Toon posts:

Ik wil een platenspeler kopen, maar heb er 0 verstand van

Pagina: 1
Acties:
  • 39.370 views

Acties:
  • 0Henk 'm!

• vosss
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 18-04 13:40
Hallo,

Mijn vriendin blijkt ineens over een berg ouwe platen te beschikken die ik graag eens zou willen luisteren.
Vroeger had mn vader wel een platenspeler, maar daar mocht ik nooit aan komen :P

Verder heb ik zelf nooit een platenspeler gehad omdat toen al de cd zijn intrede had gemaakt.

Ik zie nu door de bomen compleet het bos niet meer en heb eigenlijk geen idee wat ik precies moet hebben.
Ja iets om platen af te spelen, maar verder dan dat kom ik niet.

Tweedehands via marktplaats lijkt me niet handig want ik heb 0 verstand ervan en dalijk zit ik met iets waar ik niks mee kan.

Heeft iemand misschien tips? Kan ik lukraak een platenspeler kopen en die zonder problemen aansluiten op mijn receiver (Onkyo SR-TX508) of moet ik nog ergens op letten qua aansluitingen?

Enige eisen zijn dat het als het ff kan geen honderden euro's moet kosten en dat de kleur zilver is en dat ik hem zonder problemen of converters of andere toebehoren gewoon op mijn Onkyo moet kunnen aansluiten :)

Kan iemand me misschien een beetje op weg helpen? De specs die ik vind zeggen me namelijk ook vrij weinig. Wat is goed, wat is niet goed, waar moet ik op letten etc :)

Acties:
  • 0Henk 'm!

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 19-05 21:04

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

Aangezien niet iedereen een 508 heeft (ondergetekende uitgezonderd), zou het handig zijn als je post wat voor aansluiting in de handleiding staat gedefinieerd en wat je al hebt uitgezocht aan platenspelers die die aansluiting ook hebben.

Daarbij zijn er voldoende zaken die Reloop, Numark, Technics en overige apparatuur verkopen (google maar eens op "dj gear") en mogelijk had je daar al iets gezien wat binnen het budget valt. Ook "turntable reviews" geven voldoende info over wat goed is, wat slecht is en dergelijke.

Wat je ook kan bedenken; koop een USB-platenspeler; is misschien niet "puur" maar je kan wel de platen digitaliseren, de originelen in de hoes zetten en daarna de MP3/WAV grijs draaien.

[Voor 25% gewijzigd door MAX3400 op 10-05-2011 13:37]

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

Acties:
  • 0Henk 'm!

• luccie
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 24-05 14:22
Waar je vooral op moet letten is dat oude platen spelers geen versterker erin hebben en je dus een phono amplifier ertussen moet zetten (€30) als je hem op een aux zet van je receiver.

Maar als je receiver een echte Phono ingang heeft heb je dit niet nodig.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• FeaR
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 15:53

FeaR

ModeratoR Consumentenelektronica

In GoT we trust

Ik weet niet veel van platenspelers, dus daar kan ik je niet mee helpen. Weet alleen dat ze er zijn van een paar tientjes tot tienduizenden euro's en dat er elementen zijn waar je een leuke auto van kan kopen. Andere wat ik weet is dat een platenspeler niet altijd direct op een receiver aangesloten kan worden. Het uitgangssignaal van een platenspeler is niet heel sterk. Daarom zal een receiver met versterkte phono-ingang nodig zijn. De TX-SR508 heeft dat niet. Dan heb je de mogelijkheid om een losse phono-versterker te kopen of een platenspeler met ingebouwde versterker.

Some people just need a high-five.... In the face.... With a chair.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• warhamstr
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 15:05
Ik heb om dezelfde reden (pa kwam met een paar dozen platen naar beneden) heb ik zo'n Lenco speler gekocht. Kost niet veel maar werkt prima. Met usb om je platen om te zetten naar mp3.

Deze heb ik.

[Voor 28% gewijzigd door warhamstr op 10-05-2011 13:40]

P50/Xeon E3-1505M/64GB/2Tb/Q M2000M 4GB/4K

Acties:
  • 0Henk 'm!

• kaos001
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 15:55
Als je een Technics SL1200 mk2 op de kop kan tikken voor weinig; meteen doen B-)
Direct drive motor erin, superstevig en direct op elke mixer/receiver/versterker aan te sluiten. De hele DJ-wereld draait ermee en dat is niet voor niets :)

Soundcloud

Acties:
  • +1Henk 'm!

• bram1984
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 16-12-2020
Volgens mij wil de TS de platen juist beluisteren, en niet omzetten naar MP3.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• warhamstr
bram1984 schreef op dinsdag 10 mei 2011 @ 13:39:
Dat kan er natuurlijk ook mee :)

Acties:
  • 0Henk 'm!

• vosss
bram1984 schreef op dinsdag 10 mei 2011 @ 13:39:
Dat is correct. Omzetten naar mp3 hoeft niet. Ik wil ze gewoon op de ouderwetse manier zegmaar kunnen beluisteren.

Ik begrijp dus dat ik met mijn receiver een platenspeler nodig heb die een ingebouwde versterker heeft?

Klinkt het dan wel goed genoeg verder als ik zonder extra versterker dat ding via mn receiver luister op de speakers? :)

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Convoy
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 29-05 19:19

Convoy

g44p

Ik zou zeggen zoek ff goed op Marktplaats naar een redelijk betaalbare Technics SL1200 mk2... Zul je geen spijt van krijgen.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Gotez
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 14:23
Je moet een aantal zaken uitzoeken:

De platenspeler. Je kunt hiervoor beter geen DJ ding aanschaffen maar een echte hifi speler. Denk dan aan technics, project of Audio Technica.

Het element/naald. afhankelijk van de platenspeler.

phono pre. afhankelijk van je element (MM/MC).

Je kunt het beste een HIFI zaak binnen wandelen, of bijvoorbeeld een grote elektronica boer, zoals Correct of Stafford. Het ligt helemaal aan je budget en persoonlijke wensen. Je kunt ook bij de BCC of Media markt een cheapo USB ding halen, maar ik weet niet of dat iets voorstelt. Persoonlijk zou ik geen tweedehands halen, omdat platenspelers redelijk fragiel zijn i.v.m. met overige hifi spullen. Zeker de naald kan tweedehands ernstig toegetakeld zijn.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• vosss
Max budget is 100 euro of iets in de buurt zegmaar.

Nou weet ik ook heus wel dat je voor dat budget niet het neusje van de zalm hebt, maar als ik kijk naar mijn receiver en naar mijn Jamo S506 boxen dan heb ik toch redelijk leuk geluid voor een instapsetje zegmaar.

Daarom denk ik ook dat zo een Technics die hier al een paar keer genoemd wordt compleet overkill is voor mij en mijn receiver/speakers.

Het moet leuk klinken en hoeft absoluut niet het beste van het beste te zijn. Beetje bang for buck idee zegmaar en dan de meeste bang voor 100 bucks ;)

Acties:
  • 0Henk 'm!

• loewie1984
  • Laatst online: 16:11

loewie1984

music addict! pizza monster!!

Er loopt een heel groot vinyl topic met mensen die er verstand van hebben, ik zou zeggen probeer je geluk daar eens >>> Het Grote Vinyl Topic

Wel eerst even doorlezen he!

discogs

Acties:
  • 0Henk 'm!

• vosss
loewie1984 schreef op dinsdag 10 mei 2011 @ 13:49:
Er loopt een heel groot vinyl topic met mensen die er verstand van hebben, ik zou zeggen probeer je geluk daar eens >>> Het Grote Vinyl Topic

Wel eerst even doorlezen he!
Dat is wel heel erg veel doorlezen! :P

Het topic had ik al gezien, maar ik dacht ik open een nieuwe en de mensen met verstand van zaken zien dit nieuwe topic wel voorbij komen en geven wat tips ;)

Vraagje, zo een usb platenspeler, is die alleen via usb aan te sluiten? Of zit die usb aansluiting er EXTRA op?
Ergo: kan ik zo een usb platenspeler ook aansluiten op mijn receiver die geen usb aansluitingen heeft? Gewoon op de aux ingang?

Dat zie ik nergens terug in de specificaties ;(

Acties:
  • +2Henk 'm!

• Seesar
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 28-05 15:36

Seesar

Icon thnx to l0c4lh0st

komop mede tweakers zo moeilijk is het toch niet om zijn vraag te beantwoorden om niet nog meer bomen in zijn bos te planten?

Vroegah:

Platenspeler: naald erop, geluid gaat via naaldje door draadje naar de aansluiting achterop je platenspeler: hier kun je dan een tulp op aansluiten en die aansluitenop je PHONO ingang van je versterker.

Hier was/is een speciale phono ingang voor omdat je signaal onversterkt de versterker in gaat: er zit dus in je versterker een apart versterkertje voordat hij het normale circuit in gaat.

Tegenwoordig:

Heb je platenspelers die een eigen versterkertje hebben ingebouwd voordat het naar je aansluiting achterop je platenspeler gaat: dit heet dan ook een LINE OUT (ipv Phono out)....die is hetzelfde signaal als uit je cd-speler, dvd etc.....zelfde 'volume' zeg maar lomp gezegd.

Waar jij naar op zoek moet zijn 2 dingen:

1. heeft je versterker een phono ingang: dan kun je alles kopen wat je wil; je kunt het aansluiten en op normaal niveau afsprelen
2. welke uitgang heeft de draaitafel (dj term voor platenspeler) die je op het oog hebt.
3. Kan de tafel zowel 33 toeren als 45 toeren draaien (33 = grote platen, 45 = kleine platen)

Alles van voor 2000 is te verwachten dat het sowieso phono heeft op de exlusieve na.
Na 2000 deed de digitale wereld zijn intrede bij de draaitafels en vind je ook veel line outs maar ook nog veel phono!

Koop je een goede dj-platen speler dan is te verwachten dat hij line heeft (is toch handiger); koop je een tweedehandsje uit 1992 dan heb je 99% zeker phono.

Een voorbeeld van een platenspeler die het beide heeft (dj-tafel)

Gemini PDT-6000

Een voorbeeld van een dure tafeld ie het niet heeft is de:

Technics 1200.

Wat ik voor stel is zoek een draaitafel voor niet meer dan 50 euro op marktplaats (20 is reeeler; tig van die meuk te koop)

En kijk dan of je een nieuwe naald + element nodig hebt:

Aan je arm zit een afkoppelbaar element; deze zet trilling in elektriciteit om. Op dit element kun je dan weer een naald zetten.

Beide hebben invloed op de kwaliteit van het signaal en behoud van de plaat: de naald slijt, een element doorgaans niet. Voor zo nu en dan een plaatje op de avond schat ik in dat een nieuwe setje goedkope stanton AL500 nooit zal verslijten en raad je die dan ook aan.

[Voor 4% gewijzigd door Seesar op 10-05-2011 13:55]

T60P Widescreen

Acties:
  • 0Henk 'm!

• bredend
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 24-05 21:52
Er zijn veel goedkope platenspeler tegenwoordig met USB. De iets duurdere hebben ook een line-out.

Voorbeeld: http://www.kieskeurig.nl/...usb/specificaties/252901/ < Bij het tabje Specificaties staat 'geintegreerde voorversterker'

Dat is prima voor de beginner.

Zelf heb ik een Technics voor €20 op de Vrijmarkt gekocht maar die moet ik via een voorversterker aansluiten. Gelukkig had ik die nog liggen ;)

[Voor 8% gewijzigd door bredend op 10-05-2011 13:57]

Let op: Al mijn reacties zijn relatief!

Acties:
  • 0Henk 'm!

• kaos001
Gotez schreef op dinsdag 10 mei 2011 @ 13:46:
Je moet een aantal zaken uitzoeken:

De platenspeler. Je kunt hiervoor beter geen DJ ding aanschaffen maar een echte hifi speler. Denk dan aan technics...
Wat klopt hier niet aan jouw zin?
Technics is subliem in platenspelers en wordt praktisch alleen maar gebruikt voor DJ werk.

Soundcloud

Acties:
  • 0Henk 'm!

• vosss
Bedankt voor de tips en uitleg voor zover :)

http://www.kieskeurig.nl/.../bezorgen/887508/#prijzen

Die zie ik bv en vind ik er qua design niet verkeerd uit zien.
Heeft zoiets dan een line-out? Of kan ik die echt alleen maar via usb aansluiten?

=edit=
En die hierboven genoemd wordt door bredend, daar zie ik als aansluiting ook alleen meer usb staan?! :?

Acties:
  • 0Henk 'm!

• mcsluis
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 12:02
Dit zou ook moeten volstaan; KLIK

[Voor 13% gewijzigd door mcsluis op 10-05-2011 14:00]

Acties:
  • 0Henk 'm!

• FeaR

FeaR

In GoT we trust

vosss schreef op dinsdag 10 mei 2011 @ 13:55:

Ik zou zoiets alleen voor het merk al laten staan :X

Acties:
  • 0Henk 'm!

• vosss
FeaR1986 schreef op dinsdag 10 mei 2011 @ 14:00:
[...]

Ik zou zoiets alleen voor het merk al laten staan :X
Ja nouja dat is dus waar ik mee zit. Ik heb geen enkel idee wat goed is en wat niet.

:)

Acties:
  • 0Henk 'm!

• vosss
Lol, dat is 13.895 euro boven mijn budget :D !!

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Maks
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 14:56
Haha ik heb gisteren middag nog een oude Yamaha P-220 van mijn vader op mijn TX508 aangesloten, ik was te lui om hem uit het kastje te halen dus heb hem aan de voorkant op de AUX ingang aangesloten. Volume op ~20 en dat werkte perfect hoor :7

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Killertjuh
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 15:07
Ik ben ook wel nieuwsgierig. Ik zoek namelijk ook een platen speler. Ik heb wel een versterker met een phono ingang. Maar heb je met phono ingang "oudere" muziek dan wanneer er een versterker in zit?

Met "oudere" muziek bedoel ik echt jukeboxen uit de jaren 0 :P

Acties:
  • 0Henk 'm!

• solomo
  • Niet online

solomo

.....huh?

Heeft zoiets dan een line-out? Of kan ik die echt alleen maar via usb aansluiten?

=edit=
En die hierboven genoemd wordt door bredend, daar zie ik als aansluiting ook alleen meer usb staan?! :?
even van een shop site geplukt:

Met de Lenco L3866USB haalt u een platenspeler in huis met USB aansluiting. Sluit deze platenspeler via USB aan op uw computer en u kunt uw platenverzameling omzetten naar MP3-muziek.

Op deze manier kunt u uw "oude muziek" weer beluisteren en gemakkelijk meenemen op uw MP3-speler of iPod. Met extra functies als auto stop en auto return wordt het luisteren naar de muziek extra leuk.

Bijzonderheden: u kunt deze platenspeler ook aansluiten op een versterker dankzij de ingebouwde voorversterker.

Variabele snelheden: 33 of 45 toeren.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• loewie1984

loewie1984

Lenco is krap. Kijkshoptroep heeft niets met platen spelen te maken.

Gewoon een thorens, dual of pro-ject debut van marktplaats af trekken. 3 totaal verschillende draaitafels. Maar in essentie wel platenspelers en geen huis tuin en keuken troep.

discogs

Acties:
  • 0Henk 'm!

• warhamstr

Ik heb hem thuis staan en er zitten ook twee tulp-aansluitingen aan voor gewoon stereo.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• vosss
loewie1984 schreef op dinsdag 10 mei 2011 @ 14:23:
Lenco is krap. Kijkshoptroep heeft niets met platen spelen te maken.

Gewoon een thorens, dual of pro-ject debut van marktplaats af trekken. 3 totaal verschillende draaitafels. Maar in essentie wel platenspelers en geen huis tuin en keuken troep.
En is er ook spul te koop wat géén huis tuin en keukentroep is wat nieuw binnen mijn budget past?

Voor tweedehands ben ik een beetje huiverig namelijk :)

Acties:
  • 0Henk 'm!

• kaos001
vosss schreef op dinsdag 10 mei 2011 @ 14:37:
[...]

En is er ook spul te koop wat géén huis tuin en keukentroep is wat nieuw binnen mijn budget past?

Voor tweedehands ben ik een beetje huiverig namelijk :)
2e hands spul is gewoon prima hoor als het gaat om platenspelers. Mits je goed spul koopt natuurlijk.

Soundcloud

Acties:
  • 0Henk 'm!

• mace
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 29-05 14:34

mace

Sapere Aude

luccie schreef op dinsdag 10 mei 2011 @ 13:36:
Waar je vooral op moet letten is dat oude platen spelers geen versterker erin hebben en je dus een phono amplifier ertussen moet zetten (€30) als je hem op een aux zet van je receiver.

Maar als je receiver een echte Phono ingang heeft heb je dit niet nodig.
Nieuwe meestal ook niet. In ieder geval niet de betere modellen. (DJ-spul uitgezonderd)

Acties:
  • 0Henk 'm!

• vosss
kaos- schreef op dinsdag 10 mei 2011 @ 14:39:
[...]

2e hands spul is gewoon prima hoor als het gaat om platenspelers. Mits je goed spul koopt natuurlijk.
Ja en daar wringt de schoen dus nogal. Ik weet niet wat goed is en wat niet.

Ik zou zeggen doe eens een paar suggesties van marktplaats voor max 100 euro die prima zijn.

Lenco schijnt niks te zijn en technics schijnt goed te zijn. Dat is alles wat ik weet :P

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Convoy
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 29-05 19:19

Convoy

g44p

vosss schreef op dinsdag 10 mei 2011 @ 14:49:
[...]

Ja en daar wringt de schoen dus nogal. Ik weet niet wat goed is en wat niet.

Ik zou zeggen doe eens een paar suggesties van marktplaats voor max 100 euro die prima zijn.

Lenco schijnt niks te zijn en technics schijnt goed te zijn. Dat is alles wat ik weet :P
Post anders zelf es wat links van Marktplaats, zelf beetje moeite doen kan geen kwaad lijkt mij. Geven wij wel aan of het meuk is of goed is.... 8)

Acties:
  • 0Henk 'm!

• vosss
Dat lijkt me een beetje zinloos. Voor hetzelfde geld zit ik uren te zoeken naar god weet wat allemaal en doen jullie het vervolgens allemaal af als junk.

Overigens zijn er bijna 1500 hits als ik zoek op platenspeler, dus dat bos wordt er niet echt kleiner op met zoveel bomen.

Geef eens wat steekwoorden dan zou ik zeggen :)

Acties:
  • 0Henk 'm!

• loewie1984

loewie1984

sorry maar je gooit jezelf een beetje in de slachtoffer rol zo komt het over. "ik weet niets" je kan toch gewoon eens beginnen met lezen. Tis makkelijk voorkauwen enzo.

Je kan makkelijk een trend signaleren voor wat betreft het aanbod op marktplaats. Daarnaast kan het geen kwaad om eens op zoek te gaan naar wat meer info er zijn legio sites die je vertellen waar een speler aan moet voldoen en waar je bij je installatie thuis zelf op moet letten.

Hele oude spelers hebben vijfpolige aansluitingen, tegenwoordig is het allemaal analoog d.m.v. rca aansluitingen en sommigen al 'digitaal' via usb.

Goede en bekende merken zijn:
Technics
Marantz
Thorens
Pro-Ject
Music Hall
Dual
Philips
JVC

Kijk daarnaast eens op sites van audiospeciaalzaken:
stassen hifi
poulissen
en nog een paar die opduiken in de pricewatch

gewoon beetje moeite doen en dan komt het vast goed.
trouwens als je je vraag gewoon in het vinyl topic had gesteld had je allang reactie gehad van mr_petit

discogs

Acties:
  • 0Henk 'm!

• vosss
Thanks voor de info.
De merken die jij aandraagt zijn nieuw allemaal ver boven budget, ik zal eens zoeken op marktplaats wat daar tweedehands van te vinden is binnen budget :)

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Reptile209
  • Laatst online: 11:01

Reptile209

- gers -

Zijn het trouwens allemaal 33 of 45 toeren platen, of zitten er ook nog 78 toeren singeltjes tussen die je wil kunnen spelen? Lang niet alle spelers kunnen met de laatste overweg, dus dan krijg je wel heel veel lage tonen. ;)

Ik verafschuw wat u zegt, maar ik zal uw recht om het te zeggen met mijn leven verdedigen. - Voltaire

Acties:
  • 0Henk 'm!

• vosss
Poe geen idee, ik zal eens kijken of dat erop staat :)

Er staat niks op qua snelheid. Dat of ik zie het niet.

Het zijn allemaal zo te zien wat bekendere en gangbare LP's (denk aan Madonna, Michael Jackson, Turn up the Bass, Cindy Lauper etc etc)

[Voor 64% gewijzigd door vosss op 10-05-2011 15:26]

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Twynn
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 29-05 13:06
Reptile209 schreef op dinsdag 10 mei 2011 @ 15:24:
Zijn het trouwens allemaal 33 of 45 toeren platen, of zitten er ook nog 78 toeren singeltjes tussen die je wil kunnen spelen? Lang niet alle spelers kunnen met de laatste overweg, dus dan krijg je wel heel veel lage tonen. ;)
Dan heb je het wel over echt heel oude platen.
(Voor zover ik weet waren de singeltjes trouwens niet 78 toeren, maar juist de lp's.. Singeltje op 78 toeren zou wel heel weinig opnameruimte bieden)

Acties:
  • 0Henk 'm!

• vosss
Marantz 6025 - 40 euro, verkeerde kleur:
http://link.marktplaats.nl/415912032

Thorens TD166 MKII - 90 euro:
http://link.marktplaats.nl/447603296

Technics SL-D303 - 90 euro:
http://link.marktplaats.nl/446809471

Dual CS505-1 - 75 euro:
http://link.marktplaats.nl/440594540

Philips F7130 - 50 euro:
http://link.marktplaats.nl/440596353

JVC JL-A20 - 60 euro:
http://link.marktplaats.nl/415821414

Nou hierbij dus wat van die merken die te koop staan voor onder de 100 euro.
Probleem hierbij is dus ook weer dat ik geen idee heb wat het is. Er zullen er vast bij zijn die veel te veel vragen, of wellicht een type aanbieden wat eigenlijk helemaal zo goed niet was als de rest van hetzelfde merk.

Ik weet het gewoon simpelweg niet en mede daardoor zou ik liever gewoon een nieuwe kopen waarvan jullie zeggen ok die kun je zonder problemen gewoon aansluiten en zal redelijk tot goed klinken.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• EXX
  • Laatst online: 14:32

EXX

EXtended eXchange

loewie1984 schreef op dinsdag 10 mei 2011 @ 15:17:
sorry

Hele oude spelers hebben vijfpolige aansluitingen
Een DIN aansluiting heet zoiets :)

Een paar dingetjes voor de TS.

• Kijk of de platenspeler quartz control heeft. Die lopen stabieler. De quartz control moet wel uitschakelbaar zijn. Dan moet er ook nog een voorziening aanwezig zijn waarmee je het toerental wat naar boven of beneden kan bijstellen, pitch control heet dat
• De aandrijving. Direct drive is meestal beter dan met een snaar. Vooral bij 2dehandsjes zijn de snaren wel eens aan vervanging toe. Met direct drive heb je dat allemaal niet.
• Wat ook fijn is: als je de bediening (knoppen etc.) ook kunt gebruiken met de stofkap dicht.

edit:
Zelf gebruik ik een Akai AP-Q50C. Direct drive, met quartz control en front bediening. Moet wel op een phono ingang of met een voorversterkertje op line in worden aangesloten. Gekocht in 1981 en doet het nog steeds prima.

[Voor 19% gewijzigd door EXX op 10-05-2011 15:51]

For it is the doom of men that they forget...           Huidige en vroegere hardware specs         The Z80 is still alive!

Acties:
  • 0Henk 'm!

• vosss
Hoppa, het bos is weer groter geworden, quartzcontrol. Schiet mij maar lek. Ik zie dat nergens bij specs erbij staan, dus hoe moet ik nou weten of een bepaalde speler dat heeft of niet?!

Nou ok, misschien moet ik de vraag anders stellen:

Heeft iemand wellicht een tip voor een nieuwe platenspeler voor max 100 euro met ingebouwde versterker die ik zo op Onkyo aan kan sluiten zonder extrra toeters en bellen te gebruiken die voorzien is van een directdrive aandrijving, quartzcontrol en pitchcontrol in de kleur zilver?

Wellicht dat het zo wel lukt dan :P

Acties:
  • 0Henk 'm!

• mace

mace

Sapere Aude

Direct drive is helemaal niet beter want het toerental van zo'n motor is niet 100% stabiel, een snaar vangt dat mooi op. Snaren kosten ook geen drol.

(DD en BD (belt drive) hebben allebei voor- en nadelen)

En quartz control, tja, je kan pri-ma zonder.

Laat je niks aanpraten. ;)

[Voor 32% gewijzigd door mace op 10-05-2011 15:47]

Acties:
  • 0Henk 'm!

• vosss
Jullie spreken elkaar tegen.

Vinden jullie het gel dat ik er als leek niet uit kom :D :'(

Acties:
  • 0Henk 'm!

• mace

mace

Sapere Aude

Ik zou zeggen, direct drive of snaaraandrijving, allebei dikke prima voor jou.
Quartz control, leuk extraatje, heb je niet nodig, maar je hoeft het er niet om te laten als het er wel op zit zeg maar.

Pitch control/snelheidsregeling moet er wel op zitten als manier om het toerental te regelen zodat hij netjes met 33 1/3 (of 45 voor singles) draait.

[Voor 10% gewijzigd door mace op 10-05-2011 15:45]

Acties:
  • 0Henk 'm!

• BamSlam_
  • Niet online
Koop dan meteen een laserplatenspeler, zoals bv. die van ELP.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• EXX

EXX

EXtended eXchange

Bij direct drive heb je meestal een zwaar plateau, dat als vliegwiel werkt. Loopt in combinatie met een direct drive super stabiel. Het is niet voor niets dat in de hoogtijdagen van de platenspeler (eind jaren 70, begin jaren 80), de duurdere exemplaren direct drive gebruikten.

Nu het prijsverschil tussen de verschillende modellen op marktplaats nihil is, zou ik altijd een direct drive met quartz control uitkiezen. Gewoon het typenummer in google gooien en kijken wat de specs zijn.

Fotogallerij van de door mijzelf gebruikte Akai AP-Q50C.

Koop je voor een paar tientjes tegenwoordig.

Edit: marktplaats: 35 euro.

[Voor 26% gewijzigd door EXX op 10-05-2011 15:55]

For it is the doom of men that they forget...           Huidige en vroegere hardware specs         The Z80 is still alive!

Acties:
  • 0Henk 'm!

• vosss
Ik wil nieuw het liefst en niet tweedehands :)

Acties:
  • 0Henk 'm!

• vosss
http://www.electronictrad...kenwood-p110s-p-1809.html

Is dat iets? En zonee, waarom niet.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• mace

mace

Sapere Aude

EXX schreef op dinsdag 10 mei 2011 @ 15:47:
Bij direct drive heb je meestal een zwaar plateau, dat als vliegwiel werkt. Loopt in combinatie met een direct drive super stabiel. Het is niet voor niets dat in de hoogtijdagen van de platenspeler (eind jaren 70, begin jaren 80), de duurdere exemplaren direct drive gebruikten.
Klopt, niks "mis" met direct drive, ik heb er zelf ook een, uit de glory days. :) (Micro Seiki DD35)
Mijn moeder heeft een voorloper van dat model.

Weegt niks, is bijna helemaal plastic en gewoon rommel IMHO.

Waarom neem je niet een kleine gok en koop je een mooie tweedehandse? Krijg je een veel, VEEL beter apparaat voor je geld.

[Voor 31% gewijzigd door mace op 10-05-2011 15:55]

Acties:
  • 0Henk 'm!

• EXX

EXX

EXtended eXchange

vosss schreef op dinsdag 10 mei 2011 @ 15:49:
Ik wil nieuw het liefst en niet tweedehands :)
Ok, dan valt alle oude meuk eigenlijk af. Jammer, want ik kan me bij mace aansluiten: het oude spul is vaak stukken beter mbt kwaliteit.

[Voor 19% gewijzigd door EXX op 10-05-2011 15:56]

Acties:
  • 0Henk 'm!

• vosss
Waarom neem je niet een kleine gok en koop je een mooie tweedehandse? Krijg je een veel, VEEL beter apparaat voor je geld.
Omdat ik op dit moment geen zin heb om voor 100 euro (of voor mijn part 150 euro) bedrogen uit te komen en na een maand met een defect ding te zitten. Plus dat ik geen idee heb waar ik naar moet kijken als ik zo een ding ga bezichtigen.

Het lijkt me gewoon geen goed idee in mijn geval omdat ik er gewoon simpelweg 0 verstand van heb en ze me alles aan kunnen smeren.

:)

=edit=
Of er moet er toevallig eentje op staan waarvan jullie zeggen die kan je blind kopen want die is in perfecte staat. :)

[Voor 11% gewijzigd door vosss op 10-05-2011 15:59]

Acties:
  • 0Henk 'm!

• FeaR

FeaR

In GoT we trust

Tsja, het blijkt nu wel dat jouw idee niet echt matched met de ideeën van hier. Wat jij als goed ziet aangezien het nieuw is komt veelal als plastic fantastic en rommel uit de bus. Wat hier goed gevonden wordt vind jij weer eng omdat het tweedehands is. Dus dan kan je of nieuwe rommel kopen of tweedehands je slag proberen te slaan. Of derde optie is je budget te verhogen en nieuw een mooi apparaat kopen. Alleen zit je dan wel op iets meer dan 150 euro.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Twynn
vosss schreef op dinsdag 10 mei 2011 @ 15:58:
Omdat ik op dit moment geen zin heb om voor 100 euro (of voor mijn part 150 euro) bedrogen uit te komen en na een maand met een defect ding te zitten. Plus dat ik geen idee heb waar ik naar moet kijken als ik zo een ding ga bezichtigen.

Het lijkt me gewoon geen goed idee in mijn geval omdat ik er gewoon simpelweg 0 verstand van heb en ze me alles aan kunnen smeren.
Tja, ik denk dat je wat dat betreft toch een beetje in de verkeerde markt zit. Platenspelers zijn wat dat betreft toch meer dingen van het verleden. Dus je moet of diep in de buidel tasten om een goed nieuw product te vinden, of je moet genoegen nemen met oudere spelers, dus 2e hands.

De goedkopere dingen die je nog kunt vinden zijn inderdaad meer bedoeld om je oude collectie nog een keer over te kunnen zetten naar mp3 ofzo, maar verwacht daar geen wonderen van.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• vosss
Dus eigenlijk zijn er geen nieuwe platenspelers te koop die redelijk tot goed zijn van zeg ergens tussen de 100 en 200 euro en is dat allemaal rommel waar ik me verre van moet houden?

Ik bedoel mijn setup hier is natuurlijk ook niet helemaal superduper hifi te noemen he ;)

Acties:
  • 0Henk 'm!

• TWeaKLeGeND
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 27-05 15:42
Ik heb ook een voorloper van dat model (p94), is helemaal niks mis mee, draait al 20 jaar perfect.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• TWeaKLeGeND
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 27-05 15:42
vosss schreef op dinsdag 10 mei 2011 @ 16:20:
Dus eigenlijk zijn er geen nieuwe platenspelers te koop die redelijk tot goed zijn van zeg ergens tussen de 100 en 200 euro en is dat allemaal rommel waar ik me verre van moet houden?

Ik bedoel mijn setup hier is natuurlijk ook niet helemaal superduper hifi te noemen he ;)
Neem ze allemaal niet al te serieus, tenzij je sentimenteel extreem waardevolle platen hebt liggen voldoet alles voor wat jij wilt.

Zelfs de lenco's.

Zou persoonlijk alsnog wel naar 2ehands kijken met een nieuwe naald/element eventueel.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• tiguan
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 12:28
Is dit niks voor je?

http://www.tonecontrol.nl...ncl.-audio-technics-3600/

Het is dan wel een DJ draaitafel en de goedkoopste van de serie, maar volgens mij is het wel goed spul. Ik wil er zelf ook één aanschaffen binnenkort.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• vosss
Kijk. De eerste met een voorstel.

Thanks, ik zal eens kijken :)

=edit=
Ik zie zo 123 niet of daar een voorversterker in zit.

[Voor 32% gewijzigd door vosss op 10-05-2011 16:38]

Acties:
  • 0Henk 'm!

• tiguan
  • Laatst online: 12:28
Sorry, dat was ik idd vergeten, deze moet je inderdaad op een phono-aansluiting zetten.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Seesar
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 28-05 15:36

Seesar

Icon thnx to l0c4lh0st

kijk eens op new-line bijvoorbeeld:

linkje naar de draaitafels:

http://www.new-line.nl/nl/draaitafels/15.1

Numark en Reloop zijn gewoon goed spul, stanton is ook goed genoeg, maar wat duurder (<200 Eu); het is geen top top, maar dat wil je ook echt niet want je gaat er niet mee scratchen of in een rokerige omgeving staan.

Neem geen American Audio of Citronic.

Dat is het enige wat ik je nog aan advies kan geven als je geen 2e hands wil; maar gezien je non ervaring en je mwah mwah waardering voor deze era zou ik zeggen; koop gewoon voor 35 eutjes zo'n ding van marktplatas en zie eerst maar wat je ervan vind..........want om eerlijk tezijn ga jij het verschil niet merken;

zelfde als mijn moeder een Audi A3 aansmeren terwijl ze een Fordje Ka ook lekker vind rijden; als het voor haar rijdt dan rijdt het....als een platenspeler voor jouw speelt; dan speelt het.

Maar ja.

T60P Widescreen

Acties:
  • 0Henk 'm!

Anoniem: 365612

kaos- schreef op dinsdag 10 mei 2011 @ 13:54:
[...]

Wat klopt hier niet aan jouw zin?
Technics is subliem in platenspelers en wordt praktisch alleen maar gebruikt voor DJ werk.
Da's onzin. De SL-1200 is een prima hifi-platenspeler maar wordt veel door DJs gebruikt omdat-ie sterk en bedrijfszeker is. Een goed hifi-element (= niet hetzelfde als een DJ-element, geen Stanton 500!) erop en hij klinkt perfect.

Verder: vermijd die wrakke digitaliseer-spelers met USB-uitgang die je onder de 100 euro in de winkel koopt. Klinken nergens naar, zijn waardeloos gemaakt en slopen je platen.

Mijn advies: behoorlijke draaitafel van marktplaats of de kringloop, voorversterker, nieuw element van een paar tientjes.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• teacher
  • Laatst online: 15:16

teacher

Frontpage Admin / Global Moderator

Dysgaf!

Goed,
Voor jouw budget vind je "iets waarmee je platen kan afspelen", maar waar je uiteindelijk spijt van krijgt.

Dus:
Kijk op marktplaats naar een thorens draaitafel
Koop hem, maak hem schoon, koop er een nieuwe snaar voor.
Vervang de naald. Zoek een phono voorversterker als het nodig is (een RIAA amp).

klaar.

Wise enough to play the fool

Acties:
  • 0Henk 'm!

• marti-n
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 11:08
Heb zelf ook zo'n lenco 3866, en na wat ik hoor, schijnt hij slecht te zijn.

Toch, hij staat hier inmiddels zo'n anderhalf jaar, en ben een aardig end op weg om m'n platen te digitaliseren.

Kwaliteit vind ik zelf prima, maar heb dan ook nooit een 'echte' platenspeler gehad, dus weet het verschil dan ook niet.

Ding is aan te sluiten via USB, en kan dan direct gebruikt worden om mee op te nemen of alleen naar te luisteren. (gebruik zelf Nero WaveEditor, en sla het gelijk op in .wave of .aiff)

Je kunt hem ook gelijk via 2 tulp stekkertjes aansluiten op je versterker/met een verloopkabeltje aan een normale 3,5" speakerset ;)

Nogmaals, ik vind m prima, dat betekend niet dat anderen of jij hem goed moet vinden natuurlijk ;)

Acties:
  • 0Henk 'm!

• mace

mace

Sapere Aude

TWeaKLeGeND schreef op dinsdag 10 mei 2011 @ 16:20:
Ik heb ook een voorloper van dat model (p94)
Wat vervelend voor je. :P

[Voor 12% gewijzigd door mace op 10-05-2011 18:42]

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Touchdomex
  • Laatst online: 15:19

Touchdomex

Meisje!

Zoals veel vaker is genoemd het beste waar voor je geld kun je doen door tweedehands een platenspeler op te halen ergens. In jou geval kan het zo goedkoop mogelijk. Zorg in ieder geval dat het draaimechaniek en de arm compleet en werkende is. Een stofkap die in goede staat verkeerd is ook prima. Element met naald hoeft er niet eens bij te zitten! Deze kun je bijzonder goedkoop halen online of bij een winkel die gespecialiseerd is in vinyl ja die zijn er nog steeds genoeg!

Als je het goed doet geef je dan in totaal niet meer dan 50 a 60 euro uit. Vervolgens kun je de rest van je budget steken in een phono versterker. Die kan ook zo simpel mogelijk. Conrad heeft goedkope maar ook andere winkels. Hoeft niet meer dan 30 euro te kosten nieuw!

Vervolgens maak je de platenspeler schoon van buiten en zorg je ervoor dat alles goed werkt. Beetje uitzoeken hoe alles het doet en je leert er dus ook veel van over je apparaat ;)

Als je het prima hebt gedaan dan heb je een apparaat waar je jaren plezier van kan hebben. Zonder twijfel!

Onderstaande is denk ik een prima ding om mee te beginnen:
Deze gecombineerd: http://link.marktplaats.nl/447796732 of wil je een zwarte deze: http://link.marktplaats.nl/447677332
Met deze: http://www2.conrad.nl/goto.php?artikel=942613

Vervolgens houd je dus enorm veel over. Dit is niet erg! Zoals jij zelf aangeeft hoef jij het superdeluxe te hebben aangezien jij zelf zegt dat jou set niet extreem audiofiel is :+ Als je het bevalt en je over een jaar nog steeds zit van ik wil meer uit mijn platencollectie krijgen ga je opnieuw zoeken en wat leuks uitzoeken. Stapje duurder en zo ga je verder.

Ga niet eerst een bak met geld uitgeven aan iets waarvan de kwaliteit twijfelachtig is. Koop liever iets wat zijn kwaliteit bewezen heeft ook al is het jaren oud. Zorg ervoor dat je wat ruimte in je budget laat voor wat wijzigingen.

_@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' Bombus Flavifrons adoratie _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/'? '\@_ || Let's Play: Paradox-billiards-vostroyan-roulette-fourth dimensional-hypercube-chess-strip-poker

Acties:
  • 0Henk 'm!

• vosss
Hmz daar zit misschien ook wel weer wat in :)

Acties:
  • 0Henk 'm!

• BLN
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 11:21
Je kan ook een knappe tweedehandse platenspeler kopen, en voor een paar tientjes een onderhoudsbeurt geven.

If it ain't broken, don't fix it

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Póg mo Thóin
  • Registratie: December 2004
  • Niet online
BiX schreef op dinsdag 10 mei 2011 @ 19:24:
Je kan ook een knappe tweedehandse platenspeler kopen, en voor een paar tientjes een onderhoudsbeurt geven.
Kijk eens twee Posts boven je :)

Riamh mé ag dul a thabhairt duit suas, ní bheidh mé in iúl duit síos

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Touchdomex
  • Laatst online: 15:19

Touchdomex

Meisje!

Oh ja als je iets hebt gekocht of je nog wat meer informatie wil lezen

Gebruik je nog vintage audio apparatuur? Deel 2

en

Het Grote Vinyl Topic

Daar staat enorm veel handige informatie die jij als TS goed kan gebruiken :D

_@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' Bombus Flavifrons adoratie _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/'? '\@_ || Let's Play: Paradox-billiards-vostroyan-roulette-fourth dimensional-hypercube-chess-strip-poker

Acties:
  • 0Henk 'm!

• dreeke
  • Laatst online: 26-05 10:15

dreeke

outdated icon

Die USB dingen zijn rampendingen.
Dat kan je met een klein beetje gezond verstand zelf ook nagaan als je uitzoekt hoe in grote lijnen een platenspeler werkt.

Bijvoorbeeld het plateau waar je de plaat op legt. Dat ding moet draaien.
Wat zou een beter resultaat geven:
1. een direct aangedreven zwaar plateau van (gedeeltelijk) metaal
2. een snaar aangedreven zwaar plateau van (gedeeltelijk) metaal
3. een licht plastic plateau aangedreven met een snaar door een klein goedkoop motortje

Aangezien al die USB dingen die je voor onder de 200 Euro koopt voorzien zijn van een nummer 3. vallen die per definitie al af.
Combineer dit met een spijker die als naald gebruikt wordt en die een paar slijtsporen in je plaat harkt elke keer als je de plaat draait.
Versterkertje uit China van 2 Euro erachter met een USB stekker en we hebben een ware "platenspeler".

De enige reden wanneer zo'n ding voldoet is als je "geluid" wilt horen, het je niet uitmaakt hoe het klinkt en je niet elke dag die platen wilt gaan draaien (hoe minder hoe beter).
Elke "gewone" oude speler die je op de rommelmarkt voor 5 Euro haalt speelt minstens net zo "goed".
Het voorbeeld van Touchdomex is in de goede richting. Dan heb je gewoon iets leuks, wat je platen heel laat en weinig geld kost.

Met alle respect, maar tot nu de mensen die ik heb gesproken die tevreden zijn met USB zo'n ding, zijn de mensen die niet weten hoe het zou moeten klinken, en er van uit gaan dat het waarschijnlijk slecht moet klinken omdat het tenslotte oud is.

In het vinyl topic staat alles uitgebreid beschreven dus ik zou daar toch een keer de tijd voor nemen om het te lezen. ;)
Dat bespaart je een stuk meer geld en geeft een beter resultaat dan wanneer je naar de eerste de beste winkel rent om zo'n plastic apparaat te halen.

[Voor 3% gewijzigd door dreeke op 10-05-2011 19:35]

Bij gebrek aan uw reclame staat hier mijn handtekening.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• descon
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 12-05 20:44
Zou voor een leuk 2e hands Thorens draaitafeltje gaan met een nieuw element (en daar is nog meer keus in :9 )

• lredev
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 20-05 06:54
Je budget is 100 euro. Daarvoor kan je 2 miskopen doen op marktplaats en als laatste slagen. Je mag wel extreem pech hebben als het met die laatste nog niet lukt...

Vraag of je aldaar even mag luisteren, werkt het? dan werkt het waarschijnlijk al 25 jaar en zal het dat ook nog wel 5 jaar doen... Nagenoeg alles wat je van marktplaats vist is beter dan wat je nieuw voor dat geld kan kopen.

Anoniem: 16328

De wat betere audiozaken hebben vaak ook tweedehandsspul te koop. Je hebt hier dus de zekerheid van de winkel maar toch de kwaliteit van die oudere apparatuur :). Ik zou die optie, zeker als je Marktplaats link vindt, eens verder onderzoeken.

• Guardian Angel
  • Registratie: Juni 2000
  • Niet online

Guardian Angel

Bejaard en langharig tuig

Twynn schreef op dinsdag 10 mei 2011 @ 15:27:
[...]
Dan heb je het wel over echt heel oude platen.
(Voor zover ik weet waren de singeltjes trouwens niet 78 toeren, maar juist de lp's.. Singeltje op 78 toeren zou wel heel weinig opnameruimte bieden)
OMG

LP's zijn 33 1/3 en singles 45 rpm.

78 rpm zijn meestal grammofoonplaten met aan elke kant 1 nummer in een kwaliteit van lik-me-vestje. Pas eind jaren '50 verdwenen ze langzaam uit de markt.

De TS schrikt zich vast een ongeluk als ik zeg dat hij ook moet opletten of er een MC of MD-element op de arm zit/kan. :)

Goede degelijke spelers waren de Philips 202, Technics SL 1220 en alle modellen van Thorens maar met name de TD-165. Een Stanton- of een goedkoper Shure-element erop en je draait vast geen CD's meer.

/me Opa GA draait nu CD's en mist/hoort nog steeds in sommige nummers de harde tik en het hangen van de LP.

ARME AOW’er

• Twynn
Guardian Angel schreef op woensdag 11 mei 2011 @ 02:39:
OMG

LP's zijn 33 1/3 en singles 45 rpm.

78 rpm zijn meestal grammofoonplaten met aan elke kant 1 nummer in een kwaliteit van lik-me-vestje. Pas eind jaren '50 verdwenen ze langzaam uit de markt.
Mjah, bedoelde meer dat het single-formaat en 78 toeren niet samen ging.
Later had je nog wel de maxi-singels op 45 toeren.
En vroeger had je ook nog 16 toeren lp's. Maargoed, dat was, net als met de 78 toeren dingen in de tijd dat er nog geen vinyl was, maar dat die dingen nog van bakeliet of schellak gemaakt waren en men nog over grammofoonplaten sprak waarschijnlijk...

• mace

mace

Sapere Aude

Pff, modern geneuzel. Ik heb er nog zo'n een:

• Olghur
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 09:47
Jammer dat Lenco z'n naam zo te grabbel gooit met de spullen die ze tegenwoordig maken.
Ze maakten vroeger toch echt leuke spelers.
Ik heb sinds kort een L76s (variant op de L75) staan en die doet het nog erg goed.
Vooral de arm ziet er stoer uit.

• LB Back
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 17-05 13:55
Voor jouw budget kun je geen nieuwe draaitafel kopen die goed genoeg is. Punt.

Ik sluit me dan ook bij teacher, Touchdomex en descon aan: koop een tweedehands platenspeler (Thorens wordt hier veel genoemd, en terecht, voor rond de € 30,- á € 40,- moet je die kunnen scoren, Garrard, ouwe Lenco ook prima, je kunt ze met gemak gratis ergens opsnorren, bij een ouwe oom of buurvrouw) liefst met goede stofkap.

Maak hem schoon, ook van binnen, zet er een nieuwe snaar op ( á € 2,-) een nieuwe naald (eventueel nieuw element), voorversterkertje erbij en gaan met die banaan, of met dat vinyl eigenlijk.

En dan ben je rond de € 100,- kwijt en heb je een veeeeeel betere kwaliteit dan welke nieuwe draaitafel rond die prijsklasse dan ook. Waarschijnlijk nog veel beter dan nieuwe van rond de € 200,- zelfs.

Wat je ook doet, koop i.e.g. geen USB-troep!

• Rinaldootje
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 11:21
Ik zou toch gewoon op marktplaats naar een leuke platenspeler zoeken en er een voorversterker van Conrad voor zetten. (Ik heb ervaring met de Vivanco en die voldoet prima)

De goedkoopste voorversterker kost 25 euro, dan houd je nog 75 euro over, om die op marktplaats te besteden.
Ik zou je afraden om een DJ draaitafel te kopen, die heb je niet nodig. En als je deze toch alleen maar gebruikt voor het afluisteren van platen, dan is simpele draaitafel zonder toerental regeling (quartz sturing zou mooi zijn) voldoende. Ik heb al sinds 1976 (!) een Technics SL-1411 in gebruik.
Dit is bijvoorbeeld een leuke platenspeler.

[Voor 5% gewijzigd door Rinaldootje op 11-05-2011 15:34]

• Killertjuh
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 15:07
Anoniem: 16328 schreef op woensdag 11 mei 2011 @ 02:09:
De wat betere audiozaken hebben vaak ook tweedehandsspul te koop. Je hebt hier dus de zekerheid van de winkel maar toch de kwaliteit van die oudere apparatuur :). Ik zou die optie, zeker als je Marktplaats link vindt, eens verder onderzoeken.
Heb jij hier toevallig een link van?

Killertjuh schreef op woensdag 11 mei 2011 @ 15:57:
[...]

Heb jij hier toevallig een link van?
Nee, ik heb geen specifieke link. Je kunt in jouw omgeving gewoon eens rondkijken bij de wat betere audiozaken en mogelijk bieden ze een platenspeler als occasion aan. Of gewoon even wat audiozaken in je omgeving opzoeken in de telefoongids en een rondje bellen :).

[Voor 12% gewijzigd door Anoniem: 16328 op 11-05-2011 16:28]

• djjef85
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 26-09-2020
oeps, beetje boven budget :D had je eerste bericht niet goed gelezen

[Voor 128% gewijzigd door djjef85 op 11-05-2011 21:39]

• Nokian95dude
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 10-07-2022

Nokian95dude

I'll be back!!

vosss schreef op dinsdag 10 mei 2011 @ 15:35:
Marantz 6025 - 40 euro, verkeerde kleur:
http://link.marktplaats.nl/415912032

Thorens TD166 MKII - 90 euro:
http://link.marktplaats.nl/447603296

Technics SL-D303 - 90 euro:
http://link.marktplaats.nl/446809471

Dual CS505-1 - 75 euro:
http://link.marktplaats.nl/440594540

Philips F7130 - 50 euro:
http://link.marktplaats.nl/440596353

JVC JL-A20 - 60 euro:
http://link.marktplaats.nl/415821414

Nou hierbij dus wat van die merken die te koop staan voor onder de 100 euro.
Probleem hierbij is dus ook weer dat ik geen idee heb wat het is. Er zullen er vast bij zijn die veel te veel vragen, of wellicht een type aanbieden wat eigenlijk helemaal zo goed niet was als de rest van hetzelfde merk.

Ik weet het gewoon simpelweg niet en mede daardoor zou ik liever gewoon een nieuwe kopen waarvan jullie zeggen ok die kun je zonder problemen gewoon aansluiten en zal redelijk tot goed klinken.
Ik zou persoonlijk voor een direct drive speler gaan dus niet met een snaar aandrijving maar dat is pure voorkeur, niet omdat snaar nou zo slecht is. Want dat is niet zo.

De Technics ziet er prima uit en in principe kan je een beetje platenspeler op elke versterker aansluiten via aux (dus met rood/witte stekker). Soms heb je, zoals al eerer aangegeven is een voorversterker nodig. Dan past het zowiezo want gok dat dat soort versterkers ook wel de nodige aansluitingen hebben, En die Onkyo is zeker niet de minste.

Maar je kan zowiezo de verkoper ook vragen of ie geen foto heeft van de achterkant waar de aansluitingen zitten. Of je vraagt hem offie op een gewone versterker aangesloten kan worden of dat je nog een apart voorversterkertje nodig hebt. De meeste mensen die hun platenspeler verkopen hebben echt wel verstand genoeg om te weten hoe de aansluitingen zitten hoor dus ik zou het gewoon een keertje proberen.

Ik kan je iig garanderen dat je met een Technics of een JVC of een Philips e.d. zeker geen buil kan vallen aangezien dat prima spelrs zijn. Hoop dat ik je een beetje heb kunnen helpen hiermee.

Those you can't see are more present than you'll imagine

• Firestorm
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 15:18

Firestorm

Ik hou altijd schroefjes over

http://link.marktplaats.nl/448079902 lijkt me voor 65,- een prima deal.
voor links naar audiozaken verwijs ik naar het vinyltopic of de plaatselijke gouden gids.

• Mrs Redhair
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 04:00

Mrs Redhair

TruckingGirl

Zo is het maar net, voor 100 euro koop je geen nieuwe platenspeler. Voor 100 euro kan je hele leuke deals maken op marktplaats.
Zelf heb ik een Technics SL 1810 voor 50 euro weten te scoren en draait al 5 jaar probleemloos. Sinds een half jaar heb ik ook een Technics SL 1210 (zwarte 1200 ) Mk2 van 350 euro staan , die samen met de 1810 aan een Behringer VMX100 ( 85 euro nieuw , is nu 75 euro in de aanbieding bij BAX shop.nl )mengtafeltje hangen. Dan gewoon via AUX op de versterker en hopla ......muziek.

Werkt super goed voor wat ik er mee doe. Aan het mengtafeltje kan ik ook via USB mijn laptop er aan knopen voor 10GB aan mp3 muziek. Als ik geen zin heb om elke keer keuzes in te kloppen in de oude jukebox voor 45 rpm singletjes. Die machine is onze trots en gekocht voor 450 euro en dat is 1 euro per kilo. >:)

[Voor 14% gewijzigd door Mrs Redhair op 12-05-2011 08:54]

Instagram:Ambitielozemeisjes

• EXX

EXX

EXtended eXchange

Ook op marktplaats is er soms sprake van enige vorm van garantie:

http://audio-tv-foto.mark...-ap-q60-platenspeler.html

• Mrs Redhair
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 04:00

Mrs Redhair

TruckingGirl

EXX schreef op donderdag 12 mei 2011 @ 09:13:
Ook op marktplaats is er soms sprake van enige vorm van garantie:

http://audio-tv-foto.mark...-ap-q60-platenspeler.html
Waarbij je je kan afvragen waarom hij hem verkoopt

Instagram:Ambitielozemeisjes

• Maks
  • Laatst online: 14:56
Led Zep schreef op donderdag 12 mei 2011 @ 13:50:
[...]

Waarbij je je kan afvragen waarom hij hem verkoopt
Zo te zien is dit gewoon een winkel die ook op marktplaats adverteert ;)

Anoniem: 365612

Olghur schreef op woensdag 11 mei 2011 @ 11:04:
Jammer dat Lenco z'n naam zo te grabbel gooit met de spullen die ze tegenwoordig maken.
Helaas bestaat de fabrikant Lenco niet meer, het is nu alleen een merk wat ze op goedkope meuk plakken.

• dreeke
  • Laatst online: 26-05 10:15

dreeke

outdated icon

Maks schreef op donderdag 12 mei 2011 @ 13:53:
[...]

Zo te zien is dit gewoon een winkel die ook op marktplaats adverteert ;)
Correct. Voor ervaringen, use the Google. :X ;)

Bij gebrek aan uw reclame staat hier mijn handtekening.

dreeke schreef op donderdag 12 mei 2011 @ 21:32:
[...]

Correct. Voor ervaringen, use the Google. :X ;)
Als je dan gelijk in je post zet wat de ervaringen zijn :X. Nu moet je het zelf inkloppen :( :P. Weinig goeds over deze toko (Technics-Vingers), dan kun je nog beter zelf de gok nemen bij een normale verkoper op Marktplaats :).

• Ruud vd Hilst
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 03-01-2018
vosss schreef op dinsdag 10 mei 2011 @ 13:32:
Hallo,

Mijn vriendin blijkt ineens over een berg ouwe platen te beschikken die ik graag eens zou willen luisteren.
Vroeger had mn vader wel een platenspeler, maar daar mocht ik nooit aan komen :P

Verder heb ik zelf nooit een platenspeler gehad omdat toen al de cd zijn intrede had gemaakt.

Ik zie nu door de bomen compleet het bos niet meer en heb eigenlijk geen idee wat ik precies moet hebben.
Ja iets om platen af te spelen, maar verder dan dat kom ik niet.

Tweedehands via marktplaats lijkt me niet handig want ik heb 0 verstand ervan en dalijk zit ik met iets waar ik niks mee kan.

Heeft iemand misschien tips? Kan ik lukraak een platenspeler kopen en die zonder problemen aansluiten op mijn receiver (Onkyo SR-TX508) of moet ik nog ergens op letten qua aansluitingen?

Enige eisen zijn dat het als het ff kan geen honderden euro's moet kosten en dat de kleur zilver is en dat ik hem zonder problemen of converters of andere toebehoren gewoon op mijn Onkyo moet kunnen aansluiten :)

Kan iemand me misschien een beetje op weg helpen? De specs die ik vind zeggen me namelijk ook vrij weinig. Wat is goed, wat is niet goed, waar moet ik op letten etc :)
Een Onkyo doet niks met een platenspeler zonder voorversterker. Daar moet je dus op letten. voor de rest is het budget belangrijk. Je kunt al een goed werkende platenspeler kopen voor minder dan € 200. Wat aansluiten betreft zijn er weinig problemen. Wel is het handig dat je versterker een goede aarde geeft. De meeste Onkyo's hebben wel een gaatje over zoals de game ingang. Een kwestie van de tulpstekkertjes daar op aansluiten en hoppa de Okyo geeft geluid.

• sjaool
  • Laatst online: 10:47

sjaool

Every life should have 9 cats

Ruud vd Hilst schreef op dinsdag 2 januari 2018 @ 11:13:
[...]

Een Onkyo doet niks met een platenspeler zonder voorversterker. Daar moet je dus op letten. voor de rest is het budget belangrijk. Je kunt al een goed werkende platenspeler kopen voor minder dan € 200. Wat aansluiten betreft zijn er weinig problemen. Wel is het handig dat je versterker een goede aarde geeft. De meeste Onkyo's hebben wel een gaatje over zoals de game ingang. Een kwestie van de tulpstekkertjes daar op aansluiten en hoppa de Okyo geeft geluid.
Ik denk dat hij nu bijna 7 jaar later daar al achter is gekomen. :P

Maar goed, iemand anders kan er nu zijn/haar/het voordeel mee doen. >:)

"When you grow up your heart dies"

• teacher
  • Laatst online: 15:16

teacher

Frontpage Admin / Global Moderator

Dysgaf!

Ruud vd Hilst schreef op dinsdag 2 januari 2018 @ 11:13:
[...]

Hoi! Welkom op GoT!

Natuurlijk is dit een heel behulpzaam antwoord, maar zoals je kunt zien is het topic ondertussen al wat ouder (to put it mildly....) en is je antwoord niet meer relevant voor de ts.

[Voor 3% gewijzigd door teacher op 02-01-2018 13:18]

Wise enough to play the fool

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee