Acties:
  • 0Henk 'm!

• Sandertje03
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 27-04 19:45
Ik heb hier een router staan met daarop aangesloten:
- mijn PC, laptop
- een NAS
- Netwerk printer

Nu zit mijn router na het modem/router van ons pap.
En ons pap wil op mijn NAS kunnen om een backup van zijn PC op mijn nas te zetten.

Momenteel kan mijn pap niet bij mijn NAS komen, en ik verwacht dat dit komt omdat ik een router er tussen heb zitten.
ons pap heeft geprobeerd de NAS te benaderen door direct het IP adres van de nas + public share in te tikken in de adres balk. (dit werkt zonder problemen op mijn PC maar niet op de zijne)

Hoe kan ik dit oplossen?

IP range modem: 192.168.1.
IP range router: 192.168.254.

Router: Linksys WRT320N
modem: Thomson Speedtouch 780 (KPN modem)
NAS: Western Digital My Book Live

PS, ik kan wel het modem benaderen vanaf mijn PC.

| Asus Rampage III Gene | Intel i7 930 | Corsair Dominator GT 6GB PC3-14900 | Asus GTX580 Matrix | Intel 510 SSD 120GB | Cooler Master Silent Pro M850 | Cooler Master CM-690 II Advanced | Corsair H50 | Logitech G15 Red |

Acties:
  • 0Henk 'm!

• redfoxert
  • Registratie: December 2000
  • Niet online
Portforwarding instellen op je router naar de NAS.

https://discord.com/invite/tweakers

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Notna
  • Registratie: November 2002
  • Nu online

Notna

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit

Where are you?®

redfoxert schreef op zondag 22 mei 2011 @ 13:21:
+1, je moet nog wel aangeven dat je vanaf je publieke IP adres op je NAS kan komen. Anders word het een moelijk verhaal ;)

Xbox Live ID:Notna8310

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Henk007
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 18-05 18:51
Zou je eerst eens kunnen uitleggen waarom je twee subnetten hebt en of dat wel nodig is ?
In eerste instantie zou ik zeggen gooi alles in één subnet en dan werkt het gewoon. Dus de Linksys als access point in de 192.168.1.x range zetten.
Eigenlijk vrijwel identiek aan dit topic:
NAS als netwerkschijf opnemen via 2 routers

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Sandertje03
redfoxert schreef op zondag 22 mei 2011 @ 13:21:
Het gaat om overzetten van bestanden naar de NAS en een backup van windows.
Om welke poorten gaat het dan?

Ik heb net de FTP poort 21 opgezet. maar ons pap kan er nog niet bij.
Henk007 schreef op zondag 22 mei 2011 @ 13:24:
Zou je eerst eens kunnen uitleggen waarom je twee subnetten hebt en of dat wel nodig is ?
In eerste instantie zou ik zeggen gooi alles in één subnet en dan werkt het gewoon. Dus de Linksys als access point in de 192.168.1.x range zetten.
Eigenlijk vrijwel identiek aan dit topic:
NAS als netwerkschijf opnemen via 2 routers
Omdat ik ook een printer op mijn router heb zitten en meer, die ik liever niet in hetzelfde netwerk heb als ons pap.

[Voor 45% gewijzigd door Sandertje03 op 22-05-2011 13:40]

| Asus Rampage III Gene | Intel i7 930 | Corsair Dominator GT 6GB PC3-14900 | Asus GTX580 Matrix | Intel 510 SSD 120GB | Cooler Master Silent Pro M850 | Cooler Master CM-690 II Advanced | Corsair H50 | Logitech G15 Red |

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Brahiewahiewa
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 30-09-2022

Brahiewahiewa

boelkloedig

Sandertje03 schreef op zondag 22 mei 2011 @ 13:38:
[...]Ik heb net de FTP poort 21 opgezet. maar ons pap kan er nog niet bij.[...]
"Ons pap" moet op zijn PC nog even de route naar jouw netwerk toevoegen:

route -p add 192.168.254.0 mask 255.255.255.0 <IP-adres van de router>

Het IP-adres van je router (in het 192.168.1.0 segment) vind je op de statuspagine van je router.
edit:

Je werkt inderdaad met port-forwarding. Maar dat is niet genoeg voor FTP.
Port 21 is alleen voor de FTP commands, data transfer gaat over port 22 en
als je passive FTP gebruikt heb je nog meer poorten nodig.
De eenvoudigste oplossing is om je NAS in de DMZ op te nemen (pagina 22 van je manual).
"Ons pap" moet dan naar het IP-adres van jouw router connecten

[Voor 29% gewijzigd door Brahiewahiewa op 23-05-2011 14:36. Reden: denkfoutje]

QnJhaGlld2FoaWV3YQ==

Acties:
  • 0Henk 'm!

• lier
  • Registratie: Januari 2004
  • Nu online

lier

MikroTik nerd

Voor FTP heb je niet genoeg aan poort 21, wat mij betreft heb je de volgende keuzes:

- jouw router instellen als access point (DHCP uit, niet de WAN poort gebruiken)
- passieve port range (die overeenkomt met wat je op de FTP server hebt ingesteld) forwarden (net als poort 21)

@Brahiewahiewa: zoals de TS het nu aan pakt is een route niet nodig, je kan met port forwards de gewenste service direct op het IP adres (aan de WAN kant) van zijn router bereiken.

[Voor 24% gewijzigd door lier op 23-05-2011 08:50. Reden: verder gelezen]

Eerst het probleem, dan de oplossing

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Notna
  • Registratie: November 2002
  • Nu online

Notna

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit

Where are you?®

Ga eens naar pagina 22 van je manual en doe eens wat met DMZ tab settings ;)

Overigens zou ik poort 2121(2) (weet je zeker dat je ISP het niet blocked) oid gebruiken en FTP over SSL (SFTP) ;)

[Voor 4% gewijzigd door Notna op 23-05-2011 08:58]

Xbox Live ID:Notna8310

Acties:
  • 0Henk 'm!

Anoniem: 108806

Brahiewahiewa schreef op zondag 22 mei 2011 @ 15:20:
[...]

Het IP-adres van je router (in het 192.168.1.0 segment) vind je op de statuspagine van je router.
Maar dan kan z'n vader bij het hele netwerk, en dat wil de TS niet als ik hem goed begrijp...

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Sandertje03
Brahiewahiewa schreef op zondag 22 mei 2011 @ 15:20:
[...]

edit:

Je werkt inderdaad met port-forwarding. Maar dat is niet genoeg voor FTP.
Port 21 is alleen voor de FTP commands, data transfer gaat over port 22 en
als je passive FTP gebruikt heb je nog meer poorten nodig.
De eenvoudigste oplossing is om je NAS in de DMZ op te nemen (pagina 22 van je manual).
"Ons pap" moet dan naar het IP-adres van jouw router connecten
Met de route alleen werkte het inderdaad niet. hij werd ergens tegengehouden.

DMZ is mogelijk, maar het is nu zo dat hij een dynamisch IP adres heeft, en ik heb geen zin om het iedere keer te veranderen als zijn IP adres veranderd.
Notna schreef op maandag 23 mei 2011 @ 08:53:
Ga eens naar pagina 22 van je manual en doe eens wat met DMZ tab settings ;)

Overigens zou ik poort 2121(2) (weet je zeker dat je ISP het niet blocked) oid gebruiken en FTP over SSL (SFTP) ;)
Zoals hier boven is DMZ mogelijk maar niet gewenst.

Ik heb nu Poort 21/22 en poort 2121/2122 open gezet. En ga nu proberen om mijn NAS te benaderen vanaf zijn PC. Als dit nog niet lukt ga ik de DMZ proberen en zijn PC een statisch IP adres geven.

Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee