InFamous schreef op zaterdag 21 mei 2011 @ 16:38:
Sorry dat ik het zeg hoor, maar misschien is de TS opzoek naar iets specifieks in een monitor en niet wat het beste waar is voor je geld. Daarnaast vind ik een bbg voor monitoren nogal nutteloos, het is leuk om te laten zien wat het beste merk is voor het minste geld, maar sommige mensen hechten andere waarden aan monitor zelfde als bij geluid ieder ze eigen smaak.
Hier scoor je bij mij geen punten mee... Heb je dat topic überhaupt ooit wel eens bekeken? Ik neem aan van niet, anders had je zelf ook wel ingezien dat je onzin loopt uit te kramen.
Juist omdat de keuze van een monitor heel erg afhankelijk is van persoonlijke voorkeur is de opbouw van
[BBG aanschaf] Monitoren anders dan van de andere BBG's. Als je daar advies vraagt kan je precies aangeven wat je wel en niet belangrijk vindt. Ik heb een hele vragenlijst in de startpost gezet, zodat je precies weet waar je op moet letten bij het opstellen van je eisen / wensen.
Mocht hij iets heel specifieks in gedachte gehad hebben, dan had hij contact met mij (of eventueel met één van de andere VB moderators) op moeten nemen om toestemming te vragen voor het openen van een apart topic.
Aangezien hij een nieuwe gebruiker is neem ik het hem niet kwalijk en laat ik dit topic ook gewoon open, maar ik neem het jou wel kwalijk dat je het goed praat met dit soort onzin.
Nu weer ontopic, er zitten een hoop verschillen in de monitor. Maar waar hecht jij meer waarde aan led of geen led? Eventuele bevestiging aan de muur? Aansluitingen? en uiterlijk? Als je dat op een rijtje zet kom je een heel eind.
Dat had hij ook allemaal in de BBG aan kunnen geven...
In welk opzicht? Snelheid of zo natuurgetrouw mogelijke graphics?
Het gaat hier om Shooters/Actie games en natuurlijk soms ook gewoon een film kijken er op kan ook geen kwaad.
Bij het kijken van films zijn totaal andere dingen belangrijk aan een scherm dan bij het spelen van games. Bij games kijk je toch al snel naar TN, bij films heb je echter veel liever IPS of *VA.
LED of geen LED ? Het liefste LED want dat LIJKT mij mooier, niet zo zeker van.
Daar zou ik ook maar niet zo zeker van zijn, naar mijn mening is LED zwaar overrated, het is lang niet altijd beter dan CCFL. Enige vlak waar het vrijwel altijd beter presteert is energieverbruik, voor de rest kan het alle kanten op.
Bevestiging aan de muur is niet nodig en het uiterlijk maakt mij ook niet veel uit, zolang de beeldkwaliteit gewoon top is.
Definieer top... Wat voor jou top beeldkwaliteit is kan ik volkomen waardeloos vinden.
Ik zoek een monitor met lekker volle kleuren, de kleuren moeten Goed en Volledig uit het beeld komen.
Dat wijst vooral in de richting van *VA, eventueel IPS. In ieder geval geen TN.
Ook moet het beeld natuurlijk zonder enige haperingen kunnen worden gebruikt.
Haperingen heb je sowieso geen last van, dat zou dan aan de videokaart liggen. Bedoel je misschien ghosting / inputlag?
Prijs maakt hier niet veel uit trouwens
Dat is natuurlijk je reinste onzin...
Als de prijs niet uitmaakt raad ik één van deze twee schermen aan:
pricewatch: Eizo ColorEdge CG303W
pricewatch: NEC SpectraView Reference 301
Je hebt vast wel een maximum budget. Of dat nou ligt aan wat je
kan uitgeven, of aan wat je
wil uitgeven aan een scherm.
Ik heb deze 2 monitoren gekozen omdat ze onder de 300 Euro kosten en gewoon te koop zijn bij de Mediamarkt, en ik zou geen idee hebben welke monitor anders goed is voor mijn doeleinden.
Bevestiging van mijn punt. Als de prijs niet uit zou maken, waarom kijk je dan naar schermen onder de €300. Je kan voor €650 een veel beter scherm krijgen dan voor €300, het is echt niet zo dat er boven de €300 geen verschil meer is in kwaliteit / prestaties.
dion_b schreef op zaterdag 21 mei 2011 @ 17:34:
...Enig probleem is dat je nu qua eisen nog steeds niet meer hebt dan alleen een IPS-paneel. Even ervan uitgaan de dat je een 27" scherm wilt (dat zeg je niet maar die twee waren het wel), dan kom je uit op zeven schermen. De twee schermen die je zelf uitzocht zitten daar niet tussen want ze gebruiken crappy low-end TN panelen. Daar staat tegenover dat de goedkoopste 27" IPS scherm aanzienlijk duurder is (EUR 599.78)...
Dat is niet helemaal waar, dat is namelijk alleen zo als je kijkt naar de schermen die in de Pricewatch staan.
Kijk eens naar de Hazro HZ27WC, daar zit hetzelfde paneel in als in de
pricewatch: Apple Cinema Display LED 27", alleen is de prijs minder dan de helft van de Apple. Inclusief verzendkosten heb je de HZ27WC voor €450~500.
Rickyboy30 schreef op zaterdag 21 mei 2011 @ 17:39:
Aaaii, 700 euro voor een beeldscherm ( Geen TN-panel ) vind ik het totaal niet waard.
Zit er veel kleurverschild tussen TN-panelen en de andere panelen ? Ik ga anders volgende week wel langs Mediamarkt in Amsterdam en zal proberen een aantal schermen te vergelijken!

Het is €600

Overigens heb je er vrijwel niks aan om naar de MediaMarkt te gaan, want je kan daar eigenlijk alleen schermen met TN-panelen vergelijken. Het enige beeldscherm met een IPS paneel dat ik daar ooit heb gezien is de
pricewatch: Apple Cinema Display LED 27", maar dat komt alleen omdat hij van Apple is.
Maar als je die €600 teveel vindt voor een scherm zou ik je willen vragen om met een budget te komen, dan valt er namelijk al heel veel af als je naar IPS kijkt.
dion_b schreef op zaterdag 21 mei 2011 @ 18:04:
Of het *jou* het prijsverschil waard is, is de vraag, maar antwoord die vraag niet voordat je zelf gekeken hebt. Bedenk trouwens ook dat de IPS-schermen een veel hogere resolutie en (mede) dus ook een hogere scherpte hebben. Het is appels en peren om dat met 1920x1080 TN schermen te vergelijken. Ook daarvoor betaal je meer maar krijg je er wat voor terug.
Helemaal mee eens! Je kan 2560x1440 totaal niet vergelijken met 1920x1080, dat is namelijk echt een wereld van verschil. Ook met kleurbereik, kleurweergave en kijkhoeken zie je een wereld van verschil.
- Zwart is bij TN bij lange na niet zwart. Bij IPS en PVA is dat beter.
- Kleuren zijn bij TN minder intens en nauwkeurig. Bij PVA zijn ze het meest intens, bij IPS het meest nauwkeurig.
- Bij TN is de kijkhoek veel kleiner (vooral verticaal), en als je er verticaal niet exact voor staat verkleurt alles ook volledig. Bij andere technologieën heb je daar niet/nauwelijks last van.
Zwart van IPS is vaak niet of nauwelijks beter dan dat van TN, dat is juist één van de mindere punten van IPS. *VA (zoals cPVA, S-PVA, A-MVA, etc.) hebben een veel beter zwart, alleen heb je met de *VA paneeltechnologieën heel vaak last van black crush: alle heel erg donkere kleuren worden ook zwart, in sommige gevallen gaat dat zover als de donkerste 4%.
Rickyboy30 schreef op zaterdag 21 mei 2011 @ 23:31:
Bedankt!
Ik heb nu ook gewoon TN, en het bevalt me wel goed. Ik wil gewoon een tikkeltje groter en misschien een snellere snelheid ( Nu 5 m/s ) en een wat hoger kleurencontrast. Ik zal morgen dus even langs gaan bij de Mediamarkt en daar zal ik wat dingen vergelijken en noteren

Een snelheid kan niet sneller zijn, die is hoger

Een kortere reactietijd zorgt overigens voor minder ghosting (waar je bij langzame schermen last van kunnen krijgen bij snel bewegende beelden). Wat een stuk relevanter is, is de vertraging die je hebt tussen het moment dat je videokaart een frame naar de monitor stuurt en het moment dat dat frame ook daadwerkelijk op je scherm staat (de zogenaamde inputlag). Dat is met games veel belangrijker.
Verder kan 120Hz interessant zijn als je echt een snelheidsfreak bent, maar het aanbod daarin is nog zeer klein.
dion_b schreef op zondag 22 mei 2011 @ 00:29:
Iedere fabrikant meet op z'n eigen manier, en bovendien boeit het echt geen steek de laatste vijf jaar ofzo. Zelfs op een "trage" 16ms IPS scherm zie je zo goed als nooit ghosting.
Klopt. Het verbaast mij ook altijd dat er mensen zijn die beweren het verschil te zien tussen 2ms en 5ms. Alles onder de 8ms is eigenlijk wel goed. Dan merk je al vrijwel nooit wat van ghosting, je kan het alleen zien in synthetische tests.
Een hogere vernieuwingsfrequentie (120 Hz), kan wel nut hebben.
Wat wel nog uitermate van belang is, is input lag. Helaas zie je daar nooit iets van terug in specificaties, dat moet je dus zelf testen. Input lag en response time zijn ook nog eens totaal van elkaar onafhankelijk. Je kunt een scherm hebben met een traag paneel maar toch geen enkele input lag, en een scherm met een snel paneel, maar afgrijselijke input lag.
Voor inputlag kan je het beste naar reviews kijken (onder andere
FlatpanelsHD,
Prad en
TFT Central testen inputlag)