• 360Degreez
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 20-04 20:23
Dit is bijna eng... ik zie toevallig dat ik op een April j/l heb geantwoord op een nieuwsbericht waarin ik zeg dat ik de perfecte vervanger van mijn TX2650ED laptop zag.

Een dag later staan we in de file en worden we vol van achteren aangereden waarbij naast de auto ook de laptop total loss was. Creepy..

Anyhow.. Ik ben al enkele weken in het bezit van een HP EliteBook 2740P met CoreI5 processor. Dit model heeft geen dedicated GPU maar werkt via de ingebouwde IGP van de processor.

Ik stoor me al een tijdje aan de vreemde kleurovergangen in het beeld. Het lijkt wel dat ontdanks dat ik alle settings van windows en de intel VGA settings op high performance heb staan het scherm op 16Bit kleuren staat (hoewel overal 32Bit geselecteerd is).

Ook bij fading effecten in windows zie ik duidelijk dat de kleuroverlopen vol met strepen zitten.

Hier een vergelijking van een render in 3DMax van de laptop (1) en mijn desktop (2)
Ik heb de foto's met het mobieltje gemaakt, let dus niet op de strepen etc maar op de kleurschakeringen in de achtergrond (grijs)

Laptop:

Desktop:

Iemand een idee? Ik heb Google al geraadpleegd maar ik kan niets over dit specifieke probleem vinden.

Ik ga thee zetten ;-)

Alvast bedankt!

• Anoniem: 303530
  • Registratie: Mei 2009
  • Niet online
Zie je hier één overgang? banding?
http://www.lagom.nl/lcd-test/gradient.php

Zo ja, dit betekent dat je scherm niet deugt, helaas is mijn ervaring dat HP zelfs in hun duurdere lijnen schermen stopt die gewoon diep en dieptrist zijn. Probeer ook eens je desktopscherm aan te sluiten op je laptop.

Je symptonen lijken op die van een 6 bit paneel zonder FRC, ik wist niet eens dat dergelijke crap panelen nog bestonden... via [Oproep] Screenies MonitorAssetManager voor panelDB laptops kun je erachter komen werk scherm er in je laptop zit.

[Voor 32% gewijzigd door Anoniem: 303530 op 14-05-2011 16:06]

• 360Degreez
Hoi Darkstone,

Bedankt voor je uitgebreide uitleg, ik voel me een beetje genaaid door de heren van HP.
Een "EliteBook" voorzien van een ondermaats scherm voelt als oplichting. Vooral nu ik zie dat mijn desktop monitor (HP w2408h) geen banen vertoont en mijn oude Probook (HP 4510s) slechts heel licht een paar banen vertoont.

Er is op de Elitebook flink wat banding te zien, ook zie ik wanneer ik een ander scherm over de gradient beweeg de hele gradient bewegen waarbij de verticale banen zich telkens opnieuw schikken, dit duurt een seconde.

grote versie

Dit zie ik soms ook in de windows wallpaper wanneer ik een scherm open of klein maak. Alsof de hele wallpaper beweegt.

Ik ga nog even kijken of het herinstalleren of proberen van andere drivers werkt, anders word het een gevalletje "jammer dan" vrees ik :-)

(Mijn laptop was nog niet op de lijst te vinden, Ik heb daarom de resultaten van de Monitor Asset Manager in het juiste topic geplaatst)

[Voor 9% gewijzigd door 360Degreez op 14-05-2011 18:21. Reden: Plaatje bij in de link "resultaten" / Screenshot bijgevoegd]

• Anoniem: 303530
  • Registratie: Mei 2009
  • Niet online
Ik heb het al vaker gezegd: maar de schermen die in 99% van de notebooks te vinden zijn zijn gewoon niet acceptabel voor meer dan mail kijken. Al zijn situaties als deze zeldzaam.
Het lijkt zelfs een trend om in de zakelijke lijnen nog slechtere schermen aan te bieden dan in de consumentenseries.

Wat op zich wel raar is, ik heb maar €70 bijbetaald voor een upgrade naar een scherm wat waarschijnlijk nog beter is dat jouw w2408h. Maar dan kom je echt uit bij een aantal selecte modellen (veelal clevo en dell, helaas). Al kan ik me niet voorstellen dat er mensen zijn die dat er niet voor over hebben.

Als je tech savvy genoeg bent kun je het scherm vervangen, maar buiten de formaten "17.3, 15.6 en 14.1 is het aanbod fatsoenlijke schermen bijzonder laag. Helaas. Enkel de macbook air en samsung Nx900 schijnen een scherm te hebben wat boven de middelmaat uitstijgt. En dat zijn nu niet bepaald vervangers van een elitebook...

• 360Degreez
Thx again Darkstone,

Klopt helemaal, en juist de hardware en de formfactor van de Elitebook spraken me erg aan en leken me in eerste instantie byzonder geschikt voor (on the road / on the couch) draaien van Illustrator, photoshop en 3Dmax.

Met de Core i5 en 6GB aan DDR3 die vanmiddag onder het klepje zijn verdwenen draait het allemaal super.

Ik heb in het verleden bij twee bedrijven op de technische dienst gewerkt waar het vervangen van mainboards en schermen van laptops aan de orde van de dag was. Echter het scherm van de EliteBook is een touchscreen waarbij je qua ruimte veel minder speling hebt om een ander LCD achter het touch panel te plaatsen (als ze inmiddels al niet geheel geïntegreerd zijn)

Misschien dat ik wel een melding maak bij de support afdeling van HP om te kijken wat hun visie op het "defect" is ;-)

Acties:
  • 0Henk 'm!

• 360Degreez
Update

Inmiddels heb ik via de HP updatesoftware een patch binnen gekregen die het probleem oplost (of heel goed maskeert).

Vooralsnog ziet het beeld er veel beter uit. Problem solved for now..
Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee