Toon posts:

[AMD Systeem] Winrar-uitpakmonster (?)

Pagina: 1
Acties:
  • 215 views

• draytek2950
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 15-01-2020
Beste GoT'ters,

Ik heb sinds kort UPC 120Mbit :*) Waar we zeer tevreden mee zijn. Er heerst bij mij nu echter een grote ergernis: het binnentrekken van een Blu-ray film gebeurt in een krap half uur. Het uitpakken op mijn Alu macbook uit 2008 duurt echter minimaal zolang...

Zodoende wilde ik een HTPC gaan configureren. De kast en voeding heb ik al en hoeven dus niet aangeschaft te worden.

Wat zijn mijn eisen?
- Minimaal 5.1 geluid (via SP/DIF)
- HDMI om aan de TV aan te kunnen sluiten
- VGA (eventueel via converter) om aan de 'ancient' beamer aan te kunnen sluiten

Maar vooral:

- Unrartijden die DRASTISCH teruggebracht worden. Ik wil dat een 10 gigabyte aan rars binnen 3 minuten uitgepakt is.

Omdat ik niet precies weet wat hiervoor nodig is ben ik uitgegaan van het volgende:

- Snelle processor met veel cores (Winrar schijnt dualcore te functioneren)
- Veel geheugen (geheugen werkt enorm veel sneller dan harde schijven en dus kan hij al 8 gig 'bufferen' terwijl hij uitpakt in het geheugen?)
- Een 2TB harde schijf (is voorlopig meer dan voldoende ruimte)

Het bedrag wat ik maximaal wil spenderen is ongeveer 500 euro.

Mijn vraag: kan deze ergernis verholpen worden door middel van het volgende systeem:

#ProductPrijsSubtotaal
1Hitachi Deskstar 5K3000, 2TB€ 59,75€ 59,75
1LG GH22NS50 Zwart€ 16,13€ 16,13
1GeIL Value PLUS GVP38GB1333C9DC€ 57,55€ 57,55
1AMD Phenom II X6 1090T Black Edition€ 145,-€ 145,-
1Asrock 890GM Pro3 R2.0€ 76,23€ 76,23
1XFX Radeon HD 5670 1024 MB DDR5 DisplayPort€ 55,54€ 55,54
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 410,20

Of zie ik het verkeerd of is er juist sprake van een bottleneck op een compleet ander onderdeel?

• Brilsmurfffje
  • Registratie: December 2007
  • Niet online

Brilsmurfffje

Parttime Prutser

patsen met hoe snel je internet wel niet is en wat je er wel niet allemaal mee download is niet gewenst:
Het algemeen beleid #verbodencopyright

voor de processor, kijk eens naar reviews, en met een SSD gaat het uitpakken ook sneller

• Anoniem: 303530
  • Registratie: Mei 2009
  • Niet online
Ik zou inderdaad eens onderzoeken waar de bottleneck nu eigenlijk zit. De kans ik groot dat je een kwartier voornamelijk op je harde schijf aan het wachten bent. Zeker als je zo meteen upgrade naar een processor die 3x zo snel is.

• Bastard
  • Registratie: Maart 2008
  • Nu online
ssd maakt weinig uit, je gaat grote bestanden uitpakken en wegschrijven. Wat je vooral nodig hebt zijn 2 hdd's, een waar je de gedownloade,ingepakte bestanden vanaf leest en een ander waar je de uitgepakte bestanden naar toe schrijft. Dan pak je een film gewoon tegen de 80-100mb/s uit.
Verder werkt winrar met meer dan 2 core's, maar bij uitpakken heb je aan een goede dualcore en 4gb geheugen al genoeg om rond de 80/100 mb/s uit te komen.

Voor >10gb aan rars unpacken in <10 minuten moet je overigens aan een ssd om op te downloaden denken (relatief lage schrijfsnelheid, hoge leessnelheid) en een raid setup van 2 of meer harddisks om je uitgepakte bestanden naar weg te schrijven.

[Voor 52% gewijzigd door Bastard op 11-05-2011 20:16]

• Anoniem: 303530
  • Registratie: Mei 2009
  • Niet online
2 harde schijven is ook een optie inderdaad, ik was even vergeten dat het hier om een desktop ging :F

• F.West98
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 31-05 11:49

F.West98

Alweer 14 jaar hier

een ssd om eerst op te unrarren en daarna kopieren naar een hdd is wel handig, unrarren gaat snel op een ssd :)
Verder is een dualcore meer dan genoeg :)

2x Dell UP2716D | R9 7950X | 128GB RAM | 980 Pro 2TB x2 | RTX2070 Super
.oisyn: Windows is net zo slecht in commandline als Linux in GUI

• Bastard
  • Registratie: Maart 2008
  • Nu online
je kunt het beste het unrarren vanaf je ssd naar je hdd doen, je belast je ssd onnodig door het eerst op de ssd uit te pakken en daarna pas te kopieren naar de hdd.

[Voor 18% gewijzigd door Bastard op 11-05-2011 20:19]

• Ed_L
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 30-05 07:32

Ed_L

Crew Council
*LET OP* - Wat moet ik kopen

Dit soort vragen horen gewoon thuis in [BBG aanschaf] HTPC. Daarom gaat dit topic dicht.

• Ultraman
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 07:47

Ultraman

Moderator Harde Waren

Boefje

Voordat je bij processor of geheugen aankomt, zorg dat je I/O op orde is.
Ik pak een goede HD film in een minuutje uit met een Athlon II 245 en 4GB RAM, dat gaat hartstikke vlot.
Maar daar pak ik uit van schijf naar schijf, en niet op een en diezelfde schijf. Op precies te zijn pak ik uit van een 320GB mirror (raid1) naar een 3TB (3x1.5TB) RAID5.
Maar als je van een enkele 320GBer naar een enkele 2TB disk uit zou pakken zou het ook vlot moeten kunnen.

Je kunt niet tegelijkertijd lezen en schrijven naar een disk, daarom ga je jezelf tegenwerken als je alles op 1 schijf doet. De 320GB mirror is bij de OS en "incoming" schijf, en de Raid5 de storage waar naar uitgepakt wordt.

Dit soort upgrade vragen zijn vaak zat langs gekomen en moet je met de Search best kunnen vinden.

Ik zie dat Ed het topic inmiddels dan ook gesloten heeft... :+

[Voor 10% gewijzigd door Ultraman op 11-05-2011 20:23]

Als je stil blijft staan, komt de hoek wel naar jou toe.

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee