Toon posts:

[Ubuntu 10.04.2] struikelt over sector size 4096

Pagina: 1
Acties:

• Matis
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 28-05 20:52

Matis

Rubber Rocket

Topicstarter
Beste NOSsers,

Hier valt zo'n beetje heel de historie van mijn thuisservertje te lezen.
Ubuntu 9.04 Software RAID probleem
[dilemma] RAID-controller of nieuw moederbord met RAID 5
ARC-1220 RAID5 expanden met grotere/goedkopere schijven

Voor de TL;DRers onder ons (volkomen begrijpelijk overigens); hier een korte samenvatting.
Ik heb momenteel de volgende indeling in HDD's.

ARC1220 met daarin:
* 4TB RAID5 array ( 4 * pricewatch: Western Digital Caviar Green WD10EADS, 1TB ) met de volgende configuratie: klik in NTFS geformatteerd met een sector size van 4096bytes om groter dan 2TB-schijven te ondersteunen in Windows.
* 8TB RAID5 array met 64bit LBA voor groter dan 2TB-schijven.

Tevens heb ik een losse pricewatch: Samsung Spinpoint M80 HM160JI, 160GB SATA-150, 8MB, 5400rpm waarom eerst Windows Server 2k8 x64 stond en nu dus Ubuntu 10.04.2 x86
De 4TB array komt op als SDA, de 8TB als SDB en de Spinpoint als SDC.
Op SDC zitten nu 3 partities, 50GB op / 100GB op /home en 10GB swap.

Na de installatie van Ubuntu de vereiste reboot gedaan en de server wilde niet meer opstarten. Hij struikelt over de sector size van 4096bytes op /dev/sda van de eerste partitie (waar hij overigens niet eens van hoeft te starten).

Wat ik wil doen is het volgende:
Formatteer SDB als ext3
Kopieer alles van SDA naar SDB
Ontkoppel (fysiek) SDA
Indien er te weinig ruimte meer is op SDB, dan SDA weer aankoppelen en formatteren als ext3,4,5 etc.

Ik wil nu dus alle data van SDA naar SDB kopieren, maar daarvoor moet ik natuurlijk eerst in Ubuntu geraken.

Wie weet er een mogelijkheid om toch Ubuntu te booten en de 4096bytes partitie te kunnen uitlezen?

Alvast bedankt!

Matis

[Voor 4% gewijzigd door Matis op 14-05-2011 16:27]

If money talks then I'm a mime
If time is money then I'm out of time

• lamko
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 30-05 00:54
Als Windows het wel doet waarom doe je het daar dan niet mee ? ext4 driver installeren en klaar en klaar !
Zonder verdere info kan ik alleen dit maar zeggen.

And this !! Is to go even further beyond!!!

• Matis
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 28-05 20:52

Matis

Rubber Rocket

Topicstarter
Ik wil juist van Windows af ;) Welke info heb je wel nodig om een voortel te geven?

Overigens kwam ik er zojuist achter dat ik via Live-CD wel gewoon kan opstarten. Misschien via die weg maar alle gegevens overzetten en dan de partitie weggooien.

[Voor 11% gewijzigd door Matis op 14-05-2011 16:37]

If money talks then I'm a mime
If time is money then I'm out of time

• lamko
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 30-05 00:54
Goed plan !

And this !! Is to go even further beyond!!!

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee