten......eerst ging mijn pc gelijk weer uit, maar even later kwam hij weer op en
*drumroll*

beeld!

Het zal dus wsl toch mijn oude voeding geweest zijn, ik ga hem testen als ik mijn oude mobo weer ga aansluiten dus het zal mij benieuwen of dat nog werkt of dat hij overleden is bij deze upgrade :+
(ook dat zal ik proberen te posten hier, maar het kan nog wel even gaan duren, eerst maar is mijn pc in elkaar zetten en dan lekker benchen en vooral gamen >:) )

10 second ninja DONE

Acties:
  • 0Henk 'm!

• -The_Mask-
  • Registratie: November 2007
  • Niet online
Zou kunnen dat de oude Zalman aan het overlijden was, is een FSP Epsilon voeding en dezen staan niet echt bekend om hun hoge kwaliteit dus na 4,5 jaar zou het best kunnen dat die aan zijn einde is gekomen.

Met een goedkopere 600W bedoel je toch niet 'een' goedkope 600W voeding, want zulke goedkope voedingen vinden het leuk om je nieuwe PC naar zijn einde te helpen. ;)
Overigens is 600W extreem overdreven, jouw PC neemt zo'n 200/250W max, met een goede 350/400W voeding heb je dus meer dan genoeg ruimte over, zelfs een 300W voeding met een 6 pins PCI-e stekker welke minimaal 21A op de 12V kan leveren zal meer dan genoeg zijn.
Volgende keer is het misschien handig om in [BBG aanschaf] Voedingen - Deel 27 te kijken. :)

Bitfenix Whisper 450W review
[PSU] Voeding advies en info
AMD Nieuwsdiscussie
AMD Radeon Info en Nieuwsdiscussietopic

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Sagat

Sagat

Moderator Spielerij

Is pappa x2!

Topicstarter
Met goedkoper bedoelde ik dat deze goedkoper was dan een 700watt voeding. Beide van coolermaster.
Anyway als ik weer 5 jaar vooruit kan is het money well spent.

Vind het trouwens opvallend dat jouw getal zover onder het advies van de wattage calculator uitkomt. Ik heb 4 casefans en 2 hd's. En daar komen nog 2 hd's bij (1x gewoon, 1x ssd) ook met videokaart upgrades in het achterhoofd heb ik liever wat extra headroom.

Verder is bbg topic een goede tip natuurlijk.

10 second ninja DONE

Acties:
  • 0Henk 'm!

• -The_Mask-
  • Registratie: November 2007
  • Niet online
Sagat schreef op dinsdag 24 mei 2011 @ 13:33:
Met goedkoper bedoelde ik dat deze goedkoper was dan een 700watt voeding. Beide van coolermaster.
Anyway als ik weer 5 jaar vooruit kan is het money well spent.
Ik neem aan dat het gaat om de wel redelijke Coolermaster Silent Pro van 600W en niet de erg gare Coolermaster eXtreme Power Plus van 600W die maar 450W stabiel kan leveren maar sowieso uit gare onderdelen is opgebouwd. Met de eXtreme Power Plus heb je dus als nog een voeding van 450W alleen een erg slechte met een 600W sticker.
Coolermaster staat namelijk niet bekend om hun goede voedingen. ;)
Vind het trouwens opvallend dat jouw getal zover onder het advies van de wattage calculator uitkomt. Ik heb 4 casefans en 2 hd's. En daar komen nog 2 hd's bij (1x gewoon, 1x ssd) ook met videokaart upgrades in het achterhoofd heb ik liever wat extra headroom.
Calculators geven sowieso heel veel verschillende uitkomsten en je hebt er niet zo veel aan. Het gaat om het vermogen op de 12V niet om het totale vermogen. Bijvoorbeeld een 600W voeding welke maar 300W op de 12V kan leveren kan een minder zware PC aan dan een 400W voeding welke 350W op de 12V kan leveren. Dan heb je natuurlijk ook nog zoiets als kwaliteit waar al helemaal geen rekening wordt meegehouden en dus ook niet met de onzin waarden welke sommige fabrikanten opgeven.

Bitfenix Whisper 450W review
[PSU] Voeding advies en info
AMD Nieuwsdiscussie
AMD Radeon Info en Nieuwsdiscussietopic

Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee