Toon posts:

Zeef voor zeefdruk maken

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0Henk 'm!

• GWTommy
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 29-05 09:34
Hallo,
Voor mijn klassieke motor wil ik de wijzerplaten van de tellers laten zeefdrukken. Dat moet gebeuren op 2mm dik wit acrylaat in twee drukgangen (groen/blauw en wit). Om het rendabel te maken wil ik van een aantal modellen de platen laten drukken (zowel in KMH als in MLS). Ik heb alle wijzerplaten in super hoge kwaliteit gedigitaliseerd als vector. Tot zo ver gaat alles geweldig. Lijkt nog steeds een goed plan. Echter dan ga je drukker zoeken, en word je gek. Alle drukkers zijn zo gruwelijk duur, kunnen het niet of laten niet meer van zich horen. Dan heb je (5 km hier van daan nog wel) een drukker gevonden die mij voorrekende toen ik voor het eerst binnen kwam: 2 drukgangen tegen €75 per drukgang, materiaalkosten, verf, lasersnijden, dan zit je rond de 300 á 350 euro voor zo'n 30 drukplaten (waar 4 setjes van twee wijzerplaten op staan). Klinkt geweldig goed toch. Maar goed, ik zou een offerte krijgen in de mail. Drie weken later nog niets. Iedere keer was mijn drukker op pad als ik belde, etc.. Mooi. Gisteren nog maar eens gebeld, kreeg een vriendelijke knul aan de lijn, hij zou 'mijn drukker' mij vandaag laten terug bellen. Vandaag telefoon van de aardige knul, mijn drukker was ziek, maar hij had even zitten rekenen en bellen, hij kwam uit op €65 per wijzerplaat. Dat is dus €130 voor een setje en dat is nog veel duurder dan bij een gemiddelde drukker. Leuk voorgelogen dus.

Toen ging ik bij me zelf denken. Wat van het hele proces kan ik niet zelf? Dat is dus vector omzetten naar zeven en het lasersnijden. Wit acrylaat van 2mm is gewoon op maat te koop en dat zijn de kosten niet. Verf ook niet, ik weet welke RAL kleuren ik moet hebben. Het lasersnijden kan altijd nog uitbesteed worden en er zijn genoeg bedrijven waar ik een vector kan aanleveren en het te snijden materiaal.

Mijn vraag is dus. Is er iemand die ervaring heeft met het (laten) omzetten van een vector naar zeven voor het zelf zeefdrukken? Het is van belang dat de zeven exact het zelfde zijn als mijn vector en geen mm (of nog minder zelfs) afwijken omdat het al om vrij kleine markering gaat. Is dit ergens misschien te laten printen ofzo? De drukker moet het op een of andere manier ook zo van digitaal naar zeef omzetten, dus moet dat ook gewoon los te doen zijn door een bedrijf zodat ik zelf kan drukken..

Ik hoop dat jullie iets nuttigs voor mij hebben.

PS. Ik heb dit in Graphics geplaatst omdat ik dacht hier de meeste kans te hebben van slagen omdat er vast wel één van jullie designers hier ervaring mee heeft. Als ik verkeerd zit, hoor ik dat graag en mag mijn topic gerust verplaatst worden!

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Fish
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online

Fish

How much is the fish

Moet het perse zeefdrukken zijn ? Heb je wel eens aan dit soort sites gedacht ?

http://www.frontpanelexpress.com/

Iperf

Acties:
  • 0Henk 'm!

• RaZ
  • Registratie: November 2000
  • Niet online

RaZ

Huuu peerd

Geen ervaring met omzetten, maar ik werk dan weer wel met een zeefdrukmachine op m'n werk. Klant levert gewoon een PDF aan, die ik laat printen op film, en zo belicht ik dan m'n zeven.

Dus lijkt me dat je zelf ook wel met PDF kan werken. Dat moet op elke printer er het zelfde uitzien.

En ik zeefdruk dan bedrukt drukwerk, dus dat is ook millimeter werk, nooit geen probleem gehad.

Een mummy uit z'n verband trekken is nooit grappig.
Een Napster t-shirt aantrekken voor het concert van Metallica is nooit grappig.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• GWTommy
@Fish: kan ik het beter bij een drukker hier in NL laten drukken, dat is goedkoper volgens mij.

@RaZ: ik heb al de vectors. Het drukken in gewoon de verf over de zeef strijken. Waar het mij om gaat. Hoe maak ik zo'n zeef. Als eerste heb ik natuurlijk iets van gaas nodig, maar hoe krijg ik vervolgens de stukken van dat gaas gesloten adhv mijn vector ontwerpen. Een PDF gewoon hier op een thuis printer printen is totaal niet te vergelijken in kwaliteit, veel te onscherp.

Graag meer informatie over hoe/waar je die film laat printen en hoe je dat dan toepast op je zeven.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• InFamous
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 00:08

InFamous

excommunicado

Hier misschien wat aan? Wikipedia: Zeefdruk

Formerly known as Ragdoll

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Fish
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online

Fish

How much is the fish

GWTommy schreef op dinsdag 10 mei 2011 @ 20:12:
@Fish: kan ik het beter bij een drukker hier in NL laten drukken, dat is goedkoper volgens mij.

@RaZ: ik heb al de vectors. Het drukken in gewoon de verf over de zeef strijken. Waar het mij om gaat. Hoe maak ik zo'n zeef. Als eerste heb ik natuurlijk iets van gaas nodig, maar hoe krijg ik vervolgens de stukken van dat gaas gesloten adhv mijn vector ontwerpen. Een PDF gewoon hier op een thuis printer printen is totaal niet te vergelijken in kwaliteit, veel te onscherp.

Graag meer informatie over hoe/waar je die film laat printen en hoe je dat dan toepast op je zeven.
Als je een plaatjemaakt calculeert hij gelijk de prijs (ook voor meerstuks) voordat je hem opstuurt
Een pdf printen moet gewoon scherp kunnen, print je niet uit in draft kwaliteit ofzo ipv best

Iperf

Acties:
  • 0Henk 'm!

• RaZ
  • Niet online

RaZ

Huuu peerd

Vergis je niet in resolutie ook trouwens. Standaard beeldscherm plaatjes zijn 72dpi, terwijl in de drukkers wereld 300dpi de standaard is.

Daarna moet je voor op film goed zwart kunnen printen want voor het belichten moet het wel het UV-licht tegen houden.

De zeef moet heel straks gespannen zijn, en voorzien zijn van een speciale laag. Je kan het vergelijken met het etsen van een printplaat, exact het zelfde princiepe.

De zeefkosten zijn ook altijd het hoogst. Zelfde als met platen bij een drukkerij.

Daarnaast is het printen op film tegenwoordig niet meer iets wat elke drukkerij kan, want ze hebben het niet echt meer nodig. Tegenwoordig gaat alles vanaf PDF.

Een bedrijf waar ik wel eens films heb laten maken is De Resolutie in Utrecht.

Bij zeefdrukken komt toch wel even wat meer kijken dan je in eerste instantie zou denken. De prijs die je in je OP noemt vind ik heel zo hoog nog niet trouwens. Dat gaat jou allemaal met wat houtje touwtje werk echt niet voor elkaar krijgen.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• agentorangina
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 31-05 18:52
Als je moet betalen voor het maken van een zeefdruk, zeker met de precisie die je wilt is €130 zeker geen slechte prijs. Als je zeef eenmaal belicht (gemaakt) is kosten alle extra drukken bijna niks extra (of zo hoort het in ieder geval)

Een zeef met de fijnheid die je wilt hebben is niet makkelijk te maken, en je hebt sowieso, afhankelijk van het formaat, heel wat extra dingen nodig om een zeef te krijgen waarmee je goed kan afdrukken (de emulsie, het egaal belichten etc.)

Maar als je pdf niet scherp is in een goede resolutie print is er weinig kans dat een zeefdruk scherper is.

Een drukker vinden die nog film kan uitdraaien is ook nog een probleem, en een goedkope oplossing als twee kalkeerpapiertjes over elkaar is ook niet goed voor de scherpte van je afbeelding. Het probleem wat je hierbij nog meer hebt is dat door verhitting (van bijv. laserprint) ze ook nooit echt op elkaar aansluiten.

Ik denk dat je, als je het wilt zeefdrukken in twee drukgangen en daarna ook wilt laseren er niet aan ontkomt om het industrieel te laten doen, want kleuren perfect met elkaar laten registreren is de pest.

Er bestaan printers en plotters die kunnen printen op 2mm, dat zou niet zo duur moeten zijn, maar een scherpe afdruk met volvlak dekking krijg je daar meestal niet mee.

• benoni
  • Registratie: November 2003
  • Niet online
GWTommy schreef op dinsdag 10 mei 2011 @ 19:52:
Dat moet gebeuren op 2mm dik wit acrylaat in twee drukgangen (groen/blauw en wit).
De 'wit' kun je natuurlijk uitsparen uit het kleurvlak, als je op witte acrylaat afdrukt. Als het in één drukkleur kan ligt de prijs heel anders (het scheelt een screen en je hoeft de kleuren niet sluitend te maken).

• CyBeR
  • Registratie: September 2001
  • Niet online

CyBeR

💩

Wil je het per see gezeefdrukt hebben? Je kunt dat soort spul ook uit vinyl snijden en erop plakken. Ik neem tenminste aan dat 't achter glas zit. Dat kun je vervolgens zelf doen bij elk willekeurig fablab.

All my posts are provided as-is. They come with NO WARRANTY at all.

• benoni
  • Niet online
Van die kleine cijfertjes en streepjes in vinyl wordt wel heel priegelig werk voor een snijplotter hoor...
Alhoewel, dat je wit uitspaart in een kleurvlak scheelt wel enorm, zo wordt het uitpellen in ieder geval geen hel.

Addit:
Als je toevallig een folie in de juiste kleur kunt vinden zou je die kunnen laten lasersnijden, dan de achterkant dunnetjes met spuitlijm kunnen sprayen en op de witte acrylplaat plakken.

Of je kunt een print van de cijferplaat op een doorzichtige plaat laten sublimeren. Vraag bij printwerk altijd naar het aantal jaren UV-bestendigheid (bij printen is de inktlaag dunner t.o.v. zeefdruk, vroegtijdig verkleuren wordt vaak ondervangen door een UV-werende coating over de print aan te brengen).

[Voor 69% gewijzigd door benoni op 12-05-2011 00:33]

• CyBeR
  • Niet online

CyBeR

💩

benoni schreef op woensdag 11 mei 2011 @ 23:57:
Van die kleine cijfertjes en streepjes in vinyl wordt wel heel priegelig werk voor een snijplotter hoor...
Alhoewel, dat je wit uitspaart in een kleurvlak scheelt wel enorm, zo wordt het uitpellen in ieder geval geen hel.
Dat vraag ik me dus af. De resolutie van de gemiddelde zeefdruk is volgens mij minder hoog dan een fatsoenlijke snijplotter.

• benoni
  • Niet online
CyBeR schreef op donderdag 12 mei 2011 @ 00:41:
Dat vraag ik me dus af. De resolutie van de gemiddelde zeefdruk is volgens mij minder hoog dan een fatsoenlijke snijplotter.
Je zit op een gegeven moment op het uiterste van wat de folie kan hebben. Als je hele kleine lettertjes gaat uitsnijden krijg je zulke dunne randjes en bochtjes dat de folie gaat meetrekken en loskomen van de drager.

• CyBeR
  • Niet online

CyBeR

💩

benoni schreef op donderdag 12 mei 2011 @ 00:50:
[...]

Je zit op een gegeven moment op het uiterste van wat de folie kan hebben. Als je hele kleine lettertjes gaat uitsnijden krijg je zulke dunne randjes en bochtjes dat de folie gaat meetrekken en loskomen van de drager.
True, maar dat is voornamelijk een kwestie van techniek bij het pellen en aanbrengen. Het snijden zelf gaat, wat dat betreft, niet heel snel mis. Er van uitgaande dat 't mesje niet bot is en dat je geen lijnen van micrometers tracht te maken en dat soort dingen (tekst snijden op 2pt is geen goed idee.) Maar zo zit je bij zeefdruk op een gegeven moment aan de grootte van de gaatjes in de zeef...

[Voor 6% gewijzigd door CyBeR op 12-05-2011 00:58]

• benoni
  • Niet online
Als je cijfertjes wilt gaan plotteren in korps 12 of zo, nou veel succes. Hoe scherp je mesje ook is, ik vrees dat je de binnencirkeltjes van de 6'en en 8'en allemaal weer bij elkaar moet gaan zoeken en precies in de cirkeltjes moet gaan mikken :P

• CyBeR
  • Niet online

CyBeR

💩

Ik zei niet dat 't makkelijk was om dergelijk priegelwerk te doen :P Maar op een daadwerkelijk leesbaar formaat is 't best simpel nog.

• SiGNe
  • Registratie: Juli 1999
  • Laatst online: 02-05 14:07

SiGNe

Ook hoi!

Je hebt 2 wijzerplaten nodig en je laat er 120x2 drukken? hoe dat zo?

Niet?
[Specs]

• pveld
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 04-05 20:46
Waarom niet printen? Er zijn printers die keukentegels en spiegels kunnen beprinten, zelfs met dekkende witte inkt. Ik heb daar ooit wat voorbeelden van gezien en dat valt helemaal niet tegen. Je slaat dan in ieder geval de kosten van plaat maken en zeef maken over.

Printers die dat schijnen te kunnen zijn de Océ Arizona en VuTek apparaten, waar die in Nederland staan, zou google je bij kunnen helpen.

http://www.google.nl/search?q=vutek+site%3A.nl

http://www.google.nl/search?q=oce+arizona+site%3A.nl

• mux
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 06-06 15:53

mux

99% efficient!

Je kunt ook een fablab of hackerspace opzoeken waar iemand een 3d-printer of lasercutter heeft staan. In Den Haag zit bijvoorbeeld het cabfablab waar je voor hele redelijke uurprijzen meuk kunt laten lasercutten.

Youtube: PowerElectronicsBlog - Plank2 (4W computer)

• GWTommy
benoni schreef op woensdag 11 mei 2011 @ 23:45:
[...]

De 'wit' kun je natuurlijk uitsparen uit het kleurvlak, als je op witte acrylaat afdrukt. Als het in één drukkleur kan ligt de prijs heel anders (het scheelt een screen en je hoeft de kleuren niet sluitend te maken).
Sorry, ik bedoelde dus groen/blauw en oranje (voor het 'rode gebied').

Hier een voorbeeld van 6 van de 8 wijzerplaten die op één drukplaat moeten komen:

Voor de rest: de techniek staat vast, zeefdrukken. Iemand die ik ken heeft dit ook gedaan, precies de zelfde techniek, voor de zelfde soort wijzerplaten, en dat is gewoon wat ik moet hebben. Echter is hij gewoon naar de eerste de beste drukker gegaan en ik wil er niet onnodig veel geld aan uitgeven.

Afhankelijk van de prijs laat ik 30 of 50 drukplaten drukken (of doe ik zelf, al lijkt dat steeds moeilijker te worden). Op iedere drukplaat staan 8 wijzerplaten, dus 4 sets. 30 x 4 = 120 sets, 50 x 4 = 200 sets. Waarom zoveel? Om te verkopen om zo net aan mijn kosten te komen dat het voor iedereen leuk blijft en zodat ik mensen help. Ik heb veel uren gestoken in het maken van de vectoren, dus wil ik mijn werk graag delen.

• RaZ
  • Niet online

RaZ

Huuu peerd

Afhankelijk van de prijs? De hoge kosten zitten hem in de zeven. Daar heb je er 2 van nodig, voor elke kleur 1. Je krijgt dus al een rekening van 2 zeven plus instelkosten. Pak hem beet, een euro'tje of 200. Dan heb ik nog geen afdruk gemaakt. Prijzen zijn staffels per 1000. Dus of je nu 1 afdruk, of 1000 afdrukken wil, dat is bij elkaar maar 2 tientjes.

Dus of je nu 1 afdruk, 50 afdrukken, of 1000 afdrukken wil, de rekening kost je bij mij 220,-

Zo liggen de kosten in het zeefdrukken.

Let wel, voor elke zeefwissel heb je instelmatieriaal nodig. De eerste run is in dit geval op blanco, en hoeft niet te worden pasgelegd. De 2de run door in tegen wel. Ik hanteer daar zo'n 20 stuks voor. Ongeacht de oplage.

Als je 50 afdrukken wil, laat offertes maken van 50, 250 en 500 afdrukken. De kans dat de prijs het zelfde is, is heel erg groot, en ben je een dief van je eigen portomonee als je dan 50 besteld.

Edit:
En dan hebben we het nog niet over de onbruikbaarheid van het bovenstaande plaatje. Elke kleur moet appart worden aangeleverd in zwart (geen raster, maar volvlak), anders kan je geen zeef belichten. Voor elke kleur 1 plaatje, en dat moet dus exact passend op film worden gezet. Zelf maak ik geen films, maar ook geen ontwerpen. Ik krijg hapklare PDF's aangeleverd die door DTP'ers gemaakt zijn. Die passen dus altijd. Een drukker kan dat wel voor je doen, maar zal ook niet gratis zijn.

Als je video's op youtube bekijkt over die zeefdruk-caroussels als ze draaien ziet het er simpel uit, maar het instellen van z'n ding ben je misschien wel een hele dag zoet.

Edit2: Ik zou eigenlijk gezien de kosten, opzoek gaan naar een digitale drukker die het op stickers print, waarna je het op je materiaal plakt. Het zit neem ik aan onder glas waar geen vocht bij kan komen. Zelfde kwaliteit, fractie van de kosten.

[Voor 32% gewijzigd door RaZ op 12-05-2011 12:08]

• GWTommy
Omg.
Als eerste. Het gaat om perfectie, niet om één of andere halfgare sticker. Die zijn te koop, maar probeer die maar eens netjes te plakken. Sowieso is het niet 100% het zelfde als origineel. Dus een sticker valt af. Ik hoef ook geen andere mogelijkheden te horen te krijgen, de techniek, zeefdruk op wit acrylaat staat gewoon vast. Punt. Dat andere manieren goedkoper zijn weet ik, maar dat ziet er ook goedkoper uit.

Ten tweede. Moet ik mijn vectors van de hele wijzerplaten hier plaatsen? Moet ik mijn vectors van iedere druklaag hier plaatsen? Dit is gewoon ter verduidelijking van hoe de platen er straks uit gaan zien, dus ik stuur geen JPG naar de drukker, maar een vector.

Verder neem ik aan RaZ dat je de kosten van het acrylaat en de verf niet mee neemt?

• benoni
  • Niet online
GWTommy schreef op donderdag 12 mei 2011 @ 15:09:
Moet ik mijn vectors van de hele wijzerplaten hier plaatsen? Moet ik mijn vectors van iedere druklaag hier plaatsen?
Niet zo'n gek idee, want dan heb je er goed kans op dat ik (of een andere tweaker die ervaring met zeefdrukwerk heeft) ze tussendoor even goed nakijkt op druktechnische eisen :)

• GWTommy
benoni schreef op donderdag 12 mei 2011 @ 15:28:
[...]

Niet zo'n gek idee, want dan heb je er goed kans op dat ik (of een andere tweaker die ervaring met zeefdrukwerk heeft) ze tussendoor even goed nakijkt op druktechnische eisen :)
Dat was cynisch bedoeld ;-)
Ik heb welgeteld 18 uur zitten in het maken van in totaal 5 vectoren. En aangezien er best wat geld hier mee te verdienen valt (wat ik dus niet van plan ben), ga ik ze liever niet zo verspreiden.
In ieder geval bedankt voor het 'aanbod'.

• benoni
  • Niet online
GWTommy schreef op donderdag 12 mei 2011 @ 15:34:
In ieder geval bedankt voor het 'aanbod'.

Da's wel jammer, want ik had ze mogelijk ook op film kunnen laten zetten (chemieloos film met een middenformaat Epson printer, goed genoeg voor screens belichten) omdat ik toevallig volgende week een opdrachtje heb lopen bij een studio die deze apparatuur heeft staan O-)

Ik wou 't niet op voorhand gaan beloven, maar ik denk dat ik het er wel tussendoor krijg.
Ik kan 't ook eerst vragen als je wilt. Je kunt ze ook vast per DM sturen, ik zal 't niet laten 'lekken' ;) Zie maar.

• agentorangina
Omg.
Als eerste. Het gaat om perfectie, niet om één of andere halfgare sticker. Die zijn te koop, maar probeer die maar eens netjes te plakken. Sowieso is het niet 100% het zelfde als origineel. Dus een sticker valt af. Ik hoef ook geen andere mogelijkheden te horen te krijgen, de techniek, zeefdruk op wit acrylaat staat gewoon vast. Punt. Dat andere manieren goedkoper zijn weet ik, maar dat ziet er ook goedkoper uit.
Tja als je perfectie wilt zul je niet anders kunnen dan ervoor te betalen, want zonder iemand met ervaring wens ik je veel geluk je kleuren sluitend te krijgen (zonder randjes tussen de kleuren)

Zelf doe ik enkel zeefdrukwerk met de hand, en zelfs op de paar millimeter je drukwerk sluitend te krijgen is een gigantisch werk.

• GWTommy
De originele wijzerplaten hebben 0,4mm overlapping van de groene druklaag over de oranje druklaag. Dit is ook daadwerkelijk te zien en te voelen. Om het zo goed mogelijk op het origineel te laten lijken ben ik van plan het zelfde te laten drukken, dus om de kleuren aan te laten sluiten is geen probleem..

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 01:22

The Eagle

I wear my sunglasses at night

GWTommy schreef op donderdag 12 mei 2011 @ 10:50:
[...]

Sorry, ik bedoelde dus groen/blauw en oranje (voor het 'rode gebied').

Hier een voorbeeld van 6 van de 8 wijzerplaten die op één drukplaat moeten komen:
[afbeelding]

Voor de rest: de techniek staat vast, zeefdrukken. Iemand die ik ken heeft dit ook gedaan, precies de zelfde techniek, voor de zelfde soort wijzerplaten, en dat is gewoon wat ik moet hebben. Echter is hij gewoon naar de eerste de beste drukker gegaan en ik wil er niet onnodig veel geld aan uitgeven.

Afhankelijk van de prijs laat ik 30 of 50 drukplaten drukken (of doe ik zelf, al lijkt dat steeds moeilijker te worden). Op iedere drukplaat staan 8 wijzerplaten, dus 4 sets. 30 x 4 = 120 sets, 50 x 4 = 200 sets. Waarom zoveel? Om te verkopen om zo net aan mijn kosten te komen dat het voor iedereen leuk blijft en zodat ik mensen help. Ik heb veel uren gestoken in het maken van de vectoren, dus wil ik mijn werk graag delen.
Als die kennis van je naar de eerste de beste drukker is gegaan zal die drukker de zut misschien nog wel hebben liggen ook. Scheelt je ook een hop in de kosten lijkt me :)

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

• GWTommy
De platen die ik moet hebben zijn qua vormen totaal anders en qua kleuren ook.
Ik ga morgen toch maar weer eens wat andere drukkers hier in Tilburg bellen. Nog suggesties? (of suggesties voor lasersnijders)..

• CrazyRooster
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 25-05 19:45
GWTommy schreef op donderdag 12 mei 2011 @ 22:26:
De platen die ik moet hebben zijn qua vormen totaal anders en qua kleuren ook.
Ik ga morgen toch maar weer eens wat andere drukkers hier in Tilburg bellen. Nog suggesties? (of suggesties voor lasersnijders)..
Wil je perse een drukker in de buurt? Als dit geen vereiste is weet ik nog wel een drukker die en je platen kan drukken en ook een lasersnijder heeft staan. Ze hebben daarnaast ook ervaring met kilometertellers (Ze drukken regelmatig tellers voor op oude Harley's). En ik weet zeker dat zij het daar met 1 zeefdrukraam voor 2 kleuren wel redden. Hierbij er van uitgaand dat het gehele bestand van de tellers niet groter is dan 35x50cm. De drukker (oud-collega) die verantwoordelijk is voor dit soort handdrukwerk is zeer vakbekwaam en ik weet zeker dat de kwaliteit je daar zult bevallen.

[Voor 8% gewijzigd door CrazyRooster op 12-05-2011 22:51]

• benoni
  • Niet online
^ Als die het op willen sturen dan is dat ook prima toch?
GWTommy schreef op donderdag 12 mei 2011 @ 22:01:
De originele wijzerplaten hebben 0,4mm overlapping van de groene druklaag over de oranje druklaag. Dit is ook daadwerkelijk te zien en te voelen.
Als het zo'n voelbaar dikke inktlaag is dan hebben ze niet al te fijn gaas gebruikt. Niet hoger dan 100T denk ik. Maar het is al bijna twintig jaar geleden dat ik zelf in de drukkerij heb gestaan dus agentorangina mag me corrigeren :)
GWTommy schreef op dinsdag 10 mei 2011 @ 19:52:
Mijn vraag is dus. Is er iemand die ervaring heeft met het (laten) omzetten van een vector naar zeven voor het zelf zeefdrukken? Het is van belang dat de zeven exact het zelfde zijn als mijn vector en geen mm (of nog minder zelfs) afwijken omdat het al om vrij kleine markering gaat. Is dit ergens misschien te laten printen ofzo? De drukker moet het op een of andere manier ook zo van digitaal naar zeef omzetten, dus moet dat ook gewoon los te doen zijn door een bedrijf zodat ik zelf kan drukken..
Dat kan dus door op film te belichten, of wat inderdaad tegenwoordig vaak gebeurt: te printen. Een met het blote oog zichtbaar verschil in kwaliteit tussen geprinte en chemisch ontwikkelde film hoeft er met de technieken van de laatste jaren niet meer te zijn (als er wordt gewerkt met inkjetprinters met speciaal voor dit proces ontwikkelde inkt en film). Alleen de zwartdekking van geprinte film is nog steeds iets minder, maar daar kun je bij het belichten van de film op het zeefdrukgaas rekening mee houden.

Die zeefdrukgazen worden op gecontroleerde manier op de ramen gespannen, waarbij in alle richtingen de trekkracht precies even groot is. Er is in principe altijd een beetje vervorming, maar dat wordt beperkt tot enkele tiende millimeters. Zeefdrukkers proberen voor meerkleurenwerk zoveel mogelijk de verschillen te minimaliseren door alle beelden op een zelfde plaats op een gelijke serie zeefdrukramen te belichten, of bijvoorbeeld de drukkleuren naast elkaar op een groot zeefdrukraam te belichten.

• RaZ
  • Niet online

RaZ

Huuu peerd

[..]

Ten tweede. Moet ik mijn vectors van de hele wijzerplaten hier plaatsen? Moet ik mijn vectors van iedere druklaag hier plaatsen? Dit is gewoon ter verduidelijking van hoe de platen er straks uit gaan zien, dus ik stuur geen JPG naar de drukker, maar een vector.
Ik kan je enkel vertellen wat ik nodig heb om films te laten maken. Ik doe daar zelf nooit wat mee. Ik ben geen DTP'er, dus daar weet ik de fijne kneepjes ook niet van verder.
Verder neem ik aan RaZ dat je de kosten van het acrylaat en de verf niet mee neemt?
Yup, ik druk altijd op aangeleverd drukwerk. Ik zeefdruk niet met inkt maar met lak, blanke lak, heb geen inkt in huis. Prijzen van inkt weet ik dus niet.
The Eagle schreef op donderdag 12 mei 2011 @ 22:20:
[...]

Als die kennis van je naar de eerste de beste drukker is gegaan zal die drukker de zut misschien nog wel hebben liggen ook. Scheelt je ook een hop in de kosten lijkt me :)
Die kans is wel heel erg nihil hoor. Ik weet wat zeven kosten. En als de klus klaar is, zeef schoonmaken, opnieuw de laag er over, en hergebruiken. Een gebruikte zeef blijft misschien 1 a 2 dagen staan, daarna is ie recycled.

Die kennis zal misschien de films nog hebben, daar heeft een drukker toch niks meer aan, maar dan is het niet custom meer natuurlijk.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• GWTommy
De kennis (om naar niet bij naam te noemen) heeft wijzerplaten gemaakt voor een ander model. Dat wil zeggen, andere diameter, andere schroef/wijzergaten, andere sleuven voor km standen en het beste van alles (want de de gaten en sleuven worden gewoon met groen/blauw gedrukt en later pas 'zichtbaar' door het snijden) een totaal andere schaalverdeling. Als ik die platen wilde, had ik wel gewoon een setje besteld en niet het hele geintje opnieuw gedaan.

Maar goed. Ik ga maar eens wat drukkers bellen hier in de omgeving.
Het liefst heb ik inderdaad een drukker waar ik ook echt fysiek mee kan praten.
Screen70 was excl btw bij 50 sets (dus 100 platen) ongeveer twee keer zo duur als dat ik per set wil gaan vragen. Tel daar BTW bij op en je zit nog hoger.

Iemand die trouwens ervaring heeft met zeefdrukken & lasersnijden van zowel acrylaat als polystyreen? Wat gaat beter/mooier/whatever?
Polystyreen is makkelijker te verkrijgen volgens mij in 2mm dik wit. Het is wel van belang dat het mat wit is en niet gaat glanzen overigens.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• GWTommy
Dit is een heel leerzaam filmpje voor mij geweest. Ik ben er achter, dat het dus gerust zelf te doen is, met een fatsoenlijke printer en zeven, de benodigde emuslie, film, etc. Echter ga ik toch eerst zoeken naar een drukker die waarschijnlijk voor een beter resultaat kan zorgen.

Wel leuk om dit nog eens voor een job waarbij de precisie iets minder belangrijk is zelf te doen. Lijkt me wel leuk om mee te hobbyen.

Iemand nog tips mbt acrylaat/polystyreen question?

Acties:
  • 0Henk 'm!

• agentorangina
GWTommy schreef op vrijdag 13 mei 2011 @ 14:17:
Iemand die trouwens ervaring heeft met zeefdrukken & lasersnijden van zowel acrylaat als polystyreen? Wat gaat beter/mooier/whatever?
Ik heb er niet echt ervaring mee, maar op zich maakt het niet echt uit; hoe mooi/goed het werkt heeft zowel met je inkt, zeef als oppervlak te maken.

Met een glad oppervlak als acrylaat/polystyreen pakken je inkten niet altijd even goed, en blijven de inkt natuurlijk ook op het materiaal liggen. Daarom moet je ook opletten hoe vloeibaar de inkt is.

Als je het zelf gaat doen raad ik in ieder geval met een goed systeem te komen voor de registratie van beide kleuren, zodat je ze makkelijk precies op elkaar kunt leggen. (ijkpunten op het oppervlak, je zeef, je film etc.)
Ook zou ik erg opletten met ruimte tussen de zeef en het te bedrukken oppervlak (Je duwt het gaas van de zeef op het oppervlak, waardoor de registratie van een niet 'ingeduwde' zeef altijd een klein beetje afwijkt van de afdruk)

En ja, zeefdruk is een erg leuke hobby!

Acties:
  • 0Henk 'm!

• GWTommy
Ondertussen heb ik het idee van zelf zeefdrukken helemaal uit m'n hoofd gezet. De kans dat het niet 100% is, is dan te groot omdat ik letterlijk nog geen ervaring heb. Nu dus nog wat offertes van drukkers afwachten.
Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee