Toon posts:

Spam verstuurd vanaf mijn e-mailadres: wat te doen?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Singular1ty
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 17-05 14:19
Beste Tweakers, toen ik van de week inlogde op mijn hotmail account ontdekte ik een sloot delivery status notifications van e-mails die ik nooit verstuurd had, van het typische sjinese spam-type dat ik wel eens van contactpersonen kreeg en waar ik alleen maar meewarig om kon grijnzen. Vreemd genoeg niks te zien in mijn verzonden e-mails, ik ging er dus vanuit dat mijn e-mailadres vanaf een anonieme server was misbruikt. Vervelend maar geen ramp. Voor de zekerheid een scan gerund met Comodo antivirus. Geen resultaten.

Helaas is er inmiddels nog meer spam verstuurd, en tevens een vreemde cijfercode of 2, en deze komt wel in mijn verzonden e-maillijst voor. Ik maak me nu grote zorgen. Via Google vind je meteen legio horrorverhalen beginnende met dit scenario, van geplunderde bankrekeningen en in botnets opgenomen systemen waar niks meer mee aan valt te vangen. Weinig is te vinden over de daadwerkelijke toedracht. Mijn vragen zijn dan ook de volgende:

- Wat is er precies aan de hand? Word mijn e-mailadres enkel geïmiteerd of is mijn wachtwoord nu gecompromitteerd? Hoe ernstig is de situatie denken jullie?

- Hoe heeft dit (waarschijnlijk) kunnen gebeuren? Ik dacht dat ik als Tweaker redelijk goed wist waar ik mee bezig was op internet, je rolt nog wel eens langs een dubieuze site maar vul niet zomaar overal m'n gegevens in, en let ook goed op wat ik download. Maar ik log wel op veel verschillende machines in en vertrouw nu zelfs m'n smartphone niet meer.

- Het belangrijkste: hoe ga ik verder? Als mijn e-mailadres gehacked is liggen mijn gegevens op straat, passwords en vertrouwelijke informatie zijn allemaal terug te vinden. Het lijkt me vanzelfsprekend dat ik een nieuw e-mailadres aanmaak en al m'n passwords verander (hoera), maar als m'n pc ergens mee is besmet word dat account natuurlijk net zo snel gehacked. Hoe krijg ik uitsluitsel dat mijn pc zelf veilig is? Hoe voorkom ik dat er in de toekomst nog eens iets als dit gebeurt? Heeft het zin mijn hotmail-account te verwijderen, en een nieuw account aan te maken met hetzelfde adres en een ander wachtwoord? Ik wil liever niet mijn e-mailadres kwijt.

Alvast bedankt voor jullie advies, het lijkt me vanzelfsprekend dat ik niet erg gelukkig ben met deze situatie. Ik schaam me ook kapot in zo'n dat-zou-mij-nooit-overkomen-situatie te zitten. Als jullie aanvullende info nodig hebben om me te helpen roept u maar.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• HeyDude
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 18:09

HeyDude

Blijven lachen!

Ik zou melding maken van het voorval en je bevindingen bij Hotmail: dan weten ze in ieder geval dat jij niet de bron bent van de spam.:

http://windowslivehelp.co...27-48f2-9a95-7f25dde07892

Verder is je wachtwoord veranderen natuurlijk voor de hand liggend.

[Voor 18% gewijzigd door HeyDude op 10-05-2011 13:12]

Klik hier ! | Mijn V&A advertenties | Join het DPC Whatpulse team

Acties:
  • 0Henk 'm!

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 19-05 21:04

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

Acties:
  • 0Henk 'm!

• TripleQ
  • Registratie: Juni 2004
  • Niet online
HeyDude schreef op dinsdag 10 mei 2011 @ 13:07:
Ik zou melding maken van het voorval en je bevindingen bij Hotmail: dan weten ze in ieder geval dat jij niet de bron bent van de spam.

Verder is je wachtwoord veranderen natuurlijk voor de hand liggend.
En ook je geheime vraag

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Singular1ty
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 17-05 14:19
Het verschil is daar dus gebruik van een e-mailadres vanaf een anonieme server, ik zie nu echt verzonden e-mails op mijn account die ik niet verzonden heb, waardoor ik vermoed dat het wachtwoord op straat ligt. Betekent dit niet dat ik evengoed hang als ik het wachtwoord nu nog verander?

Acties:
  • 0Henk 'm!

• HeyDude
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 18:09

HeyDude

Blijven lachen!

Melden en actie ondernemen voordat dit nog meer ellende veroorzaakt!

Je wachtwoord veranderen en geheime vraag naar iets totaal nieuws wat je nergens hebt gebruikt kan zeker geen kwaad...

Klik hier ! | Mijn V&A advertenties | Join het DPC Whatpulse team

• Marvin-
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 26-04 13:27
Is het niet zo dat er een of ander mail protocol werd gebruikt op jouw naam en dat alleen je contactpersonen zouden zijn "buitgemaakt" en zijn verzonden onder jouw naam? Ik had er laatst iets over gelezen, iemand meer info?

EDIT-
Ja het was SMTP :F

Maar dat is hier niet van toepassing dus w8woord veranderen :)

[Voor 17% gewijzigd door Marvin- op 12-05-2011 21:54]

• DiedX
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 16:34
Singular1ty schreef op dinsdag 10 mei 2011 @ 13:20:
[...]

Het verschil is daar dus gebruik van een e-mailadres vanaf een anonieme server, ik zie nu echt verzonden e-mails op mijn account die ik niet verzonden heb, waardoor ik vermoed dat het wachtwoord op straat ligt. Betekent dit niet dat ik evengoed hang als ik het wachtwoord nu nog verander?
Je kan er dan niets meer aan doen. SMTP is niet ontworpen voor authenticatie van het emailadres wat gebruikt wordt. Joe-jobs zie ik de laatste 2 maanden meer dan genoeg :(

DiedX supports the Roland™, Sound Blaster™ and Ad Lib™ sound cards

• Remco
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 07-06 13:06
DiedX schreef op woensdag 11 mei 2011 @ 22:21:
[...]
Je kan er dan niets meer aan doen. SMTP is niet ontworpen voor authenticatie van het emailadres wat gebruikt wordt. Joe-jobs zie ik de laatste 2 maanden meer dan genoeg :(
De ts geeft duidelijk aan dat het ook in zijn sent items staat:
ik zie nu echt verzonden e-mails op mijn account die ik niet verzonden heb
En dat krijg je niet voor elkaar met SMTP.

The best thing about UDP jokes is that I don't care if you get them or not.

Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee