Toon posts:

kapotte versterker (akai aa 1020)

Pagina: 1
Acties:

• leecher
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 05-06 22:08
Beste medetweakers, ik heb onlangs een versterker gekregen. Het is een Akai AA-1020, ongeveer 35 jaar oud maar ziet er nog uit als nieuw. Helaas is er iets stuk, als ik speakers aansluit dan doen alleen de speakers aan de linker kant het, de rechter speaker uitgangen zijn defect. Ik vind het wel een gaaf apparaat en wil hem daarom proberen te maken, ik heb echter geen verstand van audio electronica en weet daarom niet waar ik moet beginnen. Ik heb gecontroleerd of de speaker-selectie knop goed werkt en dat is zo. Verder heb ik al gekeken naar de aanwezige elcos (of ze bol stonden of lekten) maar ook daar is niks aan te zien.

Weet iemand wat er mis zou kunnen zijn? Of in welke richting ik moet gaan zoeken?
Hier nog wat plaatjes van het apparaat:

-edit
er zitten twee kleine rode lampjes naast de grote draaiknop, bij de onderste staat FM-STEREO. Op de foto brand deze gewoon, dit is bij mij nooit het geval. Heeft ongetwijfeld iets met mijn probleem te maken.

[Voor 10% gewijzigd door leecher op 11-05-2011 19:32]

• real[B]art
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 26-04 20:41

real[B]art

CTRL+ALT+D1337

Het FM STEREO lampje is enkel een indicatielampje dat - wanneer het brandt - aangeeft dat je FM STEREO ontvangt. Als het niet brandt heb je ofwel niet zo een goede ontvangst, ofwel niet goed afgestemd op de zender, ofwel het lampje is kapot. Maar het heeft niets te maken met jouw probleem, want ook bij gebrek aan de ontvangst van een stereo signaal zouden beide speakers geluid moeten geven.

Heb je al eens geprobeerd of je wel uit beide speakers geluid krijgt als je bijvoorbeeld je muziekspeler aan de AUX ingang aansluit?

"The general rule on about people on IRC seems to be "Attractive, single, mentally stable: choose two"

• Touchdomex
  • Registratie: April 2005
  • Nu online

Touchdomex

Meisje!

real[B]art schreef op woensdag 11 mei 2011 @ 23:48:
Het FM STEREO lampje is enkel een indicatielampje dat - wanneer het brandt - aangeeft dat je FM STEREO ontvangt. Als het niet brandt heb je ofwel niet zo een goede ontvangst, ofwel niet goed afgestemd op de zender, ofwel het lampje is kapot. Maar het heeft niets te maken met jouw probleem, want ook bij gebrek aan de ontvangst van een stereo signaal zouden beide speakers geluid moeten geven.
Niet helemaal... Mijn Marantz heeft een stereo indicatielampje. Die is voor stereo in het algemeen alleen zit dat ledje wel verwerkt midden in de radiobandselector. Hierdoor lijkt hij alleen bij de radio te horen maar werkt dus in werkelijkheid voor de hele versterker. Wisselt dus per versterker/merk!

Gelukkig zijn dit soort oude versterkers relatief makkelijk te repareren als je een beetje lef hebt en vooral voorzichtig te werk gaat. Het apparaat is tenslotte al 35 jaar oud. Als eerste zorg je ervoor dat alle kabels en speakers waarmee je test goed werken. Dit betekent dus random schakelen op de achterkant zodat je eventueel dingen kan elimineren. Luister bijvoorbeeld met een koptelefoon in plaats van de speakers. Zo ga je dus aan het exterieur van de versterker alles testen. Misschien vind je een kabelbreuk of kom je erachter dat er ergens anders iets mis kan zijn aan de buitenkant van de versterker.

Mocht er uit de eerste stap nog geen duidelijk antwoord komen ga je naar de volgende stap. Deze is simpel en is gewoon de versterker en de contactpunten reinigen. Hierdoor kan er weer makkelijker contact komen over de schakelaars. Na 35 jaar kan er hoe goed de buitenkant ook is best wat corrosie op zijn gekomen of andere dingen zoals stof. Als deze stap is doorlopen en nog steeds werkt hij niet goed is de volgende stap aan de beurt.

De volgende stap is het controleren van het binnenwerk. Dit doe je simpel door te meten met een multimeter. De schema's van het binnenwerk zijn met een beetje googlewerk goed te vinden. Hiermee kom je al een heel eind verder. Daarna kijk je wat eventueel vervangen zou moeten worden. In dit traject is het wel aan te raden om iemand in de buurt te hebben die kaas heeft gegeten van het repareren van oude versterkers. Vooral als het aankomt op solderen en het doormeten kan het erg handig zijn.

Als het goed is moet hij na deze stappen weer werken! Zoek overigens als allereerst of er standaard problemen zijn aan deze versterker of serie die extra aandacht nodig hebben. Bijvoorbeeld condensatoren die relatief snel kapot gaan, uitgangen die random niet meer gaan werken door ouderdom of bijvoorbeeld dat de knoppen aan de voorkant snel slijten/raar slijten.

Mocht je uiteindelijk dus er echt serieus geld in willen steken zul je eerst moeten kijken of de kosten die gemaakt gaan worden het wel waard zijn voor dit apparaat. Als je bijvoorbeeld voor 30 euro aan onderdelen moet aanschaffen en uiteindelijk blijkt dat de versterker of weinig waard blijkt in goede staat of zelfs ontzettend ruk klinkt in goede staat. Dan is het een betere investering om een soortgelijke WEL werkende versterker te halen op marktplaats met ongeveer dezelfde looks.

_@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' Bombus Flavifrons adoratie _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/'? '\@_ || Let's Play: Paradox-billiards-vostroyan-roulette-fourth dimensional-hypercube-chess-strip-poker

• leecher
ik heb verschillende ingangen, bronnen (pc, cdspeler) en speakers geprobeerd, zonder resultaat. Een koptelefoon heb ik nog niet geprobeerd, dat zal ik nog wel even doen. Daarna ga ik wel even aan de slag met contactspray en een multimeter. Het apparaat ziet er overigens van binnen ook nog supergoed uit, er zit een heel licht laagje stof op de componenten maar voor een ding van 35 jaar oud is het eigenlijk niks. In het gemiddelde apparaat hier in huis zit 35x meer stof :P
Verder heb ik een service manual gevonden met daarin de opbouw van de versterker, PCB's, een lijst met alle aanwezige componenten etc. Aan de onderkant schijnen een paar zekeringen verstopt te zitten, ik wist niet dat de onderkant ook open kon dus dat heb ik ook nog niet bekeken.
Alvast bedankt voor je tips, kan ik weer even verder puzzelen :)

• Touchdomex
  • Registratie: April 2005
  • Nu online

Touchdomex

Meisje!

Er is op GoT ook een vintage audiotopic. Lees dit topic eventjes door naar meer informatie. Hier zijn met enige regelmaat voor jou zeer handige en bruikbare dingen besproken!

Gebruik je nog vintage audio apparatuur? Deel 2

_@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' Bombus Flavifrons adoratie _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/'? '\@_ || Let's Play: Paradox-billiards-vostroyan-roulette-fourth dimensional-hypercube-chess-strip-poker

• MineTurtle
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 05-06 22:22
Die zekeringen zou ik inderdaad eens naar kijken. zo te zien op de foto's zitten er ook weerstanden aan de uitgang van de transistors, die naar de speakeruitgangen leiden (zitten er ivm. de ruststroom) meet deze eens door zou ik zeggen. Ik heb al wel eens kapotte meegemaakt, door sluiting op de speakeruitgangen... ;) (die witte blokken naast de koellichamen om het zomaar te noemen)

[Voor 21% gewijzigd door MineTurtle op 12-05-2011 10:32]

Professioneel veters-strikker / Hardware Prutser / Klusserdeklus zowel thuis als bij een lokale computerboer.- Owner Minecraft-community www.dutchkingcraft.nl

Acties:
  • 0Henk 'm!

• leecher
Ik heb het probleem inmiddels gevonden, het was inderdaad slechts de zekering van de rechter speaker functie. Ik heb meteen de draaiknoppen van wat contactspray voorzien, ik vind het een steeds gaver apparaat te vinden en hoop er nog lang plezier van te hebben :)

Acties:
  • 0Henk 'm!

• I386DX
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 01-06 19:49
leecher schreef op maandag 16 mei 2011 @ 18:12:
Ik heb meteen de draaiknoppen van wat contactspray voorzien,
Kan een niet zo goed idee zijn...
Contactspray is eigenlijk maar wat troep. Het reinigt wel (tijdelijk), maar vreet tegelijk ook koper (corrosief). Verder blijft er steeds eens restant in de potmeter/schakelaars, wat op langere termijn juist meer stof/vuil zal aantrekken (en dus een slechter contact geeft)
Als je al contactspray gebruikt moet je eigenlijk achteraf het residu verwijderen met een 'washer' (bv Contact WL).

Acties:
  • 0Henk 'm!

• leecher
Daar heb ik inderdaad over gelezen. Ik had echter ook gelezen dat bepaalde oldskool philips contactspray hier wel geschikt voor zou zijn, laat ik nou net zo'n spuitbusje hebben. Voor het geval ook dit niet schikt is, zou het nog een keer schoonmaken met Isopropylalcohol helpen?
Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee