Beste Tweaker-vriendjes,
naar aanleiding van mijn voorgaande topics (1 en 2) heb ik de Areca ARC-1220 aangeschaft.
De setup van mijn thuisserver is als volgt: gallery: Matis
Het RAID-array is als volgt geconfigureerd:

Momenteel is van die 3 TB nog maar 400GB vrij en ik wil mezelf al langzaam gaan oriënteren op het uitbreiden van mijn RAID5-array.
Zoals jullie kunnen zien, zitten er de relatief dure WD10EADS in. Die heb ik toentertijd gekocht omdat de schijven de meest energiezuinige waren. Wat overigens ook een eis is voor de nieuwe schijven.
Ik zat zojuist in de PW te snuffelen en zag dat prijs van groene schijven ongeveer rond de €0,05 per GB ligt. Dit is een stuk lager dan de €0,067 per GB voor de WD10EADS.
Daarom lijkt het me (vanuit een financieel oogpunt) verstandig om mijn RAID5-array uit te breiden met 1,5 of zelfs 2 TB-schijven. Echter ben ik er nog niet helemaal uit wat daar wijsheid in is.
Ik draai momenteel Win Server 2k8 Enterprise (MSDNAA-licentie) op mijn thuisserver en de RAID5-partitie is als NTFS geformatteerd. Dit zodat zowel Linux als Windows met het filesystem overweg kunnen
Nu zijn me alleen een aantal dingen onduidelijk:
Aangezien de data op mijn server met ongeveer 2TB per jaar toeneemt, wil ik er graag (minimaal) 2 TB effectief bij hebben. Daarnaast is het misschien verstandig om nog een extra hot-spare schijf te hebben liggen, mocht er een binnenkort een schijf gaan falen. Wat ik overigens niet verwacht, gezien het feit dat de WD10EADS's er pas een jaar inzitten met een spindown na 30 minuten. Waardoor ze van het jaar dat ik ze in mijn bezit heb, misschien maar 30% echt gebruikt zijn.
Graag hoor ik van jullie wat jullie advies is betreffende mijn probleem.
Alvast bedankt
Matis
Edit; natuurlijk heb ik ook de RAID FAQ doorgenomen
naar aanleiding van mijn voorgaande topics (1 en 2) heb ik de Areca ARC-1220 aangeschaft.
De setup van mijn thuisserver is als volgt: gallery: Matis
# | Product | Prijs | Subtotaal |
1 | Areca ARC-1220 | € 458,50 | € 458,50 |
1 | Intel PRO/1000 GT | € 24,88 | € 24,88 |
4 | Western Digital Caviar Green WD10EADS, 1TB | € 66,64 | € 266,56 |
1 | Samsung Spinpoint M80 HM160JI | € 44,95 | € 44,95 |
1 | Cooler Master Elite 333 Zwart | € 30,85 | € 30,85 |
1 | AMD Sempron LE-1250 | € 95,20 | € 95,20 |
1 | Kingston ValueRAM KVR800D2N6/2G | € 37,87 | € 37,87 |
1 | Gigabyte GA-MA74GM-S2H | € 50,40 | € 50,40 |
Bekijk collectie Importeer producten | Totaal | € 1.009,21 |
Het RAID-array is als volgt geconfigureerd:

Momenteel is van die 3 TB nog maar 400GB vrij en ik wil mezelf al langzaam gaan oriënteren op het uitbreiden van mijn RAID5-array.
Zoals jullie kunnen zien, zitten er de relatief dure WD10EADS in. Die heb ik toentertijd gekocht omdat de schijven de meest energiezuinige waren. Wat overigens ook een eis is voor de nieuwe schijven.
Ik zat zojuist in de PW te snuffelen en zag dat prijs van groene schijven ongeveer rond de €0,05 per GB ligt. Dit is een stuk lager dan de €0,067 per GB voor de WD10EADS.
Daarom lijkt het me (vanuit een financieel oogpunt) verstandig om mijn RAID5-array uit te breiden met 1,5 of zelfs 2 TB-schijven. Echter ben ik er nog niet helemaal uit wat daar wijsheid in is.
Ik draai momenteel Win Server 2k8 Enterprise (MSDNAA-licentie) op mijn thuisserver en de RAID5-partitie is als NTFS geformatteerd. Dit zodat zowel Linux als Windows met het filesystem overweg kunnen
Nu zijn me alleen een aantal dingen onduidelijk:
- Als ik 1,5 of 2 TB-schijven aanschaf, kan daarvan dan maar 1 TB gealloceerd worden, omdat dat ook de grootte is van mijn originele (en tevens kleinste) schijven?
- Als het array met 1 of 2 TB is toegenomen, kan ik dan in Windows of Linux de niet-gealloceerde data toevoegen aan mijn bestaande partitie zonder dataverlies / back-up?
- Welke schijf/schijven raden jullie aan om aan te schaffen? Mijn eisen zijn: Zuinig, kwalitatief hoogstaand (betrouwbaar) en ze moeten niet binnen een jaar EOL gaan
Aangezien de data op mijn server met ongeveer 2TB per jaar toeneemt, wil ik er graag (minimaal) 2 TB effectief bij hebben. Daarnaast is het misschien verstandig om nog een extra hot-spare schijf te hebben liggen, mocht er een binnenkort een schijf gaan falen. Wat ik overigens niet verwacht, gezien het feit dat de WD10EADS's er pas een jaar inzitten met een spindown na 30 minuten. Waardoor ze van het jaar dat ik ze in mijn bezit heb, misschien maar 30% echt gebruikt zijn.
Graag hoor ik van jullie wat jullie advies is betreffende mijn probleem.
Alvast bedankt
Matis
Edit; natuurlijk heb ik ook de RAID FAQ doorgenomen
If money talks then I'm a mime
If time is money then I'm out of time