Acties:
  • 0Henk 'm!

• Timo002
  • Registratie: September 2003
  • Niet online
Beste Tweakers,

Ik zit met het volgende probleem welke ik hieronder probeer duidelijk te maken middels een situatie scherts.

Graag wil ik de LACIE schijf opnemen als netwerkschijf op de laptop. Dit lukte mij toen de LACIE rechtstreeks verbonden was op de Cisco WRT160NL router. Middels \\extern\ kon ik de LACIE toevoegen.

Nu heb ik de LACIE echter op een andere plek in het netwerk zitten. Ik kan de LACIE middels het IP adres benaderen (192.168.1.2) vanaf de laptop. Echter krijg ik het niet voor elkaar om deze middels \\extern\ ook in de explorer te bekijken.

Ergens vergeet ik vast iets heel eenvoudigst, maar ik vind het even niet!

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Fish
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online

Fish

How much is the fish

Gewoon die 1e router wegtieven en alleen de 2e gebruiken

als het gaat om wifi op 2 plaatsen
Zorg dat in je wireless router kan komen (hier dus de 2e)

Lukt dat niet
[...]
1) zet dhcp uit op je wireless router

2) geef lan kant op je wireless router een ip adres dat past in je subnet. (van de eerste) e.g. 192.168.1.99

3) stop de stekker van je modem/router niet in de wan poort van je wireless router maar stop deze in de lan poort van je wireless router

4) als je laptop een vast ip adres heeft, of als je modemrouter geen dhcp aan heeft staan
geef je je laptop een ander ip adres e.g. 192.168.1.123

------------------ op dit moment moet alles goed werken ----------------

5) nu mag je denken aan beveiligingen

[Voor 90% gewijzigd door Fish op 13-05-2011 22:45]

Iperf

Acties:
  • 0Henk 'm!

• spone
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online
Eenvoudige, effectieve hack: zet extern in je hostfile met het juiste IP :)

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Fish
  • Niet online

Fish

How much is the fish

spone schreef op vrijdag 13 mei 2011 @ 22:42:
Eenvoudige, effectieve hack: zet extern in je hostfile met het juiste IP :)
Gaat niet (direct) lukken want de route naar het 2e subnet is zo te zien niet bekend gemaakt op de 1e router. en dan moet de nat firewall ook nog een mee gaan werken

Iperf

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Henk007
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 18-05 18:51
Zou TS eens kunnen uitleggen waarom hij 2 subnetten gebruikt?
Op het eerste oog zou ik gewoon alles in één segment stoppen en van de tweede router DHCP/NAT uitschakelen en hem als accespoint te configureren.
Een oplossing via static routing is ook mogelijk overigens.

[Voor 15% gewijzigd door Henk007 op 13-05-2011 22:50]

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Timo002
  • Niet online
Misschien inderdaad even handig om toe te lichten waarom het zo zit!

Er zijn twee routers omdat het huis te groot is voor 1 router, dan is er geen volledige wifi dekking! Dus een 2e router die achterin het huis ( bekabeld vanaf de eerste) weer een wifi netwerk heeft!
De LACIE zit op de eerste router omdat dit beter uit komt met geluidsproductie! De 2e router zit namelijk in een slaapkamer en dan wordt je niet zo blij als je daar een schijf hoort draaien!

Netwerk IP en subnetmask ranges kunnen gerust anders, maar dit gebruikten de routers standaard al.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Henk007
Tweede router DHCP en NAT uitschakelen, adres in range 192.168.1.x geven en als accesspoint (met een andere ssid) configureren. Problem solved.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Timo002
  • Niet online
Oke, dat ga ik morgen eens even proberen! Ik laat het resultaat hier nog even achter! Tnx so far!

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Timo002
  • Niet online
Ik denk dat ik hier te dummy voor ben...

1e: Hoe stel ik de router (WRT160NL) is als access point.
2e: Als ik DCHP van de 2e router uitschakel, hoe krijgt een laptop / telefoon dan een wifi connectie? Daarop wil ik geen vaste IP adressen in gaan stellen!

Acties:
  • 0Henk 'm!

• spone
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online
Door DHCP op de 2e router (wrt160) uit te schakelen ben je er eigenlijk al. De clients krijgen dan DHCP van de andere router (wrt54). En zoals eerder aangegeven, plug het kabeltje wat nu in de WAN aansluiting van de wrt160 zit in de lan aansluiting ervan en gebruik de WAN niet. Wel zorgen dat je het IP adres van de wrt160 veranderd hebt naar een vrij IP in het 192.168.1.x-subnet.

[Voor 32% gewijzigd door spone op 15-05-2011 10:23]

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Henk007
Bedankt voor de aanvulling. Dat aansluiten op een LAN ingang was ik vergeten te vermelden. Daarmee vervalt ook de noodzaak om NAT uit te schakelen.
Eventueel aan te raden is om op de wrt54g de DHCP pool in te stellen en de wrt160nl een (vast) adres daarbuiten te geven. Zo voorkom je eventuele conflicten door dubbele ip adressen.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Fish
  • Niet online

Fish

How much is the fish

Timo002 schreef op zondag 15 mei 2011 @ 09:29:
Ik denk dat ik hier te dummy voor ben...

1e: Hoe stel ik de router (WRT160NL) is als access point.
Sja als je me compleet negeert.

Iperf

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Timo002
  • Niet online
@fish:
Ik negeer je niet, begreep alleen niet dat je daarmee de router instelt als access point!

Het is me nu denk ik wel duidelijk hoe de routers ingesteld en aangesloten moeten worden. Blijft er alleen voor mij alleen nog een vraag over.
Als ik DHCP van de 2e router uitschakel, hoe gaat die dan IP adressen uitdelen aan wireless devices die op het wifi netwerk willen? Of moeten die dan allemaal een statisch IP krijgen. Dat zou niet gewenst zijn aangezien er op de 2e router alleen maar laptops en telefoons gekoppeld worden.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Lelletje
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 08-06 16:48
Dan heb je de DHCP nog van je 1e router.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Nielson
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 07:02
Timo002 schreef op maandag 16 mei 2011 @ 10:32:
Als ik DHCP van de 2e router uitschakel, hoe gaat die dan IP adressen uitdelen aan wireless devices die op het wifi netwerk willen?
Die worden gewoon uitgedeeld door de 1e router. De 2e router is met deze instelling dus geen router meer maar eigenlijk een switch met wireless.
Of moeten die dan allemaal een statisch IP krijgen.
Het vast instellen van het ip van de router is er alleen maar voor om te zorgen dat je nog makkelijk in de webinterface kan komen om bv wireless beveiliging aan te passen.

[HOWTO]Draadloze Router gebruiken als Access Point
Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee