Acties:
  • 0Henk 'm!

• Night-Reveller
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 10:48
Voor mijn vriendin zijn we op zoek naar een netbook van rond de 250,- (300 is te veel). Ons oog is gevallen op witte Asus Eee PC's en die zijn er in twee smaken te krijgen: met AMD C30 of Intel N550 (Zie ook de koppelingen hierboven).

Primair gebruik is voor d'r studie, dus vnl Word, pdf etc. Secundair is dat we nog wel eens een filmpje in bed kijken en daarom lijkt me de C30 net de betere keus (Deze kan b.v. zonder problemen HD filmpjes van Youtube afspelen, waar de N550 er veel moeite mee heeft).

Het probleem is dat de C30 nog erg moeilijk leverbaar is. Overal in de shops zien we levertijden van >10 dagen. Dat is erg lang en daarom twijfelen we of de N550 verstandiger is.

Dus de vraag is of het mogelijk is om een normaal filmpje te kijken met een N550 en andere flash filmpjes te zien (b.v. southparkstudios.nl en letmewatchthis.com)?

Edit: Of zou deze vraag beter thuis horen in [BBG] netbook april 2011?

[Voor 7% gewijzigd door Night-Reveller op 20-05-2011 13:05]

Acties:
  • 0Henk 'm!

Anoniem: 16328

Volgens mij is die C-30 (single core) niet vooruit te branden. De C-50 (dual core) komt ongeveer op eenzelfde peil uit als de Atoms plus de voordelen van het multimedia en video gebeuren. Ik zou zeggen kijk eens naar deze: pricewatch: Acer Aspire One 522-C5DKK. Ja, de prijs ligt boven je budget maar het zal het best eens waard kunnen zijn ;). Deze ntebook heeft een AMD C-50 processor en een beeldscherm resolutie van 1280x720 pixels. Lees ook eens even deze pagina op Hardware.info waar ze de AMD C-50 tegenover de Intel Atom N550 hebben gezet (http://nl.hardware.info/r...n-apu-review-benchmarks).
Op basis van de Cinebench score van 1271 punten mogen we concluderen dat de C-50 het qua pure processorprestaties net niet haalt bij de Intel Atom N550, al is het verschil klein. Dat vergeten we echter snel als we naar de andere scores kijken. Waar Intel in 3DMark06 niet ver boven de 150 punten komt, eindigt de Fusion C-50 gebaseerde machine op 1769 punten. Bijna 12x sneller! En verder zien we dat AMD bij alle multimedia gerichte PCMark onderdelen (memories, gaming, communications) met music als enige uitzondering ook flink sneller is dan Intel, soms meer dan een factor 2. De TV and movies test kan op de Atom-machines niet eens gedraaid worden, aangezien deze überhaupt niet snel genoeg zijn voor het verwerken van HD-video.

Dan de belangrijkste test waarbij iedere Intel Atom gebaseerde notebook zonder losse videokaart door de mand valt: YouTube HD filmpjes bekijken. Op de AMD Fusion netbook werkt het als een trein!
bron: http://nl.hardware.info/r...ion-apu-review-benchmarks
Voor wat betreft Intel kun je kijken naar een Atom gekoppeld met een nVidia ION videochip. Deze komen echter ook uit rond de 300 euro of hoger. Zoals deze: pricewatch: Asus Eee PC 1015PN-BLK069S.

Wil je meer uitgeven dan is deze HP met AMD E-350 een mooi optie met zijn 11,6inch (1366x768 pixels) beeldscherm: pricewatch: HP Pavilion dm1-3125sd.

[Voor 40% gewijzigd door Anoniem: 16328 op 20-05-2011 15:00]

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Night-Reveller
Dus wat je wilt zeggen is dat we dan basically niks hebben: Met de C30 missen we de rekenkracht en met de N550 missen we de video zaken? Dat is jammer, ik had gehoopt juist een goed compromis te pakken te hebben met de C30.

Ik had ook al een C50 gevonden voor 300,-, ook met een wat hogere resolutie van 1280*700. Dat is op zich ook een goede, maar dan zitten we boven budget :(

Acties:
  • 0Henk 'm!

Night-Reveller schreef op vrijdag 20 mei 2011 @ 15:25:
Dus wat je wilt zeggen is dat we dan basically niks hebben: Met de C30 missen we de rekenkracht en met de N550 missen we de video zaken? Dat is jammer, ik had gehoopt juist een goed compromis te pakken te hebben met de C30.

Ik had ook al een C50 gevonden voor 300,-, ook met een wat hogere resolutie van 1280*700. Dat is op zich ook een goede, maar dan zitten we boven budget :(
Ik kan geen goede benchmarks vinden van de C-30, maar je kunt ervan uitgaan dat deze ongeveer de helft of iets minder slechter zijn dan de C-50 qua office prestaties. Qua multimedia en video zal het ongeveer op eenzelfde peil liggen. Als je dan in gedachten houdt dat de N550 qua office performance al beter is dan de C-50 dan krijg je een beeld over de C-30 :). Ik zou daar dus zeker niet voor kiezen.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Night-Reveller
Anoniem: 16328 schreef op vrijdag 20 mei 2011 @ 15:57:
[...]

Ik kan geen goede benchmarks vinden van de C-30, maar je kunt ervan uitgaan dat deze ongeveer de helft of iets minder slechter zijn dan de C-50 qua office prestaties. Qua multimedia en video zal het ongeveer op eenzelfde peil liggen. Als je dan in gedachten houdt dat de N550 qua office performance al beter is dan de C-50 dan krijg je een beeld over de C-30 :). Ik zou daar dus zeker niet voor kiezen.
Klopt, ik zie ook dat de C50 2 cores heeft lopen op 1,0 GHz en de C30 één core op 1,2 GHz. En in de benchmark lees ik dat de C50 een tikkeltje trager is dan de N550. Dus voor applicaties die gebruik maken van maar 1 thread, zal de C30 iets beter presteren dan de N550. Maar dit valt denk ik allemaal wel weg in de marge en dat je er nauwelijks iets van merkt.

Iemand ervaring of de N550 gewoon filmpjes kan afspelen? Vast wel, toch?

Acties:
  • 0Henk 'm!

Night-Reveller schreef op vrijdag 20 mei 2011 @ 16:10:
[...]

Klopt, ik zie ook dat de C50 2 cores heeft lopen op 1,0 GHz en de C30 één core op 1,2 GHz. En in de benchmark lees ik dat de C50 een tikkeltje trager is dan de N550. Dus voor applicaties die gebruik maken van maar 1 thread, zal de C30 iets beter presteren dan de N550 C-50. Maar dit valt denk ik allemaal wel weg in de marge en dat je er nauwelijks iets van merkt.

Iemand ervaring of de N550 gewoon filmpjes kan afspelen? Vast wel, toch?
Standaard filmpjes van 480p kun je volgens mij gewoon afspelen ;). Maar ik denk dat als je bijvoorbeeld zwaardere flash spelletjes wilt gaan spelen de boel weer minder soepel loopt. Voor de zekerheid kun je die vragen stellen in het netbook BBG topic ;).

[Voor 12% gewijzigd door Anoniem: 16328 op 20-05-2011 16:26]

Acties:
  • 0Henk 'm!

• BeosBeing
  • Registratie: Februari 2009
  • Niet online
Anoniem: 16328 schreef op vrijdag 20 mei 2011 @ 15:57:
Ik kan geen goede benchmarks vinden van de C-30,
Ik ook niet, maar ik heb de voorganger van de C-30, namelijk de K125 in een Acer Aspire One 521 maar die draait op 1.7Ghz. Deze singlecore is ongeveer even snel als een dual-core Atom en de Radeon 4225-igp is een stuk sneller, maar niet zo snel als een Ion.

De Ion is eigenlijk te snel voor de Atom, zelfs voor de dual-cores, daardoor gaat een groot deel van dien kracht ongebruikt verloren, maar hebt dus wel het daarbij horende stroomverbuik. De Amd is dan eigenlijk een ideaal compromis, alleen hebben de meeste fabrikanten om de K125 systemen gebouwd die slecht presteerden bv door een te kleine accu, en andere bezuinigingen.

Mijn AO521 bevalt prima, al merk ik dat hij soms wat tekort komt (40-60 tabs open in 2 tot 4 browsers, Opera, Iron, Firefox, Comodo Dragon, Aurora) maar ik heb bovengemiddeld veel tabs open.

De C-30 zal per kloktik sneller zijn als de K125 maar het verschil tussen 1.7 en 1.2 is best groot. Als je een C-50 systeem te duur vind (de bovengenoemde AO522 komt bij Redcoon heel dicht bij je bovengrens) dan moet je op zoek naar een aanbieding of een restpartij met een (nu verouderde) K125, K135 of K145 cpu.

Ik kocht mijn AO521 in december bij BCC Middelburg voor 320, mischien dat er nog een vestiging is die er ééntje over heeft, die zou dan wel goedkoper mee kunnen krijgen. Let dan wel op dat je niet met een AO521 met AMD Geode-cpu naar huis gaat, die is per klok tik aanmerkelijk langzamer en loopt meestal op 500-700Mhz.

Ook een E-240 of een (nog oudere) MV-40 is misschien goedkoper te vinden al blijkt dat vor de laatste niet uit de pricewatch (HP's van 12" en 13"). Ik weet niet hoe snel ze zijn ten opzichte van de K125, Atom, C-30 en C-50 maar er staan in de pricewatch ook systemen met AMD V-140 en V-105 (o.a. te koop geweest bij Intertoys)

In ieder geval zal je even moeten zoeken.
maar je kunt ervan uitgaan dat deze ongeveer de helft of iets minder slechter zijn dan de C-50 qua office prestaties. Qua multimedia en video zal het ongeveer op eenzelfde peil liggen. Als je dan in gedachten houdt dat de N550 qua office performance al beter is dan de C-50 dan krijg je een beeld over de C-30 :). Ik zou daar dus zeker niet voor kiezen.
Ik denk dat de C-30 vooral geschikt is voor Linux of Android, Windows is hiervoor toch wat zwaar, bedenk ook dat de starter-editie slechts 32bits is terwijl de AMD-cpu's 64bits zijn.

Acties:
  • 0Henk 'm!

BeosBeing schreef op vrijdag 20 mei 2011 @ 17:03:
[...]

Ik ook niet, maar ik heb de voorganger van de C-30, namelijk de K125 in een Acer Aspire One 521 maar die draait op 1.7Ghz. Deze singlecore is ongeveer even snel als een dual-core Atom en de Radeon 4225-igp is een stuk sneller, maar niet zo snel als een Ion.

De Ion is eigenlijk te snel voor de Atom, zelfs voor de dual-cores, daardoor gaat een groot deel van dien kracht ongebruikt verloren, maar hebt dus wel het daarbij horende stroomverbuik. De Amd is dan eigenlijk een ideaal compromis, alleen hebben de meeste fabrikanten om de K125 systemen gebouwd die slecht presteerden bv door een te kleine accu, en andere bezuinigingen.

Mijn AO521 bevalt prima, al merk ik dat hij soms wat tekort komt (40-60 tabs open in 2 tot 4 browsers, Opera, Iron, Firefox, Comodo Dragon, Aurora) maar ik heb bovengemiddeld veel tabs open.

De C-30 zal per kloktik sneller zijn als de K125 maar het verschil tussen 1.7 en 1.2 is best groot. Als je een C-50 systeem te duur vind (de bovengenoemde AO522 komt bij Redcoon heel dicht bij je bovengrens) dan moet je op zoek naar een aanbieding of een restpartij met een (nu verouderde) K125, K135 of K145 cpu.

Ik kocht mijn AO521 in december bij BCC Middelburg voor 320, mischien dat er nog een vestiging is die er ééntje over heeft, die zou dan wel goedkoper mee kunnen krijgen. Let dan wel op dat je niet met een AO521 met AMD Geode-cpu naar huis gaat, die is per klok tik aanmerkelijk langzamer en loopt meestal op 500-700Mhz.

Ook een E-240 of een (nog oudere) MV-40 is misschien goedkoper te vinden al blijkt dat vor de laatste niet uit de pricewatch (HP's van 12" en 13"). Ik weet niet hoe snel ze zijn ten opzichte van de K125, Atom, C-30 en C-50 maar er staan in de pricewatch ook systemen met AMD V-140 en V-105 (o.a. te koop geweest bij Intertoys)

In ieder geval zal je even moeten zoeken.

[...]

Ik denk dat de C-30 vooral geschikt is voor Linux of Android, Windows is hiervoor toch wat zwaar, bedenk ook dat de starter-editie slechts 32bits is terwijl de AMD-cpu's 64bits zijn.
De C-30 is absoluut niet de opvolger van de K125 performance wise. Ook is de K125 nog sneller dan de C-50 in bijvoorbeeld Cinebench ook al kan de C-50 mulithread gebruiken. Een ander probleem wat je zelf al aanstipt is de matige accuduur bij deze modellen uitgerust met een AMD K-series processor. In de pricewatch zijn ze ook niet echt goedkoop te vinden, althans niet voor onder de 300 of rond de 300 euro ;). De prijzen komen erg dicht in de buurt van de HP 11,6inch met E-350 die op zijn beurt wel weer beter is dan de K125 :). Voordeel t.o.v. Acer C-50, de volwaardige W7 HP, grotere HDD en 1GB meer geheugen.

K125
CB10 Rendering Single 32Bit: 1491 points
CB10 OpenGL 32Bit: 1822 points
PCMark Vantage: 1686 points
bron: http://www.notebookcheck....-521-Netbook.33547.0.html

C-50
CB10 Rendering Multi 32Bit: 1294 points
CB10 OpenGL 32Bit: 1402 points
PCMark Vantage 1363 points
bron: http://www.notebookcheck....-522-Netbook.49664.0.html

E-350
CB10 Rendering Single 32Bit 1048 points
CB10 Rendering Multi 32Bit: 1992 points
CB10 OpenGL 32Bit: 1920 points
PCMark Vantage 2044 points
bron: http://www.notebookcheck....-Subnotebook.51120.0.html

[Voor 7% gewijzigd door Anoniem: 16328 op 20-05-2011 18:08]

Acties:
  • 0Henk 'm!

• BeosBeing
  • Registratie: Februari 2009
  • Niet online
Anoniem: 16328 schreef op vrijdag 20 mei 2011 @ 17:22:

De C-30 is absoluut niet de opvolger van de K125 performance wise.
Gezien o.a. Acer de C30 in de AO522 steekt als opvolger van de K125 in de AO521 vinden anderen dat wel, maar ja, met een - voor het cpu-gedeelte- vrijwel gelijke architectuur én 1.0 versus 1.7 Ghz is het ook nauwelijks mogelijk.
Ook is de K125 nog sneller dan de C-50 in bijvoorbeeld Cinebench ook al kan de C-50 mulithread gebruiken. Een ander probleem wat je zelf al aanstipt is de matige accuduur bij deze modellen uitgerust met een AMD K-series processor.
Dat ligt niet zozeer aan de cpu (of de chipset), ook al zijn die iets minder zuinig als Intel's tegenstrevers, maar vooral aan de te kleine standaard accu's. De Athlon cpu's golden als de budget-processoren en men heeft die te goedkoop in de winkels willen leggen. Overigens ben ik over de AO521 best tevreden.
In de pricewatch zijn ze ook niet echt goedkoop te vinden, althans niet voor onder de 300 of rond de 300 euro ;). De prijzen komen erg dicht in de buurt van de HP 11,6inch met E-350 die op zijn beurt wel weer beter is dan de K125 :). Voordeel t.o.v. Acer C-50, de volwaardige W7 HP, grotere HDD en 1GB meer geheugen.
Gewoon goed zoeken totdat je iets vind, het zal echter overgebleven exemplaar zijn.
Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee