Toon posts:

Kapotte GPU in laptop: alternatief voor beeldscherm?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0Henk 'm!

• js303
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 26-05 12:56
Van mijn Lenovo 3000 N200 is onlangs de GPU gesneuveld. Het suffe is dat de laptop verder nog volledig werkt, opstarten in Windows, alles doet het. Maar geen beeld.

Dit is een Nvidia onboard GPU (de 7300), en is een probleem dat vaker voorkomt met deze chip en de Lenovo (link 1 en link 2). De enige oplossing om het probleem te verhelpen is een nieuw moederboard. Helaas kost dat bijna evenveel als een nieuwe laptop. Lenovo/IBM is niet bereid te erkennen dat het een ontwerpfout is, dus een gratis reparatie is uitgesloten.

Ter info: ook de VGA port op de laptop werkt niet, aangezien deze door de GPU wordt aangestuurd, waar het probleem ligt.

Toen heb ik onderzocht of ik een USB to VGA kastje zou kunnen gebruiken. Contact opgezocht met de leveranciers / fabrikanten, blijkt dat deze oplossingen gebruikmaken van de GPU, waarna het signaal pas via USB naar een VGA of DVI poort gaat. Schiet ik dus niks mee op.

Dus mijn vraag aan jullie tweakers: is er nog een andere oplossing om beeld te krijgen uit deze laptop?

Acties:
  • 0Henk 'm!

• ExploitSolo
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 20:24
Denk toch dat je hier weing aan kunt doen. Dit omdat het om een onboard gpu gaat (als ik het goed begrijp)

Acties:
  • 0Henk 'm!

• gijsiej
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 04-06 16:52
Het moederbord eruitslopen en in de oven 'bakken' zoals hier beschreven staat. Aangezien je verder toch weinig kunt doen kun je het proberen. Grote kans dat dit ook met de 7xxx serie werkt aangezien er daar ook een aantal hun videokaart zo gefixt hebben. Succes!

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Quad
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 06:57

Quad

Doof

Een paar van de 7xxx 8xxx en 9xxx serie zijn met dezelfde chipinstructie gebakken die vrij slecht is.
Vaak wil een oven truc met een aantal van die nog wel helpen, maar let wel dat hij niet meer als 'nieuw' is, en dus nog beperkt mee gaat.
Als de reparatie bijvoorbeeld 300 euro gaat kosten, en dezelfde specs kost in de winkel een nieuwe laptop ook 300, was voor mij de keus gauw gemaakt ;).

Alles went behalve een Twent.
PVOutput☀️
Darts🎯

Acties:
  • 0Henk 'm!

• js303
gijsiej schreef op maandag 09 mei 2011 @ 19:06:
Het moederbord eruitslopen en in de oven 'bakken' zoals hier beschreven staat. Aangezien je verder toch weinig kunt doen kun je het proberen. Grote kans dat dit ook met de 7xxx serie werkt aangezien er daar ook een aantal hun videokaart zo gefixt hebben. Succes!
ok dus even samengevat moet het bakken in de oven ervoor zorgen dat de soldeer- / contactpunten weer samensmelten... tricky business wel, magoed ik heb weinig te verliezen.

@Quad: ja IBM rekent alleen al 120 euro onderzoekskosten, en dan stellen ze alleen de diagnose (hetgeen al vrij zeker is magoed) dan nog een mobo erin alleen het ding kost al iets van 350 euro, maakloon erbij - al met al kom ik op gauw op de 500-600 euro. de laptop koste 575 :|

[Voor 18% gewijzigd door js303 op 09-05-2011 19:14]

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Redblader
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 06-06 19:25
js303 schreef op maandag 09 mei 2011 @ 19:11:
[...]

ok dus even samengevat moet het bakken in de oven ervoor zorgen dat de soldeer- / contactpunten weer samensmelten... tricky business wel, magoed ik heb weinig te verliezen.

@Quad: ja IBM rekent alleen al 120 euro onderzoekskosten, en dan stellen ze alleen de diagnose (hetgeen al vrij zeker is magoed) dan nog een mobo erin alleen het ding kost al iets van 350 euro, maakloon erbij - al met al kom ik op gauw op de 500-600 euro. de laptop koste 575 :|
Dit soort reparaties zijn inderdaad achterlijk duur..
Ik heb ooit een HP DV6060 gehad ook met een Geforce Go 7300 en nadat de laptop voor de 2de keer stuk was (elke keer de GPU) en buiten de garantie viel kon ik ook mooi 550,- euro gaan betalen voor reparatie..

Officieel zou je overigens compensatie moeten krijgen aangezien Nvidia heeft toegegeven een ontwerp/productie fout te hebben gemaakt, ik heb een dealtje kunnen maken waardoor ik 275,- kwijt was voor de reparatie en heb daarna meteen de laptop verkocht..

Acties:
  • 0Henk 'm!

• supersnathan94
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 05-06 12:22
heb het zelfde probleem met een fx5200 GPU. is daar een fout mee gemaakt? bij is het opzich nog wel makkelijk te doen aangezien de kaart met een soort van custom IDE poort op het mobo zit.

misschien helpt een externe graka. dit gaat meestal via USB en is iig voldoende om mee te officen.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Redblader
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 06-06 19:25
supersnathan94 schreef op maandag 09 mei 2011 @ 19:42:
heb het zelfde probleem met een fx5200 GPU. is daar een fout mee gemaakt? bij is het opzich nog wel makkelijk te doen aangezien de kaart met een soort van custom IDE poort op het mobo zit.

misschien helpt een externe graka. dit gaat meestal via USB en is iig voldoende om mee te officen.
Het probleem met soldeersel komt voor bij de 7xxx/8xxx-serie van Nvidia (dus neem aan ook afgeleide Quaddro varianten daarvan)
Geen idee van welke GPU de FX5200 is afgeleid?

[Voor 4% gewijzigd door Redblader op 09-05-2011 19:47]

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Aganim
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 07:09

Aganim

I have a cunning plan..

Geen idee van welke GPU de FX5200 is afgeleid?
Dat is een kaart uit de antieke FX serie (onofficieel GeForce 5). ;)

De FX 5200 is gebaseerd op de NV34 GPU (bron: http://www.digital-daily.com/video/nvidia-nv34/) en moest als vervanging dienen voor de MX440. Wat op zijn beurt een budget kaartje voor lichte taken was. Nog een stukje geschiedenis, als ik me niet vergis: die kaart was op zijn beurt eigenlijk geen echte GF4 series kaart, maar een opgevoerde GF3. Maakte ooit deel uit van mijn eerste eigen PC. Good old days..

In ieder geval van voor de soldeerproblemen lijkt mij, de FX serie werd gelanceerd medio 2003.

[Voor 19% gewijzigd door Aganim op 09-05-2011 21:56]

Acties:
  • 0Henk 'm!

• D-Three
  • Registratie: Oktober 2001
  • Nu online
[b][message=36001887,noline]Toen heb ik onderzocht of ik een USB to VGA kastje zou kunnen gebruiken. Contact opgezocht met de leveranciers / fabrikanten, blijkt dat deze oplossingen gebruikmaken van de GPU, waarna het signaal pas via USB naar een VGA of DVI poort gaat. Schiet ik dus niks mee op.
Eerlijk gezegd kan ik dit moeilijk geloven. In deze review zie ik op een screenshot van dxdiag toch een tweede display adapter vermeld staan? Het gaat wel niet over dezelfde usb video adapter dus misschien dat sommige van die dingen om één of andere reden toch de gpu nodig hebben. Al zou ik niet weten waarom, volgens mij laten ze de CPU het werk doen. Vandaar ook dat je er geen wonderen van moet van verwachten.
Maar hoe ga je de drivers van zo'n ding installeren als je geen beeld hebt? :? Kan je een remote desktop connection doen naar die laptop?

[Voor 26% gewijzigd door D-Three op 09-05-2011 20:40]

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Nemesizz
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 22:57

Nemesizz

Untouchable

Redblader schreef op maandag 09 mei 2011 @ 19:35:
[...]

Officieel zou je overigens compensatie moeten krijgen aangezien Nvidia heeft toegegeven een ontwerp/productie fout te hebben gemaakt, ik heb een dealtje kunnen maken waardoor ik 275,- kwijt was voor de reparatie en heb daarna meteen de laptop verkocht..
Volgens mij heeft nVidia het alleen toegegeven bij bepaalde mobiele modellen (G84 als ik me niet vergis).
De gewone desktop 8800's en alle rebrands of hun voorgangers (6 en 7 serie hadden het probleem ook, al is dat in mindere mate) word nog ontkend en niet gecompenseerd.
en moest als vervanging dienen voor de MX440. Wat op zijn beurt een budget kaartje voor lichte taken was. Nog een stukje geschiedenis, als ik me niet vergis: die kaart was op zijn beurt eigenlijk geen echte GF4 series kaart, maar een opgevoerde GF3.
offtopic:
De geforce 4 mx was eigenlijk een opgevoerde geforce 2 mx, nog niet eens de kwaliteit van een GF3.

[Voor 14% gewijzigd door Nemesizz op 09-05-2011 22:13]

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Aganim

Aganim

I have a cunning plan..

offtopic:
Blergh, ik twijfelde al. Geeft in ieder geval wel aan in welke categorie we de FX5200 mogen plaatsen. En waarom die MX440 toch niet de resultaten gaf die je mocht verwachten van de GF4 serie. :+

Volgens mij zijn de productiefouten inderdaad met niet al teveel woorden toegegeven, wat behoorlijk zuur is als het een laptop betreft en de kaart dus niet vervangen kan worden voor een ander model. Ergens kan ik het standpunt van Lenovo wel begrijpen, het is, zoals het er naar uit ziet, namelijk niet hun plaats om een ontwerpfout toe te geven, daar het niet hun onderdeel is dat het probleem geeft. Anders zou het zijn wanneer deze kaarten alleen in hun laptops overlijden, bijv. door te hoge voltages of temperaturen. Dat is hier echter niet het geval, daar de 7xxx, 8xxx en enkele 9xxx kaarten in het geheel spontaan sneuvelen.

Waartoe je kan verzoeken, afhankelijk van de leeftijd van je laptop, is een korting op de reparatiekosten. Je mag verwachten dat een laptop een bepaalde tijd meegaat, daarom wordt het als redelijk beschouwd dat een winkelier ook een deel voor zijn kosten neemt bij defecten buiten de garantietermijn.
De Consumentenbond noemde dat ooit eens het 'vruchtgebruik', al twijfel ik of die term juridisch gezien klopt in dit kader. In ieder geval snapte Dynabyte precies waar ik het over had, toen ik deze term, op advies van de Consumentenbond, bezigde toen mijn oude HP buiten de garantieperiode de geest gaf. :)

De vraag is echter, hoe lang mag een laptop meegaan? Een aantal jaar terug werd 3 jaar aangehouden, tegenwoordig lees je ook 5 jaar. Daarnaast mag de winkelier er wel rekening mee houden dat een nieuw moederbord de levensverwachting van je laptop aardig kan verlengen.
Al met al zou ik eens kijken of je beroep kan doen op de redelijkheid van de winkelier (die in eerste instantie nog steeds verantwoordelijk is voor de afhandeling van defecten) of Lenovo wat betreft het delen van de kosten. Blijf wel ten alle tijden redelijk en imho mag je er best (netjes!) op wijzen dat Lenovo bekend staat om zijn kwaliteit en dit absoluut niet strookt met die reputatie.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• NitroX infinity
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 00:36
Al gedacht aan een externe videokaart? Is zoiets als dat USB naar VGA kastje maar met een videokaart erin. Echter weet ik niet of je dan wat moet instellen in de BIOS.

Graphene; a material that can do everything, except leave the lab. - Asianometry

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Anoniem: 303530
  • Niet online
NitroX infinity schreef op maandag 09 mei 2011 @ 23:51:
Al gedacht aan een externe videokaart? Is zoiets als dat USB naar VGA kastje maar met een videokaart erin. Echter weet ik niet of je dan wat moet instellen in de BIOS.
Er bestaan expresscard (= pci-e 1x) externe videokaarten.

Alternatief: zet een vpn verbinding op naar een andere computer.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• ruthger
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 21:04
Je kunt kijken of de videokaart van het type MXM is. Zo ja kun je via www.mxm-upgrade.com een nieuwe kaart kopen en vervangen. Als dat te duur is kun je vaak via ebay goedkopere kaarten vinden. Soms kun je daar zelf een nieuw moederbord vinden.

Veni, vidi et cervesiam

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Nielson
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 07:06
Aganim schreef op maandag 09 mei 2011 @ 23:08:
[offtopic]Ergens kan ik het standpunt van Lenovo wel begrijpen, het is, zoals het er naar uit ziet, namelijk niet hun plaats om een ontwerpfout toe te geven, daar het niet hun onderdeel is dat het probleem geeft.
Het lullige is dat de grote oem's, en neem aan dat Lenovo hier ook onder valt, wel min of meer voor deze fout zijn gecompenseerd door nvidia, terwijl in de praktijk vaak blijkt dat de consument in de kou blijft staan.
Zulke adapters werken in principe slechts als tweede kaart, aangezien ze alleen via de drivers werken en geen eigen bios hebben.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Anoniem: 395810
  • Registratie: Februari 2011
  • Niet online
Bij mediamarkt
zag ik een lap

I3 540
Mobility 6370 512 mb
4 GB ram DDR3
500 GB 7200 tpm schijf

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Mr.Joker
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 05-06 16:27
Daar is V&A voor.

[Voor 74% gewijzigd door Anoniem: 303530 op 10-05-2011 00:19]

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Anoniem: 303530
  • Niet online
Anoniem: 395810 schreef op dinsdag 10 mei 2011 @ 00:18:
Bij mediamarkt
zag ik een lap

I3 540
Mobility 6370 512 mb
4 GB ram DDR3
500 GB 7200 tpm schijf
Moet dat een haiku voorstellen, of is dit gewoon het verkeerde topic?
Nielson schreef op dinsdag 10 mei 2011 @ 00:15:
Zulke adapters werken in principe slechts als tweede kaart, aangezien ze alleen via de drivers werken en geen eigen bios hebben.
Met een miniPCI-e/expresscard kaart heb je dat probleem niet. Dan gedraagt hij zich als 2e videokaart in een desktop.
ruthger schreef op dinsdag 10 mei 2011 @ 00:04:
Je kunt kijken of de videokaart van het type MXM is. Zo ja kun je via www.mxm-upgrade.com een nieuwe kaart kopen en vervangen. Als dat te duur is kun je vaak via ebay goedkopere kaarten vinden. Soms kun je daar zelf een nieuw moederbord vinden.
Heeft de laptop wel een MXM slot? Dat lees ik namelijk nergens, en dan zou ik ervan uitgaan dat dat niet het geval is.

Edit: dat staat zelfs in de startpost: het betreft een onboard GPU.

[Voor 3% gewijzigd door Anoniem: 303530 op 10-05-2011 00:23]

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Biersteker
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 20-05 22:28
Ik zou met een fohn/hete luchtblazer werken in plaats van een oven. Dan is 5 seconden genoeg om het soldeer te laten smelten. En je hoeft niet je hele systeem bloot te stellen aan die hitte.

Originally, a hacker was someone who makes furniture with an axe.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• iceheart
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 04-06 02:18
als je toch zo gung-ho gaat doen met een "föhn" te werken (gaat niet werken overigens; een verfafbrander wordt warm genoeg en zou bruikbaar zijn - als föhn geeft dat dan weer derdegraads brandwonden ;) ) zorg dan wel dat je een soort van heat shield constructie direct om de GPU zelf heen bouwt; heteluchtpistolen hebben de nare neiging je SMD componenten alle kanten op te blazen (en dan doettie het geheid niet meer...)

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Aganim

Aganim

I have a cunning plan..

Nielson schreef op dinsdag 10 mei 2011 @ 00:15:
[...]
Het lullige is dat de grote oem's, en neem aan dat Lenovo hier ook onder valt, wel min of meer voor deze fout zijn gecompenseerd door nvidia, terwijl in de praktijk vaak blijkt dat de consument in de kou blijft staan.
In dat artikel spreekt men over chips die problemen hebben met terugklokken, wat een ander probleem is dan kaarten die overlijden door het gebruik van niet geschikt soldeermiddel. Daarmee lijkt dit artikel me voor dit probleem dan ook niet relevant. Overigens geloof ik je direct, de klant zal ongetwijfeld dit verschil doorgaans niet doorberekend hebben gekregen.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Zanac-ex
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 06-06 15:56
Jammer voor je, ik ben de trotse bezitter 3000 N200 met integrated graphics en gebruik deze vaker dan mijn Envy 15 QC.
Zie dat een bordje met Intel graphics €125 inc shipping is via die Internationale Marktplaats.

Misschien is dit een optie? :)
http://www.engadget.com/2...-t410s-great-gaming-ensu/

Meer info:
http://hardforum.com/showthread.php?t=1522180

Maar ik zou gewoon het mobo vervangen.
De mijne heeft al de nodige CPU upgrades gehad en er zit nu een T8300 in.
Heerlijk toetsen bord en met een antieke OCZ Apex, die geregeld een "Tony Trim" nodig heeft, een super betrouwbaar laptopje.

[Voor 59% gewijzigd door Zanac-ex op 10-05-2011 02:38]

Acties:
  • 0Henk 'm!

• _trickster_
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 03-06 17:55
ik heb zelf in een aantal verschillende laptops de GPU weer opnieuw vast gebakken met redelijk wat succes, ik gebruikte altijd een gas-soldeerbout, daarna gebruikte ik een hete lucht soldeerbout omdat deze even iets beter regelbaar was in temparatuur zoals .
http://media.conrad.nl/m/5000_5999/5800/5880/5880/588074_BB_02_FB.EPS.jpg
voor het bakken had ik eerst de omliggende delen ingepakt had met alu folie. zoals bijvoorbeeld

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Jism
  • Registratie: Juni 2002
  • Niet online
Aganim schreef op maandag 09 mei 2011 @ 20:02:
[...]

Dat is een kaart uit de antieke FX serie (onofficieel GeForce 5). ;)

De FX 5200 is gebaseerd op de NV34 GPU (bron: http://www.digital-daily.com/video/nvidia-nv34/) en moest als vervanging dienen voor de MX440. Wat op zijn beurt een budget kaartje voor lichte taken was. Nog een stukje geschiedenis, als ik me niet vergis: die kaart was op zijn beurt eigenlijk geen echte GF4 series kaart, maar een opgevoerde GF3. Maakte ooit deel uit van mijn eerste eigen PC. Good old days..
De Geforce 4 MX was een opgevoerde Geforce 3 Ti 200. De FX was een hele nieuwe lijn met belabberde DX 9 performance. Als je in Half life 2 op DX8 modus vs DX9 modus ging spelen merkte je het verschil wel in FPS. De hele FX serie was bestwel een 'flop' te noemen. Ati deed het beter in die tijdperk. Wellicht heeft bovenstaande user een MXM module, waarbij de kaart is te vervangen.

@Ts, volgens mij kan je voor weinig toch een moederbord via Ebay aanschaffen, zie deze en deze. Als je een week of 2 wacht kunnen er zelfs wat nieuwe bijstaan, of zelfs juist niet.

Er druisen ook wat 'defecte' plankjes op ebay rond, die heb je niet nodig.

M'n magische bol werken.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Nemesizz
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 22:57

Nemesizz

Untouchable

De Geforce 4 MX was een opgevoerde Geforce 3 Ti 200. De FX was een hele nieuwe lijn met belabberde DX 9 performance. Als je in Half life 2 op DX8 modus vs DX9 modus ging spelen merkte je het verschil wel in FPS. De hele FX serie was bestwel een 'flop' te noemen. Ati deed het beter in die tijdperk. Wellicht heeft bovenstaande user een MXM module, waarbij de kaart is te vervangen.
offtopic:
Zoals ik een eindje boven al zei, de GF4 MX is een opgevoerde GF2, en de GF4 Ti een opgevoerde GF3. Als je op wiki kijkt zal dat bevestigd worden. Een GF4 MX is zwakker dan een GF3 Ti.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• js303
Ik heb daarop gezocht en kwam op 2 producten die beweren een externe videokaart te zijn via USB, maar bij navraag hebben die toch een werkende interne GPU nodig. Of jij moet andere producten weten?

Voorbeeld: DVI USB 2.0 External Graphics Card for XP and Vista 1600x1200
Reactie: "USB to VGA adapters CANNOT be used to replace failed graphics cards, as they actually require a functional GPU device in order to work."

Bedankt voor de tips overigens, ik ga de PCI-e optie overwegen.

@Aganim - Wat betreft Lenovo en de winkelier: ik heb me misschien laten afpoeieren maar ze zijn echt nergens toe bereid. De winkelier verwijst me direct door naar Lenovo en Lenovo ontkent dat ze ooit eerder dit probleem hebben gehoord, en dat terwijl ik nog genoemd heb dat op hun eigen Lenovo support forum hier topics aan gewijd zijn: keihard ontkennen. Je moet wel stevig in je schoenen staan om iets voor elkaar te krijgen.

[Voor 28% gewijzigd door js303 op 10-05-2011 12:38]

Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee