Toon posts:

TP-Link TL-WR1043ND op Zyxel 2602 HW-61

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Shadow_Zero
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 24-04 14:21
Alvorens ik met mijn probleem begin even wat bronnen die ik heb geraadpleegd:
[HOWTO]Draadloze Router gebruiken als Access Point topic
Port forwarden lukt niet, DHCP probleem? topic
VOIP via ZyXEL modem, DHCP via Linksys
TP-Link TL-WR1043ND topic
2 Routers in zelfde subnet bereiken topic
Problemen Zyxel P-2602R-D1A icm Linksys WRT54G

Mijn wens was om mijn LAN door de TP-Link (WR1043ND) te laten regelen en de Zyxel (2602 HW-61) hoefde alleen VOIP te doen en internet door te geven aan de TP-Link

Initieel was mijn probleem dat ik de TP-Link geen vast IP adres kon geven, internet vertikte het dan gewoon te werken. Via een dynamic IP werkte dit wel (de "scan" optie bij de TP-Link WAN connection type gaf ook 'dynamic' aan). Qua LAN geen problemen met de TP-Link alleen het internet viel af en toe weg waarop ik de TP-Link en/of Zyxel even uit zette en weer aan en dan werkte het meestal wel weer.

Nu zit ik echter al een aantal dagen met het probleem dat ik geen internet meer op m'n TP-Link krijg, wat ik ook probeer!
Ik heb firewalls uitgezet, ik heb zowel de WAN als LAN poort geprobeerd, niks helpt vooralsnog.
Ik heb een firmware upgrade op m'n TP-Link uitgevoerd wat ook niet hielp. Wat wel opvallend daarbij was, was dat hij nu een "static ip" detecteert bij WAN connection type en bij dynamic krijgt hij gewoon geen gegevens meer.

De situatie toen het werkte was als volgt:
Telfort ADSL --> Zyxel (192.168.1.254) --> TP-Link WAN (192.168.1.33) --> LAN (192.168.3.x)

TP-Link kon ik dus geen static IP geven, want dan werkte internet sowieso niet.
Ik had via de Zyxel MAC binding voor de TP-Link ingesteld, maar dat werkte ook niet, hij kon zomaar een ander IP adres krijgen. Toen heb ik de IP pool van de Zyxel maar op 1 gezet als workaround, zodat hij alleen die 192.168.1.33 uitdeelde aan de TP-Link.

Ik kan de TP-Link niet in hetzelfde IP range zetten als de Zyxel, dan geeft de TP-Link de melding: "WAN IP address and LAN IP address cannot be in a same subnet. Please input another IP address."

In z'n algemeenheid, wat kan ik nu het beste doen/proberen?
Wat gedetailleerdere vragen die ik nu zo heb:

1. Als ik de Zyxel op de WAN poort van de TP-Link aansluit, hoe kan ik beide routers dan het beste configureren?

2. Als ik de Zyxel op een LAN poort van de TP-Link aansluit, hoe kan ik dan beide routers het beste configureren?

3. Tot nu toe vul ik geen DNS in op de TP-Link, maar her en der las ik er wel iets over. Wat moet hier worden ingevuld?

4. Ik heb een paar keer gelezen dat de tweede router in de IP range van de eerste moet zitten, maar als ik dat met mijn TP-Link probeer krijg ik de melding "WAN IP address and LAN IP address cannot be in a same subnet. Please input another IP address.". Doe ik hier iets fout?

5. Hoe kan ik DHCP nu het beste instellen met deze twee routers?

Nog wat screenshots:
Main menu Zyxel
Firmware Zyxel
LAN Zyxel (1)
LAN Zyxel (2)
LAN Static DHCP Zyxel

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Shadow_Zero
Ok, huidige rariteit voor ik naar bed ga.
Ik zit te worstelen om de aansluiting van de Zyxel naar de TP-Link actief te krijgen. Heel vaak brandt het lampje niet om een of andere reden.
Ik heb de factory defaults geladen van beide apparaten, maar dat mocht niet baten.

Ik heb nu de situatie dat ik de Zyxel direct in m'n PC heb geprikt en deze heb ingesteld. Daarvoor moest ik wel even een handmatig IP in de PC instellen, want anders kwam ik niet op de Zyxel pagina. De PC kan niet echter niet internetten, maar m'n laptop wel via de Zyxel wifi. Vaag!

Daarna de PC weer op dynamic IP gezet, en het duurde even, maar uiteindelijk toch internet.

Daarna het netwerktouwtje van m'n PC (waar het dus werkte), in m'n TP-Link geprikt, en dat werkte dan weer niet (internet iig). Grom!

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Jimster
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 00:40
Heb je het netwerktouwtje zelf gemaakt?

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Craven
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 00:43
Je tp-link krijgt een intern ip adres. Je zyxel staat dus nog steeds te routeren en te natten. Terwijl hij volgens mij alleen hoeft te bridgen. Dan krijgt je tp-link netjes een extern ip adres. Ik weet alleen niet precies hoe dit werkt met voip, daar heb ik geen kaas van gegeten.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Shadow_Zero
Ik heb diverse netwerktouwtjes gebruikt, waarvan eentje zelf gemaakt. Maar ze doen het allemaal.
Gek genoeg, een paar minuten na mijn laatste post kon m'n PC ineens bij zowel de TP-Link pagina als de Zyxel pagina, en deed internet het! Wis en waarachtig.

Nu gaat de Zyxel naar een LAN poort van de TP-Link, en de DHCP van de TP-Link staat uit.
Nu even kijken of ik wifi ook aan de praat krijg.

Van diverse berichten begrijp ik dat ik de Zyxel niet op Bridge kan zetten, want dan werkt VOIP niet meer.

EDIT:
Ok, ik moest de kabel even verleggen. Dus ik had de kabel uit de TP-Link gehaald en een paar seconde later weer terug er in. Internet deed het niet meer en ik kwam niet meer op de Zyxel pagina |:(
Wat lopen rommelen, de boel uit en aan gezet, mocht allemaal niet baten -_-
Uiteindelijk de Zyxel maar direct in m'n PC geprikt en het kostte wat moeite, maar uiteindelijk kwam ik weer op de Zyxel pagina en had ik min of meer internet (heel instabiel iig).
Van daaruit weer een nieuwe poging proberen...

[Voor 33% gewijzigd door Shadow_Zero op 23-05-2011 14:13]

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Shadow_Zero
Nog even wat plaatjes gemaakt:

Oude werkende situatie, waarbij internet af en toe weg viel, waarbij ik een van de twee routers (of allebei) uit zette en weer aan en daarna werkte het weer, tot vorige week:

Nieuwe situatie die ik even aan de praat kreeg, tot ik de verbinding tussen de TP-Link en Zyxel even los trok en de boel weer weigerde:

Voorstel van een collega van me was toch om situatie 1 te doen, en dan de TP-Link een statisch WAN adres te geven en dan een adres die buiten de DHCP pool van de Zyxel ligt (en eventueel de Zyxel DHCP uit).

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Rainesh
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 07:10
Wat ik zou doen als ik dit soort situaties meemaak bij klanten, is het volgende:

1) Zyxel op static, dhc uit en ip range bijv 192.168.0.1 (dus uitgave voor maar enkel 1 ip adres)
2) Zyxel aansluiten op WAN poort van TP-link
3) TP-Link configgen met ip range: 20.0.0.1 - 20.0.0.100 (dus voor 100 ip adressen bijv) en DHCP aan.

Hierdoor krijgt stuurt de Zyxel maar 1 ip adres uit en die gaat direct naar de TP-Link en omdat de TP-link in een andere ip-range zit kan er ook geen ip conflict ontstaan.

Ik heb dit thuis ook gedaan met mn Ziggo wireless Ubee modem/router en een Netgear WNR3500 waar alles op aangesloten zit. Werkt perfect en geen problemen mee.

http://tweakers.net/gallery/103719/sys.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Shadow_Zero
Ok, situatie bij thuiskomst.
Mijn laptop zit rechtstreeks op de Zyxel aangesloten. Na het opstarten van de laptop krijgt deze geen valide IP adres van de Zyxel. Ik zet wifi aan, en krijg een IP en heb internet...
Niet lang daarna krijgt mijn netwerkadapter wel een valide IP adres, en prompt heb ik geen internet meer noch kan ik de Zyxel webpagina bereiken. Ik doe verder niks!

Mijn PC idem dito, alleen zit deze rechtstreeks op de TP-Link. Vaste verbinding levert geen valide IP adres op. Ik heb een handmatig IP ingevoerd en dat werkte wel.

Ik ga nu even de Zyxel uit en aan zetten, kijken of de laptop er dan weer bij kan.
...
En terwijl ik dit type heeft m'n PC ook geen internet meer via Zyxel wifi, argh!

Nou, na verder gerommel en wat uit en aan zetten het volgende:
1. Zyxel DHCP op "none" gezet. Als die uit staat kan ik geen ip range opgeven, maar dat klopt dan toch wel niet? TP-Link een statisch IP van 192.168.1.33 gegeven.
2. Zyxel op WAN poort aangesloten
3. TP link LAN IP op 192.168.3.1 gezet

Daarbij moet ik toevoegen dat ik nog steeds geen goede verbinding kreeg met mijn laptop direct op de Zyxel. Met wifi ging dit wel...
Anyway, het WAN lampje brandt wel op de TP-Link, maar ik heb geen internet en kan ook niet op de Zyxel webpagina :/

Ik heb nu ook de bijzondere situatie dat mijn PC met wifi 192.168.1.36 geen internet via de Zyxel heeft en mijn laptop met wifi 192.168.1.35 wel (heb dit bericht die ik op m'n PC begon maar met een usb stick naar m'n laptop overgebracht |:( ).
We gaan verder puzzelen!

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Craven
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 00:43
Dat hele verhaal klinkt meer als een modem die aan het doodgaan is. Als je je zyxel reset naar fabriekswaarden en je gooit je laptop eraan (op kabel). En je blijft een probleem hebben dat kun je denk ik beter contact opnemen met de helpdesk van je ISP (telfort?).

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Shadow_Zero
My thoughts exactly ;)
Deze ochtend kreeg ik ook problemen om er met de wifi rechtstreeks op te komen, dus toen was ik 100% internetloos :/ (via ethernet ook nog steeds problemen). Telfort net gebeld, die man zei ook dat die oude (zwarte) Zyxel modem/routers meer klachten geven de laatste tijd (de mijne is uit 2006).

Toch maar eens een nieuw modempje proberen!
Bedankt voor de input hier tot dusverre iig!
Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee